DLP چیست و چگونه از نشت اطلاعات جلوگیری می‌کند؟

dlp چیست؟

DLP مخفف Data Loss Prevention و به معنای «جلوگیری از نشت داده» است و به مجموعه‌ای از ابزارها و فرایندهایی گفته می‌شود که برای جلوگیری از نشت، از بین رفتن و سواستفاده از اطلاعات حساس یا دسترسی کاربران غیرمجاز به این اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزارهای DLP اطلاعات مهم و حساس، محرمانه و شغلی را طبقه بندی کرده و مواردی که موجب نقض سیاست‌های سازمان می‌شوند را شناسایی می‌کنند. این عملیات معمولاً با رعایت استانداردهای نظارتی مانند HIPAA ،PCI-DSS و GDPR انجام می‌شود.

فرقی نمی‌کند که به اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس، ناآگاهانه و اتفاقی باشد یا به صورت کاملا عمدی، مهم این است که این اتفاق، سازمان را در خطر جدی نشت اطلاعات قرار می‌دهد. در چنین شرایطی است که به اهمیت استفاده از راهکارهای DLP پی می‌بریم. ابزارهای DLP چنین تخلفی را شناسایی می‌کنند و با اعلام هشدار، رمزگذاری اطلاعات و سایر اقدامات حفاظتی، از این اتفاق جلوگیری می‌کنند. نرم افزارها و ابزارهای DLP، فعالیت‌های اندپوینت‌ها را کنترل و نظارت می‌کنند، جریان اطلاعات را در شبکه‌های شرکت فیلتر کرده و همچنین اطلاعات موجود روی شبکه‌های ابری را زیر نظر می‌گیرند و از این طریق، از داده‌های بایگانی‌شده، در حال استفاده یا در حال انتقال حفاظت می‌کنند.

علاوه بر این، ابزارهای DLP گزارشاتی ارائه می‌کنند که میزان تطبیق‌پذیری با استانداردها و مقررات را نشان می‌دهد و برای فرایند ممیزی سازمان، مورد نیازند. ضمن این که پس از رخداد جرایم و حوادث سایبری نیز می‌توان در فرایند واکنش به حادثه از این گزارشات برای شناسایی نقاط ضعف و ناهنجاری‌های موجود در شبکه و سیستم‌ها استفاده کرد.

آیا سازمان ما به DLP نیاز دارد؟

با توجه به نکات بالا، اولین و بزرگترین سوالی که ممکن است برای هرکسی به وجود بیاید این است که «آیا سازمان من به DLP نیاز دارد؟». در پاسخ به این سوال باید گفت که مقررات و استانداردهای فراوانی وجود دارند که رعایت آن‌ها برای بسیاری از کسب‌وکارها الزامی است؛ در اکثر موارد، تطبیق‌پذیری با این مقررات مستلزم استفاده از راهکارهای DLP بوده و در باقی موارد معمولا استفاده از DLP روند تطبیق‌پذیری را به طور قابل ملاحظه‌ای تسهیل می‌کند.

کاربر DLP

علاوه بر این، سه مساله‌ی کلیدی حفاظت از اطلاعات شخصی، دارایی‌های معنوی و شفافیت داده‌ها وجود دارد که برای بسیاری از سازمان‌ها چالش‌برانگیز بوده و معمولا انرژی و هزینه‌ی زیادی می‌طلبند. راهکارهای DLP به سازمان‌ها کمک می‌کنند به راحتی و با کمترین هزینه و تلاش ممکن با این چالش‌ها روبه‌رو شوند.

نگران داده‌های مهم سازمان خود هستید؟

مشاوران لیان به شما کمک می‌کنند مناسب‌ترین راهکار DLP را پیدا کنید:

  1. حفاظت از اطلاعات شخصی: آیا سازمان‌های تحت نظر شما اطلاعات شخصی قابل شناسایی (اطلاعات هویتی)، اطلاعات مالی، اطلاعات کارت‌های بانکی و یا اطلاعات حقوقی را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید توانایی ممیزی و نظارت بر این سازمان‌ها را به‌طور کاملاً شفاف و سریع داشته باشید. قوانین وضع‌شده توسط سازمان، شرکت‌ها را ملزم به حفاظت از داده‌های حساس مشتریان می‌کنند. DLP می‌تواند داده‌های حساس را شناسایی، طبقه‌بندی و علامت‌گذاری کرده و فعالیت‌ها و رویدادهای رخ‌داده حول این داده‌ها را تحت نظارت قرار دهد. ضمن این که یکی از قابلیت‌های مهم DLP امکان صدور گزارشات مختلف از این فرایندهاست. این گزارش‌ها جزئیاتی را که برای ممیزی مورد نیاز هستند در اختیار شما قرار می‌دهند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید تطبیق‌پذیری با مقررات را بسنجید.
whats dlp

2. حفاظت از دارایی‌های معنوی: آیا سازمان‌های زیر نظر شما دارایی‌های معنوی ارزشمند یا رازهای تجاری یا دولتی مهم و حساسی در اختیار دارند که از بین رفتن یا سرقت آن‌ها ممکن است خسارات مالی به سازمان شما وارد کرده یا به وجهه‌ی آن آسیب بزند؟ راهکارهای DLP می‌توانند دارایی‌های معنوی را هم به‌صورت ساختارمند (structured) و هم به‌صورت غیرساختارمند (unstructured) دسته‌بندی کنند. سازمان‌های زیر نظر شما می‌توانند با در نظر گرفتن سیاست‌ها و کنترل‌های مناسب، از استخراج ناخواسته‌ی این نوع داده‌ها جلوگیری کنند.

3. شفافیت داده: آیا به دنبال ایجاد شفافیت بیشتر نسبت به داده‌های سازمان‌های تحت نظر خود هستید؟ یک راهکار سازمانی DLP جامع، شما را قادر می‌سازد داده‌های این سازمان‌ها را روی اندپوینت‌ها، شبکه‌ها و فضاهای ابری مشاهده کرده و ردیابی کنید. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که بر نحوه‌ی تعامل تک‌تک کاربران درون سازمان با انواع داده‌ها نظارت کنید.

با وجود این که سه مورد گفته‌شده در بالا موارد اصلی استفاده از DLP هستند، راهکارهای DLP می‌توانند در بسیاری از چالش‌های دیگر پیش روی سازمان‌ها نیز مفید واقع شوند. تهدیدات داخلی، امنیت داده‌های نرم‌افزارهای Office، تحلیل رفتار کاربران و سیستم‌ها و تهدیدات پیشرفته چند نمونه از این چالش‌ها هستند.

7 دلیل که باید از DLP استفاده کنید:

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حجم بازار DLP تا پایان سال 2020 به 2.64 میلیارد دلار خواهد رسید. بازار DLP قدمت زیادی دارد و بازار نوظهوری نیست، ولی در سال‌های اخیر جهش چشمگیری داشته و امکانات فراوانی مانند سرویس‌های مدیریت‌شده، پشتیبانی از فضای ابری و حفاظت در برابر تهدیدات پیشرفته به آن اضافه شده است. در کنار افزایش امکانات راهکارهای DLP، رشد ناگهانی نفوذهای اطلاعاتی گسترده نیز باعث شده استفاده از DLP به عنوان ابزاری برای حفاظت از داده‌های حساس به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر شود و سازمان‌ها ضرورت استفاده از این راهکارها را بیشتر حس کنند. از مهم‌ترین دلایل ضرورت استفاده از DLP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دلایل DLP
  1. پررنگ‌تر شدن نقش CISO در سازمان‌ها: هرروزه شرکت‌های بیشتر و بیشتری اقدام به استخدام مدیر ارشد امنیت اطلاعات (CISO) می‌کنند. معمولا این مدیران ارشد به طور مستقیم به مدیرعامل شرکت گزارش می‌دهند و مدیرعامل نیز به دنبال اطلاع از برنامه‌های سازمان برای جلوگیری از نشت اطلاعات است. ارزش تجاری DLP در این‌جا به خوبی مشخص می‌شود، زیرا راهکارهای DLP امکانات لازم برای تهیه‌ گزارش را در اختیار مدیر ارشد امنیت اطلاعات قرار می‌دهند و این مدیران می‌توانند با استفاده از این امکانات به طور مرتب به مدیرعامل گزارش بدهند.
  2. لزوم تطبیق‌پذیری با مقررات حفاظت از داده: مقررات بین‌المللی و داخلی حفاظت از داده همواره در حال تغییر و تکامل هستند و سازمان شما باید برای تطبیق‌پذیری با این قوانین آماده باشد. طی سال‌های گذشته مقرراتی مانند GDPR تدوین شده‌اند که الزامات حفاظت از داده را بسیار سختگیرانه‌تر اعمال کرده‌اند. راهکارهای DLP انعطاف‌پذیری کافی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند تا بتوانند خود را به‌سرعت و با کمترین زحمت با آخرین تغییرات به‌وجودآمده در مقررات منطبق کنند.
  3. افزایش بسترهای حفاظت از اطلاعات: استفاده‌ی روزافزون از فضاهای ابری، شبکه‌های پیچیده تامین خدمات و دیگر سرویس‌هایی که قادر به کنترل کامل آن‌ها نیستید، امر حفاظت از داده را پیچیده‌تر و دشوارتر کرده است. شفافیت نسبت به رویدادهای رخ‌داده حول داده‌ها و اطلاعات جانبی این رویدادها نقش بسیار مهمی در پیشگیری از نشت یا سرقت داده‌های حساس دارد.
  4. افزایش تعداد و گستردگی نفوذهای اطلاعاتی: طیف گسترده‌ای از مهاجمان، از کشورهای بیگانه گرفته تا مجرمان سایبری و حتی کارکنانی که مقاصد خرابکارانه دارند، داده‌های حساس سازمان شما را مورد هدف قرار می‌دهند؛ این مهاجمان ممکن است انگیزه‌های مختلفی مانند سرقت اسرار تجاری، سودجویی شخصی یا اهداف سیاسی داشته باشند. DLP می‌تواند از شما در برابر تمام حملات داخلی و خارجی محافظت کند. فقط طی چند سال گذشته هزاران نفوذ اطلاعاتی و حادثه‌ی امنیتی رخ داده است. کافی است نگاهی به اخبار دنیای امنیت سایبری بیندازید تا متوجه اهمیت حفاظت از داده‌های سازمان خود شوید.
  5. ارزش بسیار بالای داده‌ها: داده‌های سرقت‌شده معمولا در دارک‌وب به فروش می‌رسند و افراد و گروه‌های مختلف می‌توانند از آن‌ها برای مقاصد سودجویانه‌ی خود استفاده کنند. از آن‌جایی که برخی از این داده‌ها به قیمت چندین هزار دلار به فروش می‌رسند، هرروزه شاهد حملات بیشتری با هدف سرقت داده‌ها و کسب درآمد از طریق آن‌ها هستیم.
  6. افزایش حجم داده‌های حساس: تعریف «داده حساس» طی سال‌های اخیر بسیار گسترده شده است. امروزه داده حساس دارایی‌های غیرملموس مانند مدل‌های قیمت‌گذاری و رویکردهای تجاری را نیز شامل می‌شود. این به آن معناست که امروزه سازمان شما باید از داده‌های بسیار بیشتری محافظت کند، که به خودی خود باعث می‌شود هزینه، انرژی و پرسنل مورد نیاز برای حفاظت از داده‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. راهکارهای DLP با ابزارها و امکانات و هم‌چنین مقیاس‌پذیری بی‌نظیر خود به شما کمک می‌کنند با کمترین هزینه‌ی ممکن از تمام داده‌های خود حفاظت کنید.
  7. کمبود نیروی انسانی متخصص: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال 2021 در حوزه امنیت 3.5 میلیون موقعیت شغلی پرنشده وجود خواهد داشت. این امر نشان‌دهنده‌ی کمبود شدید در زمینه‌ی نیروی انسانی متخصص در حوزه‌ی امنیت است که سازمان‌ها را با چالشی جدی مواجه کرده است. سرویس‌های DLP مدیریت‌شده با انجام بخش قابل توجهی از وظایف تیم امنیت، می‌توانند خلأ موجود در این زمینه را پر کرده و کمبود پرسنل متخصص را جبران کنند.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

۲ دیدگاه ها

  1. با سلام
    احتراماً؛ موراد بسیار خوبی ذکر شده است، امیدورام این موارد و مقالات تداوم داشته باشد
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *