درآمد و بازارکار متخصصان شبکه و امنیت شبکه، در ایران و جهان

در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین نیازهای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک، طراحی، نگهداری و راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری است. فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در هر زمینه‌ای که باشد، حتماً نیازمند استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و شبکه‌های کامپیوتری است. از طرفی برای برقراری ارتباط بین این کامپیوترها، حتماً باید به سراغ یک متخصص شبکه برویم. ساختار شبکه‌های کامپیوتری به گونه‌ای است که ابتدا شرکت‌ها باید طراحی و راه‌اندازی سیستم‌ها و نرم‌افزارها را انجام دهند و پس از آن باید به طور مداوم این شبکه‌های کامپیوتری را نگهداری و رفع ایراد   (TroubleShooting) کنند.

به همین دلیل شرکت‌ها و سازمان‌ها همیشه به یک نیروی متخصص برای طراحی و راه‌اندازی، و نیز یک نیروی متخصص به منظور نگهداری و TroubleShooting شبکه نیاز دارند. در کشور ما معمولاً متخصصان شبکه، به این دلیل که هردوی این فعالیت‌ها را درکنار یکدیگر انجام می‌دهند، بازار کار خوبی نیز دارند. در این مقاله قصد داریم درباره بازار کار متخصصان شبکه و امنیت شبکه و همچنین درآمد آن‌ها در داخل و خارج از کشور صحبت کنیم.

به چه کسی کارشناس شبکه و امنیت شبکه گفته می‌شود؟

کارشناس شبکه، شبکه‌های محلی  (LAN) و گسترده  (WAN) را راه‌اندازی و پشتیبانی می‌کند. یک کارشناس شبکه برای این کار می‌تواند از تکنولوژی‌های مختلف مانند تکنولوژی‌های مایکروویوی یا فیبرهای نوری استفاده کند. همچنین گستردگی این کار می‌تواند از یک ساختمان یک طبقه، تا چندین کشور باشد! کارشناس امنیت شبکه کسی است که با طراحی و نگهداری از سیستم شبکه، نقش بسیار مهمی در نظارت و افزایش امنیت شبکه اطلاعات ایفا میکند.

این نیروی متخصص با استفاده از فنون، شیوه‌ها و ابزارهای امنیتی، در مقابل حملات سایبری و دسترسی‌های غیرمجاز از داده‌های بنیادین یک سازمان یا شرکت محافظت می‌کند. متخصصین  حوزه شبکه و امنیت شبکه در دانشگاه، فارغ‌التحصیلان یکی از رشته‌های مهندسی کامپیوتر-فناوری اطلاعات (IT) یا رشته‌هایی در زمینه فناوری اطلاعات و شبکه هستند. اما به‌طورکلی یک کارشناس شبکه یا امنیت شبکه لزوماً به تحصیلات دانشگاهی در این حوزه نیاز ندارد. یعنی هرکسی می‌تواند با گذراندن دوره‌های مخصوص این حوزه و تلاش و مطالعه در آن (در آموزشگاه‌های معتبر!) به یک متخصص حوزه شبکه یا امنیت شبکه تبدیل شود.

قصد ورود به دنیای شبکه یا امنیت شبکه را دارید؟

تحصیلات یک متخصص شبکه و امنیت شبکه چیست؟

معمولاً فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، مهندسی IT یا گرایش‌های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و امنیت اطلاعات، امکان فعالیت در حوزه کارشناس شبکه و امنیت شبکه را خواهند داشت. همچنین در سایر رشته‌های تحصیلی نیز اگر افراد، دوره‌های معتبر تخصصی شبکه را سپری کنند و تجربه کافی برای کار در این زمینه را به‌دست آورند، می‌توانند فرصت‌های شغلی مناسبی در حوزه شبکه و امنیت شبکه برای خود فراهم کنند. اما همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، برای فعالیت در حوزه شبکه و امنیت شبکه، اجباری به گذراندن تحصیلات دانشگاهی نیست و متخصصین این حوزه می‌توانند دوره‌های مخصوص آن را در مراکز آموزشی معتبر سپری کنند. مراکز آموزشی معتبر، در انتهای دوره به شما مدارک معتبری نیز ارائه می‌دهند که با دردست داشتن آن مدارک، می‌توانید برای فرصت‌های شغلی زیادی در داخل کشور اقدام کنید. همچنین می‌توانید برای گرفتن مدارک بین‌المللی و فعالیت در خارج از ایران نیز از موسسه‌های معتبر خارجی استفاده کنید.

برای کار در این حوزه اخذ مدرک‌های معتبر بین‌المللی مانند  SECURITY+ و CISSP امکان استخدام متقاضی را افزایش می‌دهد. مهندس شبکه برای به دست آوردن این مدارک، لازم است ابتدا دوره‌های پایه شبکه از قبیل +A  و +Network را که توسط شرکت کامپتیا  (CompTIA) برگزار میشوند، گذرانده باشد. مهندس امنیت نیز باید دوره CEH که اولین و پایه‌ای‌ترین دوره آموزشی در رابطه با مباحث تست نفوذ و امنیت شبکه است و توسط شرکت EC-Council ارائه میشود را بگذراند. بنا به نیاز سازمان و شرکت موردنظر و همچنین برای پیشرفت بیشتر در حوزه شبکه، بهتر است دوره‌های پیشرفته‌تر از قبیل مایکروسافت   (MCSE) ، MCSA، سیسکو CCNA و میکروتیک (MTCRE)  را نیز بگذراند.

مهارت و دانش کارشناس شبکه و امنیت شبکه

متخصص شبکه و متخصص امنیت برای ورود به بازار کار نیازمند داشتن تخصص‌ها و مهارت‌هایی هستند که در ادامه به  چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • داشتن مهارت کافی در حل مساله
  • درک درست از محرمانگی اطلاعات
  • اطلاع از استانداردها و قوانین امنیت اطلاعات
  • دانش کافی درزمینه سیستم‌ها و ابزارهای امنیتی فناوری اطلاعات
  • آگاهی و به‌روز بودن درحوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های امنیتی
  • انجام کارها مطابق زمان تعیین‌شده و توانایی تحمل فشار کاری
  • تسلط بر مبانی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)
  • اعتمادبه‌نفس در تصمیم‌گیری و رویکرد فعال
  • تسلط بر مفاهیم تست نفوذ و ارزیابی امنیتی (CEH)
  • مسلط به مسائل امنیت سرور و شبکه
  • توانایی ارزیابی و تفسیر درست اطلاعات
  • مسلط به سرویس‌های امنیتی شامل فایروال و IDS/IPS

بازار کار شبکه و امنیت شبکه در خارج از کشور

دولت آمریکا در سال 2008 احتیاج به 40000 متخصص شبکه و امنیت شبکه داشت که تنها 15000 نفر در کل دنیا شایستگی کافی برای کسب این جایگاه شغلی را داشتند. به همین دلیل سازمان‌ها و شرکت‌های آمریکایی شروع به جذب متخصصان این حوزه از سراسر دنیا کردند. طبق آمار پیش‌بینی می‌شود که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، میزان استخدام متخصصان شبکه و امنیت شبکه در این کشور ۱۲ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

این رقم در شرایطی است که متوسط رشد سایر مشاغل ۱۱ درصد خواهد بود. کشور استرالیا نیز مانند آمریکا در ۵ سال گذشته مشغول استخدام متخصصان شبکه و امنیت شبکه از سراسر دنیا بوده است. میزان استخدام متقاضیان کار در این حوزه ۲۹.۵ درصد در استرالیا رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود که این روند در سال‌های آینده ادامه پیدا کند. در حال حاضر بازار کار متخصصان شبکه و امنیت شبکه در خارج از ایران و در کشورهای پیشرفته بسیار مناسب است. (ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست!)

بازارکار شبکه در ایران

در ایران نیز با توجه به سیستماتیک شدن نهادها و شرکت‌های خصوصی و دولتی و حتی سازمان‌ها نظامی، استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارها بسیار افزایش پیداکرده و به همین جهت نیاز به متخصصین شبکه و امنیت شبکه نیز زیاد شده است. در حال حاضر در میان مشاغل حوزه فناوری اطلاعات، متخصصین شبکه و امنیت شبکه بالاترین میزان درآمد را در ایران دارا هستند. البته میزان درآمد این متخصصین به پارامترهای مختلفی مانند سابقه کار، حوزه تخصص و میزان مهارت بستگی دارد.

درآمد متخصص شبکه و امنیت شبکه در ایران و جهان​

مطابق گزارش سایت glassdoor، میانگین درآمد متخصصین شبکه در سال 2021  در کشور آمریکا، سالیانه حدود 72000 گزارش شده است. این مقدار برای متخصصین امنیت شبکه نیز حدود 80000 دلار است.

طبق اطلاعاتی که ازطریق جامعه‌آماری متخصصین داخل کشور خودمان جمع‌آوری شده، حداقل حقوق ماهانه مهندس شبکه در ایران (در سال 1399) مبلغ 4 میلیون تومان و با توجه به مهارت و سابقه کار فرد، این میزان باتوجه به تخصص و سابقه کاری فرد، تا ۱۲ میلیون تومان نیز می‌تواند افزایش یابد. اما این مقدار برای متخصصین حوزه امنیت شبکه از 6 تا 40 میلیون تومان متغیر است. باتوجه به میزان درآمدهای داخل و خارج از کشور، واضح است که میزان درآمد متخصصین حوزه امنیت، از متخصصین حوزه شبکه بیشتر است.

میزان درآمد مهندس سیسکو و فورتی گیت

شخصی که با حوزه شبکه و امنیت شبکه آشنایی دارد و در این حوزه فعالیت می‌کند، حتماً نام سیسکو و فورتی گیت (FortiGate) را نیز شنیده است. مهندس شبکه سیسکو در محیط کاری یک شرکت یا سازمان، وظیفه طراحی، راه‌اندازی و نصب تجهیزات  Cisco را بر عهده دارد. شغل کارشناس شبکه سیسکو برای کسانی که علاقه‌مند به ارتباط مستقیم با مشتری و فعالیت در فضای پویا هستند، مطلوب است.

با گذاندن دوره آموزشی CCNA و دریافت مدرک آن میتوانید در این حوزه شروع به کار کنید. نیروی متخصص فایروال فورتی گیت نیز وظیفه مدیریت و نظارت بر فعالیت شبکه را برعهده دارد. درآمد متخصصان سیسکو و متخصصان فورتی‌گیت نیز بسته به توانایی آن‌ها و سابقه کاری‌شان مشخص می‌شود. پس باتوجه به مبالغ ذکرشده در بالا، گذراندن دوره‌های مربوط به این تجهیزات معروف و تخصص در نصب و راه‌اندازی و نگهداری از آن‌ها، حتماً درآمد خوبی به همراه خواهد داشت.

کلام آخر

تا اینجا با اهمیت وجود متخصصان شبکه و امنیت شبکه در سازمان‌های بزرگ و کوچک آشنا شدید. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، فرصت‌های شغلی و درآمدهای بالایی در سراسر جهان دارند. اگر شما نیز به حوزه شبکه و امنیت شبکه علاقه‌مند هستید، می‌توانید با سپری کردن دوره‌های آموزشی، اطلاعات جامع و کلی این حوزه را کسب کرده و به سطح قابل قبولی از تخصص درزمینه شبکه برسید. پس از استخدام و سپری کردن چالش‌های کاری، حتماً فرصت‌های شغلی بهتر و بستر مناسبی برای فعالیت و پیشرفت در ایران و خارج از کشور در این زمینه برای شما فراهم می‌شود.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

۱۵ دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب خدمت شما در امد هکرهای کلاه سفید الان دقیقا چقدر میتونه باشه ممنون میشم اگر دقیق بگید این درامد رو

    • سلام، خیلی ممنون. درآمد هکر کلاه سفید واقعا بستگی به نوع کاری داره که انتخاب می‌کنه: کارشناسای تست نفوذی که ترجیح می‌دن استخدام بشن بسته به سطح مهارت از حدود ۷-۸ میلیون تومن در ماه به بالا می‌تونن درآمد داشته باشن. اما مساله اینه که درصد زیادی ترجیح می‌دن که پروژه‌ای، و مخصوصا باگ‌بانتی با سایتای خارجی کار کنن. درآمد دلاری باگ‌بانتی با این که ثابت و تضمین‌شده نیست، ولی «برای کسی که مهارت کافی رو داشته» باشه میانگین ماهی هزار دلار تقریبا رقمیه که می‌شه بهش مطمئن بود.

  2. سلام ممنون از شما بابت توضیح شما درامد هکرهای کلاه سفید در امریکا فکر کنم بیشتر باشه درسته و این که پیشرفتم بهتره اگر بری امریکا فکرکنم هم درامد بیشتر هم پیشرفت

  3. سلام،برای این حوزه فقط تو تهران و کلان شهر ها کار هست ؟

  4. سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. ممنون از این مقاله کاربردی

  6. سلام درآمد حوزه مهندسی شبکه و امنیت چقدر است؟؟

    • سلام وقت بخیر.
      یک کارشناس امنیت بدون سابقه کار تقریبا بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون.
      با دو الی ۴ سال سابقه کار ۱۵ الی ۲۵ میلیون.
      و با سابقه بالای ۴ سال (و با شرط کارشناس ارشد بودن) حقوق بالای ۳۰-۳۵ میلیون تومان.

  7. سلام ، برای استخدام حتما باید مدرک دانشگاهی داشت؟ آیا بصورت خودخوان هم نمیشه جایی مشغول شد؟

    • سلام وقت بخیر.
      بصورت کلی سازمان‌های دولتی نیاز به مدرک دانشگاهی دارند. اما شرکت‌های خصوصی عمدتا با مدرک دانشگاهی مرتبط کاری ندارند.
      ضمن اینکه حوزه امنیت زیاد وابسته به تحصیلات دانشگاهی نیست و می‌تونید بصورت خودخوان پیش ببرید.
      موفق باشید.

  8. سلام وقتتون بخیر من مدرک دانشگاهی ندارم ولی میتونم با این حرفه امریه سربازی بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *