بازارکار و درآمد برنامه نویسی در ایران و جهان

همان‌طور که می‌دانید امروزه، استفاده از تلفن‌های هوشمند و اینترنت در زندگی روزمره همه ما بسیار فراگیر شده. حتی کوچک‌ترین کارها مانند سفارش غذا را نیز با استفاده از اینترنت و اپلیکیشن‌های موجود انجام می‌دهیم. از طرفی طراحی تمام اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که ما در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم یا وب‌سایت‌هایی که برای انجام کارهایمان به آن‌ها مراجعه می‌کنیم، در بستر فضای اینترنت توسط برنامه‌نویسی طراحی و اجرا شده‌اند. برنامه‌نویسی در طول سال‌های گذشته با نوآوری‌های بسیاری همراه بوده و قطعاً در آینده می‌تواند زندگی انسان را تحت تأثیر قرار دهد.

چالش اصلی شما، انتخاب زبان برنامه‌نویسی است!

در زمان شروع یادگیری برنامه‌نویسی، یکی از چالش‌هایی که معمولاً برای اکثر افراد پیش می‌آید، انتخاب زبان برنامه‌نویسی است. زبان‌های برنامه‌نویسی ازنظر ویژگی و کاربرد انواع گوناگونی دارند و طبیعی است که در ابتدا فرد دچار سردرگمی شود. برای رفع این مشکل، بهتر است قبل از انتخاب زبان برنامه‌نویسی از خودتان بپرسید که از دنیای برنامه‌نویسی چه می‌خواهید؟ به دنبال چه هدفی هستید یا در چه شغلی مرتبط با حوزه برنامه‌نویسی می‌خواهید فعالیت کنید؟ آگاهی پیدا کردن از مقصد می‌تواند کمک زیادی به انتخاب مناسب‌ترین زبان برای شروع یادگیری شما کند. ما در این مقاله قصد داریم تا بازار کار برنامه‌نویسی و همچنین درآمد افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را در داخل و خارج از کشور بررسی کنیم.

برنامه نویسی چیست و یک برنامه نویس چه وظیفه‌ای دارد؟

برنامه‌نویسی زبان تعامل بین ماشین و انسان است. به‌عبارت‌دیگر تصور کنید که می‌خواهید با یک ماشین (machine)   ارتباط برقرار کنید و از آن برای انجام کارها استفاده کنید. مثلاً دستگاه عابر بانک (ATM) را در نظر بگیرید. این دستگاه یک نمونه ماشین است که ما با برنامه‌نویسی می­خواهیم به آن فرمان ‌دهیم، تا زمانی که فردی کارت‌بانکی را وارد دستگاه کرد و رمز عبور او صحیح بود، امکان انجام تراکنش مالی به او داده شود.

همان‌طور که ما انسان‌ها برای تعامل با یک فرد آلمانی یا انگلیسی، باید به زبان مخصوص آن کشور صحبت کنیم، برای تعامل با ماشین‌ها نیز به یک زبان مخصوص نیاز داریم. این زبان مخصوص در خصوص یک ماشین مثل تلفن همراه، کامپیوتر، سرور و…، زبان برنامه‌نویسی است.

برای برنامه‌نویس شدن چه رشته‌ای را انتخاب کنیم؟ چه دوره‌هایی را بگذرانیم؟

هرکسی برای یادگیری برنامه‌نویسی هم می‌تواند در کلاس‌های آزاد آموزشی که در بسیاری از مؤسسات برگزار می‌شود، شرکت کند و هم می‌تواند برنامه‌نویسی را از طریق تحصیل در دانشگاه بیاموزد. لازم است بدانید که کارفرمایان برای استخدام برنامه‌نویس، معمولاً به تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی و میزان تجربه فرد متقاضی، بسیار اهمیت می‌دهند. فارغ‌التحصیلان مدرک کارشناسی در علوم مهندسی نرم‌افزار، کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات و فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد دریکی از گرایش‌های مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر، معمولاً آمادگی بیشتری برای استخدام و ورود به این شغل را دارند.

مسیر پیشرفت شما در دوره‌های برنامه نویسی «گروه آموزشی لیان» اینجاست!

از طرفی در هنرستان‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای و همچنین در دانشگاه علمی کاربردی نیز رشته کامپیوتر وجود دارد و علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند از همان ابتدا، رشته برنامه‌نویسی را انتخاب کنند. مراحل یادگیری انواع زبان‌های برنامه‌نویسی برای شخصی با مدرک دیپلم یا دکتری تقریباً مشابه است و اگر فردی بخواهد دوره‌های آن را از صفر تا صد بگذراند، نیاز به دانش قبلی ندارد. اگر شما هم به برنامه‌نویسی علاقه دارید، هیچ محدودیتی برای یادگیری آن وجود ندارد و به‌راحتی می‌توانید وارد این دنیای گسترده شوید. اما در نظر داشته باشید که برای کار و پیشرفت در این رشته باید پشتکار کافی داشته باشید و برای یادگیری برنامه‌نویسی به‌اندازه کافی وقت گذاشته و تلاش کنید.

انواع زبان‌های برنامه‌نویسی

پلتفرم در زبان‌های برنامه‌نویسی، به سخت‌افزار یا نرم‌افزاری گفته می‌شود که سرویسی روی آن قرارگرفته باشد. پلتفرم، از یک سیستم‌عامل، سخت‌افزار و یک سری دستورالعمل‌ تشکیل شده که بستری را برای راه‌اندازی برنامه­‌ها فراهم می‌کند. بر اساس نوع پلتفرم، زبان‌های برنامه‌نویسی را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

برنامه نویسان معمولاً از زبان برنامه‌نویسی  HTML برای ایجاد ساختار اولیه یک سایت استفاده می‌کنند. در مرحله بعد، برای نمایش متن، عکس‌ها، ابعاد آن‌ها و در کل برای تکمیل سایت از زبان برنامه‌نویسی CSS استفاده می‌کنند. علاوه بر این، برنامه نویسان برای کنترل وب‌سایت و مدیریت شرایط خاص، باید با زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت نیز آشنایی داشته باشند.

نکته جالب در مورد برنامه‌نویسی تحت وب این است که در دو بخش «فرانت اند» (frontend) و «بک ‌اند» (backend) انجام می‌شود. «فرانت ‌اند» مربوط به رابط کاربری و «بک ‌اند» مربوط به پشت‌صحنه است. در نظر داشته باشید که از سه زبان برنامه‌نویسی  HTML، CSS  و جاوا اسکریپت برای کد نویسی در «فرانت ‌اند» استفاده می‌شود. درحالی‌که زبان برنامه‌نویسی  ASP.NET ، برای «بک ‌اند» کاربرد دارد.

نوعی از برنامه‌نویسی است که برای نوشتن و طراحی نرم­افزارهای ویندوز استفاده می‌شود و ممکن است در سایر دستگاه‌ها نیز مورداستفاده قرار گیرد. در حال حاضر، زبان‌هایی که برای برنامه‌نویسی تحت سیستم‌عامل استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از: زبان C ، زبان Delphi ، زبان C++ ، زبان C# و زبان Perl.

امروزه برنامه‌نویسی‌ موبایل یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های برنامه‌نویسی است که از نرم افزارهای مخصوص برای انجام آن استفاده می‌شود. برای برنامه‌نویسی تحت موبایل از زبان‌های جاوا، PHP، پایتون، جاوا اسکریپت، C++ ، HTML5 و C# استفاده می‌شود.

وضعیت بازار کار برنامه‌نویسی و اهمیت آن

یک برنامه‌نویس به‌سادگی این امکان را دارد که در شرکت اپل مشغول به‌کار شود یا در بیمارستان در بخش مربوطه فعالیت کند. امروزه حتی در تولید خودرو نیز بستر کار برای برنامه نویسان فراهم است. در سال‌های گذشته برای برنامه‌نویسی حدود هفت میلیون فرصت شغلی ارائه‌شده که در میان آن‌ها شانس افرادی که مهارت‌های لازم را داشتند، 12 درصد بیشتر بوده است.

میزان اهمیت برنامه‌نویسی در دنیای ما روزبه‌روز بیشتر می‌شود و طبق گفته بسیاری از کارشناسان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های شغلی در آینده، برنامه‌نویسی خواهد بود. زیرا شغل‌های موجود در بازار در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند و برنامه‌نویسی را می‌توان در 4 دسته شغلی مورد تحلیل قرارداد.

برنامه‌نویس می‌تواند به‌عنوان فعال در حوزه فناوری اطلاعات در نظر گرفته شود و درآمد قابل قبولی هم در این رشته خواهد داشت.

تحلیلگران اطلاعات از برنامه‌نویسی برای ارائه نتیجه مطلوب، در کنار استفاده از علوم مختلف استفاده می‌کنند.

امروزه طراحان و هنرمندان از نرم‌افزارهای مختلف که کدهای مشخصی دارند، استفاده می‌کنند تا در کار و حرفه خود پیشرفت کنند.

برنامه‌نویسی در گروه اندیشمندان و تیم‌های پژوهشی و مهندسی نیز اهمیت زیادی دارد.

بازار کار برنامه نویسی در ایران

همان‌طور که مشاهده می‌کنیم در ایران، روزبه‌روز به تعداد علاقه‌مندان رشته برنامه‌نویسی افزوده می‌شود. این افراد به دنبال کسب درآمدهای بالا و همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی هستند. طراحی اپلیکیشن های موبایل و وب‌سایت، ازجمله مهم‌ترین کارهایی است که برنامه نویسان این روزها از آن‌ها کسب درآمد می‌کنند. طبق آمار منتشرشده، اکثر برنامه نویسان در داخل کشور در حوزه‌های ASP.NET و PHP و جاوا فعالیت دارند. از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که حوزه‌هایی مانند بلاک چین، Xamarin، Nosql و Ruby On rails بازار کار زیادی در ایران ندارند.

بازار کار برنامه نویسی در جهان

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، برنامه‌نویسی در سراسر جهان آینده شغلی بسیار خوبی دارد. به‌عنوان‌مثال در کشور استرالیا میزان استخدام برنامه نویسان طی ۵ سال گذشته، در مقایسه با میزان رشد همه مشاغل ۲۴.۲ درصد رشد داشته است. در آمریکا نیز پیش‌بینی می‌شود که بازار کار و فرصت‌های شغلی برای برنامه‌نویس‌ها  تا سال ۲۰۲۲ به میزان ۸ درصد افزایش یابد. درحالی‌که متوسط رشد استخدام همه مشاغل در این کشور حدود ۱۱ درصد خواهد بود. این برتری شغلی در تمام دنیا به‌ویژه در کشورهای پیشرفته به چشم می‌خورد و طبق این آمارها، آینده شغلی برنامه‌نویسی در سراسر جهان نسبت به سایر مشاغل، درخشان‌تر خواهد بود.

درآمد برنامه نویس در داخل و خارج از ایران

میزان درآمد متخصصین ASP.NET در ایران، بالاتر از جاوا و PHP است. در نظر داشته باشید که دو تخصص React و C++  نسبت به ASP.NET درآمد بیشتری در ایران دارند (چراکه کار آن‌ها نیز  بسیار  تخصصی‌تر است!). در حال حاضر در داخل کشور، برنامه‌نویسان متخصص و باسابقه در این دو حوزه نزدیک به ماهانه 9 میلیون تومان درآمد دارند. میانگین حقوق برنامه‌نویسان در داخل کشور بسته به فاکتورهایی چون سابقه کار، میزان مهارت، جنسیت و شهر متغیر است. میانگین درآمد برنامه‌نویس در ایران حدود ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان است. حقوق این افراد از کمترین مقدار ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان  تا بیشترین مقدار ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان متغیر است.

درآمد برنامه‌نویس‌ها در کشورهای مختلف نیز نسبت به حرفه، تجربه‌ی کاری آن‌ها و تخصصی که دارند، متغیر است. طبق بررسی‌های صورت گرفته، بالاترین میزان دستمزد برای برنامه‌نویس‌ها در کشور آمریکا حدود ۱۰۸ هزار دلار در سال است. مطابق آمار منتشرشده در وب‌سایت  PayScale، هم اکنون متوسط حقوق یک برنامه‌نویس در آمریکا سالانه 81000 دلار است.  

کلام آخر

برنامه‌نویسی یک شغل به شدت محبوب در عصر امروز و بسیار فراگیر در آینده است و هرروز برای آن فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد می‌شود. دلیل آن‌هم این است که میزان نفوذ تکنولوژی در زندگی و کسب‌وکار انسان‌ها با درصد بسیار بالایی رو به افزایش است. هرچقدر که تکنولوژی در زندگی ما کاربرد بیشتری داشته باشد، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن ها نیز کارایی بیشتری پیدا خواهند کرد و این بدان معناست که فضا برای نیروهای متخصص و برنامه‌نویس بیشتر می‌شود.

اگر شما نیز به حوزه برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید، می‌توانید با سپری کردن دوره‌های آموزشی، اطلاعات جامع و کلی این رشته را کسب کرده و به یک سطح تخصص ابتدایی در زمینه برنامه‌نویسی برسید. پس از استخدام و سپری کردن دوره‌های کارآموزی، فرصت‌های شغلی و بستر مناسبی برای فعالیت و پیشرفت در ایران و خارج از کشور در این زمینه برای شما فراهم می‌شود.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *