فریم ورک های پایتون

فریم ورک های پایتون

آیا تاکنون برنامه‌نویسی با زبان پایتون را تجربه کرده‌اید؟ کدام یک از فریم‌ ورک‌‌ های پایتون بیشتر به کارتان آمده است؟ به نظرتان یک فریم ورک ایده‌آل پایتون باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سراسر دنیاست که تعداد زیادی از برنامه‌نویسان در زمینه‌های کاری مختلف، شبانه‌روز خود را با این زبان سپری می‌کنند. پایتون چندین فریم ورک‌ دارد که هر کدام از آن‌ها خصوصیات و مزایای ویژه خود را دارد و برای انجام پروژه‌های مختلف به کمک برنامه‌نویسان می‌آید. در این مقاله تعدادی از فریم ورک های پایتون که احتمالا نام بسیاری از آن‌ها به گوشتان خورده است، معرفی می‌شوند و ویژگی‌های این فریم‌ورک‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرند. پس با آکادمی لیان همراه باشید و به دنیای خوش خط و خال پایتون وارد شوید!

فریم ورک جنگو

فریم ورک جانگو

به عنوان اولین فریم ورک پایتون به سراغ فریم ورک قدرتمند جنگو (Django) می‌رویم. جنگو یکی از فریم‌ورک‌های سطح بالای پایتون است که با یک طراحی مناسب، کدنویسی سریع و هم‌چنین پایداری را برای برنامه‌نویسان پایتون به ارمغان می‌آورد. این فریم ورک به حساسیت‌های تازه‌ای که ایجاد می‌شود و ضعف‌هایی که مورد توجه برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد، واکنش نشان می‌دهد تا برنامه‌نویسی هر چه راحت‌تر و لذت‌بخش را برای برنامه‌نویسان رقم بزند.
جنگو چند هزار پکیج را درون خود جای داده است که می‌تواند طیف وسیعی از خواسته‌های شما را پوشش دهد. به نظرتان چه پروژه‌ها و برنامه‌های بزرگی از جنگو سود می‌برند؟ شبکه‌های اجتماعی بزرگی مانند پینترست و اینستاگرام از Django برای سیستم راه‌اندازی خود استفاده کرده‌اند و حتی فیس‌بوک نیز از ابزارهای این فریم ورک بهره می‌برد.

سوال دیگری که ممکن است در مورد فریم ورک جنگو به ذهنتان برسد، این است که مقیاس‌پذیری این فریم ورک چقدر است؟ Django یکی از بهترین فریم ورک‌ها برای شروع است. هم‌چنین اگر بخواهید مقیاس برنامه‌ها و پروژه‌های خود را افزایش دهید نیز می‌توانید از کارایی بالای این فریم ورک بهره ببرید. یکی از ویژگی‌های جذاب جنگو این است که component های این فریم ورک مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند و در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را حذف کنید یا مورد تغییر قرار دهید. روتینگ، تجزیه URL، اتصال پایگاه داده مانند ORM (object-relational mapper) از جمله امکانات دیگر این فریم‌ورک است. با این تفاسیر، هنوز هم برای استفاده از جنگو مردد هستید؟!
اگر به استفاده از فریم ورک جانگو علاقه‌مند شده‌اید و به فکر یادگیری این فریم ورک افتاده‌اید، می‌توانید با شرکت در دوره آموزشی پایتون فریم‌ ورک جنگو آکادمی لیان، کار با این فریم ورک را یاد بگیرید و در موقعیت‌های شغلی مختلف مربوط به این زمینه، مشغول به کار شوید.

فریم ورک Flask

فریم ورک فلسک

اگر کمی در مورد فریم‌ورک‌های مختلف پایتون کنجکاوی کرده باشید، قطعاً نام فریم‌ورک فلسک یا Flask به گوشتان خورده است. اگرچه این فریم ورک کوچک است اما قدرت بالایی دارد. تمرکز اصلی فلسک روی ساختن وب اپلیکیشن با سرعت بالاست. پایه‌ها و فوندانسیون ساخت یک برنامه‌ی تحت وب با فریم ورک Flask در اختیارتان قرار می‌گیرد و اگر به ماژول‌های بیشتری نیاز پیدا کردید، می‌توانید آن‌ها را به برنامه‌تان اضافه کنید.
فلسک را دست کم نگیرید! شرکت‌ها و برندهای معروفی مانند اوبر، سامسونگ، لینکدین، پینترست و ردیت از این فریم ورک در پروژه‌های خود بهره برده‌اند.
به طور کلی ماهیت فریم ورک‌ها این است که کار کدنویسی را برای شما ساده‌تر کنند و با فراهم کردن مجموعه‌ای از کدهای آماده، بسیاری از چالش‌ها را از پیش روی برنامه‌نویسان بردارند. مثلاً طراحی یک وب سرور به زبان پایتون، بدون استفاده از هیچ‌گونه فریم ورکی کاری بسیار سخت و زمان‌بر است. اما به کمک فریم ورک قدرتمندی مانند Flask می‌توانید با کدنویسی کمتر از 120 خط، یک وب سرور ساده را ایجاد نمائید. به این ترتیب فلسک به برنامه‌نویسان کمک می‌کند که بدون این‌که درگیر کدهای پیچیده شوند، روی توسعه مورد نظرشان تمرکز کنند و به نتیجه دلخواهشان دست یابند.

اگر هنوز برای استفاده از فریم ورک Flask متقاعد نشده‌اید و به دنبال نقاط قوت بیشتری از این فریم ورک هستید، در جریان باشید که برخی دیگر از امتیازهای فلسک عبارتند از:

  • یادگیری بسیار آسان
  • انعطاف‌پذیری بالا و امکان پیشبرد پروژه‌ها مطابق میلتان
  • برخورداری از کامیونیتی قدرتمند

فریم ورک CherryPy

فریم ورک CherryPy

یکی دیگر از فریم ورک های پایتون که از فریم‌ورک‌های شی‌گرا و منبع باز به حساب می‌آید، فریم ورک CherryPy است که یک رویکرد مینیمالیستی را برای ارائه خدماتش به برنامه‌نویسان در پیش گرفته است. برای استفاده از این فریم ورک نیازی نیست که آن را کاملا درک کنید و حتی بدون این‌که به اعماق این فریم ورک نفوذ کنید، کار با این فریم ورک برایتان جذاب و سرگرم‌کننده خواهد بود.
یکی از ویژگی‌های CherryPy این است که هر برنامه وب تحت این فریم ورک را می‌توانید به صورت یک برنامه پایتون مستقل که وب سرور چندرشته‌ای را درون خود قرار داده است، در نظر بگیرید؛ برنامه مستقلی که می‌تواند روی هر سیستم عاملی نیز اجرا شود. فریم ورک CherryPy این امکان را نیز در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌دهد که ویژگی‌های چهارگانه CRUD یعنی ایجاد، بازیابی، آپدیت و حذف برنامه‌ها را به کمک مرورگر در پروژه‌هایشان با یکدیگر ادغام نمایند.

اگر برنامه‌ای را با استفاده از فریم ورک CherryPy ایجاد کردید، می‌توانید آن را روی انواع سرورهای HTTP اجرا کنید و از امکاناتی مانند پروفایل‌های داخلی و سیستم پلاگین سازگار آن نهایت استفاده را بکنید. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید با این فریم ورک، به پروژه‌های پایتون خود سر و سامان بدهید، ترس به دلتان راه ندهید و خود را از مزایا و امکانات CherryPy بهره‌مند کنید.

فریم ورک Pyramid

فریم ورک Pyramid

اگر به دنبال فریم ورکی برای ساخت سریع وب‌اپلیکیشن‌های خود آنهم با استفاده از پایتون هستید، فریم ورک Pyramid برای شما ساخته شده است! در واقع هدف فریم ورک Pyramid این است که بتوانید وب‌اپلیکیشن‌های پایتونی خود را با سرعت بالا ایجاد کنید و مورد بهره‌برداری قرار دهید. این فریم ورک بسیار ساده است، با تمام نسخه‌های پایتون سازگاری دارد و شرایطی را برای توسعه‌دهنده‌ها ایجاد کرده است که پروژه‌های ریز و درشت خود را با Pyramid به پیش ببرند!
به عنوان یک توسعه‌دهنده، برای استفاده از Pyramid نیازی نیست که با یک مقیاس بزرگ وارد کار شوید؛ بلکه می‌توانید کارتان را در یک مقیاس کوچک آغاز کنید و نتایج بزرگی بگیرید. این فریم ورک امکان این را به شما می‌دهد که قابلیت‌های جدیدی را هم به برنامه خود بیفزائید.

فریم ورک Pyramid یکی از فریم‌ ورک‌ های پیشرفته پایتون به شمار می‌رود و سندهای نوشته یا مستندات این فریم ورک، کامل است و با قدرت از سوی پایتون پشتیبانی می‌شود. البته این‌ها همه مزایای Pyramid نیستند. برخی از مزایای دیگر این فریم ورک پایتون عبارت هستند از:

  • حجم پایین
  • انعطاف‌پذیری در احراز هویت (Authentication) و اختیارات (Authorization)
  • در بر داشتن خصوصیات مرتبط به قالب‌سازی (Templating)
  • مجهز بودن به فریم‌ورک Traversal به منظور تبدیل URL به Code Mapping

به جامعه‌ی متخصصان پایتون بپیوندید:

فریم ورک Grok

فریم ورک Grok

حالا نوبت به معرفی یکی دیگر از فریم ورک های پایتون به نام Grok می‌رسد که به منظور توسعه سریع نرم‌افزارها مورد طراحی گرفته است. چه جزوی از توسعه‌دهنگان مبتدی و تازه‌کار به شمار بیایید و چه به عنوان یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای کوله‌باری از تجربه را به دوش کشیده باشید، فریم ورک Grok به کارتان می‌‌آید. تاکید Grok روی توسعه سریع است و با استفاده از این فریم ورک می‌توانید بسیار راحت، به اهداف خود دست پیدا کنید.
اگر کار با فریم ورک Zope3 پایتون را تجربه کرده باشید و با آن آشنایی داشته باشید، کار با Grok برایتان ساده‌تر خواهد بود. برای کار با فریم ورک Grok نیازی به استفاده از فایل‌های ZCML و XLM ندارید. بیشتر فایل‌ها در این فریم ورک به صورت خودکار تولید می‌شوند و کدهایی در Grok ایجاد می‌شوند که شلوغی و به هم‌ریختگی کمی دارند. علاوه بر این، کار با فریم‌ورک Grok این قابلیت‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد که:

  • وب اپلیکشن‌های پیشرفته را توسعه دهید.
  • اپلیکیشن‌های خود را به صورت سفارشی یا Customized مورد توسعه قرار دهید.
  • به کتابخانه‌های مستقل دسترسی داشته باشید.

فریم ورک Torando

فریم ورک Torando

آخرین فریم ورک پایتون که در این مقاله معرفی می‌کنیم، فریم ورک Torando است. این فریم ورک منبع باز است و به منظور توسعه وب‌اپلیکیشن‌های پایتونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تورنادو ماژولی دارد که برای انتقال داده در شبکه‌های غیرهمزمان (Asynchronous) به کار می‌رود و مقیاس‌پذیری لازم را به منظور استفاده در چندین ارتباط طولانی‌مدت داراست. این فریم ورک در برقراری ارتباطات WebSocket و Long Polling و اپلیکیشن‌هایی که به ارتباط بلندمدت زنده نیاز دارند نیز فریم‌ورکی ایده‌آل محسوب می‌شود. کارایی بالای Torando در کنترل همزمان 10000 اتصال در شبکه، یکی از برگ‌های برنده‌ی این فریم ورک پایتون است.

اگر به دنبال توسعه اپلیکیشن‌هایی هستید که باید در مدیریت تعداد بالایی کاربر، عملکرد پرقدرتی از خود نشان دهند، تورنادو با قابلیت پشتیبانی از سیستم احراز هویت کاربران، به شما کمک می‌کند تا به هدفتان برسید. اگر پشتیبانی Torando برایتان اهمیت دارد، در جریان باشید که این فریم ورک در سیستم‌عامل‌های یونیکس و لینوکس، پشتیبانی بهتری را ارائه می‌دهد. برخی دیگر از مزایای فریم ورک تورنادو عبارت هستند از:

  • عملکرد فوق‌العاده و ارائه خروجی با کیفیت بالا
  • تجهیزشده به قالب‌سازهای وب
  • ارائه‌دهنده سرویس‌های بلادرنگ یا Real-Time
  • برخورداری از کلاس HTTP client غیرمسدودشونده
  • پشتیانی از تایید اعتبار شخص ثالث
  • برخورداری از مفسر یا Interpretation

سخن آخر

زبان برنامه‌نویسی پایتون دارای فریم‌ورک‌های بسیاری است که هر کدام از آن‌ها کاربردهای ویژه‌ای دارند و در پروژه‌های مختلف می‌توانند کدنویسی را برای شما تسهیل کنند. انتخاب میان فریم‌ورک‌های مختلف پایتون به نوع کاربردی که مد نظرتان است، بستگی دارد و باید به مقتضای نوع پروژه خود، بهترین فریم ورک را برای پیشبرد سریع‌تر و بهتر به کار بگیرید. بنابراین، نسبت به استفاده از انواع فریم‌ورک‌های پایتون، ترسی نداشته باشید و از هر ابزاری برای اجرای بهتر برنامه‌هایتان بهره ببرید.

در زمینه فریم‌ورک های پایتون، آکادمی لیان دوره‌‌ای را تحت عنوان دوره آموزشی پایتون فریم ‌ورک جنگو برگزار می‌کند که با شرکت در این دوره، کار با این فریم ورک معروف پایتون را می‌آموزید. برخی از سرفصل‌های این دوره آموزشی عبارت هستند از:

  • آشنایی با ماژول‌های عمومی و کاربردی پایتون و ارائه روش استفاده از آن‌ها
  • آشنایی با بستارها یا Closure ها، پیاده‌سازی و نحوه استفاده از آن‌ها
  • پیاده‌سازی برنامه جمع‌آوری داده از سطح یک وب‌سایت انتخابی
  • پیاده‌سازی رابط کاربری گرافیکی یا GUI حرفه‌ای در پایتون
  • آشنایی با برنامه‌نویسی شی‌گرا یا Object Oriented

اگر می‌خواهید موقعیت‌های شغلی مرتبط با فریم ورک جانگو پایتون را به دست آورید، با شرکت در این دوره آموزشی و هم‌چنین انجام تمرینات گسترده می‌توانید مسیر خود را برای دستیابی به هدفتان هموار کنید.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *