VDS چیست و چه تفاوتی با VPS دارد؟

VPS-vs-VDS

اگر سایتی دارید با سرورهای مختلف کار می‌کند، احتمالا با  VDS یا سرورهای مجازی اختصاصی و VPS یا سرورهای مجازی خصوصی مواجه شده‌اید. شاید آشنایی مختصر با این سرورها داشته باشید. اما واقعا این سرورها چگونه‌اند و چه تفاوتی با سرورهای دیگر دارند؟! شاید هم بین انتخاب سرور VDS و سرور VPS مردد مانده‌اید! برای این‌که با سرورهای مجازی اختصاصی و خصوصی آشنایی پیدا کنید و به کاربرد VPS ها پی ببرید و هم‌چنین ببینید که آیا برای وبسایت خود، باید از VDS استفاده کنید یا VPS، به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

VDS یا سرور مجازی اختصاصی چیست؟

VDS مخفف عبارت انگلیسی Virtual Dedicated Server است. سرور VDS در واقع بخشی از یک سرور اختصاصی ولی مجازی است. سرورهای VDS به سرورهای نیمه اختصاصی نیز معروف هستند. هم‌چنین این سرور به کمک نرم‌افزار مجازی‌سازی که یک سرور فیزیکی را به چند سرور تقسیم می‌کند، ساخته شده است که می‌توانید با استفاده از آن به یک پلت‌فرم قوی با امنیت بالا دسترسی داشته باشید.

امروزه VDS جایگاه خود را در میان واژگان حوزه فناوی اطلاعات پیدا کرده

بعد از تقسیم شدن سرور به بخش‌های مجزا، هر VDS به یک فضای انتقال داده و ذخیره‌سازی تبدیل خواهد شد و هرVDS دارای سیستم اختصاصی به همراه سرور اختصاصی و دسترسی روت برای نصب نرم افزارهای سفارشی است. امروزه VDS جایگاه خود را در میان واژگان حوزه فناوی اطلاعات پیدا کرده و در سرویس VDS منابع سرور فیزیکی مانند RAM  و CPU به صورت اختصاصی کنار گذاشته می‌شوند. در سرور مجازی اختصاصی، هر سرور مجازی دارای یک سیستم مستقل است که امکان بوت مجدد یا ریبوت شدن را نیز دارد.

vds

باتوجه به اینکه امکان تهیه سرویس‌های اختصاصی پرهزینه است و مدیریت آن نیز سخت است، می‌توان سرورهای مجازی را گزینه‌های مناسبی دانست. هم‌چنین در شرایطی که سرویس اشتراکی، متناسب با هدف مورد نظر شما نباشد، انتخاب سرور مجازی گزینه خوبی خواهد بود.

سرور مجازی اختصاصی به چه درد می‌خورد؟

VDS ها برای کاربران وب‌سایت‌هایی مناسب است که ترافیک بالا دارند یا نیازمند کارایی‌های بیشتری هستند. به این خاطر که سرور نیمه اختصاصی یا VDS کیفیت بالاتر و سرعت بیشتری نسبت به سرور مجازی عادی دارد، می‌توان در بسیاری از موارد روی این سرورها حساب کرد.

همچنین در بسیاری از موارد، به علت منابع و امکانات فنی سرور اختصاصی، تفاوتی بین سرور نیمه اختصاصی و سرور اختصاصی دیده نمی‌شود. فقط می‌توان گفت که سرور نیمه اختصاصی نسبت به سرور اختصاصی مقرون به صرفه‌تر است. پس انتخاب گزینه ارزان‌تر عاقلانه‌تر است. قدرت سخت افزاری سرورهای نیمه اختصاصی بسیار شبیه به سرور اختصاصی است و روی سرورها همانند سرور اختصاصی، منابع پردازشی (کرنل) وجود دارد.

سرور VDS به علت داشتن هارد و رم غیرمشترک امنیت کاربران را بالا برده، و همچنین هیچ مشکلی از جمله از کارافتادن یا عملکرد ضعیف دیگر حساب‌ها به وجود نمی‌آید؛ زیرا سرورها کاملاً از هم جدا هستند. استفاده از هارد غیرمشترک در سرورهای VDS علاوه بر این که مشکلات مخرب ندارد، سرعت استفاده را بالا می‌برد و مانند هاستینگ‌های مشترک نیست که سرعت حساب‌های دیگر را کم کند.

VPS یا سرور مجازی خصوصی چیست؟

VPS یک سرور مجازی و مخفف عبارت انگلیسی Virtual Private Server است. VPS مشابه سرور اختصاصی است با این تفاوت که چند سرور مجازی روی یک سرور فیزیکی قرار می‌گیرند و می‌توانید قسمت‌های دلخواه خوتان را پیکربندی کرده و آن را بر حسب نیاز خود سفارشی‌سازی کنید. برای فراهم کردن VPS، مدیر سرور با تهیه سرور اختصاصی و یک مجازی‌ساز تحت سرور می‌تواند سرور اصلی را به چند قسمت تقسیم کند و هرکدام از قسمت‌ها را براساس نیاز شخصی یا نیاز مشتری تنظیم و سفارشی نماید.

vps-hosting

سرورهای VPS همانند VDSها دارای رم و هارد مشترک هستند و همین موضوع باعث می‌شود علاوه بر این که امنیت بالایی دارند، نگرانی‌تان برای کاهش سرعت سرور را نیز از بین ببرند. هم‌چنین می‌توانید با در اختیار داشتن دسترسی root و یاadministrator  به راحتی پیکربندی سرور را تغییر دهید و برنامه های مورد نظر خود را نصب کنید. این ویژگی در سرورهای اختصاصی وجود ندارد!

VPS چه محدودیت‌هایی دارد؟

با این که VPS قابلیت‌های زیادی دارد و خیلی از مواقع به کمک شما می‌آید، در مواردی استفاده از این سرورها، محدودیت‌هایی را هم برایتان به همراه دارد. این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • امکان ایجاد تنظیمات در پرونده‌های سیستم
  • دسترسی سطح پایین به تجهیزات
  • در یک محیط فیزیکی چندین نسخه جداشده از یکدیگر به طور همزمان با یک هسته برای خودشان کار می‌کنند. سرور VPS امکان دستیابی خدمات ارائه شده‌ی با کیفیت به مشتریان و قیمت متعادل را فراهم کرده است.

مقایسه بین VDS و VPS

می‌توان گفت که VDS کاربرد، امنیت و مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به VPS دارد. اما در مورد قیمت این سرورها، اوضاع متفاوت است. چون تعداد سرورهای مجازی قابل تعریف روی VPS نسبت به VDS بیشتر است، شرکت‌های ارائه‌دهنده این سرویس قیمت بالاتری از مشتری طلب می‌کنند.

  • VDS برای سایت‌های تجاری و یا سایت‌های بزرگ مناسب‌تر است؛ چون ترافیک این سایت‌ها روز به روز افزایش می‌یابد و نیازمند کارایی و سرعت بالاتری هستند. توجه داشته باشید که هم در VDS و هم در VPS دسترسی کامل به سرور وجود دارد و می‌توانید تنظیمات مورد نظرتان را برای سرور اعمال کنید.
  • VDS یک سرور مجازی با همه مشخصات VPS است. اما یک نسخه جداشده از هسته را نیز دارد که برای استفاده شخصی ارائه شده است. از این رو کاربر توانایی ویرایش آن را دارد. همچنین میزبانی VDS با ویندوز سازگار است و این امتیاز خوبی برای این سرور به حساب می‌آید.

رقابت VDS و VPS در زمینه‌های مختلف

VPS-vs-VDS

این که VDS را انتخاب کنید یا VPS را، بستگی به نیاز و انتظارات شما از سرور مور نظرتان دارد. در برخی از قابلیت‌ها، VDS از VPS پیشی می‌گیرد و در بعضی از قابلیت‌های دیگر، شرایط برعکس است. پس این مهم است که چه قابلیتی برای شما مهم‌تر است.

  • استفاده از هسته یا کرنل اختصاصی مهم‌ترین مزیت سرور VDS است که محیطی کاملاً مستقل را در اختیار کاربرهایش قرارمی‌دهد. به همین دلیل امنیت و قابلیت VDS بسیار بیشتر از VPS است. از طرفی، VPS یک پله از سرویس‌های اشتراکی بالاتر است و پایداری و قدرت بالاتری را برای کاربران فراهم می‌کند. هم‌چنین از نظر تکنولوژی مجازی‌سازی از VDS جدیدتر است که همین امر موجب استقبال بیشتری نسبت به VDS شده است.
  • از طرفی، به دلیل اختصاصی بودن منابع، هر اندازه کهVDS های موجود روی سرور اختصاصی از منابع خود استفاده کنند، به‌طور معمول عملکرد و کیفیت سرور شما افت محسوسی پیدا نمی‌کند و همین موضوع یک برتری و مزیت VDS نسبت به سرور  VPS  به حساب می‌آید.

نتیجه‌گیری

هر سرور دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است. انتظار شما از سرور مورد نظرتان و قابلیت‌هایی که نیاز کار شماست، تعیین می‌کند که به سمت چه نوع سروری متمایل شوید. در مورد سرورهای VDS و VPS نیز این گونه است. در کل می‌توان گفت که از نظر قیمت سرور، تفاوت در سطح اختصاصی بودن منابع باعث تفاوت قیمت VDS با VPS می‌شود. استفاده از سرور VDS هزینه بالاتری برایتان دارد ولی اگر شما مصرف منابع زیادی ندارید انتخاب VPS برایتان به‌صرفه‌تر است.

اگر سایت یا اپلیکیشن پربازدیدی دارید و یا پایداری سرور برایتان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،VDS  می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. از این رو با استفاده از VDS می‌توانید یک محیط اختصاصی مجزا با قابلیت و امنیت بیشتری نسبت به VPS داشته باشید. پس از انتخاب سرور، نیازها و انتظارات خود را از سرور فهرست کنید، به بودجه خود نگاهی داشته باشید و تصمیمتان را برای انتخاب سرور نهایی کنید!

اگر به مجازی سازی علاقه دارید، دوره زیر مناسب شماست:

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *