آیا هوش مصنوعی جایگزین انسان خواهد شد؟

هوش مصنوعی تلاش انسان برای ساخت ماشین‌هایی است که در تنها قابلیتی که باعث تسلط انسان بر زمین شده با ما شریک هستند: قوه‌ی ادراک. از همین رو هوش مصنوعی ممکن است تصور ربات‌هایی را در ذهن ایجاد کند که دنیا را تحت سلطه‌ی خود درمی‌آورند؛ اما با این که ربات‌های هوشمند شکلی از هوش مصنوعی هستند، ابزارهای هوش مصنوعی بسیار گسترده‌تر بوده، و احتمالاً در دستگاه‌ها و ابزارهایی که هر روز در زندگی روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنید هم وجود دارند.

عبارت هوش مصنوعی از دهه‌ی پنجاه میلادی به کار گرفته شده است؛ با این وجود تعریف «هوش» در اینجا اندکی دشوار است، زیرا ذهنیت ما نسبت به «هوشمندی» در طول زمان دچار تحول شده است. به طور خلاصه هوش مصنوعی، یا AI، اصولاً به هر نوع فناوری گفته می‌شود که هوش انسان را در ماشین‌ها شبیه‌سازی کند. در حالی که ابزارهای معروفی مثل Siri و Alexa شکل‌هایی از هوش مصنوعی هستند، شکل‌های بسیار متنوع‌تری از هوش مصنوعی مثل خودروهای هوشمند نیز وجود دارند. هم‌چنین در بسیاری از فناوری‌های به‌کاررفته در عملیات‌های سازمانی کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ نیز از هوش مصنوعی استفاده شده است.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی را می‌توان به صورت ضعیف و قوی دسته‌بندی کرد. این دو نوع هوش مصنوعی هر یک قابلیت‌های متفاوتی داشته و فناوری‌های متفاوتی در توسعه‌ی آن‌ها استفاده شده‌اند. هوش مصنوعی به صنایع متنوعی مثل بهداشت و درمان، آموزش، بنیادهای مالی، حقوقی و ساخت‌وتولید راه پیدا کرده است. استفاده از هوش مصنوعی در این صنایع هم برای کسب‌وکارها و هم مشتریان مزیت‌هایی را به دنبال داشته است.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *