API چیست؟ | چندمورد از کاربردهای آن

api چیست؟

نام  API‌امروزه زیاد به گوش همه ما رسیده است و دنیای وب را تحت تاثیر خودش قرار داده. وقتی به راحتی می‌توانید با استفاده از برنامه‌های موبایل وارد حساب ایمیل خود ‌شوید یا بدون استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فقط با یک کلاینت به حساب کاربری خود دسترسی پیدا ‌کنید و فعالیت ‌کنید، این API ها هستند که انجام این کارها را برایتان میسر می‌کنند. اما API واقعا چیست؟ برای این که با مفهوم دقیق API ها آشنا شوید و بیشتر به اهمیت آن پی ببرید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

api

 API چیست؟

API مخفف عبارت انگلیسی Application Programming Interface به معنای رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن است. در واقع API ها رابط‌هایی نرم‌افزاری هستند که ارتباط بین نرم‌افزار‌های مختلف را برقرار می‌کنند. تبادل اطلاعات بین نرم‌افزار‎‌های مختلف توسط API انجام می‌گیرد. مثلا، وقتی که مطلبی را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنید، متن مورد نظرتان را کپی می‌کنید و آن را داخل برنامه ورد (word) جایگذاری می‌کنید، API مربوط به این بخش، داده‌های جابه‌جا شده را برای دو برنامه تعریف می‌کند و به همین دلیل، همان متن کپی شده را در برنامه ورد مشاهده می‌کنید.

در قسمت وب هم، API امکان استفاده از داده‌ها و عملکرد سرویس‌هایی مثل گوگل یا فیسبوک را به امکانات اپلیکیشن‌ها یا وبسایت‌های مختلف اضافه می‌کنند. برای مثال، برنامه اسنپ فود، بانک اطلاعاتی بزرگی شامل آدرس تمام رستوران‌ها و همچنین آدرس نزدیک‌ترین رستوران به هر آدرس مشخص شده و حتی محبوبیت و کیفیت هر رستوران را در اختیار دارد. مسلماً طراحی و پیاده‌سازی چنین اپلیکیشنی وقت‌گیر و دشوار است. اما با استفاده از  API‌ها، نقشه‌های گوگل مپ به امکانات این برنامه اضافه شده است و در نهایت با ترکیب این دو سرویس، یک سرویس بهبود یافته در اختیار کاربرها قرار می‌گیرد. در بعضی از بازی‌های ویدئویی نیز، استفاده از سرویس‌های فیسبوک مثل چت، دعوت از دوستان و ثبت امتیاز‌های برتر توسط  API‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

چگونه ارتباط بین نرم‌افزارها و یا سرویس‌ها توسط API ایجاد می‌شود؟

API ها با آشکار ساختن برخی از اطلاعات برنامه‌ها، تعامل آن‌ها را با محیط خارج فراهم می‌کنند. البته این آشکارسازی با محدودسازی دسترسی به دیگر برنامه‎‌های خارجی و به صورت کاملاً امن صورت می‌گیرد. این روش امکان اشتراک گذاری داده‌ها بین برنامه‌های مختلف را فراهم می‌کند و بدون نیاز به توسعه‌دهنده‌ها (به منظور اشتراک‌گذاری کد‌های این برنامه‌ها) تعامل بین نرم‌افزار‌ها را نیز امکان پذیر می‌سازد.

جای خوشحالی است که  API‌ها دسترسی برنامه‌های خارجی را به برخی از مشخصه‌های خاص محدود می‌کنند

به‌اشتراک‌گذاری کدها (علاوه بر اتلاف وقت و ناکارآمد بودن) برای برنامه‌نویسانی که به محرمانه نگه داشتن کدها تمایل دارند، خوشایند نیست. هم‌چنین این شرایط برای برنامه‌های متن‌باز یا اپن‌سورس نیز وجود دارد، از طرفی جستجوی دستورات خاص بین کد‌های یک برنامه، بسیار زمان‌بر است. جای خوشحالی است که  API‌ها دسترسی برنامه‌های خارجی را به برخی از مشخصه‌های خاص محدود می‌کنند و امکان ایجاد یک ارتباط امن و سودمند را با تعریف شیوه‌ تعامل سرویس‎‌ها یا نرم‌‌افزار‌ها فراهم می‌کنند.

امروزه  API‌ها جایگاه بسیار مهمی در ارتباطات دارند. زیرا برنامه‌نویس‌ها در چارچوب این پروتکل‌ها، بهره‌وری از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و یا خدماتی مثل google maps یا حتی سرویس‌های ذخیره ابری مانند dropbox را ممکن ساخته‌اند. برای مثال، برنامه‌نویس‌های اپلیکیشن‌های بازی، API‌ های همگام‌سازی را در اختیار کاربرها قرارمی‌دهند. با استفاده از این همگام‌سازی، امکان ذخیره بازی در فضای ابری فراهم می‌شود و به این ترتیب، کاربران می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های دیگر نیز ادامه‌ بازی را از همان مرحله از سر بگیرند.

API ها، صرفه‌جو و خدمت‌رسان!

پس  API‌ها هم در زمان صرفه‌جویی می‌کنند و هم آسایش و رفاه کاربرها را فراهم می‌کنند. به احتمال زیاد شما به عنوان کاربر فیسبوک، استفاده از کلاینت‌های فیسبوک را در تلفن همراه هوشمند خود به رابط وب‌سایت آن ترجیح می‌دهید. API‌ چنین تجربه دلپذیری برای شما رقم می‌زند!

همانطور که به آن اشاره شد، سرویس‌های خرد می‌توانند از API برای برقراری ارتباط بین یکدیگر استفاده کنند. این ارتباط با استفاده از زبان برنامه‌نویسی  JSON  انجام می‌شود. هم‌چنین برای انجام یک عمل تعریف شده مثل حذف داده‌ها یا به روزرسانی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

چهار روش درخواست عمده وجود دارد که با استفاده از API ها می‌توانید انجام دهید:

  • GET:  جمع‌آوری اطلاعات
  • POST: ایجاد یک گروه جدید
  • PUT: به‌روزرسانی داده‌ها
  • DELETE: حذف یک پست وبلاگ

زبان برنامه نویسی JSON چیست و چرا از این زبان استفاده می‌شود؟

JSON مخفف عبارت انگلیسی JavaScript Object Notation است. این زبان برای نمایش داده‌ها در یک سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواندن کد‌های این زبان برنامه‌نویسی برای انسان و درک آن برای ماشین‌ و برنامه‌ها ساده است. قابل درک بودن این زبان به این دلیل است که در جفت کلید یا مقدار، با کلید در سمت چپ و مقدار در سمت راست، ایجاد می‌شود. جیسون یک قالب سبک وزن برای حمل و نقل و ذخیره داده مانند XML است. ولی چرا اکثرا JSON را به XML ترجیح می‌دهند؟ باید گفت چون خوانایی بیشتری نسبت به XML دارد و اینکه زبان جاوا اسکریپت محبوبیت بیشتری دارد.

با چند مورد از  API‌های معروف آشنا شوید

API‌ ها هم در سخت افزار‌ها و هم در نرم‌افزار‌ها وجود دارند. اما کدام API ها برای شما شناخته‌شده‌تر هستند؟ برخی از API های معروف‌ عبارتند از:

  • API  سیستم عامل ویندوز
  • API  جاوا
  • API  سایت توئیتر
  • API   نقشه گوگل
  • API  بانک‌های مختلف
api

آیا در سایت خود از  API استفاده کنیم یا خیر؟

استفاده از API برای سایتتان بستگی به هدف شما از ایجاد سایت و استراتژی‌های کسب و کارتان دارد. موضوع مهم دیگر در مورد استفاده از API در سایتتان که ربطی به اهداف شما ندارد، این است که آیا برنامه نویسی سایت شما از API  پشتیبانی می‌کند یا خیر؟! پس اگر قصد دارید که از API در سایت خود استفاده کنید، قبل از راه‌اندازی سایت به آن فکر کنید و مقدمات این کار را فراهم کنید. هم‌چنین سوال دیگری که باید قبل از استفاده‌ی API در سایتتان از خود بپرسید و طبق آن تصمیم‌گیری کنید، این است که آیا می‌توانید با استفاده از آن، پاسخگوی این همه مشتری باشید؟ آیا حجم کاری شما نیازمند این قابلیت هست یا خیر؟ پس قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده کردن/نکردن از API، اهدافتان را مشخص کنید و به سوالات بالا پاسخ دهید.

api

API چه کاربردهای دیگری دارد؟

اگر تصور می‌کنید که API  فقط مختص فروش کالا است، کاملاً اشتباه است! زمانی که یک کد مربوط به وضعیت آب و هوا (که مخصوص شهر شماست) را در سایتتان استفاده می‌کنید، از API استفاده می‌کنید. یا وقتی این امکان را پیدا می‌کنید که از سایتی که نرخ ارز و دلار و سکه را به طور مستقیم اعلام می‌کند، استفاده کنید و شما هم این نرخ‌ها را در سایت خودتان داشته باشید، بازهم از API استفاده می‌کنید. پس در خیلی از موارد، API در گوشت و پوست سایت شما آمیخته شده است.

استفاده از API سایت دیگر، تاثیری روی سئوی سایت ما دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. برنامه‌نویسیِ کدِ اطلاعات API شده، در سایت شما نیست. ولی این تکه کد خاص به شما داده می‌شود. مثلاً این تکه کد، وضعیت آب و هوا را از سایت مرجع برای شما بارگذاری می‌کند. یا مثلا برای داشتن آخرین اخبارهای روز جهان در سایت خود، می‌توانید از سایت‌های خبری بخواهید یک کد API به شما بدهند تا بتوانید آخرین اخبار سیاسی و اقتصادی جهان را در سایت خود نمایش دهید. اما همه این کارها در سئو سایت شما هیچ تاثیری ندارند؛ زیرا اطلاعات را از جایی دیگر بارگذاری می‌کنید. استفاده از API در این موارد بیشتر به این دلیل ‌است که بتوانید امکانات بیشتری را در دسترس کاربران خود قرار دهید. پس توقع نداشته باشید با اطلاعات بهینه یک سایت دیگر، در موتورهای جستجو بالا بیایید!

نتیجه‌گیری

API ها نقش پررنگی را در صرفه‌جویی زمان و افزایش رفاه و آسودگی کاربرهای فضای مجازی ایفا می‌کنند. استفاده از API ها برای صاحبان کسب و کارها که می‌خواهند در فضای دیجیتال مخاطبان هدف را به سمت خود جذب کنند نیز اهمیت دارد. وقتی مشتری‌ها در سایت شما احساس راحتی کنند و امکانات زیادی برای آن‌ها مهیا باشد، بیشتر در سایت شما می‌مانند و از قابلیت‌های آن استفاده می‌کنند. پس هیج‌وقت یک API را دست کم نگیرید! 

بهترین زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *