DevOps چیست؟

دواپس چیست

در سال‌های متمادی در شرکت‌های نرم‌افزاری دو تیم وجود داشت؛ تیم اول: مربوط به توسعه محصول و تیم دوم: تیم عملیات. این تیم‌ها مسئولیت ثابت نگه‌داشتن اوضاع را برعهده داشتند. همان‌طور که مشخص است این دو تیم دو هدف کاملاً متفاوت را دنبال می‌کردند. بنابراین وجود یک واسطه به نام دوآپس (DevOps) بین این دو تیم لازم بود تا دیوار بین تیم توسعه و تیم عملیات از بین برود و هماهنگی آن‌ها بیشتر از قبل باشد. این‌جا بود که نیاز به “مجموعه‌ای از روش‌ها” برای کوتاه‌کردن زمان و بالابردن کیفیت کاری تیم‌های توسعه و عملیات احساس شد.  برای آشنایی بیشتر با DevOps و نحوه کارکرد آن، همراه ما باشید.

دوآپس (DevOps) چیست؟

 DevOpsاز دو کلمه Dev و Ops گرفته شده است، که به مفهوم توسعه (Development) و عملیات (Operation) است. متخصصان دوآپس با تمرکز بر ارتباطات و همکاری و یکپارچگی بین توسعه‌دهنده‌ها و تضمین کیفیت، مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهایی را تشکیل داده‌اند تا ارزش‌های تولیدشده (هرچیزی که به تیم توسعه و عملیات نیازمند است) را به صورت مداوم به مشتریان برسانند.

همین حالا در دوره DevOps گروه آموزشی لیان ثبت‌نام کنید:

در واقع دوآپس یک روش تولید نرم‌افزار است که بر مبنای ارتباط و همکاری میان تیم توسعه نرم‌افزار و تیم عملیاتی اجرا می‌شود. در این روش، عملیات توسعه نرم‌افزار و اعمال تغییرات به صورت خودکار انجام می‌شود و در کل هدف از این روش، تولید، تست و انتشار نرم‌افزار به روشی سریع، امن و دائمی است.

ارنست مولر، در تعریف DevOps می‌گوید: «دواپس را می‌توانیم عملیات چابک نرم‌افزار و تحویل بدانیم که افراد در آن با همکاری یکدیگر روی اهداف شرکت کار می‌کنند، بدون اینکه ارزش اصلی مورد نظر خود را فراموش کنند».

وظایف دواپس

دوآپس صرفاً به معنای کار تیمی نیست!

DevOpsیک تیم نیست؛ بلکه یک فرهنگ و طرز فکر است که باید در بین اعضای شرکت‌ها و سازمان‌ها و فراتر از توسعه‌دهنده‌ها شکل بگیرد.

چه تیم‌هایی در قالب دوآپس فعالیت می‌کنند؟

همان‌طور که به این موضوع اشاره شد، یک تیم توسعه و یک تیم عملیاتی، DevOps را به پیش می‌برند. اما هر کدام از این تیم‌ها چه مسئولیتی دارند و چگونه به پیش‌برد دوآپس کمک می‌کنند؟

متخصصان توسعه نرم افزار  DevOps

متخصصان توسعه‌دهنده، در واقع افرادی هستند که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی و تکنولوژی مرتبط با توسعه‌دهنده نرم‌افزار، برای یک برنامه کدنویسی می‌کنند و به مدیریت یک نرم‌افزار می‌پردازند.

متخصصان عملیاتی  DevOps

تیم عملیاتی شامل تعدادی توسعه‌دهنده و کارشناس کنترل و تضمین کیفیت است که کدهای نوشته‌شده توسط تیم توسعه‌دهنده را روی سرورها آزمایش می‌کنند؛ هم‌چنین این تیم موظف است که عملکرد برنامه را در حالت‌های مختلف مشاهده کند. افراد در تیم عملیاتی باید با یکدیگر همکاری کنند، هماهنگی لازم را داشته باشند و به یکدیگر گزارش‌های لازم را بدهند.

دوآپس فقط یک شغل نیست!

DevOpsیک مسیر شغلی مشخص را ارائه می‌دهد و می‌تواند به صورت مداوم رشد کند. شما به عنوان یک مهندسDevOps ، باید دانش گسترده‌ای را در مورد چرخه عمر توسعه نرم‌افزار  (SDLC) به دست آورید. هم‌چنین باید در اجرای ابزارها و فرآیندهای اتوماسیون مختلف DevOps برای حل مشکلات عملیاتی پیچیده متخصص باشید.

وظیفه DevOps چیست؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که واقعا دوآپس چه مشکلاتی را حل می‌کند و چه سنگی را از سر راه بر می‌دارد؟ در واقع هدف DevOps این است که فرایندهای توسعه نرم‌افزار را ساده‌سازی کند، به آن‌ها سرعت ببخشد، قابلیت پیش‌بینی را به آن‌ها اضافه کند و مقیاس‌پذیری، انعطاف‌پذیری و امنیت وب‌سایت را در این فرایندها فراهم کند. انجام کارهایی مانند آزمایش، استقرار، مدیریت و نگهداری را در توسعه نرم‌افزارها می‌توان جزء وظایف دوآپس به شمار آورد.

فرایند دواپس

با پیشرفت برنامه‌های ابری و حرکت تیم‌ها به سمت توسعه نرم‌افزار، نیاز به ارائه هر چه سریع‌تر نسخه جدید محصول به مشتری‌ها، بیشتر از همیشه احساس می‌شد. دوآپس سعی می‌کند با نزدیک کردن تیم‌ها به یکدیگر و هم‌چنین تمرکز روی تعامل و همکاری، به کمک ابزارهایی که اتوماتیک هستند و کارهای روتین را خودکار انجام می‌دهد، محصول را سریع‌تر به مشتری تحویل دهد.

دوآپس فقط توسعه و عملیات نیست!

متخصص دوآپس روی توسعه و عملیات تمرکز دارد اما به این موارد محدود نمی‌شود. در واقع DevOps  شامل کسانی می‌شود که در تحویل و سرویس یک محصول به روش‌های مختلف مشارکت دارند.

فرآیند تولید نرم‌افزار DevOps چه مراحلی دارد؟

پس از آشنایی با دوآپس و مشکلاتی که با استفاده از آن حل می‌شود، نوبت آن است که با مراحلی که فرایند تولید نرم‌افزار DevOps طی می‌کند، آشنا شوید. فرایند تولید نرم‌افزار دوآپس در گام‌های زیر طی می‌شود:

  1. طرح‌ریزی

 در این مرحله که با حضور مدیران ارشد پروژه و تیم فنی و مهندسی دوآپس برگزار می‌شود، اهدافی را که می‌خواهند در این پروژه به آن‌ها دست پیدا کنند، تعیین می‌کنند.

  1. توسعه

در مرحله توسعه، تیم اجرایی زیرساخت‌ها را طراحی می‌کند و در نرم‌افزار کنار هم قرار می‌دهد.

  1. تست

 تیم توسعه و تیم اجرایی کدهای مرحله قبل را با همکاری یکدیگر تست کرده و آن‌ها را یکپارچه می‌کنند.

  1. گسترش

در این مرحله کدها مورد بررسی قرار می‌گیرد و به سرور اصلی منتقل می‌شود.

  1. نگهداری

 در دوآپس، سیستم عملکرد و دسترسی‌پذیری از اهمیت زیادی برخوردار است. در نتیجه این مرحله تمام مواردی را که باعث عملکرد و دسترسی‌پذیری بالا می‌شوند، در بر می‌گیرد.

مزایای استفاده ازDevOps چیست؟

حالا نوبت به آشنایی با مزایای دوآپس می‌رسد. DevOps چه مزایایی دارد که افراد را ترغیب می‌کند به سراغ آن بروند؟ برخی از این مزایا و امتیازات استفاده از دوآپس در سازمان‌ها عبارتند از:

  • ایجاد خلاقیت
  • امنیت
  • قابلیت اطمینان
  • افزایش همکاری 
  • تحویل مداوم نرم‌افزار 
  • افزایش سرعت و انعطاف‌پذیری
  • تکنیک‌های حل سریع و مطمئن
  • بهبود چشم‌گیر در کیفیت محصول 
مزایای دواپس

دوآپس به معنای حذف عملیات نیست!

عده‌ای تصور می‌کنند که تیم توسعه‌دهنده قصد دارد که تیم عملیاتی را حذف کند یا اینکه تیم توسعه‌دهنده کارهای عملیاتی را نیز انجام می‌دهد. اما این یک تصور غلط است! تیم عملیاتی به مرور زمان متوجه شد که برای استحکام در تیم کسب وکار و برای چابکی بیشتر نیاز به یک تغییر بنیادی دارد تا بتواند زیرساخت‌های سیستم را با روش موثری فراهم کند.

 DevOps چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که توسعه و عملیات زیر پرچم DevOps متحد می‌شوند، تیم‌های عملیاتی برای انجام بیشتر وظایف قابل تکرار به اتوماسیون روی می‌آورند و باعث ایجاد ثبات در سازمان می‌شوند. دوآپس هم‌چنین تیم‌ها و واحدهای تجاری را قادر می‌سازد تا نتایج تلاش‌های خود را ردیابی و اندازه‌گیری کنند.

به چه کسی مهندس DevOps گفته می‌شود؟

حالا سوال این است که مهندس دوآپس کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟ مهندس دوآپس به کسی گفته می‌شود که مهارت فنی بالایی داشته باشد تا بتواند با تیم برنامه‌نویس‌ها و مهندسان IT همکاری کند. وظایف مهندس دوآپس عبارتند از:

  • آشنایی با مهارت‌های نرم‌افزاری و یادگیری سریع آن‌ها
  • توانایی رفع ایرادات رایج در سیستم‌های مختلف
  • داشتن تجربه زیاد در برنامه‌نویسی به‌خصوص زبان پایتون و روبی و برخی زبان‌های دیگر
  • توانایی کار با ابزارهایی نظیر  Mavenو Jenkins
  • تسلط بر ابزارهای مدیریت پیکربندی مانند Puppet و SaltStack
  • داشتن آگاهی کامل از نقش‌های مدیریت سیستم 
مهندس دواپس

نتیجه‌گیری

حالا که با مفهوم دوآپس آشنایی نسبی پیدا کردید، خوب است که به این نکته هم توجه کنید که در هر شرکتی استفاده از دوآپس فقط با متعهد بودن اعضای تیم می‌تواند امکان‌پذیر و رضایت‌بخش باشد.

بازهم تکرار می‌کنیم، دقت کنید که DevOps فقط یک نوع خاص از برنامه‌نویسی نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای بالا بردن بهره‌وری یا راندمان کاری در گروه است. هم‌چنین دوآپس به دنبال همکاری و نزدیک کردن تیم توسعه و تیم اجرایی به یکدیگر است.

اگر شما محصولی را تولید کرده‌اید که باید براساس نظر مشتری و یا براساس بازخورد بازار تغییر کند و قابلیت‌هایی به آن اضافه گردد پس به DevOps نیاز دارید. اگر به هر فناوری جدیدی برای رشد شرکتتان نیاز پیدا کردید، به جای مقاومت کردن در برابر تغییر، بهترین استفاده را از آن بکنید. چون رقبای شما بیکار ننشسته‌اند و منتظر فرصتی هستند که از شما سبقت بگیرند. پس با عقب افتادن از تکنولوژی روز، این فرصت را به آن‌‌ها ندهید!

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *