نتورک پلاس چیست؟

نتورک پلاس

آیا تا به حال به گذراندن دوره‌های شبکه فکر کرده‌اید؟ برای این که تبدیل به مهندس شبکه شوید، مسیرهای زیادی پیش روی شما وجود دارد. احتمالا زمانی که تصمیم گرفتید با انتخاب رشته “شبکه”، مسیر شغلی خود را مشخص کنید، به دوره‌ی نتورک پلاس برخورده باشید. اگر تا امروز، این مدرک را دریافت نکرده یا به دلایلی رشته دیگری را انتخاب کرده‌اید، هنوز هم دیر نشده! می‌توانید با گذراندن دوره نتورک پلاس از مؤسسه کامپتیا، مدرک مربوط به این دوره را دریافت کنید و قدم اول برای ورود به دنیای شبکه را بردارید.

شرکت CompTIA (کامپتیا)

شرکت کامپتیا (مخفف عبارت Computing Technology Industry Association به معنای انجمن صنعت فناوری محاسباتی) است. یکی از فعالیت‌های این شرکت به عنوان یکی از انجمن‌های برجسته در حوزه IT یا فناوری اطلاعات، برگزاری دوره‌های مربوط به این رشته است.

در حال حاضر دوره‌های  CompTIA دارای 4 سطح اصلی هستند که شامل بنیادی، حرفه‌ای، خبره و متخصص می‌شود. در ادامه به بررسی دوره‌های CompTIA می‌پردازیم.

شبکه چیست؟

وقتی دو یا چند کامپیوتر یا لپ‌تاپ، باهم در ارتباط باشند و بتوانند منابع و اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند، گفته می‌شود که این کامپیوترها به یکدیگر شبکه شده‌اند. با استفاده از شبکه، حتی می‌توان یک دستگاه پرینتر را به یک یا چند کامپیوتر وصل کرد. که هدف از شبکه کردن کامپیوترها به یکدیگر این است که انتقال اطلاعات به راحتی صورت گیرد. هم‌چنین منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز به راحتی به اشتراک گذاشته می‌شوند و اطمینان بیشتری برای انتقال داده‌ها به وجود می‌آید. با استفاده از شبکه‌، بُعد فاصله از بین می‌رود و در وقت و هزینه نیز بسیار صرفه‌جویی می‌شود.

اما دوره نتورک پلاس چه مباحثی دارد و چگونه دانش ما را در مورد شبکه بالا می‌برد؟ برای آشنایی با دوره Network + همراه ما باشید.

آشنایی با سطح فاندامنتال دوره CompTIA

سطح بنیادی یا fundamentals برای آشنایی افراد مختلف با مباحث بنیادین دوره‌های کامپتیا است. هم‌چنین گواهی‌نامه این سطح یکی از گواهی‌نامه‌های مهم این شرکت است. این سطح از دوره‌ها برای کسانی مناسب است که هیچ شناختی در زمینه آی تی ندارند. آن‌ها پس از گذراندن این دوره می‌توانند در آزمون‌های بین‌المللی شرکت کرده و گواهینامه دریافت کنند.

آشنایی با سطح حرفه‌ای دوره  CompTIA

در سطح حرفه‌ای دوره  CompTIA علاوه بر مباحث بنیادین، مهارت‌هایی در زمینه امنیت، شبکه، تکنولوژی فضای ابری و لینوکس آموزش داده می‌شود. این دوره شامل 9 بخش است. به طور جزئی‌تر مفاهیمی مانند عیب‌یابی اتفاقات و حوادث امنیتی، آگاهی از سیاست‌های قابل اجرا، شناسایی فن‌آوری و محصولات مناسب، اعمال کنترل امنیتی برای حفظ محرمانه بودن و در دسترس بودن، در این سطح از دوره‌های کامپتیا آموزش داده می‌شود.

network+ level

معرفی دوره نتورک پلاس

دوره آموزشی نتورک پلاس یا Network+ یک دوره کوتاه به مدت 1 تا 2 ماه است که در آن مباحثی مانند مبانی شبکه، MCSE  و Cisco  به شرکت‌کننده‌های دوره آموزش داده می‌شود. علاقه‌مندان به بحث شبکه، با گذراندن این دوره و آشنایی با مبانی شبکه، دید بهتری نسبت به علاقه خود پیدا می‌کنند و در انتخاب شغل آینده خود با آگاهی بیشتری تصمیم‌گیری می‌کنند. نتورک پلاس در واقع الفبای شبکه‌های رایانه‌ای است.

نتورک پلاس برای شروع یادگیری مباحث  IT بسیار مفید است. اما اگر می‌خواهید در بخش شبکه‌های  آی‌تی به رده‌های بالاتری دست پیدا کنید، بهتر است گواهی‌نامه سطح متوسط و پیشرفته CCNA را نیز دریافت کنید. ممکن است این سوال به ذهنتان برسد که چه مدت برای گرفتن گواهی‌نامه CCNA لازم است؟ اگر دانشجوی خوبی باشید و حداقل 6-4 ساعت در روز را به یادگیری این دوره اختصاص دهید، می‌توانید در مدت 12-6 ماه مدرک CCNA خود را دریافت کنید.

با گذراندن دوره نتورک پلاس چه چیزی می‌آموزید؟

با شرکت در دوره نتورک پلاس، یک متخصص فناوری اطلاعات می‌تواند مهارت‌ها و دانش‌هایی را بیاموزد و از آن‌ها استفاده کند که بعضی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  • طراحی و پیاده‌‌سازی شبکه‌های عملکردی
  • استفاده از دستگاه‌هایی مثل سوئیچ و روترها برای تقسیم‌بندی ترافیک شبکه و ایجاد شبکه‌های انعطاف‌پذیر
  • شناسایی مزایا و معایب پیکربندی‌های شبکه
  • پیاده‌سازی امنیت، استاندارد و پروتکل‌های شبکه
  • پشتیبانی از ایجاد شبکه‌های مجازی
  • پیکربندی، مدیریت و نگهداری دستگاه‌های ضروری شبکه
network plus

از کجا باید شروع کرد؟ شبکه یا  +Network؟!

بعد از شناخت شبکه و دوره نتورک پلاس موسسه کامپتیا، شاید این سوال ذهنتان را درگیر کند که برای شروع کار در حوزه آی تی باید در ابتدا به سراغ فراگیری شبکه بروید یا اول نتورک پلاس را فرا بگیرید؟

به این سوال می‌توان این‌گونه پاسخ داد که اگرچه نتورک پلاس، یک گواهی‌نامه سطح ابتدایی است (وقتی صحبت از IT به میان می‌آید) اما قبل از اینکه بتوانید به سراغ امنیت، مجازی‌سازی و فضای ابری بروید، باید شبکه را درک کنید. البته در نظر داشته باشید که پاسخ به این سوال بستگی به خود شما نیز دارد؛ که هدفتان از این آموزش چیست؟ هر کس با توجه به هدفی که در ذهن دارد، می‌تواند پاسخ متفاوتی به این سوال بدهد.

نتیجه‌گیری

آموزش بخش مهمی در هر کار و حرفه‌ای است. همه افراد در هر سطحی که هستند نیاز به آموزش دارند؛ به‌خصوص در دوره‌ای که هر روزه حجم زیادی از اطلاعات و دانش تولید می‌شود. حتی حرفه‌ای‌ترین افراد در مشاغل مختلف نمی‌توانند ادعا کنند که نیازی به یادگیری ندارند. برای این‌که در زمینه فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری مهارت کسب کنید، می‌توانید دوره‌های مختلفی را پشت سر بگذارید. یکی از دوره‌های بسیار محبوب در حوزه شبکه، دوره‌هایی است که شرکت CompTIA ارائه می‌دهد. گروه آموزشی لیان با ارائه دوره‌های کامپتیا و به خصوص دوره نتورک‌پلاس (به صورت مجازی و حضوری)، سعی در بالابردن دانش فنی علاقمندان حوزه شبکه دارد و در انتهای دوره، گواهینامه‌ای معتبر در سراسر کشور از سوی گروه لیان ارائه می‌شود.

شما می‌توانید پس از گذراندن این دوره، ازطریق لیان در آزمون‌های بین المللی کامپتیا شرکت کنید و مدرک بین المللی آن را نیز دریافت کنید.

وبینار رایگان معرفی دوره نتورک پلاس توسط مهندس علی کلانتری در تاریخ ۹۹/۵/۲۰ توسط گروه لیان برگزار شد.

در این وبینار 2 ساعته، مهندس کلانتری در مورد مفاهیم ابتدایی شبکه و همچنین سرفصل‌های اصلی این دوره صحبت کردند. سرفصل‌های ارائه شده در وبینار، همان سرفصل هایی است که ایشان قرار در دوره نتورک پلاس تدریس کنند.

  • Network Concepts (مفاهیم شبکه)
  • Infrastructure (زیرساخت)
  • Network Operations (عملیات شبکه)
  • Network Security (امنیت شبکه)
  • Network Troubleshooting & Tools (عیب یابی شبکه و ابزار)

دوستانی که در این وبینار آنلاین حضور نداشتند نیز می توانند از طریق ویدئو زیر، از مطالب ارائه شده در کلاس استفاده کنند.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *