فایروال نسل بعدی (Next Generation Firewall) چیست؟

دستگاه‌های الکترونیکی آنلاین مثل کامپیوتر، تلفن همراه و… همیشه طعمه حملات هکرها هستند. هرچقدر امنیت آن‌ها را بالا ببریم، بازهم نقطه‌ای پیدا می‌شود که بدافزارها از طریق آن به شبکه ما نفوذ کنند. روش‌های زیادی تا به امروز به وجود آمده‌اند که از نفوذ هکرها جلوگیری کرده و امنیت شبکه را تضمین کنند.

فایروال نسل بعدی (next-generation firewall) یکی از این رو‌ش‌ها برای ایجاد امنیت سراسری و جلوگیری از نفوذ هکرها از طریق شناسایی و مسدودکردن ترافیک‌های مشکوک است. فایروال‌های نسل بعدی یا همان NGFW قابلیت پیاده‌سازی و اجرا در نرم‌افزارها و سخت‌افزارها و همچنین پورت‌ها و پروتکل‌ها را دارند.

در این مقاله به تعریف فایروال نسل بعدی، ویژگی‌های آن و تفاوت آن با فایروال سنتی می‌پردازیم.

فایروال نسل بعدی به زبان ساده

به‌طورکلی می‌توان گفت فایروال‌های نسل بعدی باعث افزایش امنیت شبکه می‌شوند. برخلاف فایروال سنتی که تنها ترافیک شبکه را بررسی می‌کرد، فایروال نسل بعدی طبق قوانین تعریف شده توسط ادمین آن، پورت، پروتکل و ترافیک شبکه را بر اساس شرایط، بررسی و مسدود می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های فایروال نسل بعدی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از منابع اطلاعاتی خارجی
  • تشخیص انواع بدافزارهای پیشرفته
  • پیشگیری از نفوذ یکپارچه
  • بازرسی دقیق ترافیک شبکه
  • شناسایی و مسدودکردن نرم‌افزارهای مشکوک
  • واکاوی SSH و SSL
  • فیلتر کردن محتوای وب

امکانات نسل جدید فایروال

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات فایروال نسل جدید، موارد زیر هستند:

۱- سیستم امنیتی پیشرفته:

اولین و مهم‌ترین وظیفه فایروال، جلوگیری از ورود هکرها و حفظ امنیت شبکه شما است. اما از آنجا که اقدامات پیشگیرانه همیشه ۱۰۰درصدی نخواهد بود، فایروال نسل بعدی برای این کار از امکانات پیشرفته برای شناسایی هرچه سریع‌تر بدافزارها استفاده می‌کند.

ازجمله این قابلیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری و متوقف کردن حملات، پیش از ورود آن‌ها به سیستم
  • استفاده از نسل جدید IPS داخلی به‌منظور شناسایی تهدیدهای پنهانی و جلوگیری سریع آن‌ها از طریق مسدودکردن URL
  • استفاده از Sandbox برای محافظت در برابر بدافزارهای پیشرفته

۲- بلاک‌کردن تهدیدهای شبکه:

فایروال‌ها با استفاده از ابزارهای sandboxing و فیلترینگ URL از حملات دسترسی به شبکه جلوگیری می‌کنند.

۳- موقعیت جغرافیایی:

فایروال نسل بعدی از طریق برقراری ارتباط بین آدرس IP و موقعیت‌های جغرافیایی، دسترسی مبتنی بر مکان یا ترافیک‌های مستقیم را محدود می‌کند.

۴- دید جامع شبکه:

امکان محافظت در برابر آنچه دیده نمی‌شود کار دشواری است. شما باید همیشه فضای شبکه خود را کنترل کنید تا بتوانید تهدیدها را به‌موقع تشخیص داده و از ورود آن‌ها به شبکه جلوگیری کنید. براین‌اساس فایروال شما باید یک دید جامع و کلی از فعالیت‌های شبکه داشته باشد تا بتواند موارد زیر را تشخیص دهد:

  • فعالیت‌های تهدیدآمیز در بین کاربران، شبکه‌ها و دستگاه‌ها
  • زمان و مکان سازماندهی یک تهدید
  • انواع اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های فعال

۵- تشخیص به‌موقع حملات شبکه:

شناسایی دقیق حملات ضمن به‌حداقل‌رساندن تهدیدهای خطرآمیز برای سیستم‌ها و شبکه‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های فایروال نسل بعدی است. این فایروال‌ با استفاده از اعتبارسنجی حمله، ترافیک‌های مخرب را مسدود می‌کند.

۶- قابلیت رمزگشایی آنتی‌ویروس:

اگرچه سیستم شما باید حاوی یک راهکار آنتی ویروس (Antivirus Solution) باشد. اما یکی از وظایف اصلی NGFW متوقف کردن حملات، پیش از ورود به شبکه است. این موضوع نیز باعث تقویت و ساپورت از آنتی‌ویروس سیستم شما می‌شود.

۷- امکان ارائه گزارش وسیع:

فایروال نسل بعدی گزارش‌های وسیع و گسترده‌ای را به‌صورت مستقیم به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید به‌راحتی از اتفاقات داخلی سیستم خودآگاهی پیدا کنید. این موضوع همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به‌سرعت به وضعیت امنیتی شبکه خود دسترسی داشته باشید.

۸- سریع‌ترین زمان تشخیص:

در حال حاضر مدت‌زمان استاندارد تشخیص یک تهدید شبکه‌ای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ روز است. فایروال نسل بعدی اما تهدیدها را طی چند ساعت یا حتی چند دقیقه شناسایی کرده و تشخیص می‌دهد. پس از آن اگر تهدیدی مشاهده شد، به شما اعلام می‌شود تا اقدامی درمورد آن‌ها انجام دهید.

۹- کنترل هویت کاربران:

یکی از وظایف مهم فایروال، صدور اجازه به کاربران برای دسترسی به شبکه و ردیابی هویت کاربران است. در واقع یکی از مهم‌ترین بخش‌های امنیت شبکه موضوع ردیابی کاربران وارد شده است. فایروال نسل بعدی اعمال کاربران را نظارت کرده و هویت آن‌ها را از طریق برنامه‌های کنترل مثل Active Directory بررسی می‌کند.

۱۰- قابلیت یکپارچگی:

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فایروال نسل بعدی، قابلیت ادغام شدن با سیستم‌های امنیتی دیگر است. این فایروال از طریق همکاری با این نرم‌افزارها هرگونه نرم‌افزار مخرب را شناسایی کرده و از شبکه به‌خوبی دفاع می‌کند.

چرا باید از فایروال نسل بعدی استفاده کنیم؟

NGFW به دلایل زیر شبکه شما را ایمن نگه می‌دارد:

  • یک ابزار جامع و کاربردی است که وظایف چندین نرم‌افزار را به‌صورت یکجا انجام می‌دهد.
  • مقرون‌به‌صرفه است. چون دیگر نیاز به پرداخت هزینه برای تهیه انواع نرم‌افزارهای امنیتی و به‌روزرسانی آن‌ها نیست.
  • یک روش مدرن برای پشت سر گذاشتن فایروال سنتی است.
  • هیچ نوع آسیبی به پهنای باند شما وارد نمی‌کند.
  • راه‌حلی یک‌مرحله‌ای برای دریافت و حل تمامی مشکلات ایمنی شبکه به شمار می‌آید.

تفاوت NGFW با فایروال سنتی

همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، فایروال‌های نسل بعدی نسخه پیشرفته‌تری از فایروال های سنتی با قابلیت‌های بیشتر هستند. NGFW مانند فایروال‌های معمولی، از فیلترهای بسته استاتیک و دینامیکی و پشتیبانی از VPN برای اطمینان از معتبر بودن تمامی اتصالات بین شبکه و اینترنت استفاده می‌کند.

همچنین هر دو نوع فایروال وظیفه برقراری امنیت در شبکه شما را دارند. اما میان فایروال سنتی و فایروال نسل بعدی تفاوت‌های اساسی وجود دارد. بارزترین تفاوت بین این دو، توانایی در فیلترکردن تهدیدها است. بدین صورت که فایروال نسل بعدی از طریق تجزیه‌وتحلیل، برنامه‌های ایمن را از اپلیکیشن‌های ناشناس تشخیص می‌دهد.

همچنین برخلاف اکثر فایروال‌های سنتی، NGFW مسیری را در اختیار شما قرار می‌دهد که از طریق آن به‌روزرسانی‌ها را دریافت کنید. NOFW از توابع بازرسی پیچیده برای بازرسی داده‌های منتقل شده به شبکه استفاده می‌کند که از بازرسی پروتکل و پورت فراتر می‌رود.

همچنین فایروال نسل بعدی از طریق سرویس‌های هوشمند از نفوذ تهدیدها جلوگیری می‌کند.

از فایروال نسل بعدی استفاده کنیم یا نه؟

نصب فایروال برای هر شبکه‌ای الزامی است. در محیط شبکه‌های امروز، داشتن فایروال نسل بعدی بسیار مهم است؛ چراکه نوع تهدیدها برای دستگاه‌های شخصی و شبکه‌های بزرگ‌تر هر روز در حال تغییر هستند. NGFW با انعطاف‌پذیری خود، از دستگاه‌ها و شرکت‌ها در مقابل طیف گسترده‌تری از نفوذ محافظت می‌کند.

با برخی از فایروال‌های نسل بعدی آشنا شوید

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *