برنامه‌نویسی چیست؟

برنامه نویسی چیست

همه ما می‌دانیم که برنامه نویسی در 30 سال گذشته محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است. امروزه بسیاری از دانشجوها به سراغ رشته‌های مربوط به برنامه نویسی می‌روند تا از این طریق در شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت و… استخدام شوند. اما سوال اینجاست که ماهیت برنامه نویسی چیست؟ در این مقاله قرار است از معنی کلمه برنامه نویسی رمزگشایی کنیم و سپس کاربردهای آن و عبارات مشابه دیگر را مورد بررسی قرار دهیم.

به زبان ساده، برنامه نویسی روشی برای فرمان دادن به کامپیوتر برای اجرای دستورات مختلف است.

جمله بالا ممکن است کمی گیج کننده باشد، به همین خاطر در ادامه با دقت بیشتری آن را بررسی خواهیم کرد:

دستور دادن به کامپیوتر: بدین معنی است که یک مجموعه دستور را به زبانی که برای کامپیوتر قابل فهم است می‌نویسیم. این دستورات می‌توانند انواع متفاوتی داشته باشند. برای مثال:

  • جمع کردن دو عدد با هم
  • گرد کردن یک عدد خاص
  • و…
برنامه نویسی

همانطور که ما انسان‌ها ممکن است بتوانیم چند زبان متفاوت مثل فارسی، انگلیسی، عربی و… را متوجه شویم، کامپیوترها نیز اینگونه هستند. کامپیوترها هم می‌توانند دستوراتی که به یک زبان خاص، یعنی زبان برنامه نویسی نوشته شده‌اند را متوجه شوند.

درآمد برنامه‌نویسی چقدر است؟!

اجرای دستورات متفاوت: وظایفی که بر عهده کامپیوتر قرار می‌دهیم ممکن است مثل دستورات بالا کاملا ساده باشند و یا شامل چندین دستورالعمل پیچیده و متفاوت باشند. برای مثال:

  • محاسبه سود سپرده با دریافت مدت زمان سرمایه گذاری، درصد سود اعلامی و…
  • اعتبارسنجی مدارک و احراز هویت افراد در سیستم‌های تدریس آنلاین

دستورات بالا نیازمند محاسبات پیچیده هستند و نمی‌توانید با محاسبات ساده آن‌ها را اجرا کنید.

به این ترتیب می‌توان گفت که برنامه نویسی روشی برای این است که کامپیوتر را وادار کنیم، دستورات موردنظر ما را اجرا کند.

برنامه نویسی

چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟

ممکن است از خودتان بپرسید که چرا باید برای جمع کردن دو عدد یا حتی محاسبه سود سپرده از کامپیوتر استفاده کنم؟ چنین محاسباتی را حتی یک دانش آموز هم می‌تواند به سادگی انجام دهد. برنامه نویسی چه کاربردی در زندگی دارد؟ کامپیوترها چه مزایایی دارند که باید از آن‌ها استفاده کنیم؟

کامپیوترها مزایای بسیار زیادی دارند. برای مثال:

  • کامپیوترها سریع هستند: سیستم‌های کامپیوتری به طرز باورنکردنی سریع هستند. در صورتی که بتوانید از برنامه نویسی کامپیوتری به درستی استفاده کنید، می‌توانید کارهای شگفت‌انگیزی با استفاده از آن انجام دهید. برای کامپیوترهای امروزی جمع کردن دو عدد خیلی بزرگ، فقط چند نانوثانیه زمان می‌برد. این یعنی در هر ثانیه یک کامپیوتر می‌تواند میلیون‌ها جمع و تفریق انجام دهد. هیچ انسانی نمی‌تواند چنین کاری را در عرض یک ثانیه انجام دهد.
  • استفاده از کامپیوتر هزینه خیلی پایینی دارد: در صورتی که شما یک آنالیزگر بازار سهام باشید و قرار باشد هزار سهام متفاوت را تحت نظر داشته باشید تا بتوانید بلافاصله آن‌ها را به فروش برسانید، ترجیح می‌دهید این کار را به صورت دستی انجام دهید یا از یک کامپیوتر استفاده کنید؟ فقط تصور کنید انجام این کار به صورت دستی چقدر سخت خواهد بود! برای مثال زمانی که در حال انجام محاسبات هستید، ممکن است قیمت سهام تغییر کند. گزینه دیگری که ممکن است در اختیار داشته باشید این است که چندین نفر را استخدام کنید تا کارها را به صورت موازی برای شما انجام دهند. با این کار نیز هزینه‌های شما به شکل سرسام آوری افزایش خواهد یافت و در صورتی که یکی از کارکنان دچار اشتباه شود هم ممکن است ضرر بسیار زیادی را متحمل شوید. اما در سمت مقابل کامپیوترها می‌توانند با سرعت بسیار بالا و به صورت کاملاً قابل اطمینان، اطلاعات مختلف را مورد پردازش قرار دهند.
  • کامپیوترها می‌توانند شبانه روزی کار کنند: یک سیستم کامپیوتری می‌تواند به صورت 24 ساعته و بدون هیچگونه خستگی فعالیت کند. بنابراین در صورتی که یک پروژه گسترده دارید، می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی آن را به کامپیوتر خودتان بسپارید.
  •  
زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی چیست؟

همانطور که گفته شد، کامپیوترها دستوراتی را که با یک زبان خاص به نام زبان برنامه نویسی نوشته شده باشند متوجه خواهند شد. زبان برنامه نویسی روشی است که برنامه نویس می‌تواند وظایف موردنظر خود را برای کامپیوتر بیان کند. برای مثال موارد زیر برخی از انواع زبان های برنامه نویسی پرکاربرد هستند:

  1. زبان برنامه نویسی پایتون (Python): پایتون اولین بار در سال 1991 به صورت رسمی منتشر شد. از این زبان برای توسعه اینترنت و وب، کاربردهای محاسباتی و علمی، طراحی رابط کاربری دسکتاپ و… استفاده می‌شود. همچنین پایتون به صورت گسترده در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ) نیز کاربرد دارد و کار با پایتون، یکی از پردرآمدترین شاخه‌های برنامه نویسی به شمار می‌رود.
  2. زبان برنامه نویسی جاوا: این زبان توسط شرکت سان میکروسیستمز در سال 1996 طراحی شد و یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه وب، اندروید و همچنین پردازش بیگ دیتا به شمار می‌رود. به دلیل مقبولیت بسیار بالایی که این زبان برنامه نویسی دارد، همیشه تقاضای نیروی کار برای آن زیاد است و به همین دلیل افراد زیادی این زبان را یاد می‌گیرند.
  3. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت: این زبان در ابتدا لایو اسکریپت نام داشت و پس از مدتی به جاوا اسکریپت تغییر نام داد. پشتیبانی این زبان از برنامه نویسی سمت سرور، یکی از دلایل محبوبیت این زبان برنامه نویسی به شمار می‌رود. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی ضروری است و شما همیشه به مهارت‌های آن نیاز پیدا خواهید کرد.
  4. زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift): سوئیفت زبان برنامه نویسی اختصاصی شرکت اپل است. این زبان در سال 2010 توسط این شرکت طراحی شد تا توسعه دهندگان IOS از Objective-C کاملا بی‌نیاز باشند. این برنامه شباهت بسیار زیادی به زبان انگلیسی دارد و درک آن برای برنامه نویس کار خیلی راحتی است. به این دلیل و همچنین بازار کار گسترده‌ای که این زبان برنامه نویسی دارد، خیلی از افراد به سمت یادگیری سوئیفت می‌روند.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *