۲۳ ابزار رایگان ریکاوری اطلاعات در سال ۲۰۲۱

ریکاوری اطلاعات

چندبار شده در کامپیوتر خود به دنبال یک فایل بگردید و متوجه شوید پاک شده است؟ تقصیر خودتان باشد، تقصیر همکارانتان یا تقصیر هرکسی، اهمیتی ندارد. وقتی فایلی که نیاز دارید پاک شده، چیزی که واقعا به دنبالش هستید بازگردانی آن فایل است، آن هم به سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش. فایل اتفاقی حذف شده؟ فلش اشتباهی فرمت شده؟ محتویات درایو آسیب دیده‌اند؟ به خاطر نوسانات الکتریکی دیسک آسیب دیده؟ DVD شما روی سطح زبری کشیده شده و پر از خط و خش شده؟ فلش USB داخل آب افتاده؟

مهم نیست اطلاعات شما در اثر کدام‌یک از این اتفاقات از بین رفته، چون الان تنها چیزی که می‌خواهید داده‌هایتان است. اینجاست که ابزارهای ریکاوری داده به کمک شما می‌ایند. بیایید مروری داشته باشیم بر چند ابزار بازیابی داده و امکاناتی که می‌توانند در اختیار شما قرار دهند.

ریکاوری داده چیست؟

ریکاوری داده فرایند بازیابی داده‌ای است که به صورت اتفاقی یا از قصد از دست رفته است. در محیط سازمانی، این مساله شامل داده‌هایی که امکان دسترسی به آن‌ها از بین رفته است نیز می‌شود. با این که در برخی موارد می‌توانید خودتان در چندین جای مختلف مثل سطل زباله‌ی سیستم عامل دنبال اسناد مورد نظرتان بگردید، در بیشتر موارد به یک ابزار نیاز خواهید داشت که این کار را برای شما انجام دهد.

مزیت واضح استفاده از یک ابزار برای ریکاوری داده این است که این ابزارها سریع‌تر هستند، جستجوی کامل‌تری انجام می‌دهند و می‌توانند داده را از جاهایی که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نیست، یا حتی بعضی اوقات مکان‌هایی که حذف شده‌اند، بازیابی کنند. تنها پیش‌نیاز کارکردن آن‌ها این است که درایو باید از نظر فیزیکی سالم بوده و به‌درستی کار کند. همین! بقیه‌ی مراحل را این ابزارها برای شما انجام می‌دهند.

حالا که دیدی کلی نسبت به کارهایی که ابزارهای ریکاوری داده می‌توانند برای شما انجام دهند به دست آوردید، سوال بزرگ بعدی این است که چطور می‌توانید از بین چندین انتخاب متعدد (هم رایگان و هم پولی) که امروزه در دسترس هستند، بهترین ابزار را انتخاب کنید.

چطور یک ابزار ریکاوری داده انتخاب کنیم؟

با توجه به این که گزینه‌های فراوانی پیش رو دارید، انتخاب چندان راحت نیست. در اینجا چند ویژگی مختلف را که می‌توانید هنگام انتخاب یک ابزار ریکاوری داده در نظر بگیرید آورده‌ایم.

امکانات

یکی از مهم‌ترین ملاحظات هنگام انتخاب ابزار ریکاوری داده مجموعه امکانات آن است. یک ابزار چه امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد، و آیا این امکانات می‌توانند مشکل شما را حل کنند؟ اگر جواب بله است، آن ابزار را انتخاب کنید. اگرنه، دنبال دیگر گزینه‌ها باشید.

قبل از تصمیم‌گیری درباره امکانات، لیستی از قابلیت‌هایی که دوست دارید یک ابزار ریکاوری داده داشته باشد تهیه کنید. این احتمالا یک نقطه‌ی خوب برای شروع است چون همه‌ی کاری که لازم است انجام دهید این است که لیست خود را با قابلیت‌های هر ابزار مقایسه کنید. وقتی یک مورد با مطابقت زیاد پیدا کردید، به آن معناست که ابزار ایده‌آل خود را یافته‌اید.

شرکت عرضه‌کننده‌ی ابزار

پشت هر ابزاری یک شرکت هست که آن را ارائه کرده و اطمینان از این که این شرکت قابل اعتماد و باتجربه باشد اهمیت بالایی دارد. حتما بررسی‌های آنلاین ابزارها را مطالعه کنید.

اعتبار شرکت ارائه‌دهنده‌ی ابزار اهمیت فراوانی دارد چون شرکت‌های کلاهبردار معمولا از ابزارهای خود به عنوان راهی برای سرقت اطلاعات ارزشمند از کامپیوتر شما استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، برخی ابزارها مخرب بوده و شما باید از آن‌ها پرهیز کنید. بررسی سابقه‌ی فروشنده‌ی نرم‌افزار نیز اهمیت فراوانی دارد.

گزینه‌های مختلف برای پیش‌نمایش و فرمت‌های متنوع

ابزار ریکاوری که انتخاب می‌کنید باید امکان پیش‌نمایش فایل‌های آسیب‌دیده را داشته باشد تا بتوانید مطمئن شوید فایل درستی را ریکاوری می‌کنید. این کار باعث صرفه‌جویی به‌شدت زیادی در زمان و زحمت لازم برای ریکاوری فایل‌ها می‌شود. علاوه بر این، ابزار انتخاب‌شده باید از فرمت‌های مختلف فایل‌ها پشتیبانی کند، تا نه‌تنها بتوانید اسناد را بازیابی کنید، بلکه بتوانید فایل‌های صوتی، ویدئویی و حتی تصاویر را هم ریکاوری کنید.

به علاوه، ابزار انتخابی باید توانایی بازیابی اسناد از هرگونه بستر، فضای ذخیره‌سازی یا دستگاه الکترونیکی را داشته باشد تا بالاترین سطح انعطاف‌پذیری را برای شما فراهم کند.

سیستم مورد نیاز

سیستم مورد نیاز برای نرم‌افزار را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید سیستم شما مناسب اجرای آن باشد. با این کار تضمین می‌کنید ابزار از تمام قدرت و قابلیت‌های خود بهره بگیرد. در غیر این صورت ممکن است تجربه‌ی کاربری ناخوشایندی از استفاده از ابزار داشته باشید یا حتی بدتر از آن، ممکن است ابزار به کلی روی سیستم شما کار نکند.

هزینه

هزینه نیز یکی دیگر از ملاحظاتی است که باید در نظر داشته باشید. امروزه ابزارهای رایگان زیادی در دسترس هستند و در همین پست هم لیست بلندی از ابزارهای رایگان ریکاوری اطلاعات هستند که در ادامه آن‌ها را خواهید دید. با وجود این که این ابزارها می‌توانند کار شما را راه بیندازند، می‌توانید سراغ گزینه‌های پولی هم بروید، به خصوص اگر دنبال یک قابلیت خیلی خاص باشید. به علاوه ابزارهای پولی معمولا توسط کمپانی‌های معروف ارائه می‌شوند، به همین خاطر خیالتان از ایمنی و امنیت آن‌ها راحت است.

23 ابزار برتر ریکاوری اطلاعات

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، در این‌جا 23 ابزار ریکاوری داده را معرفی می‌کنیم که پر از امکانات متنوع بوده و استفاده از آن‌ها نیز رایگان است. ممکن است اسم چندتا از آن‌ها را شنیده باشید یا حتی چندتایی را امتحان کرده باشید، ولی مطمئنیم این لیست گزینه‌های جدیدی برای شما خواهد داشت که ممکن است برای مشکل خاص شما راهگشا باشند.

با ابزارهای بکاپ‌گیری از اطلاعات خود محافظت کنید:

1- Recuva

Rucuva در دو نسخه‌ی رایگان و پولی ارائه شده و ابزاری فوق‌العاده قدرتمند برای ریکاوری داده از پارتیشن‌های لینوکسی و ویندوزی است. این ابزار با پشتیبانی از تمام نسخه‌های ویندوز از XP گرفته تا 8.1، ابزاری فوق‌العاده برای بازیابی داده‌های ازدست‌رفته است. کارایی این ابزار در طول سالیان متمادی در عمل ثابت شده است.

ریکاوری با Recuva

امکانات:

  • امکان تنظیم بازنویسی فضای خالی به صورت ایمن در ویندوز 10
  • تشخیص درایوها و پارتیشن‌ها
  • بازیابی فایل‌های با قالب‌های پراستفاده
  • مجهز به حالت اسکن عمیق پیشرفته برای یافتن هرگونه نشانه از فایل از‌دست‌رفته

2- Pandora Recovery

Pandora Recovery دارای یک نسخه‌ی رایگان برای ریکاوری داده‌ها از درایوهای ثانویه (secondary) و یک نسخه‌ی پولی است که می‌توانید آن را روی یک فلش USB قرار داده و با استفاده از آن درایو سیستم عامل را بازیابی کنید. با وجود این دو قابلیت Pandora Recovery محصولی منعطف به شمار می‌رود که می‌تواند بیشتر داده‌های شما را بدون مشکل بازیابی کند.

ریکاوری با Pandora Recovery

امکانات:

  • از طریق یک اسکن داخلی، تمام فایل‌ها با فرمت‌های شناخته‌شده را اکسن کرده و بازیابی می‌کند.
  • الگوریتم‌های پیشرفته‌ی فراوانی برای اسکن سریع، اسکن عمیق و بازسازی پارتیشن‌های ازدست‌رفته دارد.
  • از تمامی سیستم‌های فایل‌بندی رایج پشتیبانی می‌کند.

3- PC Inspector File Recovery

PC Inspector File Recovery یک ابزار کاملا رایگان و عالی برای ریکاوری روی سیستم‌های ویندوزی است. این ابزار حتی زمانی که هدر فایل (header) از بین رفته باشد، نوع داده را تشخیص می‌دهد. این قابلیت شما را قادر می‌سازد پس از حذف شدن، فرمت و حتی از بین رفتن درایو به طور کلی، هم‌چنان فایل‌ها را بازیابی کنید.

امکانات:

  • پارتیشن‌ها را به طور خودکار می‌یابد، حتی اگر boot sector پاک شده یا آسیب دیده باشد.
  • فایل‌های بازیابی‌شده را روی درایوهای شبکه ذخیره می‌کند.
  • فایل‌ها را با برچسب زمان و تاریخ اصلی آن‌ها بازیابی می‌کند.

4- PC Inspector Smart Recovery

Smart Recovery هم مثل ابزار قبلی رایگان بوده، و ابزاری است که تمرکز آن ریکاوری فایل‌ها از دستگاه‌های اکسترنال مثل حافظه‌های فلش یا کارت‌های SD است. این ابزار کمی از File Recovery قدیمی‌تر است، ولی با این وجود عملکردی عالی داشته و از فایل‌های با فرمت رایج پشتیبانی می‌کند.

امکانات:

  • از دستگاه‌های فراوانی مانند IBM microdrive، حافظه فلش SONY، کارت SD و بسیاری دستگاه‌های دیگر پشتیبانی می‌کند.
  • داده‌ی ازدست‌رفته را سریع و مطمئن بازسازی می‌کند.
  • از بسیاری از دوربین‌های دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند.

5- FreeUndelete

نام این ابزار از شرکت OfficeRecovery گویای همه‌چیز هست. این ابزار برای استفاده‌های شخصی رایگان بوده، و فایل‌هایی را که حذف کرده‌اید بازمی‌گرداند، حتی اگر آن‌ها را با Shift-Delete حذف کرده یا سطل زباله را خالی کرده باشید. نبود امکانات پر زرق‌وبرق در این ابزار با بهینگی و سادگی آن دوچندان جبران شده است.

ریکاوری با FreeUndelete

امکانات:

  • فایل‌های حذف‌شده را بازیابی می‌کند، حتی فایل‌هایی را که از سطل زباله‌ی ویندوز پاک شده باشند.
  • فایل‌های ریکاوری‌شده را در یک محل جدید تعیین‌شده توسط کاربر ذخیره می‌کند تا فایلی ناخواسته بازنویسی نشود.
  • از بیشتر سیستم‌های فایل‌بندی رایج پشتیبانی می‌کند.

6- ابزارهای نرم‌افزاری بازیابی داده‌ی ADRC

این مجموعه از ابزارها شامل undelete، کپی، کپی خام، تهیه image از درایو و تعمیر بوت سکتور می‌شود.

ریکاوری با ADRC

امکانات:

  • از درایوها و فایل‌ها با فرمت‌های متنوعی پشتیبانی می‌کند.
  • دارای یک رابط کاربری گرافیکی ساده است، که کار با آن را برای تازه‌کارها نیز ایده‌آل می‌کند.
  • امکان کنترل کامل اقدامات مربوط به ریکاوری را به شما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: حداقل‌کردن شانس ازدست‌رفتن اطلاعات با راهکارهای DLP:

7- Active File Recovery

احتمالا این اولین ابزاری است که باید بعد از ازدست‌رفتن فایل‌ها امتحان کنید چون دارای قابلیت undelete بوده، و می‌تواند فایل‌هایی که به صورت مستقیم و بدون رفتن در سطل زباله حذف شده‌اند، فایل‌های فرمت‌شده یا آسیب‌دیده، پارتیشن‌های ازدست‌رفته و بسیاری چیزهای دیگر را ریکاوری کند.

امکانات:

  • استفاده‌ی بهینه و آسان، حتی اگر کامپیوتر روشن نشود.
  • بازیابی سیستم‌های فایل‌بندی NTFS، ReFS، FAT، HFS+، XFS، JFS، UFS و BtrFS.
  • بازسازی پارتیشن‌های حذف‌شده و آسیب‌دیده.

8- Active Partition Recovery

این ابزار به شما کمک می‌کند پارتیشن‌هایی را که فرمت شده‌اند یا به طور کلی از نو پارتیشن‌بندی شده‌اند ریکاوری کنید. این ابزار هم‌چنین می‌تواند درایوهای MBR و GPT ازدست‌رفته را تعمیر کرده و imageهای دیسک‌های مجازی VMware را نیز بخواند.

امکانات:

  • پارتیشن‌ها و دیسک‌های ازدست‌رفته را ریکاوری می‌کند.
  • اسکن سطح پایین آن پارتیشن‌های فرمت‌شده و آسیب‌دیده را تشخیص می‌دهد.
  • از دیسک‌ها imageهای سکتوربه‌سکتور برای بک‌آپ‌گیری و ریکاوری داده تهیه می‌کند.

9- Active UNDELETE

این ابزار می‌تواند روی ویندوز اجرا شده و داده‌ها را از سیستم‌های فایل‌بندی غیرویندوزی مانند Linux Ext، UFS، EFS و HFS+ ریکاوری کند.

امکانات:

  • از تمامی انواع بسترهای ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کند.
  • توانایی ریکاوری فایل‌ها با فرمت‌های فراوانی مانند docs، ویدئو، فایل صوتی، کتاب الکترونیک، دیتابیس، ایمیل و بسیاری فایل‌های دیگر را دارد.
  • پارتیشن‌های حذف‌شده را ریکاوری می‌کند.

10- NTFS Data Recovery Toolkit

این جعبه‌ابزار به طور خاص برای درایوهای NTFS ساخته شده و شامل یک ابزار ویرایشگر دیسک، ابزار مدیریت پارتیشن و ابزارهای ریکاوری می‌شود. به علاوه دستورالعمل‌هایی عالی برای نحوه‌ی استفاده از هر ابزار را در خود دارد.

ریکاوری با NTFS Data Recovery Toolkit

امکانات:

  • برای انعطاف‌پذیری بیشتر دو حالت دستی و خودکار دارد.
  • هم در کامپیوترهای 65 بیتی و هم 32 بیتی به خوبی کار می‌کند.
  • امکان بازیابی فایل‌ها با بیشتر فرمت‌ها از جمله ONE، PUB، IBD، FRM، MYI، VDI و BCB را دارد.

11- Unformat

Unformat می‌تواند تمام نیازهایی را که در زمینه‌ی درایوهای اکسترنال دارید برآورده سازد. این ابزار می‌تواند دیسک‌ها را به طور کامل ریکاوری کند و هم‌چنین می‌تواند درایوهای USB اکسترنال، حافظه‌های فلش و کارت‌های SD را که به صورت اتفاقی حذف کرده‌اید ریکاوری کند.

امکانات:

  • درایوهای HDD، SSD، کارت‌های مموری و حافظه‌های فلش USB را ریکاوری می‌کند.
  • از تمام سیستم‌های فایل‌بندی رایج پشتیبانی می‌کند.
  • داده‌های موجود روی کارت‌های مموری را که اتفاقی فرمت شده‌اند ریکاوری می‌کند.

12- Active UNERASER

این ابزار را می‌توان برای ریکاوری داده‌هایی استفاده کرد که به خاطر آسیب‌دیدن، فرمت یا حذف‌شدن پارتیشن‌ها از دست رفته‌اند و هم‌چنین چندین ابزار دیگر شامل ابزار مدیریت پارتیشن، ابزار مانیتورینگ دیسک و بسیاری ابزارهای دیگر را شامل می‌شود.

امکانات:

  • قابلیت ریکاوری سیستم‌های 32 بیتی و 64 بیتی را دارد.
  • قابلیت ریکاوری فایل‌ها با اکثر پسوندها را دارد.
  • از تمامی انواع بسترهای ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کند.

13- Active Boot Disk Lite

بعضی اوقات داده از دست نرفته است؛ بلکه صرفا به خاطر بوت‌نشدن سیستم عامل دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست. این ابزار یک image قابل بوت از سیستم عامل است. در زمان‌هایی که سیستم عامل نصب‌شده بوت نمی‌شود می‌توان از این ابزار برای دسترسی به هارددیسک استفاده کرده و پیش از نصب مجدد سیستم عامل، داده‌ها را روی یک حافظه‌ی اکسترنال کپی کرد.

امکانات:

  • حتی کامپیوترهایی را که بوت نمی‌شوند روشن می‌کند.
  • یک رابط کاربری کاربرپسند و شبیه به ویندوز دارد.
  • امکان ریست‌کردن پسورد کاربر و مشخصات کاربری روی ویندوز را دارد.

14- WinHex

یک ابزار چندکاره که شامل ویرایشگر دیسک، نرم‌افزار ایجاد image، ابزار رمزگذاری، ابزار checksumکردن، ابزار تبدیل‌گر فرمت فایل و بسیاری ابزارهای دیگر می‌شود. هدف این ابزار بیشتر تحقیقات و فارنزیک است تا ریکاوری ساده‌ی داده‌ها، و چندین لایه‌ی مختلف لایسنس دارد که بسته به امکانات مورد نیاز می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. این ابزار یک نسخه‌ی آزمایشی هم دارد که رایگان است و می‌توانید به مدت دلخواه آن را امتحان کنید.

امکانات:

  • پشتیبانی به صورت پیشفرض از بیشتر سیستم‌های فایل‌بندی
  • تمامی فرمت‌ها را به عنوان ورودی قبول می‌کند از جمله مقادیر ASCII hex
  • ساختمان‌های داده را با استفاده از قالب‌های پیش‌ساخته برای تعمیر جداول پارتیشن یا بوت‌سکتورها ویرایش می‌کند.

به فارنزیک علاقه‌مندید؟ دوره‌های ما را از دست ندهید:

15- TestDisk

نرم‌افزاری که برای ریکاوری پارتیشن‌های ازدست‌رفته یا تعمیر درایوهایی طراحی شده که دیگر قابل بوت‌شدن نیستند. این نرم‌افزار می‌تواند بیشتر سیستم‌های فایل‌بندی را تعمیر کرده (NTFS، FAT، EXT) و هم‌چنین داده‌ها را از پارتیشن‌های حذف‌شده ریکاوری کند. این نرم‌افزار متن باز بوده و می‌تواند روی اکثر نسخه‌های ویندوز، لینوکس، BSD و سیستم‌عامل‌های مک اجرا شود. علاوه بر این می‌توان آن را به صورت یک image قابل بوت روی یک حافظه نصب کرد و با استفاده از آن سیستم‌های غیرقابل بوت را ریکاوری کرد.

امکانات:

  • جداول پارتیشن‌بندی را تعمیر کرده و پارتیشن‌های حذف‌شده را ریکاوری می‌کند.
  • بوت‌سکتور NTFS را بازسازی می‌کند.
  • فایل‌ها را از پارتیشن‌های FAT، exFAT و NTFS کپی می‌کند.

16- Wise Data Recovery

یک برنامه‌ی رایگان برای ریکاوری داده از هارد درایوها و دستگاه‌های جداشدنی. استفاده از آن آسان است و به سرعت داده را پیدا می‌کند. همین باعث شده این ابزار انتخابی عالی برای مواقعی باشد که لازم دارید سریع فایل‌هایتان را ریکاوری کنید.

امکانات:

  • مجهز به الگوریتم‌های پیشرفته برای انجام اسکن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن
  • امکان یا عدم امکان ریکاوری یک فایل را نمایش می‌دهد.
  • با تمام نسخه‌های ویندوز سازگار است.

17- Data Recovery Wizard

این ابزارر می‌تواند داده‌هایی را که حذف شده‌اند، فرمت شده‌اند یا در درایوهای آسیب‌دیده قرار دارند ریکاوری کند. نسخه‌ی رایگان ظرفیت 2 گیگابایتی دارد، ولی بیشتر اوقات داده‌ای که شما سعی در نجات آن دارید بسیار کوچک‌تر از این حرف‌هاست، به همین خاطر بیشتر کاربران می‌توانند با این 2 گیگابایت ظرفیت آزمایشی، کارهای زیادی انجام دهند. این ابزار هم نسخه‌ی ویندوز و هم مک دارد.

ریکاوری با Data Recovery Wizard

امکانات:

  • قابلیت ریکاوری بیش از 1000 نوع فایل را دارد.
  • قابلیت خروجی‌دادن یا ورودی‌گرفتن از نتایج اسکن‌ها را دارد.
  • هنگامی که سیستم نمی‌تواند روشن شود، آن را با کمک ابزار قابل دانلود WinPE بوت می‌کند.

18- EaseUS MobiSaver Free

این ابزار نور امیدی برای دستگاه‌های تلفن همراه است، و یک ابزار ریکاوری داده‌ی رایگان، هم برای iOS و هم برای اندروید در اختیار شما قرار می‌دهد. این برنامه می‌تواند انواع خاص داده در دستگاه‌های iOS و بیشتر فایل‌های دستگاه‌های اندرویدی را ریکاوری کند.

امکانات:

  • امکان ریکاوری اطلاعات از بسیاری از دستگاه‌های ذخیره‌سازی
  • ریکاوری داده‌های حذف‌شده، فرمت‌شده یا غیر قابل دسترسی
  • امکان ریکاوری اطلاعات از درایوهای فشرده یا رمزگذاری‌شده

19- SoftPerfect File Recovery

این ابزار نیز که توسط شرکت EaseUS ارائه شده، می‌تواند فایل‌های حذف‌شده را از پارتیشن‌های FAT و NTFS روی دستگاه‌های ثابت و جداشدنی ریکاوری کند. این نرم‌افزار تنها یک فایل exe بوده و روی هر ویندوزی از XP گرفته تا ویندوز 8 اجرا می‌شود.

ریکاوری با SoftPerfect File Recovery

امکانات:

  • ریکاوری فایل‌های حذف شده از درایوهای NTFS و FAT
  • در هر دو بستر ویندوز و لینوکس به خوبی کار می‌کند.
  • اکثر دستگاه‌های ذخیره‌سازی را تشخیص می‌دهد.

20- Puran Data Recovery

این ابزار می‌تواند داده‌ها را از دستگاه‌های فیزیکی که آسیب‌دیده‌اند، مثل حافظه‌های فلش آسیب‌دیده یا دیسک‌های نوری خط و خش‌دار بخواند. اگر سیستم عامل شما بتواند فایل‌ها را نمایش دهد، این ابزار می‌تواند آن‌ها را بخواند، و تمام بدسکتورها را نادیده گرفته و داده‌های قابل استفاده را تا حد ممکن ریکاوری می‌کند.

امکانات:

  • در صورت نیاز درایوها را به‌طور کامل کپی می‌کند.
  • پشتیبانی از قابلیت drag and drop
  • دارای سطوح سرعت متفاوت

21- Puran File Recovery

این یک ابزار دیگر است که به دنبال فایل‌های حذف‌شده می‌گردد و آن‌ها را ریکاوری می‌کند. یک نسخه‌ی پرتابل از این برنامه هم وجود دارد که می‌توان آن را روی یک حافظه فلش یا درایو قابل بوت مانند درایو BartPE قرار داد، و هم از پارتیشن‌های FAT و هم NTFS پشتیبانی می‌کند.

ریکاوری با Puran File Recovery

امکانات:

  • دارای یک موتور ریکاوری قدرتمند
  • رابط کاربری ساده و سرراست
  • دارای قابلیت اسکن سریع، اسکن کامل و اسکن عمیق

22- CD Recovery Toolbox

این جعبه‌ابزار برای ریکاوری داده از روی CDها و DVDهای آسیب‌دیده طراحی شده است. اگر دیسک خط و خش برداشته باشد یا لکه‌دار شده یا به خاطر آفتاب‌خوردگی رنگ آن از بین رفته باشد، ولی هنوز داده‌ای روی آن باشد که بتوان خواند، این ابزار می‌تواند هر میزان داده‌ای را که قابل بازیابی است ریکاوری کند.

امکانات:

  • ریکاوری اطلاعات از هرگونه دیسک CD یا DVD
  • قادر به ریکاوری فایل‌هایی که بزرگتر از 4 گیگابایت هستند
  • تشخیص عدم وجود فضای خالی کافی روی درایو

23- UndeleteMyFiles Pro

ممکن است به خاطر پسوند Pro فکر کنید این نسخه‌ی پولی نرم‌افزار است، ولی این ابزار کاملا رایگان بوده و مجموعه‌ای از ابزارها برای ریکاوری داده را در اختیار شما قرار می‌دهد. چند نمونه از این ابزارها File Rescue برای بازیابی فایل‌های ازدست‌رفته، Media Recover برای ریکاوری فایل‌های چندرسانه‌ای، Deleted File Search برای یافتن فایل‌های حذف‌شده، Emergency Disk Image برای تهیه‌ی سریع image برای بکاپ‌گیری از درایوها و Mail Rescue برای ریکاوری ایمیل‌های ازدست‌رفته هستند. این ابزار همچنین یک قابلیت برای پاک‌کردن کامل و ایمن فایل‌ها دارد، و این باعث شده هم برای ریکاوری و هم برای حذف فایل‌ها به‌گونه‌ای که قابل ریکاوری نباشند به کار بیاید.

ریکاوری با Undelete MyFiles Pro

امکانات:

  • مجهز به file rescue wizard برای ریکاوری آسان و سریع فایل‌های حذف‌شده
  • Mail recovery wizard به بازگردانی محتوای ایمیل‌ها کمک می‌کند.
  • Media Recover ریکاوری فایل‌های چندرسانه‌ای را در چند گام آسان امکان‌پذیر می‌کند.

با وجود این که تمام این‌ها ابزارهایی فوق‌العاده برای ریکاوری داده هستند، بسیاری ابزارهای دیگر نیز برای این کار موجود هستند. آیا شما ابزار محبوبی دارید که ما آن را جا انداخته‌ایم؟ در بخش نظرات ابزارهای ریکاوری محبوب خود را با ما در میان بگذارید. هم‌چنین اگر هرکدام از این ابزارها به کمک شما آمد، تجربه‌ی خود از استفاده از آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *