۱۰ دلیل محبوبیت پایتون بین برنامه‌نویسان در سال ۲۰۲۰

محبوبیت پایتون

پایتون یکی از زبان‌هایی است که سال به سال شاهد رشد و محبوبیتی باورنکردنی بوده است. در سال 2017، وبسایت Stackoverflow پیش‌بینی کرد پایتون تا سال 2020 از تمام زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر پیشی می‌گیرد و اکنون می‌بینیم که این زبان سریع‌ترین رشد را در میان زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا داشته است.

این زبان هم‌چنین یکی از بهترین زبان‌ها برای کار در حوزه‌ی یادگیری ماشین به حساب می‌آید. دلیل این همه محبوبیت پایتون چیست؟ بیایید با هم دلایل محبوبیت پایتون را مرور کنیم:

چرا پایتون این همه محبوب است؟

1) یادگیری و استفاده‌ی آسان

استفاده و یادگیری زبان پایتون برای مبتدیان و تازه‌واردها به شدت آسان است. زبان پایتون یکی از قابل فهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی موجود به حساب می‌آید که این امر به خاطر ساده‌سازی‌ و عدم پیچیدگی سینتکس (Syntax) آن است که باعث شده به زبان طبیعی نزدیک‌تر باشد. به خاطر راحتی یادگیری و استفاده از پایتون، کدهای پایتون را می‌توان به راحتی و سریع‌تر از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی نوشت و اجرا کرد.

زمانی که خیدو فان روسوم در دهه‌ی 1980 میلادی مشغول ساخت زبان پایتون بود، اطمینان حاصل کرد که این زبان یک زبان همه‌منظوره باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت پایتون سادگی سینتکس آن است که باعث می‌شود حتّی برنامه‌نویسان تازه‌کار هم بتوانند آن را بخوانند و درک کنند.

هم‌چنین می‌توان با تغییر بدنه‌ی کد پایتون به راحتی و در زمان اندکی ایده‌های مختلف را آزمایش کرد، چرا که پایتون یک زبان تفسیری (Interpreted) است و همین ویژگی باعث شده محبوبیت آن بین برنامه‌نویسان حتی بیشتر هم بشود.  

به پایتون علاقه دارید؟ روی دکمه زیر کلیک کنید:

2) قدمت جامعه‌ی توسعه‌دهندگان پایتون و آمادگی آن‌ برای ارائه‌ی پشتیبانی

پایتون بیش از 30 سال پیش ساخته شده است؛  این زمان برای رشد و بلوغ جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان حول یک زبان برنامه‌نویسی، تا حدی که بتواند تمام توسعه‌دهندگان از سطح مبتدی تا حرفه‌ای را پشتیبانی کند، کافی است. حجم زیادی از مستندات، راهنماها و آموزش‌های ویدئویی برای زبان پایتون در دسترس هستند که کارآموزان یا توسعه‌دهندگان با هر سطحی از مهارت یا در هر رده سنی می‌توانند از آنها استفاده کرده و از این طریق هرگونه کمکی که برای افزایش دانش خود در زبان برنامه‌‌نویسی پایتون نیاز دارند، دریافت کنند.

بسیاری از دانشجویان تنها از طریق زبان پایتون با علوم کامپیوتر آشنا می‌شوند، چرا که پایتون زبانی است که برای تحقیقات پیشرفته‌ی علمی استفاده می‌شود.

هر زبان برنامه‌نویسی اگر پشتیبانی کافی از توسعه‌دهندگان یا مستندات قابل استفاده نداشته باشد، زیاد رشد نمی‌کند؛ از این رو می‌توان گفت پایتون با چنین مشکلاتی روبه‌رو نیست، زیرا با وجود این که زمان زیادی از ساخت آن می‌گذرد هم‌چنان به طور گسترده از آن استفاده شده و همواره در حال رشد است. جامعه‌ی توسعه‌دهندگان پایتون یکی از فعال‌ترین جوامع توسعه‌دهندگان حول زبان‌های برنامه‌نویسی است.

وجود چنین جامعه‌ی فعالی از توسعه‌دهندگان به این معناست که اگر کسی مشکلی در زبان پایتون داشت، بلافاصله می‌تواند به جامعه‌ی توسعه‌دهندگان مراجعه کرده از توسعه‌دهندگانی با سطح مهارتی مختلف، از مبتدی تا حرفه‌ای، کمک بگیرد. دریافت به موقع کمک نقشی حیاتی در توسعه‌ی یک پروژه ایفا می‌کند، و در صورت عدم وجود آن ممکن است در روند توسعه تاخیر ایجاد شود.

3) پشتیبانی از سوی اسپانسرهای تجاری معروف

زمانی که یک اسپانسر تجاری از یک زبان برنامه‌نویسی حمایت کند، رشد آن سریع‌تر می‌شود. برای مثال PHP توسط فیس‌بوک، جاوا توسط اوراکل و سان، و ویژوال بیسیک و C# توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شوند. زبان برنامه‌نویسی پایتون از حمایت قوی فیس‌بوک، سرویس‌های تحت وب آمازون و به خصوص گوگل بهره‌مند است.

گوگل سال‌ها پیش در سال 2006 استفاده از پایتون را شروع کرد و از آن زمان در برنامه‌های کاربردی و بسترهای زیادی از آن استفاده کرده است. تلاش‌های سازمانی و هزینه‌ی زیادی از سوی گوگل صرف آموزش و گسترش زبان پایتون شده است. گوگل هم‌چنین یک پرتال اختصاصی برای پایتون ایجاد کرده است. ابزارهای پشتیبانی و مستندات پایتون که برای استفاده‌ توسط توسعه‌دهندگان در دسترس هستند، روز به روز بیشتر می‌شوند.  

4) صدها کتابخانه و چارچوب پایتون

به خاطر وجود اسپانسرهای تجاری متعدد و پشتیبانی همه‌جانبه از سوی جامعه‌ی توسعه‌دهندگان، پایتون به کتابخانه‌هایی عالی مجهز شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و با این کار در زمان و تلاش‌ لازم در مراحل ابتدایی توسعه‌ی پروژه به شدت صرفه‌جویی کنید. هم‌چنین سرویس‌های ابری فراوانی وجود دارند که از طریق ابزارهایی که شبیه به کتابخانه‌ها هستند از چندین بستر پشتیبانی می‌کنند که این قابلیت می‌تواند به‌شدت سودمند باشد.

کتابخانه‌هایی نیز وجود دارند که تمرکز آنها روی یک هدف خاص است؛ کتابخانه‌هایی مثل nltk برای پردازش زبان طبیعی یا scikit-learn برای کاربردهای مرتبط با یادگیری ماشین از این جمله‌اند.

چارچوب‌ها و کتابخانه‌های زیادی برای زبان پایتون وجود دارند. چند نمونه از آن‌ها عبارتند از:

  • matplotib برای کشیدن نمودار و گراف
  • SciPy برای کاربردهای مهندسی، علمی و ریاضیاتی
  • BeautifulSoup برای پارس‌کردن HTML و XML
  • NumPy برای محاسبات علمی
  • Django برای توسعه‌ی وب در سمت سرور

5) تطبیق‌پذیر، بهینه، قابل اطمینان و سریع

اگر از هر توسعه‌دهنده‌ای که با پایتون کار می‌کند بپرسید، با اطمینان کامل به شما خواهد گفت که زبان پایتون بهینه، قابل اطمینان و بسیار سریع‌تر از بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن است. پایتون را می‌توان تقریبا در هر محیطی استفاده کرد، و در هر بستری که از آن استفاده کنید، با افت عملکرد مواجه نخواهید شد.

یکی از بهترین مزیت‌های تطبیق‌پذیری زبان پایتون این است که می‌توان در بسیاری از محیط‌ها مانند برنامه‌های تلفن همراه، برنامه‌های دسکتاپ، توسعه‌ی وب، برنامه‌نویسی سخت‌افزار و بسیاری محیط‌های دیگر از آن استفاده کرد. تطبیق‌پذیری پایتون باعث شده کاربردهای زیادی داشته باشد که همین جذابیت استفاده از آن را بیشتر می‌کند.

6) بیگ دیتا، یادگیری ماشین و رایانش ابری

رایانش ابری، یادگیری ماشین و کلان‌داده‌ها (بیگ دیتا) از داغ‌ترین موضوعات حال حاضر در دنیای علوم کامپیوتر هستند. این فناوری‌ها به سازمان‌های فراوانی در جهت تغییر و بهبود فرایندهای عملیاتی و روند‌های کاری کمک می‌کنند.

زبان پایتون بعد از زبان R، دومین ابزار پرطرفدار در علوم داده و آنالیز است. بسیاری از بارهای کاری مربوط به پردازش داده در سازمان‌ها تنها توسط پایتون انجام می‌شوند. به واسطه‌ی کاربردهای فراوان زبان پایتون، از جمله راحتی آنالیز و سازمان‌دهی داده‌های مفید، بخش عمده‌ی عملیات تحقیق و توسعه با استفاده از این زبان انجام می‌شود.

علاوه بر این، صدها کتابخانه‌ی پایتون هرروزه در هزاران پروژه‌ی یادگیری ماشین استفاده می‌شوند. TensorFlow برای شبکه‌های عصبی و OpenCV برای بینایی کامپیوتر مثال‌هایی از این کتابخانه‌ها هستند.

7) انتخاب اول برنامه‌نویسان

پایتون انتخاب اول بسیاری از برنامه‌نویسان و دانشجویان است که اصلی‌ترین دلیل آن تقاضای بالا برای پایتون در بازار توسعه‌ی نرم‌افزار است. دانشجویان و توسعه‌دهندگان همواره به دنبال یادگیری زبانی هستند که تقاضا برای آن زیاد باشد. پایتون بدون شک در حال حاضر پرتقاضاترین زبان در بازار کار است.

بسیاری از برنامه‌نویسان و دانشجویان علوم داده در حال حاضر از پایتون در پروژه‌های توسعه‌ی نرم‌افزار استفاده می‌کنند. یادگیری پایتون یکی از بخش‌های مهم در دوره‌های گذرانده‌شده برای دریافت مدرک آموزشی در زمینه‌ی علوم داده است. از این لحاظ زبان پایتون می‌تواند انبوهی از فرصت‌های بی‌نظیر شغلی را برای دانشجویان ایجاد کند. به خاطر تنوع کاربردهای پایتون، با یادگیری آن می‌توانید مسیرهای شغلی متفاوتی را دنبال کرده و به یک حوزه محدود نشوید.

8) انعطاف‌پذیری زبان پایتون

انعطاف‌پذیری بسیار بالای زبان پایتون به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که به سادگی روش‌ها و راهکارهای جدید و متفاوت را امتحان کرده و برنامه‌های تازه‌ای خلق کنند. کسی که در پایتون مهارت کافی داشته باشد صرفا به ساخت برنامه‌های مشابه محدود نیست بلکه می‌تواند چیزهای جدید و کاملا متفاوت خلق کند.

پایتون توسعه‌دهندگان را به ساخت هیچ برنامه‌ی خاصی محدود نمی‌کند. این سطح از آزادی و انعطاف‌پذیری، آن هم تنها با یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی را نمی‌توان در هیچ زبان برنامه‌نویسی دیگری پیدا کرد.

9) استفاده از پایتون در دانشگاه‌ها

در حال حاضر زبان پایتون به خاطر کاربردهای فراوان در هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، علوم داده و دیگر حوزه‌های پیشرو، به عنوان زبان اصلی برنامه‌نویسی در موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها انتخاب شده است. پایتون تبدیل به بخشی چنان بنیادی در توسعه‌ی دنیای مدرن شده که موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها نمی‌توانند آموزش‌ آن را نادیده بگیرند.

به همین دلیل توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی که با زبان پایتون کار می‌کنند همواره در حال افزایش است و همین امر نیز به خودی خود باعث رشد و محبوبیت بیشتر آن می‌شود.

10) اتوماسیون

زبان پایتون می‌تواند به شما در خودکارسازی وظایف مختلف کمک فراوانی کند و وجود ابزارها و ماژول‌های اختصاصی فراوان این کار را راحت‌تر هم می‌کند. به سختی می‌توان باور کرد تنها با استفاده از کد‌های لازم در پایتون، چه سطح پیشرفته‌ای از اتوماسیون به سادگی قابل دستیابی است.

در زمینه‌ی اتوماسیون تست نرم‌افزار نیز پایتون بیشترین قابلیت را در افزایش کارایی دارد. میزان زمان لازم و تعداد خط‌های کد مورد نیاز برای کدنویسی ابزارهای اتوماسیون در پایتون آن‌قدر کم است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

جمع‌بندی

در حال حاضر زبان پایتون با سرعت فوق‌العاده‌ای در حال رشد است. کاربردهای فراوان، انعطاف‌پذیری بالا و ابزارها وکتابخانه‌هایی که این زبان در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد باعث شده روز به روز به رشد و محبوبیت آن افزوده شود. تقاضای روزافزون بازار کار برای متخصصان پایتون و استفاده‌ی گسترده از آن که تقریباً همه‌ی حوزه‌های فناوری را در بر می‌گیرد، باعث شده این زبان یکی از جذاب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی حال حاضر باشد.

می‌خواهید برنامه‌نویس شوید؟ در دوره‌های برنامه‌نویسی لیان شرکت کنید.

۲ دیدگاه ها

  1. پایتون خودش فقط یک مفسره و هیچ قدرتی نداره (زبان پایتون)
    همه کتابخانه های مورد استفاده در پایتون اکثرا با سی و سی پلاس نوشته می شن (numpy – opencv و….)
    پایتون فقط استفاده از اونهارو راحت میکنه
    اصلاح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *