تفاوت NGFW و UTM چیست؟

UTM and NGFW

امروزه استفاده از تجهیزات امنیت شبکه فقط یک مزیت نیست بلکه داشتن این تجهیزات به یک ضرورت برای تمامی کسب و کارها تبدیل شده است. زمانی که در مورد راهکارهای امنیتی شبکه تحقیق می‌کنید، ممکن است با ابزارهای مختلفی برخورد کنید که هر کدام برای یک مشکل خاص کاربرد دارند. اما مهم‌ترین موردی که ممکن است با آن برخورد داشته باشید، فایروال نسل بعدی (NGFW) و سیستم‌های مدیریت یکپارچه خطر (UTM) است. ممکن است به طور دقیق ندانید که تفاوت UTM و NGFW چیست؟ اما قبل از جواب به این سوال باید با تجهیزات UTM و NGFW بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه باشید:

UTM چیست؟

به دلیل نیاز سازمان‌های مختلف به کاهش هزینه‌های عملیاتی تجهیزات امنیتی، سیستمی تحت عنوان UTM یا Unified Threat Management ایجاد شد. امروزه استفاده از تجهیزات الکترونیکی بیشتر از مزایایی که دارد، «تهدید» به دنبال دارد. زیرا استفاده از این تجهیزات بدین معنی است که افراد مختلفی، چه از داخل مجموعه و چه خارج از آن، می‌توانند به اطلاعات مهمی از جمله لیست مشتریان، تامین کننده، اطلاعات حسابداری و… شما دسترسی داشته باشند.

با توجه به این موضوع، خیلی از شرکت‌ها برای رفع دغدغه‌های امنیتی خود و کاربران دیگر، تجهیزاتی را تولید کردند که هر کدام برای مقابله با یک تهدید خاص ایجاد شده بودند. برای مثال فایروال یا دیواره آتش اولین ابزاری بود که برای مدیریت مخاطرات شبکه اینترنت تولید شد. این ابزار برای مدیریت ورود و خروج اطلاعات ایجاد شده بود. اما فقط فایروال برای مدیریت تمامی خطرات کافی نبود و سازمان‌ها به تجهیزاتی نیاز داشتند که بتوانند به صورت یکپارچه با تمامی خطرات و تهدیدات شبکه مقابله کنند و توانایی‌هایی مثل مدیریت پهنای باند، امکان ایجاد شبکه خصوصی و رمزنگاری شبکه، کنترل درگاه‌های ورودی و خروجی مثل ایمیل، وب سایت و… را در اختیار داشته باشد.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

فایروال نسل بعدی (Next Generation Firewall) چیست؟

به این ترتیب بود که تجهیزاتی به نام UTM یا Unified Threat Management خلق شدند. این تجهیزات قابلیت‌های امنیتی مختلفی را برای مدیریت تهدیدات شبکه در اختیار شما قرار می‌دهند و شما می‌توانید به وسیله این تجهیزات، با انواع مخاطراتی که ممکن است در سطح اینترنت وجود داشته باشند مقابله کنید. برخی از مزایای این تجهیزات به شرح زیر است:

unified threat management
  • کاهش تعداد تجهیزات شبکه
  • سهولت در نگهداری و به روز رسانی
  • مدیریت و رفع آسان‌تر مشکلات
  • نصب و راه‌اندازی بسیار آسان

NGFW چیست؟

NGFW مخفف Next Generation Firewall و به معنی فایروال نسل بعد است. این سیستم بخشی از نسل سوم فناوری دیوار آتش است که هم در سطح نرم افزار و هم در سطح سخت افزار قابل اجراست. این سیستم با پیاده‌سازی سیاست‌های امنیتی در سطح نرم افزار و سخت افزار می‌تواند حملات بسیار پیچیده را شناسایی کرده و با آن‌ها مقابله کند. قابلیت‌های این نوع فایروال عبارتنداز:

  • آگاهی از برنامه‌های نصب شده
  • دارا بودن سیستم‌های مقابله با نفوذ (IPS)
  • آگاهی از هویت برای کنترل کاربران و گروه‌ها
  • دارا بودن حالت‌های مسیریابی و پل زنی مختلف
  • امکان استفاده از منابع دانش خارجی

به صورت کلی یک فایروال باید حداقل دارای سه ویژگی فایروال درون سازمانی، سامانه پیشگیری از نفوذ و کنترل برنامه باشد. فایروال‌های نسل بعد با بررسی دقیق جزئیات ترافیک عبوری نرم‌افزارهای مختلف، به راحتی می‌توانند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و از عبور ترافیکی که ممکن است باعث آسیب رسیدن به شبکه و یا سوء استفاده از آسیب‌پذیری‌ها شود جلوگیری نماید.

قابلیت‌های کاربردی NGFW

NGFW

سیستم‌های فایروال نسل بعد تمامی قابلیت‌هایی که یک فایروال سنتی ممکن است داشته باشد را دارند. از جمله این موارد می‌توان به فیلترینگ بسته‌ها (packetها)، ترجمه آدرس شبکه (NAT)، ترجمه آدرس پورت (PAT)، مسدود کردن آدرس‌های اینترنتی و ایجاد شبکه‌های خصوصی مجازی اشاره کرد. فایروال‌های نسل بعدی این موارد را با قابلیت‌های سرویس‌های امروزی مثل QoS ترکیب کرده‌اند تا به درستی بتوانند به انواع تهدیدهای سطح شبکه پاسخ دهند. سیستم‌های پیشگیری از نفوذ یا IPS، بازرسی SSL و SSH، بازرسی عمیق بسته‌ها و شناسایی بدافزارها و همچنین آگاهی از برنامه‌ها، از ویژگی‌های این فایروال‌ها به شمار می‌روند. این قابلیت‌ها به صورت ویژه می‌توانند از حملاتی که معمولا روی لایه چهار تا هفت شبکه OSI انجام می‌شود جلوگیری کنند.

با فایروال فورتی گیت بیشتر آشنا شوید

مزایای NGFW

همانطور که گفته شد فایروال‌های NGFW قابلیت‌های منحصر به فرد و متنوعی را در سطح شبکه ارائه می‌دهند و با تلفیق سیستم‌های امنیتی مختلف، یک سیستم یکپارچه را برای شما ایجاد خواهند کرد. فایروال‌های نسل بعدی معمولا می‌توانند قبل از ورود بدافزارها به شبکه آن‌ها را مسدود نمایند. همچنین نسل بعد فایروال‌ها امکان استفاده از سیستم‌های هوشمند شناسایی تهدیدات یا APT را هم دارند و می‌توانند عملکرد بسیار بهتری نسبت به فایروال‌های اولیه و سنتی ارائه دهند. این سیستم‌های امنیتی برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی مناسب است که به قابلیت‌هایی مثل آگاهی از برنامه‌ها، سرویس‌های بازرسی، سامانه‌های محافظتی و… نیاز دارند و می‌خواهند عملکرد سیستم‌های امنیتی پایه خود را افزایش دهند ولی در عین حال قصد دارند هزینه‌های خود را کاهش دهند.

فایروال نسل بعدی مناسب برای سازمان‌ها

در گذشته سیستم‌های NGFW برای انجام مجموعه خاصی از سرویس‌های امنیتی مثل فایروال، IPS و فیلترکردن URLها کاربرد داشتند. هرچیزی که کارهایی فراتر از این موارد انجام می‌داد معمولا به عنوان UTM شناخته می‌شد. اما امروزه شاهد این هستیم که این محصولات بیشتر با هم ترکیب شده‌اند. اکنون از لحاظ عملکردی فاصله زیادی بین این دو مورد نیست و تجهیزاتی که به عنوان NGFW به بازار عرضه می‌شوند هم قابلیت‌هایی را دارند که در گذشته فقط مختص تجهیزات UTM بود.

بنابراین سوال اینجاست که اگر از لحاظ عملکردی و امنیتی تفاوت خاصی بین UTM و NGFW وجود ندارد، پس چرا این دو تجهیزات را متفاوت از هم می دانند؟

جواب ساده است؛ تفاوت این دو مورد به امکان شخصی سازی و سادگی در استفاده باز می‌گردد.

تجهیزات UTM سیاست‌های امنیتی، مدیریتی و ابزارهای گزارش‌گیری متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهند که با هدف سادگی اجرا و همچنین مدیریت، طراحی شده‌اند. اما سیستم‌های NGFW برای سازمان‌هایی مناسب است که دوست دارند سیاست‌های امنیتی خودشان را تغییر دهند و گزارش‌گیری دستی و تکنیک‌های مدیریتی را ترجیح می‌دهند.

هیچ کدام از این دو روش اشتباه نیست اما با این وجود خیلی از سازمان‌ها زمان، منابع یا دانش امنیتی کافی را برای ایجاد سیاست‌های امنیتی ندارند و نمی‌توانند از تجهیزات مختلف استفاده کنند. برای این سازمان‌ها تجهیزات UTM همان امنیت NGFW را بدون لایه مدیریتی اضافه، فراهم خواهد کرد. این سیستم‌ها برای شرکت‌های کوچک، متوسط یا خیلی بزرگی که تیم‌های امنیتی یا IT ندارند مناسب هستند.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *