یادگیری لینوکس را از کجا شروع کنیم؟

یادگیری لینوکس

چقدر با سیستم عامل لینوکس آشنا هستید؟ لینوکس چه مزیت‌هایی نسبت به سیستم‌عامل‌های دیگر دارد و چه قابلیت‌های افزوده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد؟ برای یادگیری لینوکس باید از کجا شروع کرد؟ در این مقاله به دلایل یادگیری لینوکس می‌پردازیم و دوره‌های آموزشی یادگیری لینوکس را در سطوح مختلف تشریح می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید کار با سیستم عامل منبع باز و جهانی لینوکس را یاد بگیرید، با آکادمی لیان همراه باشید و به این دنیای صفر و یک جدید پا بگذارید!

چرا باید لینوکس یاد بگیریم؟

همیشه برای یادگیری چیزهای جدید به دلایل قانع‌کننده‌ای نیاز داریم. در مورد سیستم عامل لینوکس هم باید دلایل و انگیزه کافی داشته باشید تا به سمت این دنیای جدید حرکت کنید. واقعا به چه دلیل باید لینوکس یاد بگیریم؟ این سیستم عامل چه مزیت‌هایی دارد که باید برای یادگیری آن زمان صرف کنیم؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیک و می‌توانید برای یادگیری لینوکس بهتر تصمیم بگیرید.

1. منبع باز یا اپن سورس بودن

یکی از ویژگی‌های سیستم عامل لینوکس که بسیاری از کاربران را به سمت استفاده از این سیستم عامل می‌کشاند، منبع باز بودن آن است. کد نرم‌افزارهایی که منبع باز هستند، کاملا در دسترس همه قرار می‌گیرد و می‌توانید از اساس و پایه نرم‌افزارها مطلع شوید.
از طرفی، اپن سورس بودن لینوکس شرایطی را ایجاد می‌کند که برنامه‌نویسان کل دنیا برای بهبود عملکرد این سیستم عامل تلاش کنند و کیفیت و قدرت لینوکس روز به روز افزایش پیدا کند. در واقع لینوکس با در دسترس قرار دادن کدهایش برای همگان، امکان توسعه این سیستم عامل و ارتقای آن را توسط هر کسی در کل جهان فراهم می‌کند.

2. امنیت بالا

برای استفاده از سیستم عامل ویندوز باید سیستمتان را با آنتی‌ویروس‌های مختلف، محافظت کنید و به دنبال بالا بردن امنیت سیستم عاملتان در برابر حمله‌های متفاوت باشید. اما سیستم عامل لینوکس دارای سطحی از امنیت است که برای کار با آن، نیازی به هیچ‌گونه آنتی ویروس ندارید. البته برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای افزایش امنیت لینوکس از آن‌ها استفاده کنید ولی این سیستم عامل با امنیت ذاتی‌اش شما را در برابر انواع حمله‌ها و ویروس‌ها مقاوم می‌کند.
امنیت بالای لینوکس نیز مدیون منبع باز بودن این سیستم عامل است. به این صورت که بسیاری از برنامه‌نویسان و افراد حرفه‌ای حوزه امنیت سایبری، کدهای لینوکس را بررسی می‌کنند و سعی می‌کنند که باگ‌ها و حفره‌های امنیتی آن را برطرف نمایند.

3. عدم نیاز به سخت‌افزارهای سنگین

یکی دیگر از ویژگی‌های لینوکس این است که برای استفاده از این سیستم عامل، نیازی به قطعات سخت‌افزاری پرقدرت ندارید و می‌توانید لینوکس را روی سیستم‌های با سخت‌افزارهای سبک نصب نمائید. البته این موضوع به این معنا نیست که از لینوکس توقع داشته باشید روی هر سیستم کامپیوتری قدیمی، کار کند!

4. رایگان بودن

سیستم عامل لینوکس کاملا رایگان است و برای استفاده از هیچ نسخه‌ی این سیستم عامل در هر نقطه از دنیا که باشید، هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنید. با نصب لینوکس روی سیستم رایانه‌ای خود می‌توانید بدون نگرانی از لایسنس سیستم عامل و یا موانع قانونی استفاده از سیستم عامل، در همه نقاط دنیا از مزایای لینوکس بهره ببرید.

5. برخوردار بودن از توزیع‌های مختلف

لینوکس دارای توزیع‌های مختلفی است که برای برطرف کردن انواع نیازهای خود می‌توانید از هر کدام از این توزیع‌ها استفاده کنید. مثلا اگر برنامه‌نویس هستید و از لینوکس برای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنید، می‌توانید توزیع لینوکس مناسب برای برنامه‌نویسان را انتخاب کنید یا برای سیستم رایانه‌ای کم‌قدرت خود می‌توانید توزیع لینوکس مناسب را برگزینید. برخی از توزیع‌های لینوکس عبارت هستند از:

  • Ubuntu
  • CentOS
  • Debian
  • Fedora Linux
  • Arch Linux
  • Kubuntu
  • Deepin
  • Mageia
  • Mandriva Linux

البته این موارد بخشی از مزیت‌های سیستم عامل لینوکس هستند. جذابیت لینوکس برای برنامه‌نویسی، راحت بودن نصب، نگهداری آسان، کاربرپسند بودن و قابلیت سفارشی‌سازی، برخی از دیگر قابلیت‌های لینوکس هستند که می‌توانند شما را به سمت یادگیری لینوکس جذب کنند.

برای یادگیری لینوکس چه دوره‌هایی را شرکت کنیم؟

پس از این‌که تصمیم خود را برای یادگیری لینوکس گرفتید، باید روش‌هایی را برای یادگیری این سیستم عامل و ورودتان به یک دنیای جدید بیاموزید. یکی از روش‌ها برای یادگیری لینوکس، شرکت‌ در دوره‌های آموزشی است که کار با این سیستم عامل را در سطوح مختلف آموزش می‌دهند. در بخش بعد، برخی از دوره‌های آموزشی لینوکس معرفی می‌شوند که بسته به نیاز و سطح آشنایی‌تان می‌توانید هر کدام از این دوره‌ها را انتخاب نمائید.
در ادامه دوره های آموزشی Linux Essentials، LPIC1، LPIC2 و LPIC3 معرفی می‌شوند و در مورد هر کدام از این دوره‌های آموزشی توضیحاتی ارائه می‌شود تا بتوانید مناسب‌ترین دوره را برای آشنایی با لینوکس انتخاب کنید.

معرفی دوره های آموزش لینوکس

حالا نوبت معرفی دوره‌های آموزشی لینوکس است. هر کدام از این دوره‌ها، ویژگی‌ها و امتیازهای مخصوص به خود را دارند. به عنوان دانشجو باید با آگاهی از سطح آشنایی با لینوکس، دوره‌ای را انتخاب کنید که به بهترین شکل ممکن شما را آموزش دهد و به هدفتان نزدیک‌تر کند.

دوره آموزشی Linux Essentials

این دوره یکی از دوره‌های آموزشی لینوکس در سطح مقدماتی است. در در دوره Linux Essentials، مهارت‌های پایه و ضروری را برای کار با لینوکس می‌آموزید و مفاهیم لینوکس، شبکه، امنیت، برنامه‌نویسی و برخی از مفاهیم دیگر را آموزش می‌بینید. پس از پشت سر گذاشتن دوره Linux Essentials می‌توانید مدرک این دوره را نیز دریافت نمائید.
اما دوره آموزشی Linux Essentials مناسب چه افرادی است؟ اگر در زمینه تست نفوذ و امنیت شبکه کار می‌کنید یا به این حوزه علاقه‌مند هستید، می‌توانید با شرکت در این دوره آموزشی سطح مهارت خود را افزایش دهید. هم‌چنین به عنوان یک توسعه دهنده نرم‌افزار، کارشناس شبکه، ادمین پایگاه داده و پشتیبانی فنی و به طور کلی به عنوان یک علاقه‌مند به سیستم عامل لینوکس می‌توانید با شرکت در دوره Linux Essentials به سمت حرفه‌ای‌تر شدن حرکت کنید.

دوره آموزشی LPIC1

مدرک LPIC1 که پس از گذراندن موفقیت‌آمیز دوره آموزشی LPIC1 به شما اعطا می‌‌شود، اولین مدرک از مجموعه مدرک‌های سطح‌بندی شده LPIC لینوکس است که پس از دریافت مدرک Linux Essentials می‌توانید به سراغ گرفتن این مدرک بروید. شرکت در دوره آموزشی LPIC1 و دریافت مدرک آن، به این معناست که در زمینه مدیریت اقدامات مرتبط با تعمیر و نگهداری به وسیله command line ها، نصب کردن و پیکربندی یک رایانه مجهز به سیستم عامل لینوکس و هم‌چنین تنظیمات اولیه مربوط به شبکه، صلاحیت کافی را دارید.
برای این‌که در آزمون LPIC1 پذیرفته شوید و مدرک این دوره آموزشی را دریافت نمائید، باید این توانایی را داشته باشید که در محیط متنی لینوکس عملکرد مطلوبی داشته باشید و بتوانید این محیط را به صورت اصولی مدیریت کنید. هم‌چنین باید دایرکتوری‌ها و سطوح دسترسی را به خوبی بشناسید تا بتوانید اولین مدرک LPIC را مال خود کنید.

اما در دوره آموزشی LPIC1 چه مفاهیم و سرفصل‌هایی آموزش داده می‌شود؟ برخی از مفاهیمی که در این دوره آموزشی فرا خواهید گرفت، عبارتند از:

  • معرفی لینوکس
  • نصب لینوکس
  • معرفی محیط‌های کار GNOME و KDE
  • بررسی ساختار فایل سیستم
  • معرفی روش‌های جستجوی میان فایل‌ها
  • مدیریت File System در سطح LPIC1
  • شیوه بارگذاری و مدیریت سرویس‌ها
  • مدیریت logrotate ها
  • مدیریت گروه‌ها و کاربران

در همین رابطه بخوانید:

دوره آموزشی LPIC2

دومین سطح آموزشی از دوره‌های چندسطحی LPIC، دوره آموزشی LPIC2 است که پس از شرکت در این دوره آموزشی و کسب مدرک LPIC2 می‌توانید در حوزه مدیریت شبکه‌های کوچک و متوسط مشغول به کار شوید. این دوره سطح متوسط دوره‌های آموزشی LPIC به حساب می‌آید و برای این‌که وارد این دوره شوید، باید با مقدمات کار با لینوکس آشنایی داشته باشید و آماده ورود به سطح متوسط این دوره‌ها باشید. دوره‌های آموزشی Linux Essentials و LPIC1 و موفقیت در آزمون 101 و 102 دوره LPIC1، پیش‌نیازهای دوره آموزشی LPIC2 هستند.

البته برخی از افراد دوره آموزشی LPIC2 را یک دوره پیشرفته و نه متوسط می‌دانند. یادگیری مهارت‌های راه‌اندازی، نگهداری و مدیریت در این دوره آموزشی، شما را به سطحی از مهارت می‌رساند که ممکن است تصور کنید که سطحی پیشرفته از آموزش لینوکس را پشت سر گذاشته‌اید! برای این‌که مدرک بین‌المللی LPIC2 را دریافت کنید، باید در آزمون‌های کد 201 و 202 این دوره قبول شوید. اما برای قبولی در این آزمون‌ها باید روی چه زمینه‌هایی مسلط شوید؟ برخی از حوزه‌ها که باید برای قبولی در آزمون‌های مورد اشاره، یاد بگیرید، عبارتند از:

  • مدیریت پیشرفته سیستم عامل لینوکس
  • تنظیمات پیشرفته کرنل یا هسته لینوکس
  • ساختارهای ذخیره‌سازی Block Storage و File System
  • تنظیمات امنیتی لینوکس
  • تنظیمات پیشرفته شبکه در سیستم عامل لینوکس
  • راه‌اندازی و مدیریت سرویس‌های اصلی شبکه
  • اقدامات نظارتی و مدیریتی لینوکس

با شرکت در دوره LPIC2 چه مهارت‌هایی را کسب می‌کنید؟

سوال دیگری که در رابطه با دوره آموزشی LPIC2 مطرح می‌شود، این است که شرکت‌کنندگان پس از شرکت در این دوره آموزشی و قبولی در آزمون‌های دوره، چه مهارت‌هایی کسب می‌کنند؟ کسب مهارت در حوزه‌های مختلف بستگی به میزان تلاش و تمرین شما دارد و یک مدرک به تنهایی نمی‌تواند ماهر بودن شما را تضمین کند. اما اگر زمان کافی را برای یادگیری و کسب مهارت بگذارید و تمرین کنید، پس از کسب مدرک LPIC2 می‌توانید مهارت‌های زیر را به دست آورید:

  • مدیریت سرویس‌ها، نرم‌افزارها و تنظیمات مختلف سیستم عامل لینوکس
  • پیکربندی کرنل لینوکس
  • شناخت فرایند استارت‌آپ لینوکس و حل مشکلات مربوط به بوت
  • شناخت انواع و اقسام ساز و کارهای ذخیره‌سازی لینوکس
  • انجام تنظیمات پیشرفته شبکه در سیستم عامل لینوکس
  •  انجام تنظیمات امنیتی و تنظیمات Firewall ها
  • شناخت سرویس‌هایی از قبیل File Server و Web Server
  • مدیریت پیشرفته ذخیره‌سازی بلوک‌ها

در واقع با گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره آموزشی و کسب مهارت‌های لازم، می‌توانید به عنوان یک مدیر شبکه لینوکس در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شوید.

دوره آموزشی LPIC3

حالا نوبت به آخرین و پیشرفته‌ترین سطح از دوره‌های آموزشی LPIC می‌رسد. بعد از عبور موفقیت‌آمیز از سه دوره آموزشی قبلی، می‌توانید با شرکت در این دوره، مهارت‌های خود را گسترش دهید. اگر می‌خواهید به یک متخصص لینوکس در سطح سازمانی تبدیل شوید، با پشت سر گذاشتن این دوره می‌توانید یک قدم به هدفتان نزدیک‌تر شوید. در دوره آموزشی LPIC3، مدیریت حرفه‌ای سیستم‌های لینوکس در سطح سازمانی را با تاکید بر مبحث امنیت می‌آموزید.

اگر مدیر سرور، مدیر شبکه یا برنامه‌نویسی هستید که نیاز به استفاده پیشرفته‌تر از سیستم عامل لینوکس و مدیریت حرفه‌ای‌تر این سیستم عامل در سطوح شغلی و پژوهشی دارید، می‌توانید با شرکت در دوره آموزشی LPIC3، به خواسته خود برسید. برای این‌که مدرک LPIC3 به شما اعطا شود، نباید مدرک LPIC2 منقضی شده باشد و اصطلاحا هنوز فعال باشد. برخی از مفاهیمی که در دوره LPIC3 آموزش داده می‌شوند، عبارت هستند از:

  • پیکربندی OpenLDAP
  • آشنایی با OpenLDAP به عنوان یک پشتیبان احراز هویت
  • پایه‌ها و اصول سامبا (Samba)
  • مدیریت گروه‌ها و کاربران سامبا
  • یکپارچه‌سازی دامنه سامبا

حالا که با دوره‌های آموزشی سیستم عامل لینوکس آشنا شدید و دوره مورد نظرتان را انتخاب کردید، برای ثبت نام و کسب اطلاعات در رابطه با در هر کدام از دوره‌های معرفی شده، می‌توانید به تقویم آموزشی آکادمی لیان مراجعه کنید. با شرکت در دوره‌های مختلف آموزشی لینوکس و کسب مدارک حرفه‌ای، راهتان را برای تبدیل به کارشناس لینوکس در سطوح مختلف، هموار می‌کنید.

سخن آخر

سیستم عامل لینوکس دارای قابلیت‌ها و مزایای فراوانی است که با ورود به دنیای لینوکس می‌توانید از جذابیت‌های آن بهره‌مند شوید. شرکت‌های زیادی هستند که نیاز به کارشناسان لینوکس دارند. با کسب مهارت در بخش‌های مختلف سیستم عامل لینوکس می‌توانید به آسانی جذب این شرکت‌ها شوید. شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف لینوکس می‌تواند موتور محرکه شما برای حرکت در این مسیر و تبدیل شدن به یک کارشناس حرفه‌ای لینوکس باشد. پس از هیچ موقعیتی برای رسیدن به موفقیت غافل نشوید.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *