۲۷ ابزار برتر امنیت سایبری در سال ۲۰۲۱

در این مطلب، لیستی از برترین ابزارهای امنیت سایبری گردآوری شده تا نیاز به یادگیری شیوه‌ی کار با آن‌ها بر متخصصان امنیت سایبری، برطرف شود.

امنیت سایبری برای بسیاری از شرکت‌ها جزو اولویت‌های مهم به‌شمار می‌رود. افزایش وابستگی به تکنولوژی برای انجام عملکردهای حیاتی شرکت‌ها، سبب شده است تا جرایم سایبری افزایش چشمگیری پیدا کنند. حملات سایبری موفقیت‌آمیز عواقب ناگواری برای قربانی به همراه دارد که از جمله می‌توان به خدشه‌دار شدن اعتبار و شهرت، از دست دادن سرمایه، به خطر افتادن کسب‌و‌کار و داده‌های مشتری و … اشاره کرد. به علاوه، طبق مقررات محافظت از داده‌های عمومی (GDPR) حملات سایبری می‌توانند (در صورت شکایت قربانیان) برای شرکت‌ها جریمه‌های هنگفتی را تا سقف میلیون‌ها دلار به دنبال داشته باشند. به همین دلیل، هر سازمانی باید بهترین شیوه‌های کنترل را به کار گیرد تا به بهترین سطح امنیتی دست پیدا کند.

با این حال، اینکه تصور کنیم یک سیستم می‌تواند در برابر حملات سایبری ۱۰۰ درصد ایمن باشد تصوری از پایه غلط است زیرا دنیای امنیت سایبری بسیار گسترده‌تر از تصورات ماست! امنیت سایبری شامل مواردی مانند ایمن‌سازی شبکه‌ها در مقابل دسترسی و حملات ناشناس، محافظت از سیستم‌ها در مقابل حملات ناشی از Endpoint، رمزگذاری اتصال‌های شبکه و… می‌شود. بنابراین، کنترل و نظارت بر محیط IT برای یافتن نقاط آسیب‌پذیر و رفع آن‌ها پیش از اکسپلویت شدن توسط هکرهای سایبری، یکی از بهترین راه‌های دستیابی به امنیت مطلوب است. بدین سبب، سازمان‌ها باید با ابزارهای متفاوت امنیت سایبری و دسته‌های مربوطه‌ی آن‌ها آشنایی داشته باشند.

در زیر لیستی از ابزارهای امنیت سایبری آورده شده است.

ابزارهای تست نفوذ

کالی لینوکس

این ابزار یکی از رایج‌ترین ابزارهای امنیت سایبری و در حقیقت، یک سیستم عامل دارای حداقل ۳۰۰ ابزار مختلف برای ارزیابی سطح امنیتی است. Kali Linux ارائه‌دهنده‌ی ابزارهای متعددی است که سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از آن، سیستم‌ها و شبکه‌های خود را برای شناسایی نقاط آسیب‌پذیر اسکن کنند. مهم‌ترین مزایای استفاده از این ابزار این است که کاربران دارای سطوح متفاوتی از دانش امنیت سایبری، می‌توانند به راحتی با آن کار کنند. به همین دلیل، برای کار با این ابزار نیازی نیست که شما دارای سطح پیشرفته‌ی دانش امنیت سایبری در حد یک متخصص امنیت سایبری باشید. اکثر ابزارهای موجود در این سیستم عامل به راحتی قابل اجرا هستند یعنی کاربران تنها با یک کلیک می‌توانند بر امنیت سیستم و شبکه‌ی خود نظارت و مدیریت کنند.

همین حالا در دوره آموزشی کالی لینوکس ثبت نام کنید

ابزارهای امنیت سایبری برای ممیزی رمزهای عبور و اسنیفرهای بسته

این ابزار یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای امنیت سایبری است که برای شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در سیستم‌عامل ویندوزهای مختلف استفاده می‌شود. ابزار Cain and Abel به متخصصان امنیتی کمک می‌کند تا نقاط ضعف امنیت پسورد در سیستم‌های موجود بر روی سیستم‌‌عامل‌های ویندوز را شناسایی کنند. این ابزار رایگان امنیت سایبری برای بازیابی پسوردها مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکانات بسیاری دارد که توانایی ضبط ارتباط‌های تلفنی VoIP یکی از این امکانات است. هم‌چنین، ابزار Cain and Abel قادر است پروتکل‌های مسیریابی (Routing Protocols) را آنالیز کند تا میزان خطرپذیری بسته‌های داده‌ی مسیریابی شده (Routed Data Packets) را تعیین کند. به علاوه، این ابزار می‌تواند پسوردهای کَش‌شده و باکس‌های پسورد را آشکار کند و با استفاده از حملات Brute-force پسوردهای رمزگذاری‌شده را کرک کند. یکی دیگر از امکانات این ابزار این است که می‌تواند پسوردهای Scrambled را رمزگشایی کند و در تحلیل پسوردها بسیار موثر عمل کند.

شرکت‌ها باید استفاده از این ابزار را به عنوان نقطه‌ی شروعی برای فرآیند تحلیل بسته‌های شبکه خود، درنظر بگیرند.

ابزار وایرشارک که پیش‌تر با نام Ethereal شناخته می‌شد، یک ابزار امنیت سایبری مبتنی بر کنسول است و برای آنالیز پروتکل‌های شبکه ابزار فوق‌العاده‌ای به حساب می‌‌آید و به همین سبب، می‌تواند برای آنالیز بلادرنگ امنیت شبکه مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار، پروتکل‌های شبکه را آنالیز می‌کند و برای شناسایی و تشخیص وجود نقاط آسیب‌پذیر شبکه از قابلیت Sniffing بلادرنگ استفاده می‌کند. وایرشارک یک ابزار کاربردی برای موشکافی کردن تمامی جزئیات مرتبط با ترافیک شبکه در تمامی سطوح – از سطح اتصال تا تمامی قسمت‌های بسته‌های داده – مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان امنیتی از وایرشارک استفاده می‌کنند تا بسته‌های داده را ضبط کنند و خصوصیات هر بسته‌ی داده را مورد بررسی قرار دهند. این اطلاعات جمع‌آوری‌شده به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط ضعف در امنیت شبکه را به آسانی شناسایی کنند.

این ابزار یکی از ابزارهای حیاتی امنیت سایبری برای ارزیابی قدرت پسوردها به حساب می‌آید و به گونه‌ای طراحی شده تا در کمترین زمان، پسوردهای ضعیف را – که می‌توانند یک سیستم را در معرض تهدیدات امنیتی قرار دهند – شناسایی کند. این ابزار در ابتدا برای استفاده در محیط‌های Unix طراحی شده بود. با این حال، امروزه برای سیستم‌های دیگری از جمله ویندوز، DOS و Open VMS نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزار John The Ripper لاگین‌های رمزگذاری‌شده، رمزهای پیچیده و پسوردهای هش‌شده را جستجو می‌کند. با درنظر گرفتن تحول‌ همیشگی تکنولوژی‌‌های پسورد، انجمن Open Ware آپدیت‌های مداومی را توسعه داده و روانه بازار می‌کند تا از کارایی این ابزار برای دست‌یابی به نتایج دقیق تست نفوذ، اطمینان حاصل کند. بنابراین، این ابزار یک ابزار امنیت سایبری مطمئن برای بالا بردن میزان امنیت پسوردها به حساب می‌آید.

ابزار Tcpdump یک ابزار مفید برای تحلیل بسته‌های داده در یک شبکه است. متخصصان امنیت سایبری از این ابزار استفاده می‌کنند تا TCP و ترافیک IP عبوری از یک شبکه را ثبت و کنترل کنند. این ابزار یک نرم‌افزار مبتنی بر فرمان است و با استفاده از آن می‌توان ترافیک شبکه را بین کامپیوتری که روی آن اجرا شده است و شبکه‌ای که ترافیک از آن عبور می‌کند، آنالیز کرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این مبحث بپردازیم، Tcpdump امنیت یک شبکه را از طریق ثبت یا فیلتر کردن ترافیک داده‌های TCP/IP عبوری یا دریافتی یک شبکه بر روی یک اینترفیس خاص، تست می‌کند. این ابزار محتویات بسته‌ی ترافیک شبکه را با توجه به فرمان به کار رفته و با استفاده از فرمت‌های متفاوتی توصیف می‌کند.

درباره اسنیفرها بخوانید:

ابزارهای امنیت سایبری برای دفاع از شبکه

این ابزار یک ابزار امنیت سایبری رایگان است که برای سیستم‌های دارای سیستم‌ عامل‌ ویندوز طراحی شده است و به کارشناسان امنیتی این امکان را می‌دهد که پورت‌های باز یک شبکه را شناسایی کنند. هم‌چنین، برای حملات wardriving هم می‌توان از این ابزار استفاده کرد. ابزار Netstumbler در ابتدا فقط برای سیستم‌های ویندوز طراحی شده بود و به همین دلیل دارای دستورالعمل‌های سورس کد نمی‌باشد. این ابزار از یک رویکرد WAP برای جستجوی پورت‌های باز استفاده می‌کند و همین امر سبب شده تا به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دفاع از شبکه تبدیل شود. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این ابزار توانایی شناسایی نقاط آسیب‌پذیر شبکه است که ممکن است ابزارهای امنیتی دیگر قادر به شناسایی آن‌ها نباشند.

این ابزار کاربردهای گسترده‌ای دارد که برای آنالیز نقاط ضعف امنیت شبکه وای فای مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان امنیت سایبری از این ابزار استفاده می‌کنند تا بسته‌های داده را که از طریق یک شبکه متصل هستند، ضبط کنند و همیشه تحت کنترل داشته باشند. هم‌چنین، این ابزار قابلیت اکسپورت بسته‌های داده‌ی ضبط‌ شده به صورت فایل‌های متنی را نیز دارد تا از این طریق، آن‌ها را بهتر و دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار دهد. علاوه بر این، این ابزار قابلیت ضبط و تزریق بسته را دارد تا بدین شیوه عملکرد کارت‌های شبکه را نیز ارزیابی کند. از همه مهم‌تر، ابزار Aircrack-ng میزان قابل اطمینان بودن کلیدهای WPA-PSK و WEP را با کرک کردن آن‌ها تست می‌کند تا بتواند آن‌ها را از نظر داشتن قدرت لازم مورد بررسی قرار دهد. این ابزار همه‌کاره امنیت سایبری، برای ارتقاء و بهبود امنیت شبکه بسیار مناسب است.

ابزار KisMAC یک ابزار امنیت سایبری است که برای امنیت شبکه‌های وایرلس در سیستم‌های MAC OS X طراحی شده است. این ابزار ویژگی‌های متعددی دارد که آن را به یکی از بهترین ابزارهای مورداستفاده‌ی متخصصان امنیت سایبری تبدیل می‌کند. از این رو، ممکن است کارکردن با آن برای تازه‌کارها – در مقایسه با ابزارهای مشابه دیگر – آسان نباشد. ابزار KisMAC به شیوه‌ای منفعل شبکه‌های وایرلس موجود بر روی کارت‌های Wi-Fi پشتیبانی‌شده از جمله Apples AirPort Extreme، AirPort و دیگر کارت‌ها را اسکن می‌کند. این ابزار از تکنیک‌های متفاوتی – مانند حملات بروت‌فورس و اکسپلویت کردن خطاهایی همچون کلیدهای امنیتی اشتباه و برنامه‌ریزی ضعیف استفاده می‌کند تا بتواند امنیت کلیدهای WPA و WEP را کرک کند. کرک موفق بدین معناست که این کلیدها ایمن نیستند و بنابراین، شبکه در مقابل حملات آسیب‌پذیر خواهد بود.

ابزارهای اسکن نقاط آسیب‌پذیر وب

ابزار Nmap یا همان Network Mapper ، یک ابزار امنیت سایبری متن باز و رایگان است که برای اسکن کردن شبکه‌ها و سیستم‌های IT و با هدف شناسایی نقاط آسیب‌پذیر موجود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین، از آن برای انجام فعالیت‌های حیاتی دیگر مانند برنامه‌ریزی کردن برای سطوح احتمالی حمله در یک شبکه و کنترل سرویس یا هاست در زمان فعال بودن آن، استفاده می‌شود. این ابزار دارای مزایای بی‌شماری است زیرا بر روی اکثر سیستم عامل‌ها اجرا می‌شود و می‌توان از آن برای اسکن نقاط آسیب‌پذیر وب در شبکه‌های بزرگ و کوچک استفاده کرد. متخصصان امنیتی می‌توانند با استفاده از ابزار Nmap درباره‌ی تمامی مشخصات یک شبکه اطلاعات کسب کنند. این مشخصات شامل هاست متصل به شبکه‌ها، نوع فایروال‌ها یا فیلترهای بسته‌های مورداستفاده برای ایمن کردن یک شبکه و سیستم عامل نصب‌شده، می‌باشند.

ابزار Nikto یکی از بهترین ابزارهای امنیت سایبری برای مدیریت نقاط آسیب‌پذیر وب است. کارشناسان امنیت سایبری از این ابزار متن‌باز استفاده می‌کنند تا نقاط آسیب‌پذیر وب را اسکن و مدیریت کنند. هم‌چنین، این ابزار دارای یک دیتابیس با بیش از ۶۴۰۰ نوع از تهدیدها است که به وسیله‌ی آن داده‌های تهدیدها را با نتایج اسکن نقاط آسیب‌پذیر وب مقایسه می‌کنند. این اسکن‌ها معمولاً سرورهای وب و شبکه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. برنامه‌نویس‌ها اغلب این دیتابیس را با داده‌های تهدیدات جدید آپدیت می‌کنند تا از این طریق نقاط آسیب‌پذیر جدید را به راحتی شناسایی کنند. به علاوه، همیشه پلاگین‌های متعددی، برنامه‌نویسی شده و روانه‌ی بازار می‌شوند تا ابزار Nikto را بر روی سیستم‌‌های مختلف، سازگار کنند.

ابزار Nexpose یک ابزار امنیت سایبری است که متخصصان امنیتی می‌توانند از کارایی‌های بلادرنگ آن برای اسکن و مدیریت نقاط آسیب‌پذیر در زیربنای درون‌سازمانی استفاده کنند. تیم‌های امنیتی از این ابزار استفاده می‌کنند تا نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی کنند و احتمال وجود نقاط ضعف در سیستم را به حداقل برسانند و به صورت زنده تمامی فعالیت‌های یک شبکه را مشاهده کنند. به علاوه، این ابزار همیشه دیتابیس خود را به‌روزرسانی می‌کند تا داده‌های مربوط به جدیدترین تهدیدها را نیز در خود جای دهد و بدین طریق بتواند خود را با انواع محیط‌های تهدیدهای داده‌ای یا نرم‌افزاری تطبیق دهد. از دیگر قابلیت‌های این ابزار این است که متخصصان امنیتی می‌توانند به نقاط آسیب‌پذیر شناسایی‌شده نمره خطر هم بدهند و آن‌ها را باتوجه به میزان و شدت، اولویت‌بندی کنند. این کاربرد بسیار مفید واقع می‌شود زیرا متخصصان امنیتی با کمک آن می‌توانند در مقابل چندین نقاط آسیب‌پذیر واکنش‌های هماهنگی داشته باشند.

ابزار Paros Proxy یک ابزار امنیتی مبتنی بر جاوا و شامل مجموعه‌ای از ابزارهای مفید برای مدیریت تست‌های امنیتی و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر وب است. برخی از ابزارهای موجود در Paros Proxy شامل اسکنر نقاط آسیب‌پذیر، عنکبوت وب (Web Spider) و ضبط‌کننده‌ی ترافیک برای نگه داشتن بلادرنگ فعالیت‌های شبکه، هستند. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار سودمند به راحتی هرگونه نفوذ به شبکه‌ی خود را شناسایی کنید. هم‌چنین، با استفاده از آن می‌توانید تهدیدات امنیت سایبری – مانند Cross-site Scripting و SQL Injection – را شناسایی کنید یا با استفاده از HTTP/HTTPS یا جاوا آن را ویرایش نمایید. Paros Proxy یک ابزار عالی برای شناسایی نقاط آسیب‌پذیر شبکه – پیش از اکسپلویت شدن توسط دشمنان سایبری و ایجاد شکاف امنیتی – به‌شمار می‌رود.

ابزار Burp Suite یک ابزار امنیت سایبری قدرتمند است که برای بالا بردن میزان امنیت یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیم‌های امنیتی از این ابزار استفاده می‌کنند تا مدیریت اسکن‌های بلادرنگ بر روی سیستم‌هایی که هدفشان شناسایی نقاط ضعف مهم است را انجام دهند. همچنین، این ابزار حملات را شبیه‌سازی می‌کند تا بدین طریق شیوه‌های مختلفی که تهدیدات امنیتی با آن امنیت شبکه را به خطر می‌اندازند، شناسایی کند. این ابزار دارای سه نسخه‌یEnterprise ، Community و Professional است که نسخه‌‌های Enterprise و Professional نسخه‌های تجاری هستند و برای خرید آن‌ها باید هزینه‌ای پرداخت شود. نسخه‌ی Community رایگان است ولی دسترسی به بیش‌تر قابلیت‌ها در آن محدود شده است و شما تنها می‌توانید از برخی ابزارهای ضروری آن استفاده کنید. این ابزار یک ابزار امنیتی مناسب برای شرکت‌ها است ولی ممکن است بهای آن برای شرکت‌های کوچک قدری زیاد باشد.

ابزار Nessus Professional یک ابزار امنیت سایبری مفید برای بالا بردن یکپارچگی و بی‌نقصی یک شبکه است. هم‌چنین، با استفاده از آن می‌توانید اشتباهاتی مانند پیکربندی اشتباه تنظیمات امنیتی، به‌کارگیری پچ‌های امنیتی اشتباه و غیره را برطرف کنید. به علاوه، ابزار Nessus Professional به شما کمک می‌کند تا نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی و به درستی مدیریت کنید. این نقاط آسیب‌پذیر شامل باگ‌های نرم‌افزاری، پچ‌های ناتمام یا گمشده، و پیکربندی اشتباه امنیتی در سیستم عامل‌ها، اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری و دستگاه‌های IT هستند. نسخه‌ی Pro این ابزار به ادمین‌ها و تیم‌های امنیتی کمک می‌کند تا از یک اسکنر نقاط آسیب‌پذیر متن‌باز و رایگان برای شناسایی اکسپلویت‌های احتمالی استفاده کنند. مزایای اصلی استفاده از این ابزار این است که دیتابیس آن هر روز با داده‌های تهدیدات جدید آپدیت می‌شود و اطلاعات به روزی را درباره‌ی نقاط آسیب‌پذیر در خود جای می‌دهد. علاوه‌براین، کاربران می‌توانند از این ابزار برای دسترسی به پلاگین‌های امنیتی مختلف استفاده کنند یا پلاگین‌های منحصربه‌فردی را برای اسکن شبکه‌ها و کامپیوتر فردی خود، طراحی کنند.

ابزارهای امنیت سایبری رمزگذاری

اگرچه این ابزار چندین سال است که آپدیت نشده، اما همچنان به عنوان یکی از ابزارهای محبوب رمزگذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزار TrueCrypt برای “رمزگذاری در لحظه” طراحی شده است و می‌تواند تمامی یک دستگاه ذخیره‌سازی یا یک پارتیشن از دستگاه ذخیره سازی را رمزگذاری کند و دیسک‌های رمزگذاری‌شده مجازی را در یک فایل ایجاد کند. این ابزار به عنوان یک سیستم برای رمزگذاری دیسک‌ها، به متخصصان امنیتی این امکان را می‌دهد تا محتوای لایه‌ای را با استفاده از دو کنترل دسترسی متفاوت، رمزگذاری کنند. بدون شک این یکی از دلایل محبوبیت ابزار TrueCrypt حتی پس از مدت‌های طولانی آپدیت نشدن آن توسط برنامه‌نویس‌ها است.

کارشناسان امنیت سایبری اغلب از این ابزار برای مدیریت هویت استفاده می‌کنند. این ابزار برای انواع مختلف تنظیمات آفیس پرکاربرد است و به کاربران سیستم این امکان را می‌دهد تا با استفاده از یک پسورد به تمامی اکانت‌هایی که برای اهداف کاری استفاده می‌کنند، دسترسی داشته باشند. این ابزار نسبت به دیگر ابزارهای مدیریت هویت این مزیت را دارد که ایجاد امنیت را با روش‌های آسان ترکیب کرده است. برای مثال، ابزار Keypass به کاربران سیستم اجازه می‌دهد تا پسوردهای منحصربه‌فرد ایجاد کنند و با آن امنیت اکانت‌های مختلف را فراهم کنند. وقتی به یک اکانت دسترسی دارید، این ابزار پس از وارد کردن رمز مادر به صورت خودکار رمز را برای شما وارد می‌کند. بسیاری از موارد نفوذ به سیستم‌ها یا شبکه‌ها از طریق مدیریت نادرست رمزها اتفاق می‌افتد ولی ابزار Keypass این مشکل را به طور کامل برطرف کرده است. متخصصان امنیتی از این ابزار برای مدیریت خطرهای امنیتی به‌وجودآمده توسط عناصر انسانی، استفاده می‌کنند.

این ابزار یک ابزار بسیار کارآمد است که در زمان اتصال به اینترنت حریم شخصی کاربران را حفظ می‌کند و این کار از طریق مسیریابی درخواست‌های کاربران به پروکسی سرورهای مختلف انجام می‌دهد (به گونه‌ای که ردیابی حضور آن‌ها در اینترنت دشوار باشد). اگرچه، با استفاده از Exit Node مخرب می‌توان ترافیک اینترنتی را Sniff کرد ولی استفاده از ابزار Tor به کاربر این اطمینان را می‌دهد که تحت هیچ شرایطی قابل ردیابی نباشد. با این وجود، این ابزار بیش‌تر برای ایمن‌سازی امنیت اطلاعات به کار می‌رود نه پیشگیری از حوادث امنیت سایبری!

ابزارهای کنترل امنیت شبکه

این ابزار یک ابزار همه‌کاره و سریع برای مدیریت امنیت یک شبکه است که برای “جستجو با هدف یافتن داده‌های تهدید” و “مدیریت آنالیز شبکه بلادرنگ” استفاده می‌شود. کار با این ابزار امنیت سایبری خیلی آسان است، در انجام جستجوها بسیار قدرتمند عمل می‌کند و دارای یک رابط کاربری یکپارچه است. همچنین، متخصصان امنیتی با استفاده از آن داده‌ها را ضبط، فهرست‌بندی و در مخازن قابل جستجو جمع‌آوری می‌کنند و گزارش‌ها، هشدارها، گراف‌ها، تصاویر و داشبوردهای بلادرنگ را تولید می‌کنند.

اگر آپدیت نشدن این ابزار برای مدت طولانی را درنظر نگیریم می‌توان گفت که ابزار POf امنیت سایبری به طور گسترده‌ای برای کنترل شبکه‌ها است. این ابزار بسیار کارآمد و سامان‌دهی‌شده است و در زمان کنترل شبکه هیچ داده‌ی اضافی تولید نمی‌کند. متخصصان امنیت سایبری از این ابزار برای شناسایی سیستم‌عامل هاست‌های متصل به یک شبکه استفاده می‌کنند. به علاوه، از این ابزار برای ایجاد جستجوی اسامی، Probes، کوئری‌های گوناگون و… استفاده می‌شود. ابزار POf سریع و کم‌حجم است و همین امر سبب شده است تا به یکی از ابزارهای محبوب کنترل شبکه‌ تبدیل شود. کار با این ابزار به کارشناسان حرفه‌ای امنیتی پیشنهاد می‌شود و افراد تازه‌کار ممکن است هنگام یادگیری و کار با این ابزار با دشواری‌هایی روبه‌رو شوند.

این ابزار یک ابزار امنیت سایبری متن‌باز است که برای آنالیز ترافیک شبکه از آن بسیار استفاده می‌شود. Argus سرواژه‌ی عبارت Audit Record Generation and Utilization System است. این ابزار برای مدیریت آنالیز عمقی بر روی داده‌های رد و بدل شده بر روی یک شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزار Argus قابلیت‌های قدرتمندی دارد که از این قبیل می‌توان به بررسی حجم بسیار زیادی از ترافیک و فراهم کردن یک گزارش سریع و جامع اشاره کرد.

کارشناسان امنیتی می‌توانند با استفاده از این ابزار شبکه‌ها، هاست‌های متصل و سیستم‌ها را به صورت بلادرنگ کنترل کنند. هنگامی که یک مشکل امنیتی در شبکه شناسایی شود، این ابزار به کاربر یک خروجی به صورت هشدار می‌دهد. با این حال، کاربران می‌توانند دریافت این هشدارها و نوتیفیکیشن‌ها را بنا به انتخاب خودشان شخصی‌‌سازی کنند. ابزار Nagios قادر است سرویس‌های شبکه از جمله SMTP،NNTP ، ICMP، POP3، HTTP و غیره را کنترل کند.

این ابزار یک ابزار امنیت سایبری متن‌باز است که برای شناسایی هرگونه نفوذ به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار قادر است  برای کاربران آنالیز بلادرنگ را انجام دهد تا آن‌ها در جریان رخدادهای امنیتی یک سیستم قرار گیرند. کاربران می‌توانند ابزار OSSEC را به گونه‌ای تنظیم کنند تا به عنوان ابزاری برای کنترل مداوم تمامی نقاط ممکن – که ممکن است منبع دسترسی‌ یا ورود غیرمجاز  باشند – مورد استفاده قرار بگیرد. این نقاط می‌توانند فایل‌ها، پروسه‌ها، لاگ‌ها، روت‌کیت‌ها و رجیستری‌ها باشند. استفاده از ابزار OSSEC بسیار سودمند است زیرا می‌تواند بر روی پلتفرم‌های مختلف مانند ویندوز، لینوکس، Mac، VMWARE ESX، BSD و غیره، اجرا شود.

درمورد SOC و SIEM چه می‌دانید؟

ابزارهای امنیت سایبری برای شناسایی نفوذ در شبکه

Snort یک ابزار متن‌باز برای شناسایی نفوذ در شبکه و یک سیستم جلوگیری از نفوذ است. ابزار Snort برای انجام آنالیزها بر روی ترافیک شبکه با هدف شناسایی نمونه‌هایی از تلاش برای نفوذ به شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزارهای تعبیه‌شده‌ی شناسایی نفوذ، ترافیک شبکه را ضبط کرده و آن را با یک دیتابیس از داده‌های ضبط‌ شده از حملات پیشین، مقایسه می‌کنند. متخصصان امنیتی با استفاده از ابزارهای شناسایی نفوذ، هشدارهایی را در ارتباط با نمونه‌های احتمالی از نفوذ دریافت می‌کنند ولی به هنگام استفاده از ابزارهای جلوگیری از نفوذ، با مسدود کردن ترافیک مخرب شناسایی‌شده از نفوذ جلوگیری می‌کنند. این ابزار بسیار کارآمد است زیرا قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل‌ها و سخت‌افزارهای مختلف را دارد. از دیگر کاربردهای این ابزار می‌توان به انجام آنالیز پروتکل‌ها‌، جستجو و تطبیق داده‌های ضبط‌ شده از ترافیک شبکه، و شناسایی حملات احتمالی جدید به شبکه‌ها، اشاره کرد. این حملات احتمالی شامل حملات واسط دروازه‌ی مشترک (CGI)، حملات سرریز بافر (Buffer Overflow)، حملات اسکن مخفی پورت‌ها (Stealth Port Scanner)، حملات اثرانگشتی (Fingerprinting) و…. می‌شوند.

معمولاً، سازمان‌ها از این موضوع می‌ترسند که مجرمان سایبری به صورت مستقیم حملاتی را به شیوه‌ی حملات مهندسی اجتماعی، تهدیدات داخلی یا فایروال‌های اجرا شده، انجام دهند. با این حال، سازمان‌ها ممکن است بر عملیات امنیتی انجام‌شده بر روی اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب – مانند صفحه‌ی لاگین، فرم‌های آنلاین و سبد خرید – تمرکز نکنند. از این رو، ابزار Acunetix طراحی شده است تا به شرکت‌ها کمک کند به تعریف درستی از دفاع و ایمن‌شدن در مقابل هزاران تهدید امنیتی جدید به سایت و اپلیکیشن خود دست پیدا کنند. این ابزار اغلب برای انجام حملات به درون معماری سیستم می‌خزد تا میزان تاثیرگذاری دفاع امنیتی به‌کارگرفته‌شده را تست کند.

ادمین‌های امنیت و شبکه از این ابزار استفاده می‌کنند تا SD-Wan را به گونه‌ای سفارشی‌سازی کنند که دسترسی کاربران به منابع محتوایی خاصی محدود شود. همچنین، این سفارشی‌سازی برای مسدود کردن تلاش‌هایی برای اکسپلویت‌ یا نفوذ هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از ابزار فورس پوینت، ادمین‌های شبکه می‌توانند به سرعت فعالیت‌های مشکوک در شبکه را شناسایی کنند و اقدامات لازم را در ارتباط با آن انجام دهند. در مقایسه با ابزارهای دیگر این یک مزیت به حساب می‌آید که ابتدا یک مشکل ردیابی و سپس اقدام لازم درباره‌ی آن انجام شود. در ابتدا، این ابزار را برای کاربران سیستم‌های ابری طراحی کرده بودند. از کاربردهای آن می‌توان به مسدودسازی یا اعلام خطر درباره‌ی سرورهای ابری با احتمال خطرات امنیتی، اشاره کرد. به علاوه، ابزار Forcepoint امنیت بیش‌تر و سطوح بالاتری از دسترسی را برای نواحی دارای اطلاعات و داده‌های حیاتی، فراهم می‌کند.

این ابزار یک ابزار امنیت سایبری است که برای کنترل مداوم شبکه، اسکن نقاط آسیب‌پذیر، و به‌‌کارگیری پچ‌ها در مکان‌های مورد نیاز، استفاده می‌شود. این ابزار از معدود ابزارهای امنیت سایبری شبکه است که وقتی برای بررسی امنیت شبکه اجرا می‌شود، میزان تعهد سازمان به توافق امنیتی را نشان می‌دهد. هم‌چنین، این ابزار با انجام Auditing و حسابرسی بر روی شبکه و نرم‌افزار به شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در دستگاه‌های موبایل و کامپیوترهای دسکتاپ متصل به یک شبکه، می‌پردازد. از آنجایی که این ابزار به صورت خودکار پچ‌ تولید می‌کند در میان کاربران سیستم عامل‌های ویندوز، Mac و لینوکس طرفداران زیادی دارد.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *