پایتون یا جاوا

پایتون یا جاوا

ممکن است بارها شنیده باشید که جاوا سریع‌تر از پایتون است یا پایتون از جاوا امنیت بیشتری دارد و مقایسه‌هایی از این قبیل. در این مقاله دو زبان پایتون و جاوا را بررسی و تفاوت‌هایشان را بر اساس چند فاکتور مهم بیان می‌کنیم. چنین مقایسه‌ای به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به این نتیجه برسید که کدام یک از این دو زبان برای شما بهتر است و چرا.

پایتون یا جاوا، کدام زبان را بیاموزیم؟

اول از همه، هر دوی این زبان‌ها شیء‌گرا هستند و به صورت گسترده برای ساخت انواع برنامه‌هایی که در اینترنت اجرا می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم در مورد این که کدام زبان اول به وجود آمد صحبت کنیم، باید رتبه‌ی نخست را به جاوا بدهیم. پایتون در سال 2000 به صورت عمومی در دسترس قرار گرفت در حالی که جاوا پیش از آن معرفی شده بود.
ما در این مطلب نمی‌گوییم جاوا بهتر است یا پایتون؛ زیرا این مسئله به فاکتورهای مختلفی مانند سرعت، مقیاس‌پذیری، کد ماشین (machine code)، امنیت، سادگی و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.
هر دوی این زبان‌ها فریم‌ورک‌های خودشان را دارند. مثلا جاوا از اسپرینگ استفاده می‌کند و پایتون فریم ورک جنگو را دارد. هر دو فریم ورک بسیار قدرتمند هستند و توسط میلیون‌ها برنامه‌نویس در سراسر دنیا استفاده می‌شوند.

نمی‌توان تنها بر اساس یک پارامتر بیان کرد که کدام زبان بهتر است؛ این انتخاب شخصی هر کس است که ببیند کدام یک از این زبان‌ها برایش کاربرد بیشتری دارد.
برخی افراد فکر می‌کنند جاوا آسان‌تر است و برخی هم این فکر را در مورد پایتون دارند. اما نکته مهم این است که هر زبانی را بیشتر تمرین کنیم، به نظرمان راحت‌تر می‌آيد. اگر بیشتر با پایتون کار کرده باشید، می‌گویید پایتون قطعاً بهترین انتخاب است.
حالا بگذارید فاکتورهای مختلف را در این دو زبان بررسی کرده و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

آیا جاوا سریع‌تر از پایتون است؟

اگر این سوال در مورد سرعت اجرا است، پس بله! جاوا در زمینه کامپایل کردن و اجرا در مقایسه با پایتون سرعت بهتری دارد؛ اما چطور؟ آیا پایتون یک زبان کامپایلری است؟
اکثر افراد نمی‌دانند که کدها در پایتون نیز کامپایل می‌شوند و قبل از اجرا به بایت کد (bitecode) تبدیل می‌شوند. پس طرز کار آن دقیقا چطور است؟ بگذارید این مسئله را بهتر توضیح دهیم.
همه ما می‌دانیم که در جاوا فایل مرجع ابتدا به بایت کد تبدیل می‌شود و سپس JVM یا ماشین مجازی جاوا آن را اجرا کرده و خروجی را تحویل می‌دهد که پروسه‌ای بسیار ساده است. پایتون یک زبان تفسیری است، اما این سبب نمی‌شود که فرآیند کامپایل کردن را نداشته باشد. اتفاقاً این فرآیند را دارد و کامپایل هم می‌شود.

جاوا به صورت استاتیک نوشته می‌شود، یعنی باید موقع ایجاد متغیر، نوع آن دیتا را مشخص کنید؛ در حالی که در پایتون نیازی به این تعریف ندارید. خیلی راحت می‌توانید نام متغیر را بنویسید و همانند جاوا اسکریپت مقداردهی کنید. حالا وظیفه‌ی مفسر در پایتون این است که همه‌ی متغیرها را تأیید کند، در حالی که در جاوا بررسی نوع و سایر ارزیابی‌ها حین کامپایل شدن انجام می‌شود.
در پایتون، در فایل .py کدنویسی می‌کنیم و وقتی این فایل را به اسم پایتون .py اجرا می‌کنیم، بایت کد را تولید کرده و جایی در دایرکتوری شما ذخیره می‌شود. این فایل هم کامپایل شده و هم تفسیر می‌شود که همه‌ی این‌ها به دلیل پایین آوردن پیچیدگی از دید کاربر پنهان می‌مانند، اما کدام اول انجام می‌شود؟
کامپایل شدن در زمان اجرا و به صورت خودکار رخ می‌دهد. ما نیازی به اجرا کردن بایت کد نداریم.

به طور کلی این سوال بین برنامه‌نویس‌ها وجود دارد که پایتون کامپایلری است یا تفسیری؟ جواب این است که هر دو.
در جاوا نیاز داریم که کد را به صورت دستی توسط JVM اجرا کنیم اما در پایتون به صورت خودکار هم کامپایل و هم تفسیر می‌شود.
حالا احتمالاً فکر می‌کنید که پس پایتون سریع‌تر است، اما نه! جاوا به دلیل وجود JVM سریع‌تر است و کد را سریع‌تر از ماشین مجازی پایتون یا همان PVM اجرا می‌کند، در نتیجه کل پروسه خیلی راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

من فکر می‌کنم یادگیری پایتون راحت‌تر است

بله. واضح‌ترین و ساده‌ترین دلیل برای اکثر کاربران مبتدی پایتون، سادگی آن به دلیل دستور زبان راحت‌تر است. اگر برنامه‌ی Hello World را در هر دو زبان مقایسه کنیم، در جاوا باید حدود 3 الی 4 خط برای پرینت یک جمله ساده بنویسید، در حالی که در پایتون تنها به یک خط نیاز دارید. این سادگی پایتون است که یادگیری آن را بسیار راحت می‌کند.
علاوه بر تعداد سطرهای کد، پایتون یک زبان پویا است؛ یعنی مجبور نیستید به نوع داده‌ها فکر کنید (کاری که در جاوا مجبورید انجام دهید). در جاوا گاهی اوقات موقع تلاش برای ذخیره‌ی مقادیر بزرگ با خطا مواجه می‌شویم، در حالی که در پایتون لازم نیست که حتی به آن فکر کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که متغیرها را بدون هیچ محدودیتی ایجاد کنید.

زبان جاوا، سینتکس یا همان دستور زبانی پیچیده و طولانی دارد. اگر یک برنامه‌نویس جاوا باشید احتمالاً مجبور می‌شوید سطرهای کد بیشتری را نسبت به یک برنامه‌نویس پایتون بنویسید. اما بله، نوشتن بیشتر هیچ ایرادی ندارد.
در پایتون، فضاهای خالی (white space) نقش مهمی را بازی می‌کنند؛ زیرا اگر آن‌ها را درست جایگذاری نکنید، با خطا مواجه می‌شوید. بنابراین در پایتون باید موقع نوشتن و فرمت برنامه دقت بیشتری به خرج دهید در حالی که در جاوا آزادید فضاهای خالی را رعایت نکنید، در هر صورت کامپایلر کار خودش را می‌کند.
در مورد منابع آنلاین برای یادگیری، هر دو زبان مناسب و خوب هستند. می‌توانید درباره‌ی هر دو زبان مقالات مختلف و آموزش‌های متنوعی را پیدا کنید و همچنین از پلتفرم‌هایی مانند Stackoverflow، GitHub و غیره کمک بگیرید.

کدام یک برای توسعه‌ی بازی مناسب است؟

هر کدام از زبان‌ها دارای فریم ورک مخصوص به خودشان برای خلق بازی هستند. اما پایتون فریم‌ورک‌های بیشتری در این زمینه دارد. توسعه بازی در پایتون راحت‌تر است؛ زیرا پایتون یک زبان برنامه نویسی است و اکثر توسعه‌دهندگان بازی از پایتون برای تولید اسکریپت‌های خود استفاده می‌کنند.
جاوا نیز گزینه‌هایی را برای توسعه‌دهندگان بازی فراهم کرده‌ است، اما به اندازه پایتون در این زمینه محبوب نیست. اگر می‌خواهید گرافیک سطح بالا و حرفه‌ای خلق کنید، پایتون بهترین گزینه است و انواع متنوعی از کتابخانه‌ها و موتورهای قدرتمند را در اختیار شما قرار می‌دهد.

البته نمی‌توانید یک بازی را از صفر تا صد روی جاوا یا پایتون توسعه دهید و به زبان‌های دیگری نیز برای توسعه کار خود نیاز خواهید داشت. پس اگر فکر می‌کنید با یادگیری پایتون می‌توانید مثلاً یک هفته‌ای یک بازی بسازید، باید بدانید که چنین کاری برای یک مبتدی غیرممکن است.
پس یک رای مثبت برای پایتون در زمینه‌ی توسعه بازی!

کدام یک متداول‌تر است؟

خب، اکثر مردم راه ساده‌تر را برمی‌گزینند و به همین دلیل هم بیشتر برنامه‌نویس‌های مبتدی به دلیل سادگی بیشتر، پایتون را به جاوا ترجیح می‌دهند.
وقتی در پایتون برنامه می‌نویسید، انگار که دارید یک مقاله‌ی انگلیسی تایپ می‌کنید؛ زیرا سینتکس آن عمدتاً تحت تأثیر زبان انگلیسی است و هیچوقت به عنوان مبتدی خسته نمی‌شوید. از دیگر دلایل ترند بودن این زبان، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است که پیاده‌سازی آن در پایتون نسبت به جاوا خیلی ساده‌تر است و بسیاری از افراد علاقه‌مند در این زمینه، پایتون را مفید می‌دانند.
پایتون نه تنها در هوش مصنوعی، بلکه در زمینه‌‌های هک، فرانت-اند، اسکریپت نویسی، محاسبات نرم افزاری و … نیز گستره‌ی وسیعی دارد.

کدام یک برای برنامه‌های تحت وب بهتر است؟

در اثر برنامه‌های تحت وب، امنیت و سرعت اجرا مهم‌تر از عوامل دیگر هستند. هر دو زبان در این مورد خوب عمل می‌کنند، یکی به لطف جنگو و دیگری اسپرینگ.
اسپرینگ یک فریم ورک بسیار وسیع است که به ماژول‌های مختلفی مانند کلاود، امنیت و … تقسیم شده. این فریم ورک همچنین امن و سریع است. جنگو هم امنیت بالایی دارد و یک فریم ورک مقیاس‌پذیر برای برنامه‌های تحت وب می‌باشد.

سخن آخر

امیدواریم بعد از خواندن این مقاله به این نتیحه برسید که هر دو زبان نقاط قوت خودشان را دارند. زبان‌های برنامه نویسی فقط راهی برای دستورالعمل دادن به کامپیوتر شما هستند و مهارت محسوب نمی‌شوند. تنها راهی برای پیاده‌سازی هستند.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *