پورت فورواردینگ چیست؟ (آموزش تصویری)

پورت فورواردینگ چیست؟ به همراه آموزش تصویری Port Forwarding

پورت فورواردینگ تکنیکی است که به دستگاه‌های دیگر اجازه می‌دهد که روی شبکه‌های خصوصی به سرویس‌های کامپیوتری دسترسی داشته باشند. برای مثال، بسیاری از اپلیکیشن‌های بازی از شما می‌خواهند که پورت فورواردینگ را روی روتر خانگی خود تنظیم کنید.

وقتی مسیر ترافیک تغییر می‌کند و به جای ترکیب IP و پورت مقصد، به IP و/یا پورت دیگری هدایت (یا ریدایرکت) می‌شود، فرایندی که پشت صحنه اتفاق افتاده پورت فورواردینگ است. معمولا یک برنامه که روی کامپیوتر یا هاست مقصد اجرا می‌‌شود این ریدایرکشن را انجام می‌دهد، ولی بعضی اوقات یک دستگاه سخت‌افزاری واسطه، مانند یک روتر، سرور پراکسی یا فایروال این کار را انجام می‌دهد.

روند ارسال ترافیک، با تولید و ارسال پکت از سوی فرستنده شروع می‌شود. معمولا یک روتر هدر پکت IP را بررسی می‌کند و آن را به اینترفیس متناسب ارسال می‌کند. آن اینترفیس هم داده را به مقصدی می‌فرستد که در هدر اطلاعات آن آمده است.

اما در پورت فورواردینگ، اپلیکیشن یا دستگاه واسطه هدر پکت را می‌خواند، آدرس مقصد را ثبت می‌کند، و سپس اطلاعات داخل هدر را بازنویسی می‌کند و پکت را به یک کامپیوتر دیگر ارسال می‌کند؛ کامپیوتری متفاوت از کامپیوتر مورد نظر فرستنده. این هاست ثانویه ممکن است یک آدرس IP متفاوت باشد که از پورت یکسانی استفاده می‌کند، یا یک پورت دیگر روی همان آدرس IP باشد، یا هر ترکیبی دیگری از این دو حالت.

اگرچه روترهای مدرن بیشتر عملکردها را به صورت خودکار انجام می‌دهند، اما برخی از برنامه‌ها به شما نیاز دارند که یک پورت را به صورت دستی به آن برنامه یا دستگاه فوروارد کنید. این کار زیاد پیچیده نیست و می‌توانید روند آن را به آسانی یاد بگیرید.

پروژه‌های زیادی وجود دارد که از رایانه شما به عنوان سرور برای سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. وقتی داخل شبکه داخلی هستید، معمولا اکثر موارد خوب کار می‌کنند و مشکلی وجود ندارد. اما برخی از برنامه‌ها، اگر خارج از شبکه خود می‌خواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، باید تنظیماتی را به منظور فوروارد کردن پورت به سمت آن نرم افزار انجام دهید. بیاید نگاهی به این مسئله بیاندازیم.

روتر شما چگونه از پورت استفاده می‌کند؟

در اینجا نقشه یک شبکه ساده خانگی را مشاهده می‌کنید. نماد ابر نمایانگر اینترنت و آدرس عمومی IP شما است. این آدرس IP به شکلی نمایانگر تمام خانوار شما از جهان خارج و مانند آدرس خیابان است. آدرس قرمز ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ آدرس روتر در شبکه شما است. آدرس‌های اضافی همگی متعلق به رایانه‌هایی هستند که در پایین تصویر دیده می‌شوند. اگر آدرس IP عمومی شما مانند یک آدرس خیابان باشد، به آدرس‌های IP داخلی مانند شماره‌های آپارتمان برای آن آدرس خیابان فکر کنید.

پورت فورواردینگ

نمودار یک سؤال جالب را مطرح می‌کند که شاید قبلاً به آن فکر نکرده باشید. چگونه تمام اطلاعات از اینترنت به دستگاه‌های داخل شبکه می‌رسد؟

چگونه شما به اطلاعات داخل اینترنت دسترسی دارید؟

این موضوع به لطف وجود روتینگ (مسیریابی) که به‌عنوان NAT (Network Address Translation) شناخته می‌شود، انجام می‌شود. این عملکرد در سطح روتر اتفاق می‌افتد که در آن NAT مانند پلیس راهنمایی و رانندگی عمل می‌کند و جریان ترافیک شبکه را از طریق روتر هدایت می‌کند تا یک آدرس IP عمومی بین همه دستگاه‌های پشت روتر به اشتراک گذاشته شود. به دلیل وجود NAT، همه افراد داخل شبکه لوکال، می‌توانند به‌صورت همزمان از وبسایت‌ها و سایر محتوای اینترنتی استفاده کنند و همه درخواست‌ها به‌صورت صحیح به دستگاه‌ها تحویل داده می‌شود.

حال باید پرسید که پورت‌ها در کجای این فرایند هستند. پورت‌ها یکی از اجزای قدیمی کامپیوترها از گذشته بوده‌اند. در زمان گذشته، هنگامی که کامپیوترها فقط می‌توانستند یک برنامه را همزمان اجرا کنند، تمام کاری که شما باید انجام می‌دادید این بود که یک کامپیوتر را به کامپیوتر دیگر در شبکه وصل کنید تا آن‌ها بتوانند آن برنامه را باهم اجرا کنند. هنگامی که رایانه‌ها برای انجام چندین برنامه، ساختار پیچیده‌تری گرفتند، دانشمندان رایانه مجبور شدند به منظور اطمینان از برنامه‌های کاربردی متصل به برنامه‌های تایید شده، پورت‌ها را به‌وجود بیاورند.

چرا به Port Forwarding نیاز داریم؟

در حالی که برخی از برنامه ها از Nat استفاده می‌کنند تا پورت‌های خود را تنظیم کرده و تمامی پیکربندی‌ها را برای شما انجام دهند، هنوز برنامه‌های زیادی وجود دارد که این کار را نمی‌کنند و هنگام اتصال سرویس‌ها و برنامه‌ها باید روتر خود را پیکربندی مجدید کنید.
به منظور آموزش نحوه پورت فورواردینگ در مودم‌های TPlink به آموزش تصویری زیر توجه نمایید:

آموزش پورت فورواردینگ

می‌خواهید مفاهیم شبکه را از پایه یاد بگیرید؟

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

۲ دیدگاه ها

  1. این همه سر هم کردی وقتمونو گرفتی آخرشم نگفتی پورت فرواردینگ چیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *