چرا سازمان‌ها به مرکز NOC نیاز دارند؟

مرکز NOC

مرکز عملیات شبکه یا NOC  یک گروه کاملاً متخصص از مهندسان IT را تشکیل می‌دهد که نظارت، مدیریت و عیب‌یابی شبکه کامپیوتری و زیرساخت‌های مخابراتی را برعهده دارد. دسترسی به تیم NOC یک مزیت منحصر به فرد برای هر کسب‌وکار است.

هر شرکتی بعد از این‌که زیرساخت شبکه اینترنت خود را پیاده‌سازی کرد، نیاز دارد متخصصانی را به‌کارگیری کند که از این مجموعه نگهداری و آن را مدیریت کنند. این عملیات جزو وظایف مرکز عملیات شبکه به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی وظایف مرکز عملیات شبکه و مزایای آن برای یک کسب و کار می‌پردازیم.

مرکز عملیات شبکه NOC به زبان ساده

مرکز عملیات شبکه (Network Operations Center) یک واحد فیزیکی است که اعضای آن می‌توانند به‌صورت 24 ساعته (شبانه‌روزی) عملیات نظارت و مدیریت خدمات پایگاه‌های داده، خدمات خارجی، فایروال‌ها و سامانه شبکه یک شرکت را انجام دهند. در بحث امنیت، NOC اغلب اولین خط دفاعی در برابر هرگونه حمله یا اختلال در یک شرکت است.

اعضای این مرکز به‌دلیل فعالیت خاص خود، به اینترنت پرسرعتی برای در اختیار داشتن بیشترین پهنای باند ممکن، متصل هستند. همچنین با استفاده از نرم‌افزار مانیتورینگ و مدیریت از راه دور RMM (Remote Monitoring and Management) تمامی سرویس‌های ارائه‌دهنده یک شبکه را نیز مدیریت می‌کنند.

NOC

هدف از راه‌اندازی NOC چیست؟

درواقع مدیریت متمرکز و جامع بر کلیه داده‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که در بستر یک شبکه وجود دارند، مهم‌ترین هدف راه‌اندازی NOC است. از دیگر اهداف ایجاد مرکز عملیات شبکه عبارتنداز:

  • کمک به خدمات IT ارائه‌شده در بستر شبکه
  • افزایش سرعت ارائه خدمات IT
  • بهینه‌سازی فرایندهای خدمات IT
  • کاهش هزینه‌ها
  • استفاده مناسب از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود

برای دریافت خدمات NOC می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

متخصص NOC دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

 مهندسانی که یک تیم NOC را تشکیل می‌دهند، مسئولیت همه موارد مربوط به بالابردن زمان کار در شبکه‌ی کسب‌وکار را برعهده دارند. از نظارت شبانه‌روزی بستر شبکه گرفته تا عیب‌یابی انواع حوادث و مدیریت دسکتاپ، از جمله وظایف متخصصان مرکز عملیات شبکه است.

تیم‌های NOC از مهندسین بسیار ماهر تشکیل شده‌اند که به طور معمول، هرگونه مشکل در شبکه را کنترل می‌کنند تا پیش از بروز اختلال در شبکه شرکت، آن را رفع کنند. در زمان نیاز به تغییر از جانب management service provider تیم NOC با ایجاد یک اعلان یا تیکت آن‌ها را بر اساس میزان اهمیت، اولویت‌بندی و برطرف می‌کند.

مهم‌ترین وظایف NOC عبارتنداز:

مزیت راه‌اندازی NOC برای سازمان‌ها

مهندسین NOC معمولاً قادر هستند که یک مشکل شبکه را بسیار سریع‌تر از یک تکنسین معمولی IT حل کنند و در نتیجه زمان و هزینه کمتری برای یک کسب‌وکار فراهم می‌شود.

از دیگر مزایای NOC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظت در برابر حملات سایبری

حملات سایبری مانند باج‌افزار و فیشینگ، تهدیدهایی برای امنیت فعالیت‌های تجاری و داده‌های حساس هستند. راه‌اندازی مرکز عملیاتی شبکه برای کاهش این تهدیدات ضروری است؛ NOC معمولاً از یک سیستم طبقه‌بندی شده از متخصصان آموزش‌دیده فناوری اطلاعات برای نظارت بر شبکه و رفع سریع مشکلات پیش‌آمده استفاده می‌کند.

شناسایی مشکلات و حل آن‌ها در زمان سریع

نرم‌افزارهای نظارتی که در NOC استفاده می‌شوند، می‌تواند تهدیدهای سایبری را قبل از اینکه فرصتی برای حمله پیدا کنند، شناسایی و حل کنند. حل سریع مشکلات شبکه می‌تواند خرابی را به حداقل رسانده و داده‌های شما را ایمن‌تر کند.

امکان سفارشی‌سازی

مراکز بهره‌برداری شبکه می‌توانند پیشنهادهای خود را متناسب با نیازهای منحصر به فرد یک کسب و کار تنظیم کنند. به عنوان مثال، برخی از NOC‌ها امکان پشتیبانی ۲۴ ساعته امنیتی برای شرکت‌هایی دارند که خارج از ساعات کاری، به محافظت و نظارت فعال شبکه نیاز دارند.

NOC مناسب باید بتواند بخش‌هایی از پیشنهادهای خود را مخصوص شرکت شما تنظیم کند، مانند ساعاتی که شبکه شما را کنترل می‌کنند، نوع نرم‌افزار امنیتی که روی شبکه شما نصب می‌کنند و موارد دیگر.

کمک به IT داخلی

بخش‌های داخلی IT وظایف زیادی برای انجام دارند. اگر کسب‌وکار شما دارای بخش IT داخلی است و به کمک پشتیبانی کارمندان نیاز دارد، NOC‌ها بعضاً با ظرفیت محدودی از بخش شما کار می‌کنند تا با رسیدگی به درخواست‌های کارمندان، مقداری از کار را کم کنند.

ساعت کاری شبکه

NOC دارای اهدافی فراتر از امنیت شبکه است. هدف اصلی آن اطمینان از حداقل زمان خرابی (یا Down شدن) شبکه است. یکی از راه‌هایی که مرکز عملیات شبکه از به‌روز بودن آن اطمینان می‌دهد، پشتیبان‌گیری مداوم از داده‌ها است.

پشتیبان‌گیری مداوم به این معنی است که در صورت قطع شدن شبکه، داده‌ها می‌توانند با حداقل پاک‌شدن، به‌سرعت بازیابی شوند. علاوه بر این NOC می‌تواند با نظارت از راه دور شبکه، فرایندهایی را که برای بهبود عملکرد شبکه نیاز به تغییر یا اصلاح دارند، شناسایی کند.

میزان بهره‌وری

NOC با استفاده از نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌های مختلف امنیتی، متوجه مشکلات رایانه یا شبکه می‌شود و قبل از اینکه کاربران متوجه افت عملکرد شبکه شوند، برای رفع مشکلات اقدام می‌کند. نظارت فعال و حل مسئله به این معنی است که کاربران معمولاً مجبور نیستند برای درخواست پشتیبانی، تیکت بزنند و خیلی سریع‌تر می‌توانند از داده‌های خود استفاده کنند.

خدمات همه‌جانبه

در مقایسه با مراکز عملیاتی امنیتی، NOC توانایی ارائه خدمات جامع‌تری دارد.  NOCمی‌تواند ترکیبی از خدمات امنیت سایبری و کمک به امنیت شبکه را ارائه دهد و به طور کلی به‌عنوان ابزاری مفید برای سلامت جامع شبکه عمل کند.

امکان مدیریت Patch

واحد NOC به طور مداوم در حال به‌روزرسانی و تغییر است و به‌روز نگه‌داشتن یک شبکه بدون کمک آن، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. ویژگی‌های مدیریت پچ در NOC به یک شرکت اجازه می‌دهد تا تمام دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای خود را با جدیدترین ورژن‌ها به‌روز کند.

برای دریافت خدمات NOC می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *