UTM چیست؟

مدیریت یکپارچه تهدیدات

تا به حال عبارت مدیریت یکپارچه تهدیدات را شنیده‌اید؟ UTM چطور؟ به نظرتان چه راه‌هایی برای بستن راه نفوذ ویروس‌ها و تهدیدات امنیتی به سیستم‌های رایانه‌ای‌ وجود دارد؟ در این مقاله، مفهوم UTM به عنوان روشی برای جلوگیری از حمله‌های سایبری تشریح می‌شود و وظایفی که UTM در راستای حفاظت امنیت سایبری ایفا می‌کند، مورد اشاره قرار می‌گیرد. در نهایت مهم‌ترین سرویس‌های امنیتی که مدیریت یکپارچه تهدیدات را تشکیل می‌دهند، معرفی می‌شوند. با آکادمی لیان همراه باشید و UTM را بشناسید.

UTM در امنیت سایبری به چه معناست؟

UTM مخفف عبارت Unified Threat Management به معنای «مدیریت یکپارچه تهدیدات» است. اما UTM ها چه ماهیتی دارند؟ UTM مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای مختلف است که می‌توان ماژول‌های مختلف مانند فایروال‌، مدیریت دسترسی، فایروال تحت وب و غیره را روی آن نصب کرد. با نصب این ماژول‌ها، می‌توان به جای استفاده از دستگاه‌ها یا سخت‌افزارهای مختلف برای تامین امنیت سیستم، از UTM استفاده نمود و سد محکمی در برابر انواع تهدیدهای سایبری ایجاد کرد.
در واقع همان‌طور که از اسم مدیریت یکپارچه تهدیدات مشخص است، این سد امنیتی در قالب یک سیستم واحد، اقدامات چندگانه امنیتی را به انجام می‌رساند. انواع سرویس‌های امنیتی مختلف مانند فایروال، آنتی ویروس و آنتی اسپم برخی از مهم‌ترین سرویس‌های حفاظتی هستند که در UTM به صورت یکپارچه درمی‌آیند و با قدرت بالا در برابر تهدیدات امنیتی مختلف قد علم می‌کنند! UTM ها در امنیت شبکه سازمان‌های کوچک و متوسط، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

UTM را با فایروال اشتباه نگیرید!

یکی از اشتباهاتی که ممکن است در مورد UTM ها پیش بیاید، در نظر گرفتن UTM به عنوان نوعی فایروال یا دیواره آتش است. همان‌طور که متوجه شدید UTM کاربردهای گسترده‌تری از فایروال‌ها دارند و اقدامات امنیتی که دیواره‌های آتش انجام می‌دهند، تنها بخشی از قابلیت‌هایی است که مدیریت یکپارچه تهدیدات در اختیار ما قرار می‌دهد.
برای این‌که به تفاوت UTM و فایروال‌ پی ببرید، باید با وظایف و قابلیت‌های هر کدام آشنا شوید. عملکرد فایروال‌ها به این صورت است که میزان ترافیک مجاز برای ورود و خروج در شبکه سازمانی را تعیین می‌کنند. بعضی از دیوار‌ه‌های آتش این قابلیت را نیز دارند که ترافیک مرتبط با پروتکل TCP را مانیتور کنند. اما معمولا فایروال‌ها نمی‌توانند بسته‌ها یا Packet ها را جستجو و واکاوی کنند و فقط قابلیت فیلتر بسته یا Packet Filter دارند. در حالی که قابلیت‌های UTM ها خیلی گسترده‌تر است.

سیستم‌های مدیریت یکپارچه تهدیدات این قابلیت را دارند که بسته‌ها را با دیدی عمیق‌ مانیتور کنند. البته توانایی‌های UTM ها محدود به این مورد نیست. UTM ها به عنوان سیستم‌های یکپارچه‌ای که طیفی از عملکردهای امنیتی را به نمایش می‌گذارند، سیستم‌هایی مانند سیستم شناسایی و جلوگیری از نفوذ، سرویس‌های ابری، سیستم تانلینگ یا VPN، سرویس‌های ضدبدافزار، سیستم‌های آنتی‌ویروس و آنتی‌اسپم و برخی دیگر از سیستم‌ها را در بر می‌گیرند و وظایف این سیستم‌های امنیتی را نیز به دوش می‌کشند.

وظایف امنیتی UTM

پس از آشنایی با UTM ها نوبت به وظایف و قابلیت‌هایی است که در اختیارتان می‌گذارند. از آن‌جایی که UTM مجموعه‌ای از سیستم‌های امنیتی و محافظتی را درون خود جای داده است، می‌تواند طیف وسیعی از وظایف را پوشش دهد. در ادامه به برخی از این وظایف اشاره می‌شود:

1- کنترل ترافیک با بهره‌گیری از دیواره آتش
همان‌طور که اشاره شد، فایروال‌ها ترافیک‌های مجاز برای ورود و خروج در شبکه را تعیین می‌کنند. UTM هم با استفاده از این قابلیت، شرایطی را فراهم می‌کند که بدون این‌که مدیر شبکه نیازی به آگاهی از شیوه مسدود کردن انواع ترافیک‌ها داشته باشد، ترافیک ناخواسته درون شبکه جریان پیدا نکند.

2- جلوگیری از نفوذ ناشناخته‌ها
یکی دیگر از وظایف UTM ها در امنیت شبکه، سد کردن راه نفوذ انواع تهدیدهای امنیتی و فایل‌های ناشناخته به درون سیستم‌های رایانه‌ای است. سیستم‌های مدیریت یکپارچه تهدیدات با بهره‌گیری از سیستم جلوگیری از نفوذ یا Intrusion Prevention System (IPS) به عنوان یک ایست بازرسی امنیتی بر سر راه تهدیدات سایبری، انواع حمله‌ها را مورد کنترل و بازرسی قرار می‌دهند تا سیستم دچار آلودگی نشود. اما سیستم‌های جلوگیری از نفوذ چگونه وظیفه خود را به انجام می‌رسانند؟!
IPS ها، بسته‌ها یا Packet های در حال عبور را با توجه به اطلاعاتی که از الگوی هزاران نوع حمله سایبری که در اختیار دارند، مقایسه می‌کنند و راه ورود بسته‌های مشکوک را سد می‌کنند. ابن بانک اطلاعاتی که الگوهای تهدیدات امنیتی مختلف درون آن قرار دارد، به صورت پیوسته آپدیت می‌شوند تا IPS از جدیدترین تهدیدها غافل نماند.

3- ایجاد ارتباط سازمانی VPN
UTM می‌تواند ارتباطات امن Branch Office VPN را برای کاربران شبکه فراهم کند. این روش ارتباطی، نوعی ارتباط رمزگذاری شده بین دو دستگاه سخت‌افزاری است و به منظور فراهم کردن ارتباط ایمن بین دو دفتر کار انجام می‌شود. به کمک UTM و با بهره‌گیری از Branch Office VPN می‌توان ارتباطات سازمانی از راه دور و امن ایجاد کرد و اطلاعات مهم سازمانی را رد و بدل نمود.

4- احراز هویت کاربران
یکی دیگر از وظایفی که UTM ها بر عهده دارند، این است که کاربران را مورد احراز هویت یا Authentication قرار دهند. تعیین محدوده اختیارات کاربران در محیط DHCP نیز جزء وظایف سیستم مدیریت یکپارچه تهدیدات در این حوزه به حساب می‌آید. UTM برای انجام عملیات احراز هویت کاربران از پروتکل RADIUS یا Remote Authentication Dial-In User Service پشتیانی می‌کند.

5- فراهم کردن انعطاف بیشتر برای سازمان‌ها
UTM ها به عنوان سیستم‌های یکپارچه برای مقابله با تهدیدهای مختلف، سطح انعطاف‌پذیری بالاتری را برای سازمان‌ها فراهم می‌کنند. UTM ها به راحتی نصب می‌شوند، استفاده کارآمد دارند و این قابلیت را دارند که تمام توابع امنیتی را به‌روزرسانی کنند.

6- فیلتر کردن محتوا
یکی دیگر از وظایف UTM در امنیت شبکه، بهره‌گیری از سیستم‌های فیلترینگ محتواست. این سیستم‌، محتوای اطلاعاتی را که از اینترنت HTPP و FTP دریافت می‌شود، بر اساس معیارهای مختلف فیلتر می‌کند تا اطلاعات کارکنان سازمان و همین‌طور منابع شبکه‌ای موجود در سازمان، در امان بمانند.

مهم‌ترین سرویس‌های امنیتی تشکیل دهنده سیستم UTM

اگر مقاله را تا این قسمت دنبال کرده باشید، با سرویس‌های مختلف UTM آشنا شده‌اید. سیستم‌هایی که هر کدام نقش خود را در قالب UTM در امنیت شبکه ایفا می‌کنند. برخی از سرویس‌های امنیتی مهمی که UTM را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی را در مقابله با تهدیدهای سایبری بازی می‌کنند، عبارت هستند از:
• فایروال
• آنتی ویروس
• آنتی اسپم
سیستم جلوگیری از نفوذ یا IPS
• برنامه‌های ضد جاسوسی یا Anti-Spyware
• سیستم‌ فیلترینگ محتوا
• سیستم Tunneling یا VPN

به جامعه متخصصین شبکه بپیوندید:

سخن آخر

UTM ها را به عنوان یکی از تجهیزات امنیت سایبری می‌توان در سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک مورد استفاده قرار داد و با گردآوری سیستم‌های امنیتی در یک قالب یکپارچه، انعطاف‌پذیری بالایی را فراهم کرد. کار با آن‌ها نیز ساده است. پیش از انتخاب سیستم امنیتی مورد نیاز برای شرکت یا سازمان خود، ابتدا ظرفیت و سطح دانش امنیتی متخصصان شرکت را بسنجید و متناسب با نیازهای سازمان، از بهترین سیستم محافظ امنیتی استفاده کنید.
هر قدر دانش امنیتی مدیران و متخصصان شرکت‌ها بالاتر باشد، می‌توانند راهکارهای امنیتی کارآمدتری را طراحی کنند و اطلاعات شرکت‌ها را با امنیت بالاتری در مقابل انواع تهدیدها حفظ نمایند. آکادمی لیان برای بالا بردن دانش و کسب مهارت افراد مختلف در زمنیه امنیت شبکه، دوره‌های متفاوتی را در سطوح مختلف برگزار می‌کند. با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید مهارت‌های امنیتی خود را بالا ببرید و جایگاه شغلی‌تان را ارتقا دهید.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *