امنیت شبکه چیست ؟ و راه های تامین آن

امنیت شبکه

امنیت شبکه یا Network Security از اطلاعات شما در برابر نفوذ، هک و سایر تهدیدها محافظت می‌کند. امنیت شبکه در واقع یک اصطلاح وسیع و جامع از راه‌حل‌های سخت افزاری و نرم افزاری و فرآیندها، قوانین یا پیکربندی‌های مربوط به استفاده از شبکه، دسترسی و حفاظت کلی است که از ما در برابر تهدیدات محافظت می‌کنند.
این موارد شامل کنترل دسترسی، ویروس و آنتی ویروس، امنیت برنامه، تجزیه و تحلیل شبکه، انواع تجهیزات مربوط به شبکه (endpoint، web، wireless)، فایروال‌ها، رمزگذاری VPN و موارد دیگر است.

امنیت شبکه‌های کامپیوتری

امنیت شبکه‌های کامپیوتری به اقداماتی گفته می‌شود که توسط مشاغل یا برخی سازمان‌ها برای نظارت و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز مهاجمان انجام می‌پذیرد.
بسته به اندازه شبکه کامپیوتری، ممکن است نیاز باشد که رویکردهای مختلفی را برای این موارد در پیش بگیرید. مثلاً یک دفتر کوچک به سطح پایینی از امنیت نیاز دارد اما شرکت‌های بزرگ باید دائماً مانیتور شوند و جوانب مختلف شبکه آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

فواید امنیت شبکه

امنیت شبکه برای محفوظ نگه داشتن داده‌ها و اطلاعات کاربر، اطمینان از دسترسی مطمئن و عملکرد شبکه و همچنین محافظت در برابر تهدیدات سایبری امری حیاتی است.
در صورتی که شبکه از لحاظ امنیتی به خوبی طراحی شده باشد، هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد و از سازمان‌ها در برابر ضررهای ناشی از نشت اطلاعات یا سایر حوادث امنیتی محافظت می‌کند. این اقدامات با اطمینان از دسترسی قانونی به سیستم‌ها، برنامه‌ها و داده‌ها باعث می‌شوند ارائه خدمات و محصولات به مشتری‌ها راحت‌تر باشد.

روش‌های حفظ امنیت شبکه

روش‌های مختلفی برای محافظت از شبکه وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

فایروال

فایروال‌ها ترافیک وروردی و خروجی روی شبکه را با قوانین امنیتی از پیش تعیین شده کنترل می‌کنند. فایروال‌ها از عبور ترافیک غیرمطمئن جلوگیری می‌کنند و بخشی ضروری از محاسبات روزانه به شمار می‌روند. امنیت شبکه به شدت بر فایروال‌ها و به ویژه فایروال‌های نسل بعدی متکی است که از طریق مسدود کردن بدافزارها و حملات لایه‌ای عمل می‌کنند.

محصولات برتر فایروال کدامند؟

تقسیم بندی شبکه

تقسیم بندی شبکه یک رویکرد معماری است که شبکه را به چند بخش یا زیرشبکه تقسیم می‌کند. هر یک از این Sub-Networkها به عنوان شبکه کوچک خود عمل می‌کند. این موضوع به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا جریان ترافیک بین زیرشبکه‌ها را بر اساس خط‌مشی‌های دقیق کنترل کنند. سازمان‌ها از بخش‌بندی برای بهبود نظارت، افزایش عملکرد و مهم‌تر از همه افزایش امنیت استفاده می‌کنند.

کنترل دسترسی

کنترل دسترسی افراد یا گروه‌ها و دستگاه هایی را که به برنامه‌ها و سیستم‌های شبکه دسترسی دارند را مشخص می‌کند و باعث می‌شود دسترسی افراد غیرمجاز به شبکه محدود شود.

Remote Access VPN

Remote Access VPN امکان دسترسی ایمن از راه دور با کاربران مختلف شبکه می‌دهد. برای مثال افرادی که به صورت دورکاری کار می‌کنند، می‌توانند با نصب کلاینت VPN به شبکه دسترسی داشته باشند.

رایج‌ترین تهدیدات شبکه

ویروس‌

ویروس یک فایل مخرب و قابل دانلود است که می‌تواند به صورت ناشناس فعالیت کند و با تغییر سایر برنامه‌های رایانه‌ای با کد مخصوص خود، منتشر شود. پس از انتشار آن فایل‌ها آلوده شده و می‌توانند از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل شوند و داده‌های شبکه را خراب کنند یا از بین ببرند.

کرم‌ها

کرم‌ها می‌توانند با مصرف پهنای باند و همچنین کاهش کارایی رایانه شما در پردازش داده‌ها، شبکه‌های کامپیوتری را کند کنند. کرم یک بدافزار مستقل است که می‌تواند مستقل از سایر فایل‌ها، جایی که ویروس برای پخش شدن نیاز به برنامه میزبان دارد، پخش و کار خود را آغاز کند.

تروجان‌ها

تروجان در واقع یک Backdoor است که از طریق نرم‌افزارهای مختلف وارد سیستم می‌شود. یک ویروس تروجان می‌تواند فایل‌ها را حذف کرده، سایر بدافزارهای مخفی شده در شبکه رایانه شما مانند ویروس را فعال کرده یا اطلاعات ارزشمند شما را سرقت کند.

جاسوس افزارها یا Spyware

جاسوس افزار همانند نام خود، یک ویروس رایانه‌ای است که اطلاعات شخص یا سازمان را بدون اطلاع آنها جمع‌آوری می‌کند و ممکن است این اطلاعات جمع‌آوری شده را بدون رضایت مصرف‌کننده به شخص دیگری ارسال کند.

Adware

می‌تواند شما را به وب‌سایت‌های تبلیغاتی هدایت کند یا با جمع‌آوری اطلاعات شما، در زمان خرید یا جستجو فقط نتایج مورد نظر خودشان را به شما نمایش دهد.

باج افزار

باج‌افزارها اطلاعات شخصی کاربر را رمزگذاری و برای بازگردانی آن‌ها مبالغ هنگفتی را درخواست می‌کنند.

به جامعه متخصصین امنیت شبکه بپیوندید:

امنیت شبکه برای مشاغل و مصرف‌کنندگان

امنیت شبکه باید برای هر سازمانی که با اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری سر و کار دارد، اولویت بالایی داشته باشد. علاوه بر محافظت از دارایی‌ها و یکپارچگی داده‌ها در برابر سوءاستفاده‌های خارجی، باید ترافیک شبکه به صورت کارآمد مدیریت شود، عملکرد آن بهبود یابد و از اشتراک‌گذاری امن داده‌ها بین کارکنان مختلف اطمینان حاصل گردد.

ابزارها، برنامه‌های کاربردی و خدمات متعددی وجود دارد که می‌تواند برای محافظت از شبکه‌ها در برابر حمله و آسیب‌های غیر ضروری کمک کند.

هر سازمانی اطلاعات حساس زیادی مثل داده‌های مهم کسب و کار، اطلاعات شخصی مشتریان و پرونده‌های محرمانه دارد که باید از آن‌ها محافظت شود. ایمنی داده‌ها تنها با پیاده‌سازی ابزارها و تکنیک‌های مفید امنیت شبکه امکان‌پذیر است.

سخن آخر

در زیرساخت‌های تجاری امروزی، امنیت شبکه تنها به متخصصان فناوری اطلاعات و شرکت‌های مرتبط با آن محدود نمی‌شود و برای همه ضروری است. تمام افراد به یک سیستم امنیتی شبکه نیاز خواهند داشت. با پیاده‌سازی و یادگیری امنیت شبکه، یک سازمان کوچک کارکنان خود را مسئولیت‌پذیرتر می‌کند، یک شرکت حقوقی برای محافظت از داده‌های خود انگیزه می‌گیرد و یک طراح داخلی راه‌های موثر برای کنترل پرونده‌های سنگین خود پیدا می‌کند.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *