آموزش نصب ترموکس روی اندروید

termux on android

ترموکس یک نرم افزار شبیه ساز محیط ترمینال است که به صورت متن باز ارائه شده و روی دستگاه‌های اندرویدی قابل نصب است. همچنین این نرم افزار به عنوان یک سیستم عامل لینوکس کوچک هم قابل استفاده است و دارای ابزارهای متفاوتی است که معمولا در نسخه‌های دسکتاپ لینوکس مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید از ترموکس برای نصب و اجرای برنامه‌های مختلف وابسته به خط فرمان استفاده کنید. نکته جالب این است که برای نصب ترموکس روی اندروید به هیچ وجه به دسترسی روت نیازی نیست و در عین حال می‌توانید حتی یک رابط گرافیکی دسکتاپ سبک را هم بدون تقویت سخت افزاری (Hardware Acceleration) روی ترموکس نصب کنید. البته ممکن است رابط نرم افزاری شما کمی کُند باشد و استفاده از آن روی صفحات کوچک موبایل نیز خیلی آسان نخواهد بود.

نرم افزار ترموکس در بین برنامه نویس‌ها و افرادی که می‌‎خواهند روی گوشی خود به برنامه‌های لینوکس دسترسی داشته باشند به شدت محبوب است.

این نرم افزار در واقع نزدیک‌ترین تجربه به لینوکس است که می‌توانید روی یک گوشی موبایل اندرویدی تجربه کنید. ترموکس به خوبی برای صفحه نمایش‌های کوچک هم بهینه شده و استفاده از آن روی موبایل خیلی راحت است. کیبورد گوشی در زمان کار با ترموکس تغییر خواهد کرد و وارد کردن نمادهای ضروری مختلف به راحتی قابل انجام است. همچنین با استفاده از کلید که در ردیف بالای کیبورد روی صفحه قرار گرفته می‌توانید از قابلیت Auto-Completion آن نیز استفاده کنید.

ترموکس

موارد استفاده از ترموکس

برخی از کارهایی که می‌توانید با استفاده از ترموکس انجام دهید به شرح زیر هستند:

  • اجرای اسکریپت‌های پایتون
  • اجرای اسکریپت‌های Bash
  • اجرای بازی‌های مخصوص خط فرمان
  • دسترسی به ادیتور Vi
  • ایجاد ارتباط از طریق SSH
  • ایجاد محیط مجازی پایتون
  • طراحی برنامه‌هایی که به محیط گرافیکی نیاز ندارند.
  • نصب بسته‌های اضافی با استفاده از pip، npm، cpan، gem، tlmgr و دیگر پکیج منیجرهای مشابه
  • انجام تمامی کارهایی که پکیج‌های نصب شده می‌توانند از طریق خط فرمان انجام دهند.

مراحل نصب ترموکس روی اندروید

شما می‌توانید برای نصب ترموکس روی اندروید از گوگل پلی یا سایت‌های مشابه و مورداطمینان استفاده کنید. سپس ترموکس را اجرا کنید. پس از اجرا با صفحه‌ای شبیه عکس روبرو مواجه خواهید شد:

نصب ترموکس روی اندروید

فعال سازی دسترسی حافظه روی ترموکس

برای دسترسی به فایل‌های مختلف روی ترمینال ترموکس و یا برای ذخیره تغییرات ایجاد شده در ترموکس، باید قبل از همه چیز محل ذخیره سازی ترموکس را تعیین کنید و سپس به این نرم افزار اجازه دسترسی به حافظه را بدهید. برای انجام این کار می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

 termux-setup-storage

پس از اینکه دسترسی‌های مختلف مربوط به حافظه را به ترموکس دادید، می‌توانید فایل‌های ترموکس را در پوشه Shared در حافظه داخلی دستگاه اندرویدی خودتان مشاهده کنید. در صورتی که این پوشه وجود نداشت هم می‌توانید آن را به صورت دستی ایجاد کنید. معمولا مسیر کامل این پوشه به شکل زیر خواهد بود:

 /storage/emulated/0/shared

امنیت تلفن همراه خود را بالا ببرید!

نصب و مدیریت پکیج‌های رسمی ترموکس

پس از نصب ترموکس و ایجاد دسترسی حافظه، با استفاده از کد زیر می‌توانید مخازن فعلی این نرم‌افزار را به روزرسانی کنید:

 $ pkg upgrade

اکنون می‌توانید بسته‌های موردنظر خود را با استفاده از دستور زیر نصب کنید:

 $ pkg install <package_name>

در پایان می‌توانید دستورات مربوط به پکیج نصب شده را در ترمینال ترموکس اجرا کنید. این کار دقیقا شبیه به اجرای دستورات مختلف در سیستم عامل لینوکس است:

نصب ترموکس روی اندروید

برای جستجو در پکیج‌های موجود و قابل نصب هم می‌توانید از خود ترموکس استفاده کنید. برای انجام این کار کلمه موردنظر را با استفاده از دستور زیر جستجو کنید:

 $ pkg search <search_term>

در دستور بالا به جای <search_term> از کلمه کلیدی موردنظر خودتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از دستور زیر هم به لیست تمامی پکیج‌های قابل نصب دسترسی داشته باشید:

 $ pkg list-all

نصب پکیج‌های Deb با استفاده از ترموکس روی گوشی اندروید

علاوه بر موارد ذکر شده شما می‌توانید برخی از پکیج‌های .deb مربوط به مخازن اوبونتو یا دبیان را هم که با معماری گوشی شما سازگاری دارند، با استفاده از ترموکس نصب کنید (امروزه اکثر گوشی‌های موبایل دارای معماری aarch64 و aarch32 هستند). به یاد داشته باشید که ممکن است برخی پکیج‌ها روی ترموکس قابل اجرا نباشند ولی به صورت کلی برای نصب یک پکیج .deb روی گوشی اندروید باید از دستور زیر استفاده کنید:

 $ dpkg -i <deb_package_name>

برای حذف پکیج‌های .deb هم که به صورت دستی نصب شده‌اند کافیست یک خط کد با فرمت زیر بنویسید:

 $ dpkg –remove <deb_package_name>

برای لیست کردن تمامی پکیج‌های .deb نیز که به صورت دستی نصب شده‌اند، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

 $ dpkg –l

تمامی پکیج‌های .deb که با گوشی شما سازگار باشند روی ترموکس نیز قابل نصب هستند. البته در صورتی که قصد استفاده از پکیج‌های ناشناس را دارید بهتر است خیلی مراقب باشید که پکیج‌های مشکوک روی گوشی شما نصب نشوند.

فعال‌سازی مخازن اضافه روی ترموکس

همچنین شما می‌توانید از مخازن اضافه نیز برای نصب دیگر پکیج‌ها استفاده کنید. برای پیدا کردن مخازن دیگر به این صفحه مراجعه کنید و روی مخازنی که در انتهای اسم آن‌ها عبارت –packages آمده است کلیک کنید. دستور مربوط به فعال‌سازی هر پکیج در فایل README آن موجود است و تقریبا شبیه به دستور زیر است:

 $ pkg install <repository_name>

برخی از مواردی که ما امتحان کردیم و به خوبی روی ترموکس اجرا شده‌اند به شرح زیر هستند:

 $ pkg install x11-repo

 $ pkg install game-repo

 $ pkg install root-repo

 $ pkg install unstable-repo

 $ pkg install science-repo

نصب افزودنی‌های ترموکس

ترموکس دارای افزودنی‌های بسیار کاربردی دیگری هم می‌باشد که با استفاده از گوگل پلی روی دستگاه‌های اندرویدی قابل نصب هستند. برخی از این افزودنی‌ها کاملا رایگان می‌باشند و برخی دیگر نیز پولی هستند. برای مشاهده لیست کامل آن‌ها روی این لینک کلیک کنید.

سخن آخر

تعداد زیادی از نرم‌افزارهای موجود روی گوگل پلی امکان نصب و شبیه سازی محیط لینوکس روی گوشی را به شما می‌دهند. با این وجود اکثر آن‌ها به دسترسی روت نیاز دارند و استفاده از آن‌ها نیز خیلی راحت نیست. جالب است بدانید از لحاظ راحتی در استفاده و اجرا هیچ نرم‌افزاری قابلیت رقابت با ترموکس را ندارد.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

۲ دیدگاه ها

  1. بسیار عالی لذت بردم لطفا مقاله رو کاملتر کنید و کد ها و آموزش های بیشتری راجب ترموکس قرار دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *