معایب آنتی ویروس ایرانی پادویش

پادویش

آنتی ویروس پادویش، یک محصول ضد ویروس ایرانی است که محصول شرکت امن پرداز است. در سال 96، وزیر ارتباطات و فناوری، جناب آقای محمد جواد آذری جهرمی، حکمی با عنوان “الزام دستگاه های اجرایی به استفاده از آنتی ویروس های بومی” ابلاغ کرد که طبق این حکم، تمام سازمان‌های دولتی باید به جای آنتی ویروس‌های دیگر، از ضد ویروس پادویش که یک محصول امنیتی بومی است، استفاده کنند.

در اینجا قصد داریم صرف نظر از جوانب سیاسی این حکم، معایب امنیتی آنتی ویروس پادویش را بررسی کنیم پس تا انتهای این پست با لیان همراه باشید.

معایب آنتی ویروس پادویش

انحصار کمکی به ارتقاء کیفیت محصول نمی‌کند!

با این که ظاهرا این تصمیم برای حمایت از محصولات داخلی گرفته شده، اما در عمل، تنها باعث افت کیفیت آن می‌شود.

وقتی استفاده از یک برند را انحصاری می‌کنیم، در واقع برندهای دیگر را از گردونه رقابت خارج کرده‌ایم. تجربه‌ها، مانند همان چیزی که در صنعت خودروسازی شاهد آن هستیم، نشان داده است که انحصار یک برند، به جای حمایت از محصولات بومی و ایرانی، باعث افت کیفیت آن‌ها می‌شود. دلیل آن هم واضح است. وقتی تولید کننده، رقیبی برای خود نمی‌بیند و بدون هیچ تلاشی مشتری‌های زیادی دارد، چرا باید برای بالا بردن کیفیت که قطعا هزینه بیشتری دارد، تلاش کند؟

با این کار، به هکرها لطف می‌کنیم!

بزرگان و تحلیلگران امنیت سایبری، معتقدند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هکرها و نفوذگران، این است که بفهمند سیستم‌های هدف از چه آنتی ویروسی استفاده می‌کنند. در واقع این فرایند، یکی از زمان‌برترین مراحل نفوذ است. حالا تصور کنید که ما با دست‌های خود، این اطلاعات را به هکرها می‌دهیم تا راحت‌تر بتوانند به سیستم ما نفوذ کنند.

وقتی ما در تمام سیستم‌ها از یک آنتی ویروس استفاده می‌کنیم، اولا هکر نیاز نیست وقت صرف پیدا کردن برند آنتی ویروس کند و دوما به هکر و نفوذگر این اجازه را می‌دهیم که با پیدا کردن یک باگ به تمام سیستم‌ها نفوذ کند. درحالی که اگر رقابت آزاد باشد حداقل هکر نمی‌داند روی سیستم‌ها چه آنتی ویروسی نصب است و این برای هکر یک چالش به حساب می‌آید.

اگر بخواهیم بهتر توضیح بدهیم، هکر می‌تواند با پرداخت مبلغی یک نسخه از این آنتی ویروس را تهیه کند و سپس با انجام آزمایش‌های گوناگون به دور زدن مکانیزم این آنتی ویروس بپردازد و با این کار می‌تواند به تمام سیستم‌های دولتی به راحتی نفوذ کند.

وجود حفره‌های امنیتی در این آنتی ویروس

با وجود این که طبق نظر کارشناسان، عملکرد این آنتی ویروس از آنتی ویروس شید که آن هم یک محصول ایرانی‌ست، بهتر است اما باز هم معایبی دارد که دور زدن آنتی ویروس و نفوذ را راحت می‌کند.

البته این به این معنی نیست که آنتی ویروس‌های خارجی فاقد نقص امنیتی هستند اما در بررسی یک محصول امنیتی بهتر است شفاف باشیم و تمام نواقص آن را بیان کنیم. در ویدئویی که در ادامه می‌بینید، یکی از معایب آنتی ویروس پادویش را بررسی کرده‌ایم.

برای مشاهده برندهای آنتی ویروس کلیک کنید:

دور زدن آنتی ویروس پادویش

لازم به ذکر است که این مطلب صرفا جهت اطلاع‌رسانی عواقب این محصول نوشته شده و ما هم مانند تمام هموطنان دوست داریم محصولات امنیتی داخلی به سطحی برسند که بتوانند با محصولات بین‌المللی رقابت کنند. 

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

۵ دیدگاه ها

  1. این آنتی ویروس کاملا بی ارزش است ، نه تنها توانایی شناسایی بسیاری از ویروس ها را ندارد، بلکه منابع سیستم را به هدر می دهد و شما را در مقابل تهدیدها رها می سازد، بعد از حدود ۱۵ سال تجربه ، فقط آنتی ویروس آویرا را پیشنهاد می کنم

  2. آقا فرهاد بیشتر به این بستگی داره که از چه دیدی به قضیه نگاه کنیم. اگر قرار باشه خودمون تا هر محصول بومی میخواد پا به عرصه وجود بزاره خٌرد و نابودش کنیم در حقیقت داریم خودمون خودمونو میزنیم. انتی ویروسهای خارجی بدیهی ترین مشکلشون این هست که خیلی به من و شما رو نمیدن. هم نصبشون میکنیم هم اسممون میشه دزد نرم افزار یا هولدر کپی غیر قانونی هم بد افزارهای جدید از روی سیستممون به اونها ریپورت میشه و باعث میشه بتونن بهتر و موثر تر نرم افزارهاشونو ب روز رسانی کنن. و هم اینکه تازه بخوایم قانونی بخریم امکانش رو نزاشتن حالا با اسم تحریم یا هر چی و اگر هم بخریم ارز از کشور خارج میشه. یکی هست پول مون مابین جیب های خودمون بچرخه یکی این که پول خارج بشه از کشور. پولی که خارج میشه به این سادگیا بر نمیگرده چون صادرات انچنانی نداریم. به نظر من بهتره همه جانبه حمایت بشه از این محصول. حداقل اگر نمیتونیم یا دوست نداریم خودمون بخریم یا دوست نداریم با تعریف و تمجید به پیشرفتشون کمک کنیم مطمئنا میتونیم حداقل بدگویی نکنیم و اجازه بدیم کارشونو بدون تاثیر اون تیری که احتمالا از سمت ما پرتاب میشه ببرن جلو. به شخصه بهشون دست مریزاد میگم. اندک سواد پایه ای در مورد این مبحث دارم و میدونم که این کار خصوصا حوزه انتی ویروس تا چه حد سواد تجربه و کار سنگین و عمیق لازم داره. به نظرم واقعا گل کاشتن.

  3. آنتی ویروسی که در آزمایشگاه های معتبر و مستقل دنیا تست نشده باشد ارزشی ندارد چون کیفیت آن مشخص نیست. دقت کنید این موضوع خیلی مهمه. عملکرد اشتباه آنتی ویروس می تونه کلی زحمت و خسارت برای کاربر درست کنه. الکی روی محصول زده AVTEST 100%. همش دروغه. می تونید در سایت AVTEST چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *