آیا VPN ما امن است؟ آموزش تست امنیت VPN

وی‌پی‌ان جدیدتان نشت دیتا دارد یا ارتباط غیرامن برقرار می‌کند؟ ما به شما نشان می‌دهیم چگونه تست VPN را انجام دهید و چک کنید که آیا وی‌پی‌ان‌شما آدرس IP شما را به درستی پنهان می‌کند و از اطلاعات شما محافظت می‌کند یا نه!

امروزه VPNها برای اتصال شما به نقاط غیرقابل دسترسی و گشت‌وگذار در اینترنت بسیار مناسب هستند، اما این امر به آن معنا نیست که “بدون خطا” هستند. در این مقاله ابزارها و روش‌هایی را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید از امنیت VPN خود مطمئن شوید.

اولین هدف برای استفاده از VPN، تامین امنیت اطلاعات است. اما چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که وی‌پی‌ان مورد استفاده ما، واقعاً امن است؟ وقتی می‌خواهیم از یک VPN استفاده کنیم، باید چند مرحله را بگذرانیم که این مراحل ممکن است با اشتباهاتی همراه باشند که اطلاعات شما را در معرض خطر قرار دهند. حتی ممکن است وقتی به VPN متصل هستید، آدرس IP واقعی شما نیز در دسترس دیگران قرار گیرد.

 وقتی که وی‌پی‌ان به درستی کار می‌کند، اطلاعات هویتی شما را از هر شخصی که آنلاین باشد پنهان می‌کند. اما همه‌ی وی‌پی‌ان‌ها به یک اندازه‌ امن نیستند و خیلی‌ از آن‌ها ممکن است ناخواسته اطلاعاتی را افشا کنند که می‌تواند برای شناسایی یا یافتن لوکیشن جغرافیایی شما به کار رود. اگر می‌خواهید از وی‌پی‌ان برای آنبلاک کردن وبسایت‌هایی استفاده کنید که به دلیل تحریم روی شما بسته هستند، این نشتی‌ها احتمالا اجازه‌ی چنین کاری را نمی‌دهند.

چک کردن نشتی مخصوصا وقتی مهم است که نتوانید به ارائه دهندگان وی‌پی‌ان اعتماد کنید و بخواهید وی‌پی‌ان را خودتان تنظیم کنید. البته یک وی‌پی‌ان قابل اعتماد برای کامپیوتر یا مک باید به خودی خود ضد نفوذ و نشت اطلاعات باشد، اما بهتر است از آن اطمینان حاصل کنید.

این جا سه نوع از مهم‌ترین انواع نشتی وی‌پی‌ان را مرور می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم چگونه وی‌پی‌ان خود را در هر مورد چک کنید. بهترین راه برای پیشگیری از نشت اطلاعات وی‌پی‌ان –یا اصلاح این مشکل- این است که وی‌پی‌انی ایمن و قابل اعتماد را از ارائه دهنده‌ای مطمئن انتخاب کنید تا داده‌های شما محافظت‌شده باقی بمانند.

در این مقاله شما را با ابزارهایی آشنا خواهیم کرد که می‌توان از آن‌ها برای تشخیص انواع مختلف نشت داده‌های موجود در اتصالات VPN استفاده کرد. همه ابزارهای تست مختلفی که در زیر نام‌برده می‌شوند، به شما این امکان را می‌دهند تا بفهمید که آیا واقعاً وی پی ان شما امن است یا نه.

چگونه تشخیص دهید که وی‌پی‌ان به طور ایمن متصل شده است

خیلی از وی‌پی‌ان‌ها امنیت خیلی پایین‌تری از آن چه توسعه‌دهندگانشان ادعا می‌کنند دارند. با یک تست سریع می‌توان فهمید که آیا وی‌پی‌ان شما آدرس IP شما را مخفی می‌کند، اطلاعات DNS را نشت می‌دهد و یا اطلاعات دیگری که را افشا می‌کند یا نه. وقتی که یاد گرفتید که تشخیص دهید وی‌پی‌ان‌تان درست کار می‌کند، آنگاه همه‌ی ابزارهای لازم برای ارزیابی هر وی‌پی‌انی را که استفاده می‌کنید، خواهید داشت.

این مقاله به موضوعات زیر خواهد پرداخت:

  • چگونه تشخیص دهید که وی‌پی‌ان به طور ایمن متصل شده است
  • چرا وی‌پی‌ان‌تان کار نمی‌کند، و چگونه آن را چک کنید
  • سرعت وی پی‌ان‌تان را تست کنید

تست امنیت وی‌پی‌ان نشان می‌دهد که آیا وی‌پی‌ان شما آن سطح از حافظتی را که انتظار دارید تامین می‌کند یا نه. اگر هم از وی‌پی‌ان رایگان استفاده می‌کنید، احتمالا کار چندانی انجام نمی‌دهد! شما می‌توانید خیلی سریع و راحت ارتباط وی‌پی‌ان خود را تست کنید و ببینید که آیا همان‌گونه که باید از هویت شما حفاظت می‌کند یا نه.
وی‌پی‌ان‌تان درست کار می‌کند؟ بیایید جواب را پیدا کنیم!

تست نشت DNS

DNS یا همان سیستم نام دامنه (Domain Name System) برای آسان‌سازی دسترسی به وبسایت ازطریق تبدیل نام‌های دامنه به آدرس IP متناظر استفاده می‌شود. مثلاً، به سایت liangroup.net یک آی پی آدرس به نشانی 79.175.181.171 اختصاص داده شده است. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار، آی پی آدرس خود را پیدا کنید.

به طور کلی، وظیفه‌ی تبدیل نام‌های دامنه به آدرس‌های IP متناظر توسط ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) شما انجام می‌شود. اگرچه، وقتی شما از یک وی پی ان استفاده می‌کنید، IP آدرس واقعی شما مخفی می‌شود و از اینکه دیگران بتوانند موقعیت شما را ردیابی کنند جلوگیری خواهد شد.

گاهی اوقات درخواست‌های تبدیل دامنه از تونل امن VPN به بیرون نشت پیدا می‌کند. درپی این اتفاق، آدرس IP و موقعیت ISP شما به دنیای بیرون نشت پیدا خواهد کرد. برای اجرا کردن تست نشت DNS، به آسانی می‌توانید به یک VPN متصل شوید که سرور آن VPN در خارج از کشور شما مستقر باشد. سپس می‌توانید از ابزارهای دقیقی نظیر dnsleaktest.com استفاده کنید. اگر آدرس آی‌پی، موقعیت و دیگر جزئیات، با اطلاعات موجود در ISP شما تطابق داشت، DNS شما درحال نشت اطلاعات است!

توجه داشته باشید که نشت DNS، به‌طور مستقیم آدرس  IP شما را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. این امر باعث نشت آدرس آی‌پی و موقعیت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) خواهند شد که ازطریق آن می‌توان به راحتی آدرس  IPشما را ردیابی کرد.

برای جلوگیری از نشت DNS، از وی‌پی‌انی استفاده کنید که سیستم DNS رمزگذاری‌شده‌ی خود را دارد.

با روش زیر هم می‌توانید خودتان وی‌پی‌ان خود را از نظر نشت DNS بررسی کنید:

۱. با وی‌پی‌ان خاموش به سایت DNSLeakTest.com بروید که آدرس IP و لوکیشن کلی شما را نشان می‌دهد.

آی‌پی و لوکیشن کلی در DNSLeakTest

۲. حالا وی‌پی‌ان را روشن کنید و صفحه را دوباره لود کنید. حالا باید آدرس IP وی‌پی‌ان را به جای مورد قبلی مشاهده کنید.

جایگزینی IP وی‌پی‌ان به جای IP حقیقی

۳. اگر آدرس IP نشان‌داده‌شده در VPN و وبسایت DNSLeakTest با هم یکی باشند یعنی وی‌پی‌ان در حال محافظت از IP شماست. می‌توانید روی گزینه‌ی Standard Test یا Extended Test زیر اطلاعات DNSLeakTest کلیک کنید تا نتایج را با جزئیات بیشتری دریافت کنید.

محافظت VPN از IP شما

نحوه برطرف کردن نشت DNS

اگر نتیجه تست وی‌پی‌ان نشت DNS را نشان داد سعی کنید با پشتیبانی مشتریان ارائه دهنده‌ی وی‌پی‌ان خود ارتباط برقرار کنید. آن‌ها ممکن است بتوانند مشکل را برطرف کنند.
در غیر این صورت از وی‌پی‌انی با سرورهای DNS رمزگذاری شده استفاده کنید. این کار می‌تواند به شما اطمینان دهد که وی‌پی‌ان، اطلاعات DNS شما را که می‌تواند منجر به پیدا کردن آدرس IP شود، منتشر نکند.

تست نشت IP Address

هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود یک آدرس IP دارد که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به صورت آنلاین با هم ارتباط برقرار کنند. آدرس IP مکان‌های جغرافیایی مختلف، متفاوت و قابل تشخیص هستند؛ به همین خاطر اگر کسی بتواند آدرس IP شما را ببیند، می‌فهمد کجا هستید (تا حد شهر یا محله).به علاوه، افراد مختلف می‌توانند از آدرس IP برای ردیابی یا نظارت بر فعالیت‌های آنلاین شما استفاده کنند. یکی از وظایف یک وی‌پی‌ان خوب پنهان کردن آدرس IP شما پشت یک IP دیگر است. در نتیجه هیچکس نمی‌تواند IP واقعی شما را هنگام استفاده از اینترنت تشخیص دهد.

اکثر VPNها ادعا می‌کنند که از IP آدرس شما محافظت خواهند کرد، اما واقعیت کمی متفاوت است! براساس مطالعه‌ای که روی اپلیکیشن‌های وی پی ان اندروید انجام شده است، مشاهده شده که 84% از VPNها، آدرس آی پی واقعی کاربران را نشت خواهند داد.

جهت تست کردن سرویس VPN خود برای شناسایی نشت‌های آی پی آدرس، از این ابزار تست نشت IP استفاده کنید.

البته باید توجه داشته باشید که در دوحالت باید به تست سرویس VPN خود بپردازید. زمانی که اتصال وی پی ان فعال باشد و زمانی که درحال برقراری مجدد اتصال قرار دارد. دلیل آن این است که اکثر VPNها وقتی بعد از یک قطعی اتصال، درحال اتصال مجدد هستند، آدرس IP را نشت خواهند داد.

هنگامی که اتصال VPN قطع می‌شود، VPNها باید یک “کلید توقف” (Kill Switch) داشته باشند تا تمام ترافیک اینترنت را به‌طور کامل بلاک کنند.

مراحل تست یک وی پی ان به‌منظور پیداکردن نشت آدرس IP:

1. اول از همه IP حقیقی خود را شناسایی کنید. مطمئن شوید وی‌پی‌ان‌تان خاموش است. ممکن است خود وی‌پی‌ان IP شما را نشان دهد، همچنین می‌توانید عبارت « What’s my IP» را جستجو کنید و سایت‌هایی را بیابید که ‌آن را خیلی سریع به شما نشان می‌دهند.

آی‌پی خودتان را چک کنید

اگر «What’s my IP» را گوگل کنید، احتمالا آدرس IP خود را با فرمت IPv6 یا IPv4 خواهید دید. اکثر وی‌پی‌ان‌ها آدرس IPv4 را نشان می‌دهند و بسیاری از وبسایت‌ها، امکان دیدن هر دو نوع IP را به شما می‌دهند.

سرچ آی‌پی در گوگل

آدرس IP خود را یادداشت کنید، در طول این تست VPN نیاز است به آن مراجعه کنید.

۲. وی‌پی‌ان را روشن کنید و به یک سرور (هر سروری) متصل شوید. IP ظاهری (Virtual IP) در این جا همان آدرس IP وی‌پی‌ان شماست که باید با IP حقیقی که در مرحله قبل یادداشت کردید متفاوت باشد.

مقایسه IP حقیقی و ظاهری

۳. عبارت « What’s my IP» را دوباره جستجو کنید یا از سایت‌های نشان‌دهنده‌ی IP استفاده کنید و نتیجه را با IP ظاهری وی‌پی‌ان مقایسه کنید. اگر این دو یکی باشند یعنی وی‌پی‌ان شما با موفقیت IP شما را مخفی کرده است.

نشت IP حقیقی

اما اگر نتیجه با IP حقیقی شما از مرحله‌ یک یکسان بود، وی‌پی‌ان شما در تست شکست خورده است و IP شما را نشت می‌دهد.

نحوه‌ی برطرف کردن نشت آدرس IP

اگر تست وی‌پی‌ان آدرس IP واقعی شما را نشان داد، اول از همه سعی کنید به یک سرور دیگر وصل شوید و دوباره امتحان کنید. اگر این کار مشکل را حل نکرد، یک وی‌پی‌ان دیگر با امنیت بالاتر را انتخاب کنید. ردگیری IP از راه‌هایی است که کمپانی‌هایی مانند گوگل توسط آن اطلاعات شما را جمع کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این که یک وی‌پی‌ان نمی‌تواند از تمامی راه‌های ردیابی وب (web tracking) جلوگیری کند، اما می‌تواند ردگیری توسط IP را ناممکن کند.

بعضی از وی‌پی‌ان‌ها ارتباطات IPv6 را در بر نمی‌گیرند. اگر IPv6 در کامپیوترتان فعال باشد و به یک وبسایت دارای IPv6 متصل شوید، ممکن است وی‌پی‌ان آدرس IPv4 را حفاظت کند و در عین حال، ترافیک IPv6 را عبور دهد. در این حالت IPv6 را روی دستگاه خود غیر فعال کنید یا وی‌پی‌انی را انتخاب کنید که از این نوع IP نیز محافظت کند. هر وی‌پی‌انی که از IPv6 پشتیبانی کند IPv4 را نیز در بر می‌گیرد.
پنهان کردن آدرس IP از اولین دلایلی است که افراد از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند و اگر وی‌پی‌ان شما چنین سطح پایه‌ای از خدمات را ارائه نمی‌دهد بهتر است سرویس VPN دیگری را انتخاب کنید.

نشت WebRTC

WebRTC یک API است که غالباً در مرورگرهایی نظیر فایرفاکس، کروم و اُپرا دیده می‌شود و بدون نیاز به هیچ‌گونه پلاگین یا افزونه‌ی اضافه، امکان اشتراک‌گذاری فایل به صورت P2P و هم‌چنین امکان چت صوتی و ویدئویی را در یک مرورگر وب به وجود می‌آورد. پلاگین‌های مختلفی برای ایجاد امکان پشتیبانی از WebRTC در اینترنت اکسپلورر و دیگر مرورگرها در دسترس است.

نشت WebRTC هنگامی رخ می‌دهد که مرورگر شما هنگام درخواست‌های WebRTC و در حالتی که وی‌پی‌ان روشن است، آدرس IP حقیقی را نمایان کند. یک وی‌پی‌ان خوب از نشت WebRTC جلوگیری می‌کند، اما همه‌ی وی‌پی‌ان‌ها چنین کاری را انجام نمی‌دهند.

برای جلوگیری از نشت اطلاعات خود می‌توانید WebRTC را در مرورگر خود متوقف کنید.

تست نشت WebRTC 

۱. با وی‌پی‌ان خاموش به وبسایتی بروید که می‌تواند وی‌پی‌ان شما را برای حفاظت WebRTC تست کند. ما این جا از BrowserLeaks.com استفاده کرده‌ایم. می‌توانید آدرس IP حقیقی خود را زیر قسمت Public IP Address مشاهده کنید.

مشاهده IP حقیقی در BrowserLeaks

۲. به وی‌پی‌ان متصل شده و صفحه را رفرش کنید. اگر مرورگرتان دارای محافظت در برابر نشت WebRTC باشد، آدرس IP ایجادشده توسط وی‌پی‌ان را در این جا مشاهده می‌کنید.

آدرس IP حقیقی مخفی است

در اسکرین شات‌های بالا آدرس IP در تست WebRTC با IP مربوط به وی‌پی‌ان یکی است. اگر شما هم نتایج مشابهی داشتید پس تست وی‌پی‌ان شما موفق بوده و به درستی آدرس IP را مخفی می‌کند.
اگر بعد از تست وی‌پی‌ان همچنان آدرس IP حقیقی را می‌بینید، در این صورت وی‌پی‌ان مد نظر، IP شما را هنگام ایجاد درخواست WebRTC توسط مرورگر وب نشت می‌دهد.

نحوه برطرف کردن نشت WebRTC

اگر مرورگر شما IP را توسط WebRTC نشت می‌دهد، گزینه‌های مختلفی برای حل این مشکل دارید. راحت‌ترین، امن‌ترین و موثرترین راه حل، استفاده از وی‌پی‌انی است که در برابر نشت WebRTC از شما حافظت کند.

شما باید بتوانید در همه حال برای حافظت از اطلاعات شخصی به وی‌پی‌ان خود اعتماد داشته باشید؛ هنگام استفاده از WebRTC، استفاده از برنامه‌های بانکی، فرستادن یک فایل، جستجو در اینترنت با وای فای‌های رایگان و یا تلاش برای آنبلاک کردن یک وبسایت تحریم‌شده.

بدون یک وی‌پی‌ان قابل اعتماد، نیاز است که WebRTC را در مرورگر خود غیر فعال کنید. این کار نشت‌های WebRTC را متوقف می‌کند، اما در عین حال شما را از استفاده از عملکرد‌های مربوط به WebRTC نیز محروم می‌کند.

تست سرعت VPN

علاوه بر امنیت و حریم‌خصوصی، سرعت نیز یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر سرویس وی پی ان به شمار می‌رود. عوامل زیادی وجود دارند که بر سرعت VPN تاثیر می‌گذارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • محدودیت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) شما

مهم نیست که VPN شما چقدر سریع است، چراکه سرعت آن هیچ‌گاه بیشتر از سرعت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما نخواهد شد. ISP شما، سرعت کلی اینترنت شما را کنترل خواهد کرد.

  • سطح رمزگذاری

هرچه سطح رمزگذاری افزایش پیدا کند، سرعت VPN کمتر می‌شود. پروتکل L2PT امن‌تر از پروتکل PPTP است اما سرعت آن به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر است. اگر بیشتر فعالیت‌های شما در اینترنت نیازمند سطح بالایی از رمزگذاری نیستند، ترجیح بر این است که از سطح پایین‌تری از رمزگذاری استفاده کنید (تا سرعت اینترنت کافی را داشته باشید).

  • فاصله فیزیکی بین کاربر و سرور VPN

این امر یکی از رایج‌ترین جنبه‌های تاثیرگذار بر سرعت VPN به شمار می‌رود. اگر شما در هند باشید و از یک سرور VPN که در آمریکا قرار دارد استفاده ‌کنید، باید با سرعت پایین اینترنت کنار بیایید. انتخاب یک سرویس VPN که سرور آن در نزدیکی شما باشد، می‌تواند مشکل شما را حل کند.

  • تعداد کاربران فعال بر روی سرور VPN

تعداد کاربران بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات VPN پرطرفدار از ظرفیت سرورهای آن‌ها بیشتر است که منجر به افت سرعت آن‌ها می‌شود. قبل از خرید یک VPN، اطمینان حاصل کنید که VPN مورد نظر دارای یک صفحه‌ی وضعیت سرور باشد اکه اطلاعات پهنای باند را به صورت بلادرنگ نمایش دهد.

  • تنظیمات فایروال

تنظیمات فایروال شما نباید با ترافیک VPN یا عملکرد CPU شما تداخل داشته باشد، چراکه ممکن است بر روی سرعت اینترنت شما بسیار تاثیر بگذارد.

  • قدرت پردازشی دستگاه

وقتی یک VPN بر روی  کامپیوتر یا موبایل شما فعال است، دستگاه دائماً درحال کارکردن در پشت‌صحنه (background) و رمزگذاری و رمزگشایی بسته‌های اطلاعاتی است. این کار، به مقدار قابل توجهی  قدرت پردازشی نیاز دارد. پس هرچه سرعت اینترنت بالاتر باشد، قدرت پردازش بیشتری هم نیاز خواهد بود.

بنابراین اگر سرعت VPN شما بالا باشد و اتصال اینترنت بسیار باکیفیتی هم دراختیار داشته باشید، ممکن است CPU باشد که به خاطر قدرت پردازشی پایین، سرعت اینترنت شما را محدود کرده است.

برای تست سرعت VPN خود می‌توانید به وبسایت Speedof.me مراجعه کنید.

اگر ازطریق VPN اطلاعات ما نشت پیدا کرد چه کنیم؟

اگر وی پی ان شما مشکل نشت اطلاعات داشت، می‌توانید با تیم پشتیبانی VPN تماس برقرار کرده و مشکل خود را گزارش کنید (که البته اگر از VPNهای خارجی استفاده می‌کنید، این امر تقریباً غیرممکن خواهد بود و اگر از VPNهای داخلی استفاده می‌کنید و برای استفاده از آن پول پرداخت کرده‌اید، به‌راحتی می‌توانید با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید).

جدا از این، می‌توانید از ابتدا یک VPN پرقدرت، سریع و ایمن را انتخاب کنید که اطلاعات شما را امن نگه‌خواهد داشت.

۵ دیدگاه ها

  1. واقعا از زمانی که ۵ ماهه پیش حدودا آبدیت شد اصلا بدرد نمیخوره اصلا ..من نزدیک ۲ سالو نیم دارمش ولی قبلا عالی بود این چند ماه افتضاح ..ویگه هم نمیخوام تمدید کنم اشتراکو ..وی پی ان رایگان از این بهتره

  2. عالی بود
    تشکر از شما بابت اطلاعات خوبتون

  3. فیلتر خوبی بود.قابلیت kill switch نداره

  4. بسیار عالی🤞کامل و دقیق بود .

  5. ایپد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *