روسیه اپلیکیشن پیام‌رسان Signal را به دلیل نقض قوانین ضدتروریسم مسدود کرد.

سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه به نام Roskomnadzor دسترسی به سرویس پیام‌رسان رمزگذاری شده‌ی Signal را محدود کرده است. این اقدام به دلیل آنچه که Roskomnadzor به عنوان نقض قوانین ضدتروریسم و ضدافراط‌گرایی روسیه توصیف می‌کند، انجام شده است.

Roskomnadzor امروز به اینترفاکس اعلام کرد که دسترسی به Signal را به دلیل رعایت نکردن قوانینی که برای جلوگیری از استفاده این پیام‌رسان در فعالیت‌های تروریستی و افراط‌گرایانه وضع شده‌اند، محدود کرده است.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که بسیاری از کاربران روسی گزارش دادند که روز جمعه در استفاده از Signal با مشکلاتی مواجه شده‌اند و کارشناسان فناوری اطلاعات اعلام کردند که این سرویس در روسیه مسدود شده است.

Signal تأیید کرده است که برخی کشورها خدمات آن را مسدود می‌کنند و به کاربران توصیه کرده است که ویژگی داخلی دور زدن سانسور را از طریق مسیر Settings، Privacy ، Advanced و Censorship circumvention فعال کنند.

Signal می‌گوید که در حال توسعه روش‌های پیشرفته‌تری برای مقابله با سانسور است، اما برای موفقیت بیشتر در این زمینه، لازم است که شرکت‌های بزرگ به جای استفاده از سربرگ‌های SNI به صورت متن ساده، این موضوع را جدی بگیرند و اقداماتی انجام دهند.

راه‌حل‌هایی مانند Encrypted Client Hello (ECH) نام سرور را از مرحله دست‌دهی (handshake) پروتکل TLS به صورت متن ساده حذف می‌کنند، که این امر باعث می‌شود ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) که قصد مسدود کردن سایت‌ها و خدمات مورد نظر شما را دارند، کار بسیار سخت‌تری داشته باشند — اما این راه‌حل هنوز به طور گسترده پشتیبانی نمی‌شود. ما امیدواریم که این وضعیت شروع به تغییر کند.

تیم Signal در حال تلاش برای حفظ و بازگرداندن دسترسی کاربران به این سرویس است و از کاربران بابت صبر و حمایت‌شان تشکر می‌کند.

در مارس ۲۰۲۳، روسیه استفاده از بسیاری از پیام‌رسان‌های خصوصی خارجی را در دولت و نهادهای دولتی ممنوع کرده بود و رویداد کنونی در ادامه آن ممنوعیت رخ داده است.

فهرست اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ممنوعه شامل Discord، Microsoft Teams، Telegram، Threema، Viber، WhatsApp، و WeChat بود، اما نام Signal در این فهرست ذکر نشده بود.

روسیه همچنین محصولات معتبرترین VPNها را در سه مرحله مختلف ممنوع کرده است: یکی در ژانویه ۲۰۲۰، یکی در ژوئن ۲۰۲۱ و یکی دیگر در دسامبر ۲۰۲۱.

اپل به دلیل درخواست Roskomnadzor، تعدادی از اپلیکیشن‌های VPN را از اپ استور روسیه حذف کرده است، زیرا این اپلیکیشن‌ها برای دسترسی به محتوای غیرقانونی در روسیه به کار می‌رفته‌اند.

دولت روسیه در روز پنج‌شنبه دسترسی به یوتیوب را مسدود کرد، در حالی که پیش‌بینی می‌شد که این اقدام در ماه سپتامبر به طور کامل انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *