اینترپل موفق شد بیش از ۴۰ میلیون دلار دزدیده شده در حمله‌ی BEC را پس بگیرد.

اینترپل از یک مکانیزم خاص برای جلوگیری از پرداخت‌های غیرقانونی استفاده کرده و توانسته است پول دزدیده شده در یک حمله‌ی کلاهبرداری ایمیلی را برای یک شرکت در سنگاپور بازیابی کند.

این بازیابی که توسط اینترپل انجام شده، بزرگ‌ترین نمونه‌ی بازیابی پول‌هایی است که از طریق حملات کلاهبرداری ایمیلی (BEC) به سرقت رفته‌اند.

کلاهبرداری‌های BEC شامل حملاتی هستند که در آن مجرمان از طریق فریبکاری و دستکاری در ایمیل‌های تجاری تلاش می‌کنند پول‌هایی که به‌طور قانونی باید به حساب‌های مشخصی واریز شوند، به حساب‌های خودشان منتقل کنند.

این حملات توسط بازیگران تهدید (مجرمان) انجام می‌شود که آدرس ایمیل یک فروشنده یا شرکت را به خطر می‌اندازند تا بخش‌های مالی را فریب دهند و اطلاعات بانکی جدیدی را تأیید کنند که باید پرداخت به آن ارسال شود. وقتی مجرمان تهدید پرداخت را دریافت می‌کنند، به سرعت از پول‌شویان استفاده می‌کنند تا حساب را تخلیه کرده یا آن را به حساب‌های متعدد دیگر تحت کنترل خود منتقل کنند.

در سال ۲۰۲۳، مرکز شکایات جرایم اینترنتی FBI تعداد زیادی شکایت دریافت کرده و مجموع زیان‌های مالی ناشی از کلاهبرداری‌های ایمیل تجاری به حدود ۲.۹ میلیارد دلار رسیده است.

I-GRIP بیش از ۴۰ میلیون دلار را بازیابی کرد.

یک شرکت کالا در سنگاپور از طریق ایمیلی که تصور می‌کرد از تأمین‌کننده‌ی خود دریافت کرده، قربانی حمله‌ی BEC شد.

در تاریخ ۱۵ ژوئیه، شرکت ایمیلی از تأمین‌کننده دریافت کرده بود که در آن درخواست شده بود تا پرداخت معوقه به یک حساب بانکی جدید در تیمور شرقی ارسال شود، و این مطلب در بیانیه رسمی ذکر شده است.

ایمیل دریافتی از یک حساب جعلی بوده که تنها با تفاوتی جزئی در املای آدرس ایمیل رسمی تأمین‌کننده ساخته شده بود.

شرکت، با تصور اینکه درخواست دریافت‌شده معتبر است، مبلغ زیادی را به حساب‌های بانکی کلاهبرداران واریز کرده و تنها بعد از چهار روز متوجه شده که قربانی یک حمله کلاهبرداری شده است.

پس از گزارش حمله به مقامات سنگاپور، نیروی انتظامی از سیستم I-GRIP اینترپل برای درخواست کمک از مقامات تیمور شرقی استفاده کرد و توانست ۳۹ میلیون دلار از پول‌های دزدیده‌شده در حمله BEC را بازیابی کند.

تحقیقات اضافی توسط مقامات تیمور شرقی باعث دستگیری هفت مظنون و بازیابی ۲ میلیون دلار دیگر شد، که مجموع کل پول‌های بازیابی‌شده را به ۴۱ میلیون دلار رساند.

در ماه ژوئن، یک عملیات پلیس جهانی به نام ‘عملیات نور اول’، ۳,۹۵۰ نفر را به خاطر مشارکت مشکوک آن‌ها در کلاهبرداری‌های فیشینگ، کلاهبرداری‌های Pig Butchering، وب‌سایت‌های خرید آنلاین جعلی، و کلاهبرداری‌های عاشقانه و جعل هویت دستگیر کرد.

سیستم I-GRIP در عملیات‌های مختلف برای بازیابی پول‌های دزدیده‌شده استفاده شده و از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۲۲، توانسته است بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های دزدیده‌شده را بازیابی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *