چیزهایی که باید درباره مدرک جدید CCNP Enterprise بدانید

تغییر می‌تواند ترسناک باشد. وقتی تغییری اتفاق می‌افتد، نمی‌دانید باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید. در واقع هیچ‌کس نمی‌داند، چون در صورت تغییر شرایط، همه‌چیز برای همه جدید خواهد بود. وقتی سیسکو در ماه جوئن سال 2019 اعلام کرد که تغییراتی را در گواهینامه‌ی خود ایجاد کرده است، افراد زیادی از این اتفاق شوکه شدند.

اما حالا ما تجربه‌ی این تغییر را داریم و می‌توانیم از این تجربه استفاده کنیم. مسیرهای جدید برای دریافت این مدرک روز بیست چهارم فوریه‌ی سال 2020 اعلام شدند. تغییرات ایجادشده مواردی مانند کنارگذاشتن گواهینامه‌ی CCENT، کنارگذاشتن تمام مسیرهای دریافت گواهینامه‌ی CCNA و جایگزینی آن‌ها با تنها یک مسیر و معرفی یک گواهینامه‌ی معتبر سیسکو به نام DevNet را شامل می‌شوند. به علاوه به خاطر این تغییرات بسیاری از اطلاعات موجود در اینترنت درباره‌ی گواهینامه‌های سیسکو دیگر معتبر نیستند.

به همین خاطر در این مقاله خواهیم دید سیسکو تا چه اندازه در گواهینامه‌ی جدید CCNP Enterprise تغییر ایجاد کرده است. هم‌چنین مسیرهای جدید برای کسب گواهینامه‌ی CCNP، آزمون‌های جدید و اطلاعاتی را که باید برای آماده‌شدن جهت شرکت در این آزمون‌ها داشته باشید مرور خواهیم کرد.

گواهینامه‌ی CCNP Enterprise: اصول پایه

اولین چیزی که باید بدانید این است: برای دریافت گواهینامه‌ی CCNP Enterprise باید دو آزمون را پشت سر بگذارید؛ یعنی مانند بقیه‌ی گواهینامه‌های جدید سیسکو، برای دریافت این گواهینامه باید هم در یک آزمون پایه و هم در یک آزمون تخصصی قبول شوید. مزیت این شیوه این است که با قبولی در هر یک از آزمون‌های تخصصی، یک مدرک تخصصی جداگانه از سوی سیسکو دریافت می‌کنید.

انتخاب آزمون‌های پایه به مسیری بستگی دارد که می‌خواهید طی کنید. در صورتی که قصد دریافت گواهینامه‌ی CCNP Enterprise را داشته باشید باید آزمون CCNP ENCOR 350-401 را بگذرانید. حتی در صورت کسب نمره‌ی قبولی در آزمون پایه نیز یک مدرک تخصصی دریافت خواهید کرد که در این مورد مدرک تخصصی Enterprise Core خواهد بود. به علاوه قبولی در امتحان پایه‌ی ENCOR 350-401 برای دریافت گواهینامه‌های CCIE Enterprise Infrastructure و CCIE Enterprise Wireless نیز لازم است.

گواهینامه‌ی CCNP Enterprise: آزمون ENCOR 350-401

آزمون ENCOR 350-401 یک آزمون 120 دقیقه‌ای است که دانش کلی شما را نسبت به پیاده‌سازی فناوری‌های پایه‌ در شبکه‌های سازمانی می‌سنجد. هزینه‌ی این آزمون در آمریکا 400 دلار است. با این که برای شرکت در آزمون به طور رسمی هیچ پیش‌نیازی لازم نیست، سه تا پنج سال تجربه‌ی عملی در پیاده‌سازی راهکارهای مربوط به شبکه‌های سازمانی توصیه می‌شود. وقتی در آزمون پایه قبول شدید، از زمان قبولی سه سال مهلت دارید که در یک آزمون تخصصی شرکت کرده و مدرک CCNP Enterprise را دریافت کنید.

با بررسی تعداد سوالاتی که سیسکو برای هر موضوع در امتحان در نظر گرفته است، می‌توان گفت آزمون پایه‌ی CCNP Enterprise مهارت‌های شما را در زمینه‌های زیر می‌سنجد (عدد ذکرشده در پرانتز میزان تمرکز امتحان بر روی هر موضوع را نشان می‌دهند):

  • معماری (15%)
  • مجازی‌سازی (10%)
  • زیرساخت (30%)
  • Network Assurance (10%)
  • امنیت (20%)
  • اتوماسیون (15%)

می‌خواهید در این دوره شرکت کنید؟ روی دکمه زیر کلیک کنید:

چه کسانی باید برای گرفتن مدرک CCNP اقدام کنند؟

خب، حالا چه کسانی باید به دنبال دریافت مدرک CCNP، به خصوص مدرک CCNP Enterprise باشند؟ بیایید فرض کنیم شما پیش از 24 فوریه‌ی 2020 یکی از گواهینامه‌هایی که در حال حاضر کنار گذاشته شده‌اند، مانند CCNA Routing and Switching را داشته‌اید. در این صورت اگر هم‌زمان با اعمال تغییرات در این تاریخ، مدرک خود را به مدرک CCNA جدید تبدیل کرده‌ باشید، پس از این کار اقدام برای دریافت یک مدرک CCNP مرتبط، گامی منطقی به نظر می‌رسد. در این مورد خاص، گام منطقی بعدی دریافت مدرک CCNP Enterprise است.

بسیاری از مهارت‌هایی که برای دریافت مدرک CCNP Enterprise لازم هستند در عمل و در محیط‌ شبکه‌های سازمانی هم لازم هستند. برای مثال مهندسان شبکه می‌توانند از مهارت‌ها و تاثیر مثبتی که داشتن مدرک CCNP بر روی رزومه‌ی آن‌ها می‌گذارد بهره‌مند شوند. به خاطر جایگاه مهم راهکارهای سیسکو، دریافت مدرک CCNP Enterprise کاملا توجیه‌پذیر است. هم‌چنین مدارک تخصصی که در مسیر دریافت این مدرک به شما اعطا می‌شوند به خودی‌ خود دارای ارزش فراوانی بوده و کمک زیادی به پیشرفت شما می‌کنند.

میزان دشواری آزمون‌های جدید CCNP

اگر حین مطالعه‌ی این مقاله برایتان سوال شده که آزمون‌های جدید از آزمون‌های قدیمی سخت‌تر هستند یا نه، باید بگوییم که نمی‌توان جواب مشخصی به این سوال داد. با این وجود ما اگر بخواهیم طبق نظر خود جواب مختصری بدهیم، باید بگوییم بله، آزمون‌های جدید از آزمون‌های قدیمی سخت‌تر هستند.

ولی باید این را هم در نظر داشته باشید که آزمون‌های قدیمی واقعا خیلی خیلی قدیمی بودند. این آزمون‌ها نیاز به یک به‌روزرسانی گسترده داشتند تا موضوعاتی را که در محیط شبکه‌های امروزی پرکاربردتر هستند پوشش دهند. برای مثال فهم پایتون و کدهای ساده‌ی نوشته شده به این زبان بخشی از قسمت اتوماسیون در آزمون‌های جدید است. این مورد و موارد مشابه آن در آزمون‌های قدیمی CCNP وجود نداشتند. با وجود این که این به‌روزرسانی آزمون‌ها را از گذشته سخت‌تر کرده، ولی در عین حال باعث شده به نیازمندی‌های عملی نیز نزدیک‌تر شوند.

چطور باید برای آزمون‌های جدید CCNP آماده شد؟

داشتن تجربه‌ی عملی مرتبط با شبکه، مطالعه‌ی متناسب با ساختار آزمون‌ها و دسترسی به منابع مناسب به شما کمک می‌کند از زمانی که به مطالعه برای آزمون CCNP اختصاص می‌دهید بیشترین بهره را ببرید. آزمون‌های جدید سیسکو آسان نیستند، ولی تا به حال شنیده‌ها حاکی از آن است که «متعادل» هستند. به این معنی که با ساختار اعلام‌شده توسط سیسکو تطابق زیادی دارند. اگر به اندازه کافی تلاش کنید و عادت‌های مطالعاتی درستی داشته باشید، شانس شما برای قبولی در این آزمون‌ها بالاست.

کلام آخر

به طور خلاصه، مدرک CCNP جدید ارزش و اعتبار مدرک CCNP قدیمی را از دست نداده است، ولی محتوای آن به‌روز شده است. آزمون‌های جدید CCNP چالشی، کاربردی و به‌روز هستند. آزمون‌های قدیمی دیگر زیادی قدیمی شده بودند و می‌توان با قطعیت گفت اصلاح آزمون‌ها و مطابقت‌دادن آن‌ها با مهارت‌هایی که در حال حاضر مورد تقاضای بازار کار هستند، تصمیم درستی بوده است. به علاوه، ارائه‌ی مدرک‌های تخصصی در طول مسیر باعث می‌شود پیشرفت خود را بهتر حس کنید. امیدواریم در گرفتن مدرک CCNP خود موفق باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *