آیا جایگاه شغلی دیجیتال فارنزیک برای شما مناسب است؟

آیا جایگاه شغلی دیجیتال فارنزیک برای شما مناسب است؟

دیجیتال فارنزیک، نقشی اساسی در حوزه امنیت سایبری دارد. با توجه به منشأ و کاربرد اخیر آن، تحقیقات فارنزیک دیجیتال، توسط بسیاری از سیستم‌های قضایی به‌درستی درک نشده است. با وجود این، با توجه به بالا رفتن سطح حملات سایبری، هر سازمان باید دیجیتال فارنزیک را به راهکارهای امنیت سایبری خود اضافه کند.

به همین ترتیب، پیش‌بینی ‌می‌شود که طی دهه آینده، دیجیتال فارنزیک و سایر زمینه‌های مرتبط با امنیت اطلاعات، به سرعت رشد کنند. این موضوع، شغل‌های قابل توجهی به کسانی که قصد ورود به هریک از زمینه‌های مرتبط با آن‌ها را دارند، ارائه می‌کند.

دوره CHFI از موسسه EC-Council، برای حفظ تمامیت بالای تحقیقات دیجیتال فارنزیک ضروری است و به‌عنوان اولین دوره ورود به این حوزه شناخته ‌می‌شود. گواهینامه CHFI همچنین دانش مربوط به متخصصان حقوقی، آژانس‌های اجرای قانون، متخصصان امنیتی، مدیران سیستم و سایر افرادی که نگران یکپارچگی یک زیرساخت شبکه‌ای هستند را تقویت ‌می‌کند.

برای شرکت در دوره CHFI، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید: 

آیا جایگاه شغلی دیجیتال فارنزیک، جایگاه شغلی خوبی است؟

دیجیتال فارنزیک، کامپیوتر فارنزیک یا سایبر فارنزیک، حوزه‌های علمی مربوط به ‌جرم شناسی هستند که به مرحله بعد از پاسخگویی به حادثه و شروع تحقیقات فنی با هدف جمع آوری اطلاعات در مورد حملات و جرایم دیجیتالی، مربوط ‌می‌شوند. دیجیتال فارنزیک یک انتخاب شغلی خوب برای مدیران شبکه، کارشناسان امنیت فناوری اطلاعات، متخصصان امنیت سایبری و سایر تیم‌های رایانه‌ای است که ‌می‌خواهند موضوعات مربوط به جرم شناسی دیجیتالی را در درک کنند.

این مسیر شغلی، همچنین برای مدیرانی که ‌می‌خواهند درک کنند چگونه دیجیتال فارنزیک به‌عنوان یک مؤلفه استراتژیک، امنیت عمو‌می ‌رایانه سازمانی را تضمین می‌کند، مفید است. همچنین این جایگاه شغلی، برای افرادی که در بخش‌های فناوری اطلاعات، بخش‌های حقوقی و مدیریت شرکت فعالیت ‌می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

به دلیل افزایش جرایم رایانه‌ای در دنیای دیجیتالی امروز، جنبه‌های دیگر دیجیتال فارنزیک نیز مانند تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات حوزه نفوذ به رایانه‌ها، ‌می‌تواند بسیار مفید باشد. دوره CHFI شامل شناسایی فعالیت‌های مربوط به روند نفوذ، به دست آوردن شواهد مناسب برای گزارش تخلف و انجام ممیزی برای کاهش حملات بیشتر است. متخصصان CHFI ‌می‌توانند روش‌های مختلفی را برای شناسایی نوع داده موجود در سیستم رایانه‌ای به کار گیرند و اطلاعات فایل رمزگذاری شده، حذف شده یا آسیب دیده را از طریق فرآیندی به نام “بازیابی اطلاعات رایانه” بازیابی کنند.

چه فعالیت‌هایی در فرایند دیجیتال فارنزیک انجام ‌می‌شود؟

همانند فرایند تحقیقات جرم شناسی، شاخه جرم شناسی رایانه‌ای هم معمولاً بخشی از یک فرایند تحقیقاتی گسترده‌تر است که شامل رشته‌های مختلف ‌می‌شود. جرم شناسی ‌رایانه‌ای ‌می‌تواند در هر دو تحقیقات قضایی و خصوصی اعمال شود. بعضی اوقات، شواهد جمع آوری شده به عنوان نوعی مجموعه اطلاعاتی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد که باعث پیگرد قانونی نیز ‌می‌شود. به عنوان مثال، از شواهد جمع آوری شده ‌می‌توان برای ردیابی، شناسایی و کاهش سایر جرایم مرتبط با رایانه استفاده کرد.

متخصص دیجیتال فارنزیک، با طرح سوالات “چه کسی، کجا و چه موقع”، از افراد درگیر در حادثه، برای تعیین نحوه پاسخ به حمله و نحوه پیگرد قانونی مقصر یا مقصران، استفاده ‌می‌کند. همچنین این متخصص، با استفاده از ابزارهای مربوط به این حوزه و با بررسی اطلاعات تبادلی در بستر شبکه، متوجه ‌می‌شود که فرد خرابکار چه کاری در شبکه انجام داده و یا از چه شیوه‌ای برای ورود به شبکه استفاده کرده است. حتی ‌می‌توان فهمید که آیا به نقاط حساس دسترسی داشته یا نه و در صورت دسترسی، آیا اطلاعات مهم را به سرقت برده است یا خیر.

تحلیلگران جرم شناسی رایانه‌ای، در طی فرآیندهای CHFI از تعدادی ابزار پیشرفته بر اساس نوع حمله سایبری که با آن روبرو هستند، استفاده ‌می‌کنند. آن‌ها اطلاعاتی از قبیل عکس، اسناد و پیام‌ها را از طریق تلفن همراه، ایمیل، فایل‌های ZIP و فلش درایو، سی دی و سایر دستگاه‌های ذخیره کننده فرد مهاجم به‌دست ‌می‌آورند.

به‌علاوه، محقق امنیت سایبری برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند برای تحقیقات، از آن‌چه به عنوان ردپای دیجیتالی شناخته ‌می‌شود، استفاده ‌می‌کند. ردپای دیجیتالی به اطلاعات مهمی ‌درمورد یک فرد، که مثلا روی چه دستگاه‌هایی فعالیت داشته، چه وبسایت‌هایی را بازدید کرده و زمان فعال بودن آن‌ها، اشاره دارد.

پرونده‌هایی زیادی وجود دارند که با استفاده از روند دیجیتال فارنزیک حل شده‌اند از جمله پرونده Michelle در سال 2000، پرونده Krenar Lusha در سال 2009، پرونده Matt Baker درسال 2010، اختلاف بین FBI و شرکت Apple در سال 2015 و 2016 و چندین پرونده دیگر.

چرا فرایند جرم شناسی ‌رایانه‌ای مهم است؟

به‌دلیل فراگیر شدن استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی و افزایش جرایم رایانه‌ای، به موازات آن، بحث جرم شناسی رایانه‌ای بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. برخی از دلایل اهمیت جرم شناسی رایانه‌ای عبارتند از:

1- جمع آوری اطلاعات حیاتی

جرم شناسی ‌رایانه‌ای به دلایل یکسان هم برای سازمان‌های خصوصی و هم برای سازمان‌های دولتی، مهم است. متخصصان جرم شناسی ‌رایانه‌ای، اطلاعاتی را ارائه ‌می‌دهند که ممکن است خود سازمان‌ها به آن‌ها دسترسی نداشته باشند.به عنوان مثال، اگر شما جرم شناسی ‌رایانه‌ای را یاد بگیرید، ‌می‌توانید بخش فنی و حقوقی این حوزه را بفهمید که به شما در گرفتن اطلاعات مهم کمک ‌می‌کند، به خصوص هنگا‌می که یک نفوذ به شبکه را تجربه ‌می‌کنید. اطلاعات جمع آوری شده به شما کمک ‌می‌کند که هنگام دستگیری، از متجاوز شکایت کنید.

2- صرفه‌جویی در هزینه‌ها

اهمیت دیگر دیجیتال فارنزیک، ظرفیت آن برای صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت شما است. تعدادی از مدیران، درصد زیادی از منابع فناوری اطلاعات خود را به امنیت شبکه و رایانه اختصاص ‌می‌دهند. طبق یک بررسی، پیش‌بینی شده که بازار جهانی سیستم‌های تشخیص نفوذ و سیستم‌های پیشگیری از نفوذ (IDS / IPS)، از 4.7 میلیارد دلار در سال 2019 به 7.1 میلیارد دلار در سال 2024، با نرخ رشد سالانه ترکیبی(CAGR) ، 8.3% افزایش یابد.عوامل محرک جهش سرمایه‌گذاری، شامل تغییر چشم انداز فضای سایبری، افزایش تعداد حملات سایبری پیشرفته و همچنین افزایش نیاز به رعایت چندین آیین نامه در آینده است. در نتیجه، سازمان‌ها ابزارهای امنیتی شبکه از جمله فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS)، پراکسی‌ها و غیره را نصب ‌می‌کنند که همگی وضعیت امنیتی شبکه‌ها را تقویت ‌می‌کنند.

3- به ایمنی و امنیت بیشتر کمک ‌می‌کند

داشتن دانش دیجیتال فارنزیک به شما کمک ‌می‌کند تا کل بقا و قابلیت اطمینان زیرساخت شبکه خود را تضمین کنید. شما با تهیه اطلاعات مربوط به هارد دیسک، تلفن‌های همراه و سایر منابع، ‌می‌توانید به فرایند شناسایی مجرم کمک کنید. این مجرم می‌تواند یک عامل داخلی (با قصد و نیت خرابکارنه) یا یک عامل خارجی باشد.

4- جمع آوری و حفظ شواهد حقوقی برای ارائه به دادگاه

در روند رسیدگی به پرونده‌های حوزه امنیت سایبری، ارائه مدارک موجه، یک عامل اصلی در جهت هدایت درست مسیر پرونده است. محققانی خبره، در زمینه شناسایی، جمع‌آوری، حفظ، تجزیه و تحلیل و مستندسازی مدارک جرم شناسی مهارت دارند که باعث می‌شود این شواهد در دادگاه‌های حقوقی، دارای اعتبار و قابل پذیرش باشند. بدون داشتن یک متخصص جرم شناسی ‌رایانه‌ای، سازمان شما ممکن است ناخواسته برخلاف قوانین عمل کند. در صورت عدم محافظت مؤثر از اطلاعات، این موضوع ممکن است منجر به مسئولیت و سایر اتهامات قانونی شود.

چگونه ‌می‌توان وارد یک موقعیت شغلی در زمینه فارنزیک دیجیتال شد؟

1- مدرک دانشگاهی

به منظور تبدیل شدن به یک متخصص جرم شناسی ‌رایانه‌ای، شما حداقل باید دارای مدرک لیسانس جرم شناسی، جرم شناسی ‌رایانه‌ای، عدالت کیفری و یا سایر زمینه‌های مرتبط باشید.

2- دریافت گواهینامه (تأیید شدن)

مؤسسات دیگری هم وجود دارند که گواهینامه‌های جرم شناسی ‌رایانه‌ای را همراه با آموزش ارائه ‌می‌دهند. این آموزش‌ها به شما کمک ‌می‌کند تا برخی از مهارت‌های لازم برای این جایگاه شغلی را یاد بگیرید.

3- کسب مهارت‌های لازم

بیشتر سازمان‌ها به‌دنبال متتخصصان جرم شناسی ‌رایانه‌ای هستند که میزان تسلط آن‌ها تاییده شده باشد. برخی از مهارت‌های اصلی مورد نیاز برای این موقعیت شغلی عبارتند از:

  • مهارت‌های تحلیل و حل مسئله
  • تبادل مؤثر اطلاعات دیجیتال، هم به صورت مجازی و هم مکتوب
  • مهارت و دانش فنی
  • دانش کافی در مورد ‌هارد دیسک‌ها و فایل سیستم‌ها
  • تسلط بر روی جرم شناسی دستگاه‌های تلفن همراه، سیستم عامل‌های ‌رایانه‌ای و انواع نرم افزارهای مخرب
  • دانش جامع در مورد مسائل اخلاقی و حقوقی در مورد داده‌ها

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *