۱۰ مورد از مهم‌ترین حملات سایبری در طول تاریخ

10 مورد از مهم‌ترین حملات سایبری در طول تاریخ

جنگ‌های سایبری همیشه تیتر داغ اخبار بوده و هستند. حملات سایبری، شامل گروه‌های مخفی است که گاهی برای سرگرمی یا به رخ‌کشیدن توان دولتی و برای سرقت اطلاعات طبقه‌بندی شده، شروع به هک سیستم می‌کنند. به طوری که چشم انداز اینترنت تبدیل به یک میدان جنگ دو سویه می‌شود. اما قربانیان این حملات، واقعا چه کسانی هستند؟

به احتمال زیاد، این موضوع همیشه برای بسیاری از ما، سوال بوده است. به همین خاطر، فهرستی از مهم‌ترین حملات سایبری تاریخ و چگونگی این حملات را در این‌جا جمع‌آوری کرده‌ایم که به ۱۰ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کرم رایانه‌ای موریس (1988)

موریس، فارغ‌التحصیل دانشگاه Cornell، خالق اولین کرم رایانه‌ای است که از طریق اینترنت منتقل می‌شود. او ادعا می‌کند که هدف او آسیب رساندن به کسی نبوده بلکه تنها برای تعیین و دانستن وسعت فضای اینترنت دست به چنین اقدامی زده است.

 

RobertMorris worm

هنگامی که کرم رایانه‌‌ای باعث به وجود آمدن یک خطای اساسی در رایانه شد، برنامه‌ی موریس به ویروس تبدیل شد و به سرعت شروع به همانندسازی و آلوده شدن رایانه‌های دیگر و در نتیجه، حملات DDOS کرد.

دوست دارید بدانید میزان آسیبی که این کرم رایانه‌ای وارد کرد، چقدر بوده است؟ بنا بر گزارش‌های موجود، 6000 رایانه دچار آسیب شدند و میزان خسارت‌های آن‌ها، حدود 10 تا 100 میلیون دلار تخمین زده شده است.

می‌توان این واقعه را به عنوان یک حادثه ناگوار قلمداد کرد و همچنین، بدون شک در الهام بخشیدن به نوعی از حملات DDoS که امروزه شاهد آن هستیم، نقش اساسی داشت.

MafiaBoy

مافیابوی در سال 2000

نوجوان 15 ساله دیگری که باعث خسارات زیادی در فضای سایبری شد، مایکل کالچی یا (MafieBoy) بود.
در سال 2000، هنگامی‌ که کالچی تصمیم گرفت به تعدادی از غول‌های تجاری مشهور از جمله آمازون، CNN، eBay و yahoo حمله DDoS کند، تنها یک دانش آموز دبیرستانی کانادایی بود. وی به دلیل خساراتی که بالغ بر 1.2 میلیارد دلار برآورد شده، تحت تعقیب قرار گرفت و سپس دستگیر شد.

اما از آن جا که او هنوز یک نوجوان بود، در سال 2001 به 8 ماه بازداشت خانگی محکوم شد، به این معنی که حرکات و اقدامات وی رصد می‌شد و همچنین دسترسی آنلاین او به اینترنت بود. وی اخیراً کتابی در رابطه با مصیبت‌هایی ک به بار آورد بود، منتشر کرده است.

مطلب زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

حمله هکرهای چینی به گوگل (2009)

در اواسط ماه دسامبر، گوگل یک مشکل امنیتی از جانب دولت چین کشف کرد که در آن هکرها به چندین سرور شرکتی Google دسترسی پیدا کرده و مالکیت معنوی آن را به سرقت برده‌اند.

بنا به گزارش شرکت گوگل، هدف این حمله سایبری، آدرس‌های ایمیل مقامات دولتی آمریکا و فعالان حقوق بشر چینی بوده‌اند که از Gmail استفاده می‌کردند. از قرار معلوم، حمله هکرها به گوگل، از چین انجام گرفته است.

حمله سایبری به گوگل

همه نگاه‌ها به سمت دولت چین متوقف شد که سال‌ها متهم به بی توجهی آشکار به حقوق بشر بود. گوگل در سال 2006 با دامنه‌ی www.google.cn وارد بازار چین شد و به سانسور اینترنت چین پرداخت. حملات سایبری در دسامبر 2009 منجر به ارزیابی مجدد این شرکت در زمینه تجارت خود در چین شد.

در مارس 2010 ، Google سرورهای خود را برای google.cn به هنگ کنگ منتقل کرد تا از خط مشی فیلتر اینترنت در چین فرار کند.

حمله سایبری به ناسا

هک ناسا و وزارت دفاع ایالات متحده

در سال 1999، جاناتان جیمز تنها 15 سال داشت، اما چنان در زمینه هک موفق عمل کرد که نام خود را در زمره‌ی یکی از بدنام‌ترین هکرهای سایبری ثبت کرد. جیمز موفق شده بود به رایانه‌های وزارت دفاع ایالات متحده نفوذ کند و نرم افزار backdoor را به روی سرورهای آن‌ها نصب کند. این امر به وی اجازه می‌داد تا هزاران ایمیل داخلی مربوط به سازمان‌های مختلف دولتی، از جمله مواردی را که حاوی نام کاربری و کلمه عبور برای رایانه‌های مختلف نظامی است، رهگیری کند.

جیمز با استفاده از اطلاعات دزدیده شده، قادر به سرقت بخشی از نرم افزار ناسا شد به طوری که پس از این حادثه، ناسا مجبور به خاموش کردن سیستم‌های کامپیوتری خود به مدت سه هفته و متحمل شدن ۴۱۰۰۰ دلار خسارت شد.

مقامات ناسا ادعا کردند اسنادی که توسط جیمز به سرقت رفته، به اندازه‌ی ۱.۷ میلیون دلار ارزش داشتند. نرم‌افزاری که جیمز هک کرد، می‌توانست تمامی شرایط محیطی و فیزیکی ایستگاه‌های بین‌المللی فضایی، نظیر دما و رطوبت را کنترل ‌کند.

وی پس از مدتی، به دلیل داشتن سن پایین، به حبس تعلیقی محکوم شد و در سال 2008، پس از این که به توطئه با سایر هکرها برای سرقت اطلاعات کارت اعتباری متهم شد، خودکشی کرد. جیمز این ادعا را در نامه خودکشی خود رد کرد.

مسدود کردن خطوط  (1995)

کوین پولسن به خاطر فعالیت در هک خطوط تلفن ایستگاه KIIS FM لس آنجلس در تلاش برای برنده شدن در مسابقه رادیویی مشهور است.

این برنامه رادیویی اعلام کرده بود که به یک‌صد و دومین تماس گیرنده، جایزه پورشه را خواهد داد. برای قرار گرفتن در این رتبه، میان این همه شرکت کننده، پولسن مشهورترین و جالب‌ترین هک خود را انجام داد.

kevin_poulsen

او به خطوط تلفنی ایستگاه رادیویی لس آنجلس نفوذ کرد و کنترل همه تماس‌های ورودی را به دست گرفت تا مطمئن شود خودش صد و دومین تماس گیرنده خواهد بود و صاحب جایزه خواهد شد. پولسن سرانجام دستگیر و به ۵ سال زندان محکوم شد. او پس از آزادی از زندان، سردبیر ارشد امنیت اطلاعات Wired News شد.

حمله به کلیسای Scientology

حمله سایبری به کلیسای ساینتولوژی

در ژانویه سال 2008 ، یک نوجوان در نیوجرسی به همراه یک باند هکر، حملات انکار سرویس یا DDoS را به روی وب سایت کلیسای ساینتولوژی به مدت چند روز انجام داد.
این جنبش اعتراضی به مسائل عقیدتی و دینی، توسط اعضای گروه ملقب به Annoymous راه‌اندازی شد. دمیتری گوزنر که 19 سال داشت، به دلیل اجرای حملات DDoS متهم و محکوم شد.

حداکثر مجازات این‌کار برای او، 10 سال زندان و 250 هزار دلار جریمه بود اما در نهایت به دو سال حبس محکوم شد و به او دستور داده شد که به کلیسای ساینتولوژی 37500 دلار بپردازد.
شخص دیگری هم متهم به حمله به وب‌سایت ساینتولوژی شده است.

مطلب زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

حمله سایبری به Solar Sunrise در 1998

محققان در مراحل اولیه تحقیق، به عراق مشكوك شدند. حملات Solar Sunrise با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های شناخته شده در سیستم عامل‌های Sun’s Solaris انجام شد و برنامه‌های شنود را در بیش از 500 سیستم نظامی، دولتی و بخش خصوصی جاسازی كرد.

حمله سایبری به solar sunrise

دولت آمریکا، تعدادی از بخش‌‌های دفاعی خود از جمله FBI و آژانس سیستم‌های اطلاعاتی دفاعی را برای بررسی این موضوع دور هم جمع كرد. اما در کمال تعجب، هیچ عامل عراقی در این حملات دخالت نداشت. پس از تكمیل تحقیقات، مشخص شد كه 3 نوجوان كالیفرنیایی مسئول حملات بوده‌اند.

پرونده Solar sunrice مختومه شد، اما این شرایط چگونه تحت تاثیر قرار گرفتن زیر ساخت‌های IT یک کشور را نشان می‌دهد.

ویروس ملیسا

ویروس ملیسا در سال ۱۹۹۹

این ویروس به ساده‌ترین شکل ممکن، 80 میلیون دلار خسارت به بار آورد. ویروس ملیسا اسناد مایکروسافت ورد را آلوده می‌کند و به صورت خودکار، خود را به عنوان پیوست از طریق ایمیل پخش می‌کند.این ویروس خرابکار پس از فعال شدن به آدرس ایمیل‌های کاربر دسترسی پیدا می‌کرد و برای ۵۰ کاربر دیگر در فهرست آدرس‌ها ایمیل می‌شد.

دیوید اسمیت، خالق ملیسا، اظهار کرده بود که قصد آسیب رساندن به رایانه‌ها را ندارد اما وی پس از مدتی دستگیر و به 20 ماه زندان محکوم شد. اتفاقاً در همان سال، نرم افزارهای آنتی ویروس به مقامات پلیسی فروخته شد.

حمله به روت‌سرورهای اینترنت در 2002

در سال 2002 ،یک حمله‌ی سایبری، ۱۳ سرور روت DNS را تحت تأثیر قرار داد. حمله صورت گرفته از نوع حملات انکار سرویس DDoS بود که به مدت یک ساعت به طول انجامید.

حمله به روت‌سرورهای اینترنت در سال 2002

در حالی که ممکن است مدت زمان آن چندان طولانی به نظر نرسد، اما این مقیاس حمله در آن سال بسیار نگران کننده بود، به طوری که مقامات فدرال ایالات متحده، این حمله را بزرگترین و پیچیده ترین حمله تاریخ توصیف می‌کردند.

سرورهای اینترنت به مدت یک ساعت به شدت آسیب دیده بودند. البته کاربران متوجه این شرایط نشدند و عوارض جانبی آن را تجربه نکردند. اما اگر این حملات بیشتر به طول می‌انجامید، اینترنت را متوقف می‌کرد.

هکر میلیون‌ها کارت کارت اعتباری

هکر میلیون‌ها کارت کارت اعتباری (2009)

t Gonzales، هکر اهل میامی، مسئول یکی از بزرگترین پرونده‌های کلاهبرداری در تاریخ ایالات متحده بود.

گونزالس متهم به سرقت بیش از ده میلیون کارت اعتباری و کارت‌ سپرده از بیش از 250 موسسه مالی اعتباری بود. این هكر قادر به دسترسی به شبكه‌های پرداخت با كارت‌های معروفی مانند فروشگاه های زنجیره ای 7-Eleven بوده است. در مواجهه با حداقل سه پرونده جداگانه مربوط به هک سیستم در سه ایالت، گونزالس در ماه دسامبر به عنوان کلاهبردار دستگیر شد.

مطلب زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *