بهترین IDE برای پایتون

بهترین IDE برای پایتون

اگر به برنامه‌نویسی علاقمند هستید و تصمیم به یادگیری زبان برنامه‌نویسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از زبان برنامه‌نویسی پایتون شروع کنید؛ پایتون تقریباً برای هر کاری مناسب است! از خلق برنامه‌های 3بعدی گرفته تا توسعه وب.
کدنویسی پایتون برای کارهای ساده و جمع و جور نسبتاً آسان است؛ اما اگر به عنوان برنامه‌نویس پایتون وارد یک پروژه شوید، برای کدنویسی پایتون با چالش‌هایی مواجه می‌شوید. محیط IDE می‌تواند شما را برای پشت سر گذاشتن این چالش‌ها یاری کند. با استفاده از IDE و یا یک ویرایشگر کد اختصاصی، می‌توانید از کدنویسی لذت ببرید و راحت‌تر از پس پروژه‌های بزرگ بربیایید. اما سوالی که وجود دارد این است که بهترین IDE برای پایتون کدام است؟

IDE چیست؟

 IDE مخفف عبارت Integrated Development Environment به معنای محیط توسعه یکپارچه است. IDE در واقع یک محیط توسعه یکپارچه است که برای زبان جاوا طراحی شده، اما امروز می‌توان از آن برای زبان‌های C، C++ و PHP هم استفاده کرد.
IDE ابزارهای زیادی را با هم تلفیق کرده و به طور ویژه برای توسعه نرم‌افزار کاربرد دارد. درواقع IDE برنامه‌هایی شامل کامپایلر، دیباگر و رابط گرافیکی یا GUI را با هم تلفیق می‌کند تا برنامه‌نویس بتواند به راحتی کدهای برنامه خود را تولید کند.
IDE محیطی بسیار کاربرپسند است، به طوری که می‌توان گفت برنامه‌نویس‌های امروزی با استفاده از این محیط از برنامه‌نویسی لذت می‌برند. بیشتر IDE های امروزی ویژگی‌های مشترکی دارند. مثلاً، زبان‌های برنامه‌نویسی Java، Visual Basic و PowerBuilder دارای IDEهای پرکاربردی هستند. در ادامه به این ویژگی‌های مشترک پرداخته می‌شود.

ویژگی‌های مشترک IDE در زبان‌های برنامه‌نویسی

برخی از ویژگی‌های مشترک IDE در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف عبارت هستند از:

  • اولین ویژگی مشترک این است که تمام IDEها یک ویرایشگر کد دارند که بسیار شبیه به ویرایشگر کد در HTML است.
  • دومین ویژگی مشترک در IDE وجود کامپایلر است که وظیفه دارد کدهای نوشته شده در ویرایگشر کد را تبدیل به برنامه اجرایی ‌کند‍‍.
  • ویژگی مشترک دیگر IDEها، وجود دیباگر است. اگر هرجای کدنویسی به مشکلی بربخورد، این وظیفه Debugger است که مشکل را پیدا کند.

بهترین IDE برای پایتون

ویژگی‌ها و امکانات موجود در هر IDE متفاوت است. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، کامپایلر و دیباگر به عنوان خطایاب و ویرایشگر کد از ویژگی‌های یک IDE است. برای اجرای پروژه‌های مختلف برنامه‌نویسی به ویژگی‌های خاصی از IDE نیاز است. در ادامه به معرفی برخی از IDE ها پرداخته می‌شود که هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای پروژه‌های خاص به عنوان بهترین IDE مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از این IDE ها عبارت هستند از:

  •  Komodo
    نرم‌افزاری چند زبانه است که از زبان‌های روبی، پی اچ پی و پایتون پشتیبانی می‌کند. نرم‌افزار komodo برای refactoring و مجهز به intelligence است.
  • Pycharm
    یک IDE برای زبان برنامه‌نویسی پایتون است که مدیریت پروژه‌ها و برنامه‌نویسی پایتون را با ابزارهای فوق‌حرفه‌ای آسان می‌کند. نرم‌افزار Pycharm با کدنویسی و برنامه‌نویسی هوشمند، کدنویسی شما را در لحظه آنالیز کرده و خطاهای در حال اجرا را می‌گیرد و به وسیله ادیتور هوشمند خود، تجربه‌ی کدنویسی منظم و بهتری را به کاربرهایش پیشنهاد می‌دهد.
  • Visual Studio Code
    یک ویرایشگر رایگان برای کدهای زبان برنامه‌نویسی است که جهت سهولت کاربران در سه نسخه ویندوز، لینوکس و مک عرضه شده است. این ویرایشگر به طور کلی هر قابلیتی را که مربوط به ویرایش کدها و ویرایش متن باشد، در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. از جمله این قابلیت‌ها های‌لایت کلمات کلیدی، ناوبری آسان در بین کدها، سازگاری با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، شورت‌کات‌های کیبورد و موارد دیگر است.
  • Atom
    یک نرم‌افزار رایگان برای نمایش محتوای فایل‌ها و ویرایش کدهای انواع زبان‌ برنامه‌نویسی است. این نرم‌افزار نسخه پیشرفته Notepad است و با دارا بودن یک نوار ناوبری، می‌توانید به راحتی به مدیریت فایل‌های خود بپردازید. مشاهده و کدنویسی زبان‌های برنامه‌نویسی از محوریت نرم‌افزار اتم است.
  • PyDev
    یک محیط توسعه نرم‌افزاری با قابلیت اضافه کردن افزونه است. این برنامه در ابتدا برای زبان جاوا و توسعه‌ برنامه‌های مبتنی بر جاوا استفاده می‌شد، اما امروزه با اضافه شدن افزونه‌ها به این برنامه، امکان توسعه زبان‌های C، C++، پایتون، پی اچ پی و اندروید داده شده است.
  • Wing
    نرم‌افزاری قدرتمند برای خطایابی کدهای نوشته شده در پایتون است. اگر در کدنویسی، کدهای خود را کامل ننوشته باشید، این برنامه آن‌ها را کامل می‌کند، هم‌چنین با وجود قابلیت Fast Debugger، تمامی خطاها در برنامه اصلاح می‌شود. این برنامه چند-پلتفرمی است و می‌توانید در سیستم‌های مختلف از آن استفاده کنید.
  • Cloud9
    به صورت کامل با زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است و از ویرایشگر ACE بهره گرفته است. ترمینال داخلی، ابزارهای زبان، اشکال‌زدایی، تنظیم صفحه و ویرایشگر کلیدها از قابلیت‌های این نرم‌افزار است.
  • Sypder
    یکی از نرم‌افزارهای توسعه برنامه‌نویسی است که قابلیت دیباگ کردن کدها و مدیریت چند پروژه را دارد و دارای یک رابط گرافیکی زیبا و کاربرپسند است. این نرم‌افزار به طور ویژه برای برنامه‌نویسی پایتون طراحی شده است.
  • Thonny
    یک ادیتور پایتونی برای افراد مبتدی است. از ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به پیداکردن خطاهای نحوی نوشتاری، حالت توضیح برای متغیرها، اشکال‌زدایی ساده و سریع و محیط گرافیکی آسان اشاره کرد.

همان‌طور که با ویژگی‌های هر کدام از IDE های بالا آشنا شدید، بسته به اهداف برنامه‌نویسی و مهارت‌های شما به عنوان یک برنامه‌نویس، هر کدام از این IDE ها می‌توانند بهترین IDE برای شما باشند.

تفاوت IDE و Code Editor در چیست؟

زمانی که یک برنامه‌نویس مبتدی تصمیم به شروع کار می‌کند، اول باید یک محیط توسعه مناسب را برگزیند. او برای این‌کار با دو برنامه IDE و code editor روبرو می‌شود. هرکدام از این نرم‌افزارها کارایی خود را دارند و برنامه‌نویس باید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند. بنابراین باید تفاوت این دو نرم‌افزار را خوب درک کند.
هر IDE مخصوصِ یک زبان برنامه‌نویسی است. در واقع باید گفت هر IDE را بهر کاری ساختند! به طور مثال، نمی‌توانید یک IDE داشته باشید و با استفاده از آن، هم برنامه‌نویسی اندروید انجام دهید، هم کدهای جاوا را اجرا کنید. بنابراین اگر طراح وب هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که چه نوع IDE برای کار شما مناسب است.
اما code editor یک برنامه سبک و سریع است که شما را در کدنویسی یاری می‌کند. مهم‌ترین مزیت این ادیتور این است که به دلیل نداشتن امکانات زیاد، سرعت بالایی دارد. از معروف‌ترین Text Editorها می‌توان به Sublime Text، Atom، Visual Studio Code و Notpad++ اشاره کرد.
هم‌چنین تفاوت دیگر نرم‌افزار IDE با نرم‌افزار Code Editor این است که در IDE، هر امکانی که لازم داشته باشید، در دسترس‌تان قرار دارد، اما درCode Editor، برای هر امکانی هرچند کوچک، باید پلاگین نصب کنید و از آن امکان بهره‌مند شوید!

مزایا و معایب IDEها چیست؟

IDE نیز مانند تمام نرم‌افزارها مزایا و معایبی دارند. برای استفاده از IDE ها بهتر است نقاط ضعف و قوت آن را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید. از مزایای IDE می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • IDE به دیباگ کردن و خطایابی کدهای شما کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • IDEها سیستم‌های یکپارچه‌ای هستند که تمام چیزهایی را که برای توسعه در حیطه خود نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد. به طور مثال، اگر در زمینه برنامه‌نویسی فعالیت دارید، یک پکیج کامل که تمام نیاز یک برنامه‌نویس را فراهم می‌کند، در اختیارتان می‌گذارد.

در خصوص معایب IDE ها هم می‌توان موارد زیر را مثال زد:

  • IDE ها هنگام استفاده منابع زیادی از سیستم را درگیر می‌کنند و به حافظه زیادی احتیاج دارند.
  • IDE معمولاً نرم‌افزار سنگینی است و برای اجرای اولیه نیاز به زمان دارد.
  • از معایب دیگر IDEها غیررایگان بودن آن‌هاست.

 نتیجه‌گیری

انتخاب بهترین IDE برای پایتون یکی از دغدغه‌های کاربران و برنامه‌نویسان این زبان برنامه‌نویسی است. بنابراین انتخاب یک گزینه مناسب، تجربه برنامه‌نویسی خاصی را به شما می‌دهد. باید بدانید که برای انتخاب یک IDE خوب پایتونی، باید نیاز خود را در نظر بگیرید و نه توجه به اولویت‌های همکاران یا چشم و هم‌چشمی‌های برنامه‌نویسی!

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *