چرا زبان پایتون، بهترین گزینه برای هک و تست‌نفوذ است؟

پایتون برای تست نفوذ

پایتون یک زبان  برنامه‌نویسی عمومی  (General Purpose) است و به یک حوزه خاص محدود نمی‌شود.

به‌بیان‌دیگر از این زبان می‌توان در بخش‌های مختلف تکنولوژی استفاده کرد. برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی روی حوزه خاصی متمرکز هستند و در بخش‌های دیگر کاربرد زیادی ندارند، اما پایتون این‌گونه نیست. امروزه پایتون درزمینه تجزیه‌وتحلیل بیگ دیتا ها، مدیریت سیستم‌ها، توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب و همچنین نرم‌افزارهای هوش مصنوعی که بسیار گسترده شده‌اند، به یکی از بازیگران اصلی دنیای تکنولوژی تبدیل‌شده است. از طرف دیگر با افزایش آمار حملات سایبری، تست نفوذ دوره‌ای و منظم، بسیار مهم است. چرا که از این طریق می‌توانید از عملکرد صحیح و امنیت نرم‌افزارهای خود اطمینان حاصل کنید.

تست نفوذ (Penetration Test) یک فرآیند مجاز، سیستماتیک و برنامه‌ریزی‌شده برای به‌کارگیری آسیب‌پذیری‌ها به‌منظور نفوذ به شبکه، سرور یا منابع برنامه‌های کاربردی است. به‌عبارت‌دیگر تست نفوذ روشی است که از آن برای ارزیابی امنیتی یک شبکه کامپیوتری یا سیستم استفاده می‌شود. این تست جهت شناسایی آسیب‌های سیستم، از طریق شبیه‌سازی حمله یک نفوذگر خرابکار یا هکر صورت می‌گیرد. . به علت بازدهی بالای زبان 

پایتون در هک و استفاده از این زبان اسکریپتی در ساخت نرم‌افزارهای کوچک، هکرهای حرفه‌ای تسلط زیادی بر پایتون دارند. در این مقاله ما قصد داریم تا درباره اهمیت یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون برای انجام تست نفوذ صحبت کنیم و به همین بهانه این زبان برنامه‌نویسی محبوب و کارآمد را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

می‌خواهید امنیت وب‌سایت خود را ارزیابی کنید؟ از خدمات رایگان تست نفوذ لیان استفاده کنید!

بهترین زبان برنامه‌نویسی برای هک و تست نفوذ

همه متخصصین امنیت و تمام هکرهای حرفه‌ای، بنا بر حوزه تخصصی خودشان، باید به زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی تسلط داشته باشند. لازم است بدانید که برای شروع فرایند هک و تست نفوذ، انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب، با توجه به نوع حمله شما مشخص می‌شود. امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی وجود دارند که برترین آن‌ها عبارت‌اند از: زبان  SQL، زبان  C، زبان جاوا اسکریپت، زبان  Ruby  و زبان پایتون. یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای حوزه هک و تست‌نفوذ، زبان پایتون (Python Programming Language)   است که در طول سال‌های اخیر، همیشه جزو پنج زبان برتر برنامه‌نویسی در دنیا شناخته شده.

پایتون در بین زبان‌های برنامه‌نویسی ازنظر تنوع، قدرتمندی، محبوبیت و کارایی، نه فقط جزو پنج زبان برتر، بلکه معمولاً یکی از دو گزینه اول یا دوم است. محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی در میان شرکت‌ها، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، افراد تازه‌وارد و پژوهشگران آکادمیک که قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارند، بسیار زیاد است. دلیل این محبوبیت هم ویژگی‌های زیادی است که زبان برنامه‌نویسی پایتون از آن‌ها برخوردار است. در ادامه درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد این زبان برنامه‌نویسی بیشتر توضیح می‌دهیم.

پایتون از کجا به وجود آمد؟

پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا است که ویژگی‌های زیادی دارد. این زبان به‌صورت متن‌باز، دارای سطحی پیشرفته، چند سکویی، چندمنظوره، با پشتیبانی از انواع پویا و چند پارادایمی است. در اواخر سال ۱۹۸۰ میلادی ایده ساخت این زبان برنامه‌نویسی، به‌عنوان جایگزینی برای زبان ای‌بی‌سی (ABC Programming Language)  مطرح شد.

سطح‌بالا بودن پایتون برای این است که کدهای این زبان، بیشتر به  زبان انسانی و به عبارتی انگلیسی شبیه هستند تا این‌که به زبان ماشین نزدیک باشند.

همین امر موجب شده تا فرآیند کد نویسی به زبان پایتون با سرعت بیشتر و در زمان کمتری نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی مثل جاوا  (Java)، انجام شود. علاوه بر این، رابط کاربری زبان پایتون ساده و ساختار آن شفاف است. وجود همین ویژگی‌ها در کنار سطح بالا بودن، این زبان را به گزینه مناسبی برای یادگیری تبدیل کرده است. شما در مراحل مختلف هک مثل مرحله اسکن کردن، ردیابی و شناسایی، استخراج اطلاعات می‌توانید از زبان پایتون کمک بگیرید. در ادامه چند نمونه از استفاده‌های این زبان برنامه‌نویسی را که توسط شرکت‌های بزرگ مطرح‌شده است، بیان می‌کنیم.

گوگل، طرفدار پایتون!

اسپاتیفای با پایتون کدنویسی شد

نتفلیکس از پایتون برای آنالیز داده استفاده می‌کند

مزایای زبان برنامه‌نویسی پایتون عبارتند از:

  • اسکریپت‌هایی که به‌وسیله پایتون نوشته می‌شوند، بدون نیاز به کامپایل شدن، اجرا می‌شوند.
  • پایتون به‌صورت متن‌باز است و همه می‌توانند در توسعه آن شرکت کنند.
  • رابط کاربری آسانی دارد و برای تازه‌کارها بسیار مناسب است.
  • زبانی است که برای وظایف روزانه مناسب بوده و امکان توسعه برنامه آن زمان‌بر نیست.
  • کتابخانه‌های مختلفی برای ساختن ابزار هک دارد که این ویژگی کار هکرها را بسیار آسان می‌کند.
  • کدهای پایتون بیشتر به متن انگلیسی شبیه هستند تا به زبان ماشین و به همین دلیل درک آن خیلی راحت است.
  • برای حمله کردن به سرورهای وب، بهترین زبان برنامه‌نویسی، پایتون است.
  • با استفاده از پایتون به‌راحتی می‌توان، اسکریپت‌های اتوماسیون را کد نویسی کرد.

اکنون‌که با زبان برنامه‌نویسی پایتون و ویژگی‌های گسترده این زبان آشنا شدید، اگر قصد ورود به دنیای هک و امنیت را دارید، همین حالا می‌توانید با لیان، این دوره را به صورت آنلاین شروع کنید.

هک با پایتون

یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن حفره‌های امنیتی، تست نفوذ با پایتون است. متخصص امنیت در فرآیند تست نفوذ، حملات کنترل­‌شده‌ای را به سیستم‌ها شبیه‌سازی می‌کند و میزان نفوذپذیری آن‌ها را می‌سنجد. با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون، می‌توان نرم‌افزارها و سیستم‌های زیادی را هک کرد. به‌طور مثال، دو نمونه از رایج‌ترین موارد استفاده از پایتون در هک و تست‌نفوذ عبارتنداز:

1. هک اینستاگرام با پایتون

برای هک و نفوذ به اپلیکیشنی مثل اینستاگرام، نیازی نیست به‌طور کامل به پایتون مسلط باشید، اما باید نحوه نصب ماژول‌ها را بدانید و بتوانید آن‌ها را به‌درستی اجرا و نصب کنید. این کار با استفاده از زبان پایتون امری رایج است و بسیاری از هکرها از همین طریق شروع به نفوذ می‌کنند.

2. هک وب‌سایت با پایتون

تست نفوذ با پایتون یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی میزان امنیت وب سایت‌ها در برابر حملات سایبری است. پیش‌نیاز این کار آشنایی مقدماتی با زبان پایتون و علاقه داشتن به حوزه تست نفوذ است. متخصصان امنیت با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی، حفره‌های امنیتی وب‌سایت‌ها را پوشش می‌دهند.

کلام آخر

ازآنجایی‌که پایتون یک محیط جذاب و پویا را در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار داده و همچنین کاملاً رایگان و متن‌باز است، بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه هک و تست‌نفوذ، از پایتون برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. پس اگر به دنیای برنامه‌نویسی و تست نفوذ علاقمند هستید، با توجه به تمامی مزایا و معایبی که برای پایتون گفته شد، بهترین زبان برنامه‌نویسی، پایتون است. پیشنهاد ما این است که همین حالا برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کنید و هرچه زودتر با پایتون آشنا شوید.

وبینار پایتون برای بلک‌هت

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

۱ دیدگاه

  1. ممنون از این مقاله کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *