ویژگی‌های یک برنامه‌نویس حرفه‌ای چیست؟

برنامه نویس حرفه ای

برنامه‌نویسی یکی از شغل‌های پردرآمد در سراسر دنیاست. اما برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید زمان زیادی را صرف کنید و مهارت‌های بالایی کسب کنید. حال سوال اینجاست که یک برنامه‌نویس باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد که به عنوان یک برنامه‌نویس حرفه‌ای شناخته شود؟ آیا فقط داشتن مهارت‌های برنامه‌نویسی برای تبدیل شدن یه یک برنامه نویس موفق کافی است؟ در این مقاله سعی شده که به تمامی این سوالات پاسخ داده شود و توصیه می‌شود برای این که ویژگی‌های یک برنامه نویس حرفه‌ای را بشناسید، آن‌ها را در خود ایجاد کنید و از برنامه‌نویسی درآمد بالایی به دست آورید.

برنامه‌نویس حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک برنامه‌نویس حرفه‌ای کسی است که علاوه بر دارا بودن مهارت‌های کدنویسی، با روش‌های حل مسئله و مدیریت پروژه نیز آشنا باشد. یک برنامه‌نویس موفق باید مدام به فکر پیشرفت و ارتقای دانش خود باشد و علم کدنویسی خود را به روز نگه دارد.

درکنار تمام مهارت‌هایی که در ادامه این مطلب عنوان می‌شود، داشتن توانایی‌های زیر نیز برای هر برنامه‌نویس حرفه‌ای ضروری‌است:

با دنیای برنامه‌نویسی بیشتر آشنا شوید!

  • تسلط بر زبان انگلیسی و توانایی انتقال مفاهیم با همین زبان
  • تسلط بر چند زبان برنامه‌نویسی (باتوجه به گرایش حرفه‌ای متخصص)
  • شناخت بر تمامی اجزاء برنامه‌نویسی
  • به روز بودن دانش فرد، همراه با رشد تکنولوژی جهانی
  • توانایی انتقال دانش به هم‌تیمی‌ها
  • تجربه کاری
programmer skills

عجله نکنید!

یکی از مؤلفه‌های مهم برای این‌که شما را به یک برنامه‌نویس موفق تبدیل کند، صبر است. شما به عنوان یک برنامه‌نویس با تجربه یا مبتدی، قطعا هنگام انجام پروژه با باگ‌هایی روبه‌رو می‌شوید که ممکن است چند روز تا چند هفته وقت شما را بگیرد. علاوه بر باگ ممکن است با مشکلاتی مانند قطعی برق، سیو نشدن و بک‌آپ نگرفتن مواجه شوید. پس صبور بودن در کدزنی در این مواقع بحرانی به کمک شما می‌آید.

دقت و تمرکز را فراموش نکنید!

یک برنامه‌نویس خوب باید دقت و تمرکز بالایی حین انجام کار داشته باشد. برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید حواستان به همه جزئیات باشد؛ چه در یادگیری و چه در انجام پروژه. بی‌دقتی و پرش ذهن در برنامه‌نویسی باعث می‌شود که درگیر رفع باگ برنامه‌تان شوید و کارتان پیشرفت کمی داشته باشد.

برنامه‌نویسی را با برنامه‌ریزی پیش ببرید

برنامه‌ریزی در هر کاری ضروری است. برنامه‌ریزی در کار برنامه‌نویس هم اهمیت زیادی دارد؛ چون این کار نیاز به ساعت‌ها تمرکز دارد. مرتب کردن وظایف و برنامه‌ریزی در زمان و مسئولیت‌ها باعث می‌شود که کارهای مهم را از دست ندهید. ممکن است کارهای پروژه طی یک ساعت تغییر کنند. پس اولویت‌بندی در برنامه‌نویسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

programmer

تفکر منطقی داشته باشید

تفکرمنطقی، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه‌نویس حرفه‌ای است. نتیجه‌گیری و اجرای راه‌حل‌های موثر و توانایی اتصال واقعیت‌ها از جمله مهارت‌هایی است که همه از آن برخوردار نیستند. هم‌چنین یک برنامه نویس موفق باید دارای قدرت تحلیل خوبی باشد. اغلب، مشکلاتی وجود دارد که خودتان باید آن‌ها را حل کنید. این‌که راه‌حل خوبی برای رها شدن از مشکلات و چالش‌های برنامه‌نویسی پیدا کنید، به تحلیل و تفکر احتیاج دارد. از این رو یک برنامه‌نویس خوب باید این کار را به بهترین نحو انجام دهد.

به خودتان اعتماد داشته باشید

همانطور که می‌دانید، برنامه‌نویسی یک کار فردی نیست، و شما در یک گروه قرار می‌گیرید و هرکسی وظایف مربوط به خودش را دارد. اینکه شما ایمان داشته باشید که بدون کمک شخصی می‌توانید وظیفه خود را به خوبی انجام دهید و مشکلات را رفع کنید، نشان دهنده اعتماد به نفس شماست. اگر روی اعتماد به نفس خود کار کنید، می‌توانید یک گام دیگر را برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق، بردارید.

teamwork

کار گروهی را یاد بگیرید

برای این که به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوید، باید تک‌روی را کنار بگذارید و قواعد کار گروهی را بلد شوید. در کار گروهی نباید خودخواه باشید. حتی اگر در بهترین و عالی‌ترین گروه هم باشید، باید به مبتدی‌ترین فرد هم کمک کنید؛ یا حتی اگر لازم باشد، باید به گفته آن فرد مبتدی عمل کنید. اگر بتوانید خودتان را به خوبی با گروه وفق دهید و در جهت رشد تیم حرکت کنید، می‌توانید در آینده نزدیک به جایگاه بالاتری در تیم برنامه‌نویسی ارتقا پیدا کنید.

خلاق باشید

یک برنامه‌نویس خوب پیش‌بینی می‌کند که اقدامات او چه اثری به دنبال دارند. برای رسیدن به بسیاری از اهداف برنامه‌نویسی به راه حل‌های غیرمتعارف نیاز دارید و به عنوان یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مسائل مختلف برنامه‌نویسی داشته باشد. این خلاقیت بالای شماست که اعتبار برنامه‌نویسی شما را ازتقا می‌دهد.

به عنوان یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید تحقیق و ریسرچ کنید

یک برنامه نویس موفق در مورد مشاغل و حرفه‌های گوناگون و روند کاری کسب و کارهای مختلف تحقیق می‌کند تا بتواند نرم‌افزارها را همگام با نیاز مشتری پیاده‌سازی کند. زمانی می‌توانید محصولات بهتری طراحی و برنامه‌نویسی کنید که به خوبی از نیازهایی که با ارائه آن محصول برطرف می‌شود، مطلع باشید و بتوانید خود را به جای مشتری‌هایتان بگذارید.  پس یک برنامه‌نویس خوب تنها به کدنویسی و مباحث حرفه خود بسنده نمی‌کند.

کمی در برنامه‌نویسی تنبل باشید!

افراد تنبل مهارت جستجوی ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌حل ممکن را دارند. بسیاری از این راه حل‌ها سودآوری بیشتری دارند. اگر تنبل باشید، به جای ساعت‌ها برنامه‌ریزی برای نوشتن همه چیز از اول، به برنامه‌های موجود خود و دیگران مراجعه می‌کنید و از آن‌ها بهره می‌برید. در برنامه‌نویسی نیازی نیست که چرخ را از ابتدا اختراع کنید! تنبلی به شما کمک می‌کند که از وسوسه اختراع چرخ پرهیز کنید و وقتتان را صرف انجام کارهایی نکنید که دیگران قبلا انجام داده‌اند و به نتیجه رسانده‌اند.

یک برنامه‌نویس موفق چه کارهایی را نباید انجام دهد؟

تا اینجا با ویژگی‌های یک برنامه‌نویس موفق و حرفه‌ای آشنا شدید. اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم چه ویژگی‌هایی برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق مناسب نیست؛ باید بعضی از ویژگی‌های خود را کمرنگ کنید یا دور بعضی از کارها خط بکشید.

برنامه‌نویسی، حرف اول در دنیای هوش مصنوعی

اگر مستقل نباشید در برنامه‌نویسی به مشکل می‌خورید

اگر آن‌قدر مستقل نباشید که بتوانید مشکلات خود را به تنهایی رفع و رجوع کنید، برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق به مشکل بر می‌خورید! مثلا وقتی شما در حل مسئله‌ای به مشکل بر می‌خورید، بهتر است به‌جای پناه بردن به فرد دیگری، خود را ملزم به جست و جو در آن زمینه بدانید و سوال کردن از دیگران را به زمانی‌که همه راه حل‌های موجود را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید، موکول کنید.

در مقابل مشکلات، زود تسلیم نشوید

ماهیت حرفه برنامه‌نویسی، حل مسئله است. نکته‌ای که باید بدانید این است که باید دیدگاه خود را نسبت به مشکل تغییر دهید و آن را به چالش تبدیل کنید. اگر صبور باشید و پشتکار داشته باشید، موفقیت در هر چالشی دید عمیق‌تر و دقیق‌تری در شما به‌وجود می‌آورد و شما برای چالش‌های بعدی آماده‌تر می‌کند.

developer

اگر در یادگیری بی‌حوصله هستید، برنامه‌نویس خوبی نمی‌شوید

دنیای تکنولوژی شبیه یک اقیانوس بزرگ است و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که همه چیز را بلد است و نیازی به یادگیری ندارد. از سوی دیگر نباید خود را تحت فشار قرار دهید و همیشه حس کنید از تکنولوژی عقب هستید چون در این صورت تحت فشار روانی قرار می‌گیرید. پس باید سطح اطلاعات خود را قبول کنید و هر بار سعی کنید که آموزش‌های کم و کوچک را بگذرانید تا از دنیای کدنویسی لذت ببرید.

نسبت به جزئیات توجه بیشتری داشته باشید

سیستم‌های رایانه‌ای، دستگاه‌های دقیقی هستند و هنگامی که می‌خواهید با یک کامپیوتر با زبان صفر و یک صحبت کنید، باید نگاه خود را در آن سطح دقیق کنید و تمام جزئیات را در نظر بگیرید. پس اگر نمی‌توانید به جزئیات توجه لازم را داشته باشید، برنامه‌نویس موفقی نخواهید شد.

اگر تفکر مستقل نداشته باشید، برنامه‌نویس موفقی نمی‌شوید

اکثر انسان‌ها در مواجهه با موضوع جدید احساس ترس دارند و همین امر، امکان آزمون و خطا را از آن‌ها می‌گیرد. در این صورت باید دائما به نظر دیگران متکی باشند و هیچ‌وقت نتوانند نقطه نظر خود را داشته باشند. برنامه‌نویس حرفه‌ای باید همیشه نقطه نظر خود را داشته باشد و به طور مستقل بتواند مشکلات سر راه خود را حل کند. هم‌چنین برنامه‌نویس موفق باید با کسب تجربه و تفکر انتقادی، سعی کند دیدگاه شخصی خود را توسعه دهد و حدس‌های معقول و منطقی ارائه دهد و در صورت نیاز مشتاقانه از تغییر استقبال کند.

سخن آخر

برای این که بتوانید به یک برنامه‌نویس موفق تبدیل شوید، باید علاوه بر بالا بردن مهارت‌های برنامه‌نویسی روی ویژگی‌ها و مهارت‌های دیگر خودتان کار کنید و از همه نظر خود را برای حرفه‌ای شدن در برنامه‌نویسی آماده کنید. برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق، علاوه بر این که برخی از ویژگی‌های لازم را در خود ایجاد و تقویت می‌کنید، باید بعضی از ویژگی‌های مانع برنامه‌نویسی را کمرنگ کنید یا از بین ببرید. به زبان ساده، برای این که به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوید، باید همه توانایی خود را به کار بگیرید و خود را در مسیر حرفه‌ای شدن قرار دهید!

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *