۷ مهارتی که متخصصان IT باید داشته باشند!

اخیرا، انجمن کامپتیا (CompTIA) یک بررسی در ارتباط با نقش متخصصان حرفه‌ای IT در محیط‌های مدرن امروزی انجام داده است که هرچه بیش‌تر درباره‌ی نتایج آن فکر کنید، بیش‌تر به درستی آن پی خواهید برد.

تقریبا نیمی از پاسخ‌دهندگان ادعا کردند که متخصصان IT نقش استراتژيکی دارند. در بسیاری از سازمان‌ها، نقش IT به مراتب استراتژیک‌تر و حیاتی‌تر است و تنها به تامین منابع و محافظت از سرورها محدود نمی‌شود.

اصطلاح IT استراتژیک اغلب بدین منظور استفاده می‌شود که نشان دهد چگونه کارکنان IT در سطوح بالا به کار گرفته می‌شوند تا از تولید، انتقال و ذخیره‌ی مناسب داده‌ها اطمینان حاصل کنند. مهم‌تر از آن، آن‌ها در جلسات آنالیز داده‌ها نیز با حضور متخصصان بازاریابی و محققان شرکت می کنند. به عبارت دیگر، کارکنان IT، شیوه‌ی استفاده از داده‌ها در یک سازمان را شکل می‌دهند.

ولی این تمام ماجرا نیست- متخصصان IT به شیوه‌ی استفاده از هوش مصنوعی (AI) هم شکل می‌دهند. انجمن تکنولوژی‌های نوظهور کامپتیا، اخیرا برای نخستین بار در مطلبی ادعا کرده است که هوش مصنوعی مهم‌ترین تکنولوژي است که متخصصان IT باید فرا گیرند؛ سپس، اینترنت 5G و اینترنت اشیاء (IOT) –که قبلا مهم‌ترین اولویت یادگیری بودند- در اولویت‌های بعدی یادگیری قرار دارند.

کاربرد هوش مصنوعی در اتخاذ تصمیم‌های حیاتی درباره‌ی شیوه‌ی استفاده از اطلاعات، رو به افزایش است. یکی از یافته‌های ما بیانگر این است که متخصصان IT باید به درک درستی از کاربرد هوش مصنوعی –به ویژه در غلبه بر بایس‌ها (Bias)- دست پیدا کنند. در دنیای شگفت‌انگیز نوینِ رایانش محیطی (Ambient Computing)، ردیابی تماس (Contact Tracing) و هایپرکانکتیویتی (Hyper-connectivity)، نقش متخصصان IT در تعیین سرنوشت داده‌های ما روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

کار با مدیریت سطح بالا توسط متخصصان IT رو به افزایش است. این امر با هدف حصول اطمینان از تطابق چارچوب‌های حریم خصوصی و قوانین –مانند مقررات عمومی حفاظت از داده (GDPR) اتحادیه اروپا و سیاست حریم خصوصی مصرف‌کننده در کالیفرنیا (CCPA)- در ایالات متحده آمریکا، انجام می‌شود. اخیرا، یک مصاحبه با جرمی دالی و آدان سید – که در کشور استرالیا به کارکنان کمک می‌کنند تا برای قدم گذاشتن به این دنیای داده محور و فراگیری چارچوب سیاست‌گذاری امنیت حفاظتی (PSPF) آماده شوند- نشان می دهد که این یک موضوع جهانی است!

۷ مهارت لازم برای تبدیل شدن به یک متخصص استراتژیک IT

پس از صحبت‌هایی که اخیرا با پیشگامان IT داشتیم، اهمیت فراگیری مهارت‌های بنیادی برای تبدیل شدن به یک متخصص IT را بیش از پیش احساس کردیم. امروزه، متخصصان IT باید مهارت‌های زیر را دارا باشند:

تکنولوژی‌های بنیادی

متخصصان IT باید به درک مهمی از نقطه پایانی (End point)، شبکه و امنیت سایبری، برسند. کارکنان می‌توانند بقیه موارد را آموزش دهند –البته این در صورتی است که فرد موردنظر مفاهیم بنیادی را بداند. به کارفرمای خود نشان دهید که مهارت‌های بنیادین تکنولوژی، مانند  مهارت‌های مربوط به دوره A+ ، دوره نتورک پلاس و دوره Security+ را دارید.

مدیریت هویت

این مورد چیزی فراتر از اکتیو دایرکتوری است. متخصصان IT باید درک درستی از سیستم‌های مدیریت هویت ابری و شیوه‌ی اشتراک‌گذاری پروفایل هر فرد و اطلاعات هویتی او در وضعیت‌ها و پلتفرم‌های مختلف، داشته باشند. داشتن مدرک CySA+ نشان می‌دهد که آن فرد موارد مربوط به مدیریت هویت، احراز هویت کاربر و کنترل دسترسی را درک می‌کند و توانایی برطرف کردن مشکلات این حوزه‌ها را دارد.

رمزنگاری

متخصصان IT-وقتی که داده‌های حساس از یک پلتفرم یا وضعیت به پلتفرم یا وضعیت دیگری می‌روند- باید درک درستی از شیوه‌ی رمزنگاری داده‌ها به بهترین شکل ممکن، داشته باشند. گذراندن دوره‌های CompTIA Cybersecurity Career Pathway از جمله CompTIA Security+ و CASP+ برای رمزنگاری داده‌ها ضروری است.

برای اطلاعات بیشتر درباره نقشه راه ورود به دنیای امنیت، روی دکمه زیر کلیک کنید:

 

واکنش به رخدادهای امنیتی

متخصصان IT باید در زمان‌های بحرانی چیزی بیش‌تر از یک راه‌حل برای ارائه داشته باشند. آن‌ها باید سازمان را در به‌کارگیری رویکردهای مختلف در واکنش به رخدادهای امنیتی هدایت کنند تا این رویکردها را به صورت ناخودآگاه فرا گیرند.

مدیریت پروژه

متخصصان IT باید با مفهوم شرکت در یک پروژه و همکاری در تمامی مراحل آن آشنایی داشته باشند. گذراندن دوره‌ی CompTIA Project+ برای کسب مهارت‌های بنیادی مدیریت پروژه ضروری است.

نوشتن

متخصصان IT باید هم در گفتار و هم در نوشتار –از ایمیل گرفته تا گزارش‌ها- توانایی برقراری یک ارتباط خوب را داشته باشند.

7- مهارت ارائه

یکی دیگر از جنبه‌های برقراری ارتباط مناسب این است که اطلاعات را به شیوه‌ای واضح، دقیق و مفید –هم در پشت میز ارائه و هم در زمان سخن گفتن برای یک گروه- ارائه دهند.

تمرکز بر مهارت‌های موردنیاز، به شما این امکان را می‌دهد تا در گزینش داده‌ها‌ی سازمان شرکت کنید و بتوانید به یک متخصص حرفه‌ای در حوزه‌ی استراتژیک IT تبدیل شوید. این که شما خود را نگهدارنده‌ی داده‌ها، گزینش‌کننده‌ی داده‌ها و یا محافظ داده‌ها بدانید اهمیت چندانی ندارد؛ بلکه، آن چیزی که حائز اهمیت است شیوه‌ی همکاری شما با سازمان‌ها و چگونگی مدیریت و ایمن‌سازی اطلاعات توسط آن‌هاست. 

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *