استفاده از پروتکل PGP جهت رمزنگاری ایمیل ها

استفاده از پروتکل PGP جهت رمزنگاری ایمیل ها

در این بخش با مقاله ای به زبان فارسی با عنوان ” استفاده از پروتکل PGP جهت رمزنگاری ایمیل ها” نوشته مهندس میثم ناظمی در خدمت شما هستیم. در ابتدا مقدمه ای از این مقاله را می خوانید و در انتها می توانید فایل PDF را نیز دانلود نمایید.

پروتکل PGP چیست؟

پروتکل PGP یا Pretty good Privacy، یک پروتکل جهت encrypt و decrypt کردن اطلاعات است که برای احراز هویت و رمزنگاری خصوصی استفاده می شود. این پروتکل توسط Philip Zimmermann ارائه شده است. از PGP اغلب برای فشرده سازی اطلاعات، امضای دیجیتال، رمزنگاری و رمزگشایی پیام ها، ایمیل ها، فایل ها، دایرکتوری ها و افزایش محرمانگی در ارتباطات ایمیل استفاده می شود.

با استفاده از پروتکل PGP میتوانید محرمانگی ایمیل ها و فایل هایتان را حفظ کنید، بطوری که فقط دریافت کنندگان مورد نظر شما بتوانند آنها را بخوانند، به علاوه می توانید پیام ها و فایل هایتان را امضای دیجیتال کنید تا دریافت کنندگان مطمئن شوند که متعلق به شما هستند. یک پیام امضاء شده، عدم تغییر محتویات آن را نیز تأیید می کند. PGP براساس رمزنگاری کلید عمومی عمل می کند که در آن از جفت کلید یا Key Pair برای برقراری ارتباط امن استفاده می شود.

برای ارسال ایمیل خصوصی به یک نفر، از کلید عمومی یا Public Key آن شخص برای رمزنگاری اطلاعات استفاده می کنید و به این ترتیب تنها آن فرد می تواند با استفاده از کلید خصوصی یا Private Key خود ایمیل را رمزگشایی کند. بالعکس، چنانچه شخصی بخواهد برای شما ایمیل امن ارسال کند، از کلید Public Key شما برای رمز کردن متن نامه استفاده می کند و تنها شمایید که می توانید آن متن را با استفاده از Private Key خود رمزگشایی کنید. بنابراین شما باید دیگران را از Public Key خودتان مطلع کنید اما از کلید خصوصی خودتان، خیر!!! برای اطلاع دقیق تر از جزئیات و نحوه کار PGP می توانید به RFC4880 مراجعه نمایید.

استفاده از پروتکل PGP در Thunderbird جهت رمزگذاری ایمیل ها

روزانه بیش از ۲۰۰ میلیارد ایمیل در سراسر جهان فرستاده می شوند. اگر چه ایمیل یکی از معمول و محبوب ترین راه ها برای انتقال اطلاعات است، این روش نیز آسیب پذیر بوده و می تواند کاربرانش را دچار مشکلاتی از قبیل سرقت هویت، مانیتورینگ و غیره کند. خوشبختانه راه هایی نیز وجود دارند تا شما از امنیت و محرمانگی ایمیل های خود مطمئن شوید. یکی از راه های افزایش محرمانه بودن ایمیل ها استفاده از نرم افزارهایی برای ارسال و دریافت ایمیل، مانند Thunderbird است.

نویسنده : مهندس میثم ناظمی


به منظور دانلود این مقاله آموزشی کلیک کنید


 

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *