فریم ورک چیست؟

فریم ورک چیست؟

فریم ‌ورک ساختاری است که می‌توانید نرم‌افزار را بر روی آن بسازید و به نوعی نقش پایه و زیربنای برنامه را ایفا می‌کند. در واقع فریم‌ ورک به عنوان یک پایه عمل می‌کند تا مجبور نباشید از صفر کار را آغاز کنید. فریم‌ورک‌ها معمولاً با یک زبان برنامه نویسی خاص مرتبط هستند.

تعریف فریم ورک

فرض کنید می‌خواهید ساخت یک خانه را آغاز کنید. یک حالت این است که خودتان شروع کنید به ریختن فونداسیون. این کار هرچند غیرممکن نیست، اما باید زمان و انرژی زیادی را صرف این کار کنید. حالت دیگر این است که مراحل اولیه و پی‌سازی قبلاً برای شما انجام شده باشد. این کار نه تنها در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه خیالتان هم راحت است که توسط افراد حرفه‌ای و با رعایت نکات لازم صورت گرفته است. در زمینه‌ی توسعه نرم افزار، فریم‌ ورک چنین نقشی را بازی می‌کند. هر فریم‌ورک توسط دیگر توسعه‌دهندگان و مهندسان نرم‌افزار طراحی و آزمایش شده است، بنابراین می‌دانید که پایه‌ای محکم و قابل اطمینان است. با این تفاسیر همانطور که خانه فقط با پی کامل نمی‌شود، فریم‌ورک هم در توسعه نرم افزار تنها یک نقطه شروع است و برای اینکه درست کار کند، باید موارد دیگری را نیز به آن اضافه نمایید. هر فریم‌ورک شامل کلاس‌ها و توابعی از پیش تعریف شده است که می‌تواند برای پردازش ورودی، مدیریت دستگاه‌های سخت‌افزاری و تعامل با نرم‌افزار سیستم استفاده شود و روند توسعه را بسیار ساده کند.

انواع فریم ورک

با تنوع بسیار زیاد زبان‌های برنامه نویسی موجود، طبیعتاً تعداد زیادی فریم ورک نیز در دسترس است. هر یک از این فریم‌ورک‌ها برای حل مشکلات مختلفی که در فرآیند توسعه نرم افزار پیش می‌آید، استفاده می‌شود که نوع آن را باید با توجه به کاربرد و برنامه مد نظر خود انتخاب کرد.

فریم ورک‌ های وب

فریم ورک‌ های وب رایج ترین فریم‌ورک‌های برنامه نویسی هستند که به توسعه‌دهندگان در ساخت برنامه‌های کاربردی وب و وب‌سایت‌های پویا کمک می‌کنند. این فریم‌ورک‌ها به دو نوع بک‌اند و فرانت‌اند تقسیم می‌شوند. فریم‌ورک‌‌های وب بک‌اند روی سرور بارگذاری می‌شوند، در حالی که فریم‌ورک‌های فرانت‌اند در مرورگر کاربر اجرا می‌شوند و به توسعه‌دهندگان وب اجازه می‌دهند تا آنچه را که کاربران در وب‌سایت می‌بینند، طراحی کنند (مواردی مانند مدیریت درخواست‌های AJAX، تعریف ساختار فایل‌ها و استایل دادن به اجزای وب سایت).

فریم‌ورک‌های متداول وب بک‌اند عبارتند از:

فریم ورک جنگو

فریم ورک جنگو (Django) یک فریم‌ورک توسعه وب open source یا منبع باز پایتون است. این فریم‌ورک طراحی شده است تا به توسعه‌دهندگان کمک کند که اپلیکیشن‌ها را از ایده تا تکمیل نهایی در سریع‌ترین زمان ممکن طراحی کنند. این فریم ‌ورک به دلیل سرعت، امنیت و مقیاس‌پذیری‌، انتخابی محبوب و پرطرفدار است. البته ذکر این نکته ضروری است که فریم ورک‌ های پایتون مختلف و متنوع هستند و به جنگو محدود نمی‌شوند. از سایر فریم‌ورک‌های پایتون می‌توان به CubicWeb، Web2Py، AIOHTTP، Bottle و CherryPy اشاره کرد.

فریم ورک Rails

 یکی دیگر از فریم‌ورک‌های منبع باز است که به زبان Ruby نوشته شده. این زبان برنامه‌نویسی به طور خاص برای استفاده‌ی آسان طراحی شده است. Rails برای راه‌اندازی وب‌سایت‌های معروفی مانند Airbnb، Github و Shopify مورد استفاده قرار گرفته است.

از فریم‌ورک‌های رایج در فرانت‌اند نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

فریم ورک Angular JS

فریم ورک Angular JS یک فریمورک جاوا اسکریپت است که توسط گوگل توسعه یافته و پشتیبانی می‌شود. ویژگی‌هایی مانند ارتباط دوطرفه داده‌ها (Two-way data binding)‌ و dependency injections به کاهش زمان توسعه کمک زیادی کرده است و این فریم‌ورک را به یک گزینه محبوب در توسعه وب تبدیل کرده است.

فریم ورک React

یکی دیگر از فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت فرانت‌اند است که توسط تیم فیس بوک توسعه داده شده تا ایجاد تغییرات در کد سایت را تسهیل کند. یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های آن استفاده از DOM مجازی است که امکان عملکرد یکپارچه‌تر سایت را فراهم می‌کند و تضمین می‌کند که برنامه‌های با لود بالا، سریع‌تر رندر شوند.

 Bootstrap فریم ورک

فریم ورک Bootstrap یک فریم ‌ورک CSS فرانت‌اند است که مجموعه‌ای از کدهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت reusableاست. داشتن این کد از پیش تعریف شده در یک فایل قابل دانلود، به توسعه‌دهندگان و طراحان این امکان را می دهد که در زمان ایجاد وب‌سایت‌های fully-responsive صرفه‌جویی کنند.

به جامعه‌ی متخصصان پایتون بپیوندید:

فریم‌ورک‌‌های توسعه موبایل مانند همتایان دسکتاپی خود، ساختاری را به توسعه‌دهندگان می‌دهند که از فرآیند ساخت اپلیکیشن موبایل پشتیبانی می‌کند. این فریم‌ورک‌ها را می‌توان به دو نوع مختلف تقسیم کرد؛ برنامه‌های تلفن همراه بومی (به این معنی که برنامه برای اپل یا اندروید ساخته می‌شود) و فریم‌ورک‌های چندپلتفرمی که با هر نوع موبایلی سازگار است. از معروف‌ترین این فریم ورک‌ها می‌توان به Flutter و React Native اشاره کرد.

چرا برنامه‌نویسان از فریم‌ ورک استفاده می‌کنند؟

خیلی ساده می‌توان گفت فریم‌ورک‌های نرم‌افزاری کار را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا کل فرآیند توسعه نرم‌افزار را از یک پلتفرم واحد انجام دهند.

از مزایای استفاده از فریم‌ ورک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به ایجاد شیوه‌های بهتر برنامه‌نویسی و استفاده مناسب از الگوهای طراحی کمک می‌کند.
  • امنیت کدها بیشتر است.
  • از نوشتن کدهای تکراری و اضافی جلوگیری می‌کند.
  • به توسعه مداوم کد با اشکالات کمتر کمک می‌کند.
  • کار بر روی فناوری‌های پیچیده را آسان‌تر می‌کند.
  • هر شخصی می‌تواند فریم ورک نرم افزاری خود را ایجاد کند یا به فریم ورک ‌های منبع باز برای توسعه و رفع اشکالات کمک کند.
  • کدها از پیش ساخته و آزمایش شده‌اند؛ این مسئله باعث می‌شود برنامه‌ها بیشتر قابل اطمینان باشند.
  • تست و ترابلشوتینگ کد بسیار ساده‌تر است و حتی توسط توسعه‌دهندگانی که مالک کدها نیستند نیز امکان‌پذیر است.
  • زمان مورد نیاز برای توسعه‌ی برنامه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *