بهترین فایروال نرم افزاری شبکه

فایروال نرم افزاری شبکه

فایروال‌ها یا “دیواره‌های آتش” در مواقعی که پای امنیت و نفوذناپذیری سیستم‌های رایانه‌ای به میان می‌آید، اهمیت پیدا می‌کنند. برای این‌که یک سیستم در برابر هک و حملات نفوذ، دسترسی‌های غیر مجاز و هر تهدیدی نسبت به حریم خصوصی با قدرت ظاهر شود، باید از فایروال قدرتمندی استفاده کند. فایروال‌ها انواع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند که در این مقاله به ویژگی‌های بهترین فایروال نرم افزاری شبکه اشاره می‌شود.

ماهیت کار فایروال چیست؟

فایروال‌ها (firewall) ابزارهایی هستند که با هدفِ مصون نگه داشتن سیستم‌های رایانه‌ای از هک، نفوذ، دسترسی‌های بدون مجوز و حمله‌های دیگر، طراحی شده‌اند. firewall‌ها تاکنون تحول‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند تا به چیزی که اکنون در دسترس ماست تبدیل شده‌اند. اما فایروال‌ها چندسال است که به وجود آمده‌اند؟!

فایروال‌ها از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی وجود داشتند. آن‌ها به عنوان یک فیلتر بسته (packet filter) شروع به کار کردند، که برای بررسی بسته‌ها و یا bytes که بین کامپیوترها انتقال داده می‌شد، راه‌اندازی شدند. اگرچه در حال حاضر هم  packetهای بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما فایروال‌ها راه درازی را طی کرده‌اند تا به این نقطه‌ای در آن قرار دارند، برسند. چرا که تکنولوژی در طول دهه‌های اخیر توسعه یافته ‌است.

packet filtering

فایروال‌ها به صورت یک سیستم مبتنی بر شبکه و یا یک سیستم مبتنی بر میزبان طبقه‌بندی می‌شوند. firewall های مبتنی بر شبکه را می‌توان هر جایی در یک شبکه LAN و یا WAN قرار داد. فایروال مبتنی بر میزبان به طور مستقیم روی میزبان خود برای کنترل ترافیک شبکه و یا دیگر منابع محاسباتی مستقر می‌شود. در واقع فایروال می‌تواند یک سرویس به عنوان بخشی از سیستم‌عامل باشد و یا یک برنامه عامل برای حفاظت از کل سیستم.

firewall چطور کار می‌کند؟

فایروال‌ها ورودی‌هایی که به یک شبکه متصل هستند (فایل‌ها و گزارشات) را دریافت می‌کنند و براساس معیارهای خود آن‌ها را مورد مقایسه قرار می‌دهند. هم‌چنین آن‌ها بسته‌هایی که در شبکه رد و بدل می‌شوند را مسیریابی می‌کنند، درخواست‌هایی که به شبکه داخلی داده می‌شود را log برداری می‌کند و اگر با مورد مشکوکی مواجه شوند، این مشکل را به مدیر سیستم هشدار می‌دهند. حالا که با عملکرد firewall ها آشنا شدید، نوبت آن است که با  انواع فایروال‌ها، firewall های نرم افزاری و ویژگی‌های بهترین فایروال‌های نرم افزاری شبکه آشنایی پیدا کنید.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

فایروال چگونه کار می‌کند؟

انواع فایروال‌های موجود در بازار 

جدا از دسته‌بندی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فایروال‌ها، می‌توان انواع مختلفی برای firewall‌ها در نظر گرفت. در ادامه به انواع فایروال‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. Packet Filtering یا فایروال فیلترینگ بسته: یکی از قدیمی‌ترین نوع فایروال است و کار با آن آسان است ولی در عین حال عملکردی قوی دارد. این firewall از طریق بررسی کوتاه روی روتر، به اطلاعاتی مانند آدرس  IP، شماره پورت و … می‌رسد. اگر داده امکان بررسی را ندهد، فایروال آن داده را از بین خواهد برد.
  2. Circuit Level Gateways یا فایروال مداری: فایروال مداری معمولاً اطلاعاتی مانند توالی اطلاعات، آدرس‌های آی‌پی مبدا و مقصد، شماره پورت مبدا و مقصد واطلاعات بسته‌هایی که به کارت شبکه فیزیکی وارد و از آن خارج می‌شوند، را ذخیره می‌کند.
  3. Stateful Inspection Firewall یا فایروال بررسی‌کننده وضعیت: این نوع فایروال از بهترین سطح امنیت برخوردار است. این فایروال جریان ترافیک بین دو یا چند شبکه را کنترل می‌کند. درواقع نوعی دیواره آتش است که مسیر اتصال شبکه فعال را هنگام تحلیل ترافیک ورودی و جستجوی خطرات احتمالی حفظ می‌کند. هم‌چنین فایروال‌های Stateful می‌توانند تلاش‌های افراد غیر مجاز برای دسترسی به شبکه را ردیابی کنند و هم‌چنین داده‌های درون بسته‌ها را تجزیه و تحلیل کنند تا ببینند آیا آن‌ها حاوی کدهای مخرب هستند یا نه.
  4. Proxy Firewall : یک سیستم امنیتیِ شبکه است که منابع شبکه را با فیلتر کردن پیام‌ها در لایه برنامه محافظت می‌کند. Proxy Firewall، فایروال درخواست نیز نامیده می‌شود.

با فورتی‌وب چقدر آشنایی دارید؟

فایروال‌ها یکی از کامل‌ترین لایه‌های امنیتی برای هر شبکه هستند. هر شبکه (فارغ از کوچک یا بزرگ بودن آن)، به یک فایروال احتیاج دارد. فایروال‌ها می‌توانند به صورت نرم‌افزاری (مانند فایروال ویندوز برای سیستم عامل) یا به صورت سخت افزاری (مانند فیلتر تنظیم روی روتر) باشند. برای ایمن سازی بهتر شبکه، بهتر است عملکرد یک فایروال را در شبکه سازی و محاسبات درک کنید.

با انواع فایروال‌های موجود در سراسر جهان بیشتر آشنا شوید

فایروال نرم‌افزاری شبکه چیست؟

فایروال‌های شبکه‌ای، امنیت کل شبکه را برقرار می‌کنند و دارای دو نوع فایروال سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند. فایروال سخت‌افزاری توسط شرکت‌های سازنده firewall روی سخت‌افزارها تعبیه می‌شود و به صورت قطعه‌ای خارجی در مسیر روتر یا خارج آن نصب می‌شود. در مقابل، فایروال نرم‌افزاری برای ایجاد امنیت و کنترل داده‌های ورودی و خروجی، روی سیستم نصب و راه‌اندازی می‌شود. فایروال نرم‌افزاری شبکه می‌تواند شبکه تحت کنترل خود را محافظت کند. تنوع firewall ‌های نرم افزازی شبکه بسیار زیاد است ولی باید توجه داشت که یکی از ویژگی‌های بهترین فایروال نرم‌افزاری آن است که بار سیستم را کم کند.

فایروال‌هایی مثل فورتی‌گیت، سوفوس و کریو جزو این فایروال‌های نرم‌افزاری هستند که در ادامه به معرفی هرکدام از این برنامه‌ها می‌پردازیم.

چگونه بهترین فایروال نرم‌افزاری شبکه را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین فایروال نرم افزاری شبکه باید سوالاتی در مورد فایروال مد نظرتان مطرح کنید. با پاسخ دادن به این سوالات می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و فایروال نرم افزاری شبکه‌ای را انتخاب کنید که برایتان دردسر درست نکند! بعضی از این سوالات عبارتنداز:

  • آیا فایروال در مقیاس کوچک و بزرگ استفاده می‌شود؟
  • آیا امکان بروزرسانی فایروال در ایران وجود دارد؟
  • باید برای خرید فایروال چقدر هزینه در نظر گرفت؟
  • پشتیبانی از فایروال در ایران چگونه است؟
  • آیا مدیریت فایروال آسان است؟
  • نیازهای شما را تامین می‌کند؟
  • منابع و آموزش‌ها در دسترس هستند؟
software firewall

حالا چند نمونه از بهترین فایروال های نرم افزاری شبکه را معرفی می‌کنیم. سعی کنید فایروالی را انتخاب کنید که بیشتر نیازهای شما را برطرف می‌کند. در واقع نیازهای خودتان را به عنوان یکی از معیارهای مهم انتخاب لحاظ کنید.

فایروال نرم افزاری کریو (Kerio)

یکی از مناسب‌ترین و محبوب‌ترین فایروال‌های موجود در بازار ازنظر قیمت برای سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط، نرم‌افزار Kerio Control است. کریو کنترل نرم‌افزاری بسیار قدرتمند است که می‌تواند امنیت سرورها و شبکه‌های یک سازمان را در برابر تهدیدهای مختلف حفظ کند. این نرم‌افزار لایه‌های مختلف امنیتی را به‌صورت پیش‌فرض بررسی کرده و از تهدیدهای احتمالی جلوگیری می‌کند.

فایروال نرم افزاری فورتی‌گیت (Fortigate)

فورتی‌نت با فعالیت درزمینه ساخت محصولاتی با سطح کیفی بالا در زمینه امنیت شبکه، سهم عظیمی از ایمن‌سازی سازمان‌هایی که از شبکه استفاده می‌کنند را از آن خود کرده است. ترکیب پردازنده‌های امنیتی، هوش مصنوعی شناسایی تهدیدات و سیستم‌عامل بصری، باعث به‌وجود آمدن امنیتی یکپارچه توسط این شرکت شده است. فایروال FortiGate با نظارت خودکار بر روی برنامه‌ها، کاربران موجود بر روی شبکه و…، پیچیدگی‌های شبکه را کاهش می‌دهد و به ادمین اجازه می‌دهد تا بهترین روش‌های امنیتی را به‌کار گیرد.

فایروال نرم افزاری سوفوس (Sophos)

نسخه مجازی فایروال‌های سوفوس با نام UTM Sophos که برای محیط VMware تنظیم شده، مجموعه‌ای کامل از امکانات امنیتی را به همراه یک سیستم عامل مستحکم، به کاربران ارائه کرده است. تمامی امکانات فایروال‌های سخت‌افزاری سوفوس در این نسخه مجازی ارائه شده و با انعطاف‌پذیری بالا، قابلیت نصب روی سخت‌افزار را نیز دارد. قابلیت‌های cloud ، شناسایی بدافزارها، تامین امنیت شبکه‌های بی‌سیم، حفاظت از نرم‌افزارهای شبکه و بسیاری موارد دیگر، ازجمله ویژگی‌های مثبت این فایروال نرم‌افزاری است.

سخن آخر

انتخاب بهترین فایروال‌ها برای سیستم رایانه‌ای، بستگی به نیازهای شما و سطح امنیت مورد نظرتان دارد. می‌توانید برای خرید یک فایروال مبلغ زیادی را هزینه کنید ولی سیستم شما واقعا نیازی به آن سطح از امنیت که فایروال برایتان تامین می‌کند، نداشته باشد. پس اگر تصمیم به استفاده از فایروال نرم‌افزاری برای شبکه خود گرفتید، برای انتخاب بهترین آن‌ها، نیازهای خود را به عنوان یک معیار مهم در ذهن داشته باشید تا از دیواره‌های آتشین لذت ببرید!

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *