آموزش ویدئویی: DNS به زبان ساده

سامانه نام دامنه، یا همان DNS، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اینترنت است. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید تمام دستگاه‌ها، رایانه‌ها و سرورهای موجود در اینترنت با یک آدرس IP شناخته می‌شوند که دنباله‌ای از اعداد است؛ صفحات وب نیز با استفاده از همین آدرس IP قابل دسترسی هستند. امّا از آنجایی که حفظ‌کردن و به‌یادآوردن دنباله‌های اعداد برای انسان‌ها کار راحتی نیست، صفحات وب با یک نام معمولی مانند academy.liangroup.net قابل دسترسی هستند، و DNS وظیفه دارد این نام دامنه را به آدرس IP تبدیل کند.

در فرایند تبدیل نام دامنه به آدرس IP، یا همان DNS Lookup، نام‌سرورهای زیادی دخیل هستند. نام‌سرورهایی مانند Resolving Name Server که در سیستم عامل قرار دارد و نام‌سرورهای دیگری مانند Root Name Servers که مربوط به دایرکتوری Root از فضای نام اینترنت است، TLD Name Servers که مربوط به دامنه‌های سطح‌بالا (مانند دامنه‌های .com) هستند و نام‌سرورهای Authoritative همگی در این فرایند نقش دارند.

اگر می‌خواهید درباره‌ی DNS و نحوه‌ی عملکرد آن بدانید و فرایندهای انجام‌شده برای اتصال به یک دامنه را درک کنید، و یا بدانید که در صورت ایجاد تغییر و یا فیلترکردن هرکدام از نام‌سرورهای دخیل در فرایند DNS Lookup چه مشکلاتی ممکن است در دسترسی به اینترنت ایجاد شود، دیدن این ویدئو را به شما توصیه می‌کنیم.

روی لینک زیر بزنید و با دوره‌های موجود در حوزه شبکه بیشتر آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *