فایروال سخت افزاری چیست؟

فایروال سخت افزاری

اصطلاح «فایروال» به معنی سیستمی است که از شبکه‌های خصوصی و کامپیوترها در مقابل نفوذ مهاجم‌ها، دسترسی غیرمجاز، ترافیک شبکه و حملات هکری محافظت می‌کند. نحوه عملکرد آن هم به این شکل است که بسته‌ها (packet) را بین شبکه‌ها مسیریابی می‌کند و در صورت پیدا کردن بسته مشکوک، آن را مسدود کرده و از ورود آن به شبکه جلوگیری می‌کند.

در ادامه درمورد فایروال سخت افزاری و نحوه عملکرد آن صحبت می‌کنیم.

فایروال سخت افزاری به زبان ساده

فایروال سخت افزاری (Hardware Firewall) زیرساختی است که شرکت‌های تولیدکننده در بستر شبکه و در مسیر روتر یا روی روتر نصب و راه‌اندازی می‌کنند. به زبان دیگر فایروال سخت افزاری دستگاهی است تحت شبکه، بین شبکه داخلی و gateway که تمامی پیوند‌های شبکه از آن عبور می‌کنند.

فایروال سخت افزاری ترافیک شبکه ورودی و خروجی را کنترل کرده و در صورت مشاهده هرگونه دسترسی مشکوک، سیاست‌های امنیتی را روی آن‌ها اعمال می‌کند. این فایروال‌ها که شامل هر دو ویژگی سخت افزاری و نرم‌افزاری لازم برای اعمال محدودیت شبکه هستند، می‌توانند ویژگی‌های مختلف امنیتی شبکه ازجمله فیلترکردن URL، سیستم جلوگیری از نفوذ و حتی پشتیبانی از Wi-Fi را ارائه دهند.

فایروال سخت افزاری چطور کار می‌کند؟

hardware firewall

فایروال سخت افزاری برای محافظت از لبه شبکه، با استقرار در حالت درون خطی طراحی شده است. این بدان معنی است که کابل‌های شبکه (که ترافیک می‌تواند از این مرز عبور کند) به پورت‌های داخل و خارج فایروال متصل هستند.

یک نمونه رایج فایروال سخت افزاری، روتر است که به طور معمول در بیشتر خانه‌هایی که از اتصالات فیبر نت وای‌فای استفاده می‌کنند، یافت می‌شود. قوانین هر فایروال طبق نیازهای امنیتی یک سازمان مشخص می‌شود. مثلاً می‌توان مشخص کرد درصورتی‌که ترافیکی برای شبکه توسط فایروال مضر تشخیص داده شود، سریعاً آن را مسدود کند.

روش‌های مسدودیت و مدیریت شبکه توسط فایروال شامل روش فیلترینگ Packet، پروکسی سرور یا

Stateful Inspection می‌شود.

یکی از مزایای مهم فایروال سخت افزاری این است که استفاده از آن برای هر کاربری امکان‌پذیر است و می‌تواند از طریق تنظیمات پیش‌فرض آن را فعال کند.

توجه داشته باشید که فقط برخی از تنظیمات آن حالت پیشرفته دارند و برای استفاده از آن باید تخصص لازم را داشته باشید. نکته مهم دیگر درمورد فایروال سخت افزاری این است که آن‌ها امکان بررسی کامل جزئیات بسته‌های موجود در شبکه را ندارند؛ بنابراین بهتر است از ترکیب فایروال سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کنید تا امنیت شبکه به خوبی تامین شود.

بهترین فایروال سخت افزاری

فایروال سخت افزاری

نوع فایروال سخت افزاری به نیازهای یک سازمان بستگی دارد. قبل از انتخاب فایروال، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند. مثل:

  • سطح حفاظت مورد نیاز برای شبکه رایانه‌ای
  • منطقه فعالیت شرکت
  • مبلغ بودجه موجود برای اجرای فایروال
  • منابع انسانی مورد نیاز برای حفظ فایروال
  • در دسترس بودن به‌روزرسانی‌های منظم

از بهترین فایروال سخت افزاری موجود در بازار می‌توان موارد زیر را نام برد:

فایروال‌های سخت افزاری همچنین می‌توانند از یک شبکه خانگی نیز محافظت کنند. وقتی بین مودم و روتر بی‌سیم شما قرار می‌گیرند، به جلوگیری از دسترسی حملات مشکوک به دستگاه‌ها کمک کرده و می‌توانند از دستگاه‌هایی محافظت کنند که نمی‌توانید فایروال نرم‌افزاری مورد اعتماد خود را در آن‌ها نصب کنید.

به‌جای تهیه و مدیریت چندین فایروال نرم‌افزاری، می‌توانید از یک فایروال فیزیکی سخت افزاری برای محافظت از تمام دستگاه‌های یک شبکه استفاده کنید.

تفاوت فایروال سخت افزاری و نرم افزاری

در ابتدایی‌ترین سطح، فایروال سخت افزاری یک نوع دستگاه است، در حالی که فایروال‌های نرم‌افزاری از طریق یک برنامه کاربردی در داخل رایانه شما کار می‌کنند. به طور کلی هر دو عملکرد مشابهی دارند. اما با روش‌های متفاوت این کار را انجام می‌دهند و هرکدام مزایای خاص خود را دارند.

در ادامه به بررسی برخی از تفاوت‌های فایروال سخت افزاری و نرم‌افزاری می‌پردازیم:

1- هزینه

وقتی برای اولین‌بار قصد دارید فایروال بخرید، فایروال نرم‌افزاری هزینه نسبتاً کمتری دارد. برخی از آن‌ها یک دوره آزمایشی رایگان ارائه می‌کنند و بعد از آن باید لایسنس ماهانه یا سالانه تهیه کنید. اما در درازمدت هزینه اشتراک آن از خرید دستگاه سخت افزاری بیشتر است. علاوه بر اینکه از داشتن مزایای فایروال سخت افزاری نیز محروم خواهید شد.

2- حافظه و فضا

اگر ازلحاظ مکانی مقدار فضایی که اشغال می‌شود برایتان اهمیت دارد، ممکن است نرم‌افزار گزینه بهتری باشد؛ زیرا به عنوان یک برنامه کاربردی، هیچ دیتای سنگینی ندارد و همچنین فضای خاصی را اشغال نمی‌کند.

3- نصب

بسیاری از فایروال‌های نرم‌افزاری برای راه‌اندازی و اجرا فقط به چند کلیک نیاز دارند، در حالی که فایروال‌های سخت افزاری به اتصال سیم، اتصال به برق و موقعیت مناسب نیاز دارند.

در عین حال، محافظت از فایروال نرم‌افزاری نیز با محدودیت‌هایی همراه است. آن‌ها باید روی هر رایانه در یک شبکه نصب شوند. در زمان به‌روزرسانی نیز از آنجا که سیستم‌عامل مخصوص به خود ندارند باید به‌صورت دستی به‌روز شوند. نکته دیگر آن که فایروال‌های نرم‌افزاری سرعت و کارایی کمتری از سخت افزاری دارند.

4- امنیت

فایروال‌های نرم‌افزاری نصب شده روی رایانه‌های مختلف می‌توانند به‌گونه‌ای متفاوت پیکربندی شوند. تا زمانی که سازمانی نتواند یک پیکربندی امنیتی سازگار را پیاده‌سازی و اجرا کند، فایروال‌های نرم‌افزاری ممکن است غیرفعال شوند یا از میزان امنیت مختلفی برخوردار باشند. اما فایروال سخت افزاری از تمام دستگاه و شبکه‌های آن به‌صورت مداوم محافظت می‌کند.

5- استاندارد محافظت

فایروال نرم‌افزاری احتمالاً روی رایانه محافظت‌شده اجرا می‌شود. این بدان معنی است که منابعی را به خود اختصاص می‌دهد که می‌تواند برای اهداف دیگر نیز استفاده شوند. اما فایروال سخت افزاری تنها روی سخت افزار خود اجرا می‌شود؛ به این معنی که افزایش حجم ترافیک بر عملکرد دستگاه محافظت شده تأثیر نمی‌گذارد.

6- مدیریت

در فایروال نرم‌افزاری، هر رایانه باید به‌صورت جداگانه پیکربندی، مدیریت و به روز شود تا از حفاظت قوی در برابر تهدیدات سایبری محافظت کند. اما فایروال سخت افزاری یک دستگاه جدا است که از کل یک شبکه محافظت می‌کند.

 هرگونه به‌روزرسانی یا تغییر پیکربندی موردنیاز می‌تواند فقط یکبار اعمال شود و بلافاصله برای همه دستگاه‌هایی که توسط فایروال محافظت می‌شوند اعمال شود.

7- محافظت مداوم

 فایروال‌های سخت افزاری همیشه فعال هستند، مگر اینکه تصمیم بگیرید آن‌ها را خاموش کنید. آن‌ها برخلاف فایروال نرم‌افزاری بدون هیچ نوسان در حافظه رایانه یا قدرت پردازش کم و زیاد، فعالیت کرده و هیچ‌گونه احتمال توقف محافظت از سرور شما در آن‌ها وجود ندارد.

8- جلوگیری از ورود تهدیدها به درایوهای داخلی

فایروال سخت افزاری از تمامی قسمت‌های رایانه در برابر حملات مضر سایبری محافظت می‌کند. این نوع فایروال مثل یک مانع فیزیکی بین درایوهای داخلی رایانه و کد مخرب ورودی، تهدیدات را قبل از نفوذ به رایانه شما متوقف می‌کند.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *