میکروتیک چیست؟

میکروتیک چیست

میکروتیک (MIKROTIK) یک شرکت تولید و توزیع سیستم‌های ISP و روتر‌ها است که در سال 1996 در کشور لتونی احداث شد. دفتر اصلی این کمپانی در شهر ریگا یعنی پایتخت کشور لتونی قرار دارد و محصولات آن در سراسر جهان به فروش می‌رسد.

معرفی شرکت میکروتیک

شرکت میکروتیک در بیشتر کشورهای سراسر دنیا محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاریِ مربوط به ارتباط اینترنتی را عرضه می‌کند. این شرکت در سال 1997 با تکیه بر تجربه‌ی خود در صنعت سخت افزار کامپیوترهای شخصی و سیستم Routing، اقدام به ایجاد سیستم نرم افزاری RouterOS کرد که نوعی سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس است و پایداری، کنترل و انعطاف‌پذیری گسترده‌ای را برای انواع روتینگ و رابط‌های کاربریِ داده ارائه می‌دهد.

در سال 2002 این کمپانی تصمیم به تولید سخت‌افزار مختص به خود کرد که نام آن را RouterBOARD گذاشت. با نصب سیستم‌عامل RouterOS بر روی سخت‌افزار RouterBOARD یا روی کامپیوتر و لپ‌تاپ، یک روتر با ویژگی‌هایی از جمله فایروال، سرور وی پی ان ‌(VPN server)، Wireless access point و غیره به دست می‌آورید.

نحوه کار با میکروتیک

برای ایجاد ارتباط با روتر میکروتیک نیاز به نرم‌افزار Winbox دارید. Winbox نام نرم افزاری است که توسط خود این شرکت عرضه شده است که با کمک آن می‌توانید به روتر میکروتیک وصل شوید. این برنامه برای مدیریت سرورهای مجازی میکروتیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوره‌های آموزشی میکروتیک

شرکت میکروتیک علاوه بر انواع مختلف محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، دوره‌های آموزشی مختلفی برای تسلط بر نحوه پیاده‌سازی، نگهداری و مدیریت محصولات این شرکت طراحی کرده است. این دوره‌ها عبارتند از:

دوره آموزشی MTCNA

این دوره مخفف MikroTik Certified Network Associate و پایه ورود به حوزه شبکه‌های MCTNA است. برای ورود به تمامی دوره‌های بعدی و تمامی دوره‌های میکروتیک لازم است که این دوره را بگذرانید. در این دوره با مسائل پایه‌ای مانند Firewall, Wireless Routing, DNS, DHCP, Queue, Tunnel سخت افزار Router Board، سیستم عامل RouterOS و … آشنا می‌شوید و می‌توانید به عنوان کارشناس شبکه‌های میکروتیک یک شبکه را از صفر تا صد راه‌اندازی کنید.

دوره آموزشی MTCUME 

این دوره مخفف MikroTik Certified User Management Engineer و به مهندسی مدیریت کاربران میکروتیک مشهور است. برای ورود به آن نیاز دارید که دوره MTCNA را گذرانده باشید. در این دوره شما با مفاهیمی مانند User Manager, RADIUS Server, Hotspot و چگونگی راه‌اندازی آن‌ها آشنا می‌شوید. علاوه بر این‌ها مفاهیمی مانند پیاده‌سازی انواع Tunnel و اجرای آن، راه اندازی و استفاده از پروتکل‌هایی مانند IPSec، استفاده از نرم‌افزارهای Accounting مانند IBSNG و ACS Cisco را نیز می‌آموزید.

دوره آموزشی MTCRE

دوره MTCRE یا MikroTik Certified Routing Engineer دوره‌ی مهندسی روتینگ و مسیریابی میکروتیک است. در این دوره با تنظیمات مسیریابی (روتینگ) بر روی سخت‌افزارهای میکروتیک آشنا می‌شوید و در نهایت می‌توانید Route های استاتیک و داینامیک و تنظیمات Tunnel را راه‌اندازی کنید.

دوره آموزشی MTCWE

در دوره MikroTik Certified Wireless Enginee یا مهندسی وایرلس و شبکه‌های بی‌سیم میکروتیک با پروتکل‌ها و چگونگی پیاده‌سازی و عیب‌یابی شبکه‌های Wireless با استفاده از محصولات شرکت میکروتیک و مفاهیمی مانند Point to Point و Point to Multipoint آشنا می‌شوید.

دوره آموزشی MTCTCE

دوره MikroTik Certified Traffic Control Engineer یا مهندسی کنترل ترافیک میکروتیک از دوره‌های شرکت میکروتیک است که با گذراندن آن با تنظیمات مربوط به ایمن‌سازی شبکه و کنترل پهنای باند و مسیر عبور Packet ها و Firewall بر روی میکروتیک آشنا می‌شوید و بعد از اتمام این دوره می‌توانید انواع صف‌ها و فیلترها را راه‌اندازی و مدیریت کنید.

دوره آموزشی MTCINE

این دوره مخفف MikroTik Certified Inter-networking Engineer است. معنی این دوره در زبان فارسی یعنی مهندسی درون شبکه‌ای میکروتیک. بر خلاف بقیه دوره‌ها پیش نیاز این دوره، دوره MTCRE است که باید آن را گذرانده باشید. این دوره کامل‌ترین دوره میکروتیک است و در پایان آن تبدیل به یک کارشناس ارشد ارتباطات میکروتیک شده و با مواردی مانند روتینگ پیشرفته با استفاده از تجهیزات این شرکت، پروتکل‌های پیشرفته مانند BGP، MPLS و … آشنا می‌شوید و توانایی راه‌اندازی سرویس‌های مورد نیاز برای مراکز Service Provider، ISP را به دست می‌آورید.

دوره آموزشی MTCIPv6E

این دوره مخفف مخفف MikroTik Certified IPv6 Engineer و به معنای مهندسی آیپی نسخه ۶ میکروتیک است. در این دوره با مباحث مربوط به IPv6 و بعضی از سرویس‌های مرتبط با این پروتکل آشنا می‌شوید.

به جامعه کارشناسان میکروتیک بپیوندید:

محصولات میکروتیک

شرکت میکروتیک محصولات خود را در سه دسته محصولات نرم‌افزاری، محصولات آموزشی و محصولات سخت‌افزاری به بازار عرضه می‌کند که در ادامه محصولات سخت‌افزاری این شرکت را معرفی می‌کنیم.

روتر

روتر (Router) یکی از هوشمندترین و پیچیده‌ترین دستگاه‌های شبکه است. روترها در انواع و ابعاد مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید بسته به نیاز خود محصولی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با شبکه موردنظر شما داشته باشند. امکان نصب نرم‌افزار و سیستم‌عامل‌های مختلفی روی روترها وجود دارد که می‌توانند به صورت خودکار کوتاه‌ترین مسیر را در شبکه تشخیص دهند. به خاطر وجود همین ویژگی‌ها روترها نسبت به دیگر دستگاه‌های شبکه قیمت بیشتری دارند. می‌توان گفت که قیمت بالاتر یکی از معایب روترهای شبکه است اما اگر سرعت بخشیدن به شبکه و کاهش تأخیر آن برای شما اهمیت دارد، روتر یکی از بهترین دستگاه‌هایی است که می‌توانید تهیه کنید.
برخی از مهم‌ترین روترهای شبکه به شرح زیر هستند:

  •  روتر مدل HEX Lite
  • روتر مدل RB750P-PBr2
  • روتر مدل CCR1016-12S-1S+
  •  روتر مدل RB2011iLS-IN

سوئیچ‌های شبکه

در شبکه‌های محلی دستگاه‌ها از طریق وسیله‌ای به نام سوئیچ (switch) به هم متصل می‌شوند و سوئیچ‌‎ها وظیفه انتقال مرتب و بسته‌بندی‌شده‌ی داده‌ها را به مقصد برعهده دارند. از طریق سوئیچ، کامپیوترهای موجود در شبکه به هم متصل می‌شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. البته سوئیچ‌ها علاوه بر دستگاه‌های کامپیوتری، توانایی برقراری اتصال میان تمامی دستگاه‌هایی که از پروتکل‌های شبکه پشتیبانی می‌کنند را دارند.
معروف‌ترین سوئیچ‌های میکروتیک به شرح زیر هستند:

  • سوئیچ مدل CRS212-1G-10S-1S+IN
  • سوئیچ مدل B260GS
  •  سوئیچ مدل CRS125-24G-1S-2HnD-IN
  •  سوئیچ مدل CRS226-24G-2S+IN

سیستم‌های وایرلس

دستگاه‌های وایرلس (Wireless) میکروتیک برای تأمین اینترنت و دریافت یا ارسال داده و اطلاعات توسط امواج رادیویی کاربرد دارند و برد شبکه را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهند. این ابزارها بسته به نیاز شما می‌توانند دارای آنتن‌های داخلی یا خارجی باشند و مزایایی مثل سرعت بالای انتقال اطلاعات، نصب و پیکربندی ساده، قیمت مناسب، پشتیبانی از انواع سیستم‌های کدگذاری و امکان مجازی‌سازی دارند.
مهم‌ترین محصولات وایرلس این شرکت به شرح زیر هستند:

  • سوئیچ مدل CRS212-1G-10S-1S+IN
  • سوئیچ مدل B260GS
  • سوئیچ مدل CRS125-24G-1S-2HnD-IN
  • سوئیچ مدل CRS226-24G-2S+IN

روتربردها

روتربردها (RouterBOARD) مهم‌ترین محصولاتی هستند که توسط میکروتیک طراحی و تولید می‌شوند. روتربرد اصلی‌ترین ابزار میکروتیک برای برقراری ارتباط شبکه محسوب می‌شود و می‌توانید از آن برای طراحی یک یک شبکه شخصی‌سازی‌شده استفاده کنید. روتربرد در واقع یک کامپیوتر شخصی نسبتاً کوچک است که برای شبکه‌های کامپیوتری طراحی شده‌ است و می‌تواند نیازهای این شبکه‌ها را برطرف کند.
روتربردها نیز انواع مختلفی دارند که در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

  •  3DIGIT
  •  4DIGIT
  •  Naming
  •  Cloud Core Router

علاوه بر محصولاتی که در بالا اشاره کردیم، میکروتیک دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف دیگری هم تولید می‌کند که لیست این محصولات به شرح زیر است:

  • دستگاه‌های وایرلس خانگی و اداری
  • محصولات 5G و LTE
  • محصولات مربوط به اینترنت اشیاء (IOT)
  • دستگاه‌های ۶۰ گیگاهرتز
  • محفظه تجهیزات
  • تجهیزات جانبی
  •  آنتن

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تمامی نکات مربوط به میکروتیک، دوره‌های آموزشی و سخت‌افزارهای آن را با جزئیات در اختیار شما قرار دهیم. اما همانطور که می‌دانید به دلیل گستردگی محصولات و خدمات این شرکت پوشش تمامی آن‌ها کار آسانی نیست. در صورتی که نکته مهمی در این مقاله جا مانده است و یا در مورد محصولات و دوره‌های این شرکت سؤالی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کوتاه‎‌ترین زمان ممکن به سؤالات شما پاسخ خواهند داد.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *