دارک وب چیست؟

دارک وب چیست؟

اگر دنیای هک و امنیت را دنبال می‌کنید، حتما با واژه دارک وب یا همان وب تاریک برخورد کرده‌اید. برای مثال، ممکن است در یک خبر بخوانید که “هکرها بعد از سرقت اطلاعات کاربران، این اطلاعات را برای فروش در Dark Web قرار داده‌اند” . اگر به تازگی وارد دنیای امنیت اطلاعات شده باشید، احتمالا بعد از خواندن چنین خبری، این سوال برای شما به وجود آمده که دارک وب چیست؟
Dark Web، به سایت‌هایی گفته می‌شود که به شدت رمزگذاری شده‌اند و از طریق موتورهای جستجوگری که به طور معمول از آن‌ها استفاده می‌کنیم، قابل دسترسی نیستند. همچنین با استفاده از مرورگرهای رایج نمی‌توانید آدرس این وب‌سایت‌ها را تایپ کرده و وارد آن‌ها شوید. آدرس این وب‌سایت‌ها هم با URL های معمولی فرق می‌کند و با پسوند onion به پایان می‌رسد. URL های آن‌ها معمولا بسیار پیچیده انتخاب می‌شوند، به طوری که به خاطر سپردن آن‌ها سخت باشد. لازم به ذکر است که در فضای وب تاریک، همه چیز مخفی است و افراد IP و هویت خود را در این فضاها پنهان می‌کنند. اما چرا؟ بیایید ببینیم که درون این وب‌سایت‌ها چه می‌گذرد.

 Dark Web چه استفاده‌ای می‌شود؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، این‌وبسایت‌ها عموما به عنوان یک بازار سیاه عمل می‌کنند بیشتر مواردی که در این وبسایت‌ها عرضه و معامله می‌شوند، غیرقانونی است. برای مثال، وب تاریک مرجعی برای خرید و فروش مواد مخدر، داروهای قاچاق، اسلحه، تانک، اطلاعات مهم و حساس افراد، اعضای بدن و حتی انسان است.

از دارک وب برای استخدام هکر، مزدور و قاتل هم استفاده می‌شود. حتی طبق ادعای برخی افراد، فضاهایی در وب تاریک وجود دارد که به Red Room یا اتاق قرمز معروف هستند و افراد با پرداخت مبالغ گزاف، به تماشای زنده شکنجه افراد و کودکان می‌نشینند.

این‌ها تنها بخشی از فعالیت‌های تاریکی است که در فضای Dark Web انجام می‌شود و با توجه به این‌ موارد، طبیعی است که دسترسی به این وب‌سایت‌ها به راحتی امکان پذیر نباشد. همچنین، افراد برای انجام معاملات در این فضاها، تنها از ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین استفاده می‌کنند تا هویت آن‌ها فاش نشود.

تفاوت دارک وب و دیپ وب

این دو اصطلاح معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، در صورتی که معانی آن‌ها واقعا یکی نیست. به زبان ساده، دارک‌وب بخشی از دیپ وب است.

دیپ وب به بخشی از فضای اینترنت اشاره دارد که از دید کاربر عادی پنهان شده‌ است. طبق گفته محققان، فضای دیپ وب بسیار بزرگ‌تر از فضای اینترنت معمولی است که ما از آن استفاده می‌کنیم. در واقع، دیپ وب به تمام قسمت های وب اشاره دارد که از نظر کاربر عادی پنهان شده اند و توسط موتور جستجوگر معمولی نشان داده نمی شوند که این موضوع شامل مقدار زیادی از داده ها، کدهای داخلی صفحات مختلف وب و هر چیز دیگری است که برای دسترسی به آن‌ها نیاز به یک کد دسترسی است. بنابراین، تقریبا هر وب سایت آنلاین، دارای بخشی از محتوا است که بنا به ضرورت در دیپ وب قرار می گیرد.

تفاوت دارک وب و دیپ وب

آیا ورود به دارک وب غیرقانونی است؟

بازدید از وبسایت‌های Dark Web، به خودی خود منع قانونی ندارد اما همان‌طور که دیدید، اکثر فعالیت‌هایی که در فضای وب تاریک انجام می‌شوند، غیرقانونی است و معمولا افرادی وارد این وب‌سایت‌ها می‌شوند که مقاصدی از جمله خرید و فروش موارد غیرقانونی را دنبال می‌کنند. همچنین، همان‌طور که گفتیم، این وب‌سایت‌ها به راحتی در دسترس نیستند و در صورت دستگیر شدن، نمی‌توانید ادعا کنید که به صورت اتفاقی سر از این وب‌سایت‌ها درآورده‌اید.
برای ورود به دارک وب، باید از مرورگرهای ویژه‌ای استفاده کنید که معروف‌ترین آن‌ها Tor است.

خطرات ورود به دارک وب

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با فضای Dark Web و کاربران آن دادیم، تعجبی ندارد که این وب‌سایت‌ها، خود محلی برای کلاهبرداری از افراد یا سرقت اطلاعات آن‌ها هستند. موارد بسیاری گزارش شده که افراد برای انجام کاری پول دریافت کرده‌اند اما در نهایت مشخص شده که این فقط یک کلاهبرداری بوده است. نمونه‌ای دیگر از خطرات وب تاریک، این است که این فضا پر از هکرهای حرفه‌ای است که به سادگی می‌توانند اطلاعات شما را سرقت کنند. پس در هنگام ورود به این وب‌سایت‌ها، حتما از VPN استفاده کنید و هر بار هویت جعلی جدیدی برای خود انتخاب کنید که هیچ اشاره‌ای به اطلاعات واقعی شما نداشته باشند، در غیر این صورت، به راحتی شناسایی می‌شوید.

مورد دیگری که وجود دارد، این مکان‌ها یکی از مکان‌های بالقوه برای به خطر انداختن کامپیوتر شخصی شما است، پس دقت کنید که هر فایلی را دانلود نکنید. از برنامه‌های رایجی که برای به خطر انداختن سیستم ‌کاربران از آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Vamtrack که برای دستیابی به حساب‌های مالی قربانیان طراحی شده است.
  • Skynet که برای سرقت بیت‌کوین یا حملات DDoS به وب‌سایت‌های دیگر، با استفاده از رایانه قربانی استفاده می‌شود.
  • Nionspy که پس از آلوده شدن کامپیوتر قربانی به این برنامه، می‌توان از آن برای سرقت اطلاعات و ضبط صدا و ویدئو، استفاده کرد.

آیا ورود به دارک وب غیر قانونی است؟

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

۲ دیدگاه ها

  1. بسیار عالی حرف نداره واقعا لذت میبرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *