اینترنت امن برای کودکان

امنیت اطلاعات

کودکان و نوجوانان امروزی قادر به دسترسی به اطلاعات بیشتری نسبت به نسل های قبلی هستند. استفاده از دستگاه های تبلت، لپ تاپ و دستگاه های هوشمند در محیط مدرسه و در خانه بسیار رایج شده است. به موازات این فناوری ها، اینترنت اطلاعات زیادی می تواند در اختیار ما قرار دهد، اطلاعاتی که می تواند زندگی ما را بهتر کند. اما اینترنت دقیقا مانند یک چاقوی دولبه می باشد و می تواند به ما و افرادی که دوستشان داریم، آسیب برساند.

هرکسی در دنیا می خواهد که فرزندش به اطلاعات دسترسی داشته باشد، اما همچنین می خواهد که آنها بی خطر باشند. چگونه می توان هر دو مورد را بدست آورد؟ این یک چالش در دنیای ارتباطات است.

افراد بد که می توانند به شما آسیب برسانند، ممکن است باهوش باشند، اما شما و فرزندانتان می توانید باهوش تر باشید. این نکات ایمنی که در ادامه ذکر می شوند، می تواند محیط امن تری در ارتباطات اینترنتی برای شما ایجاد کند.

به فرزندانتان آموزش دهید

وقتی موضوع امنیت سایبری مطرح می شود، بچه ها اغلب یکی از ضعیف ترین پیوندهای خانواده شما هستند. حتما در مورد فعالیت های مشکوک آنلاین، به فرزندانتان آموزش دهید و به آنها یاد دهید که اگر مورد مشکوک و غیرعادی مشاهده کردند، به شما گزارش داده و از شما طلب کمک کنند. حتما از نصب نرم افزارهای امنیتی که از کلیک بر روی لینک های مشکوک و مخرب و بازدید از سایت های مخرب و کلاه برداری که ممکن است بچه ها انجام دهند، جلوگیری می کنند، اطمینان حاصل کنید.

به بچه‌ها آموزش دهید که چرا هویت آنها مهم است

بعضی اوقات فرزندان با افشای اطلاعات شخصی به صورت آنلاین، خود را در معرض سرقت هویت قرار می دهند زیرا معتقدند که چیزی برای از دست دادن ندارند. هویت یک کودک می تواند به اندازه هویت یک فرد بالغ؛ اهمیت داشته باشد. کلاه برداران و اسکمرها می توانند کودکان را به منظور افشای اطلاعات شخصی و سایر جزئیات سرقت هویت، فریب دهند. به فرزندان آموزش دهید که اطلاعات زیادی درباره خودشان نشان ندهند. تاریخ تولد، آدرس و اطلاعاتی از این قبیل، اطلاعات شخصی است و نباید آنها را به اشتراک بگذارید.

اهمیت حفظ حریم خصوصی را در خانواده مشخص کنید

با وجود تعداد زیادی وب سایت و برنامه های کاربردی به منظور جمع آوری اطلاعات و استفاده از آن برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی، اطمینان حاصل کنید که خانواده شما از ارزش حفظ حریم خصوصی آنلاین اطلاع دارند. بسیاری از برنامه ها دارای سیاست حفظ حریم خصوصی هستند که با مطالعه آن فاش می شود برنامه ها اطلاعات کاربران خود را جمع آوری و به اشتراک می گذارند. کودکان و نوجوانان و بسیاری از بزرگسالان اغلب این سیاست ها را بدون مطالعه آنها می پذیرند. حتی اگر تنظیمات شما به صورت خصوصی تنظیم شده باشد، به یاد داشته باشید هیچ چیز خصوصی نیست. حتی مرورگر به اصطلاح خصوصی نیز خصوصی نیست. مجریان قانون، مدیران وب سایت ها و هکرها می توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند.

مراقب کلاه برداری های فیشینگ باشید

ممکن است شما به اندازه کافی دانش امنیت سایبری داشته باشید و بدانید روی لینک هایی که ظاهراً از طرف بانک یا یکی از دوستانتان است کلیک نکنید، اما آیا همه افراد خانواده و بخصوص فرزندان شما این را می دانند؟ به کودکان خود در مورد فیشینگ آموزش دهید و به آنها هشدار دهید که روی یک آدرس ایمیل یا پیام شبکه اجتماعی، روی لینک ها کلیک نکنند. یک برنامه امنیتی نصب کنید و لینک های جعلی را شناسایی و مسدود کنید.

از یک نرم‌افزار مدیریت گذرواژه استفاده کنید

گذرواژه‌ ها دفاع اصلی در برابر هکرها برای اکثر مردم است، با این وجود بسیاری از افراد از یک گذرواژه مشکترک برای حساب های کاربری خود استفاده می کنند. حتی برخی از آنها از رمزهای عبوری استفاده می کنند که به راحتی حدس زده می شوند، زیرا یادآوری آنها نیز آسان است. گذرواژه های خود را با استفاده از یک برنامه مدیریت گذرواژه، تقویت کنید. این نرم افزارها می توانند رمزعبورهای متفاوت و پیچیده را به خاطر سپرده و یادآوری کنند.

شبکه‌های اجتماعی را ایمن نگه دارید

این یک ویژگی خوب است که شخصی در خانه شما در یک شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشد. اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که رسانه های اجتماعی همچنین می توانند مجرمان سایبری را به خود جلب کنند. مراقب حساب های شبکه های اجتماعی خود باشید. اگر کسی به شما پیام می دهد که مدتی فعالیتی نکرده اید، نسبت به پیام مشکوک شوید. همچنین باید مراقب حساب های کاربری دوستانتان نیز باشید، شاید آنها هک شده باشند.

اهمیت تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها را درک کنید

باج افزارها در میان مجرمان سایبری که قصد دارند اطلاعات موجود بر روی سیستم شما را قفل کنند، محبوبیت بالای دارند. در این صورت شما دیگر قادر به دسترسی به اطلاعات شخصی خود مانند عکس ها یا اطلاعات مالی خود نخواهید بود. یکی از بهترین راه های مقابله با تهدید باج افزار این است که به طور مرتب از داده های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

تحقق امنیت سایبری یک هدف متحرک است

مجرمان سایبری مرتباً از تهدیدهای جدید به منظور به دام انداختن اهداف خود استفاده می کنند. این موضوع بدین معنی است که باید نسبت به دانلود آخرین نسخه های امنیتی و وصله های امنیتی، مراقب باشید. خود و خانواده خود را در مورد شیوه های جدید تجارت مجرمان سایبری آگاه نگه دارید.

اطلاعات بیشتر از حد لازم را به اشتراک نگذارید

این مهم است که کودکان و اعضای خانواده بدانند چه مقدار اطلاعات بیش از حد لزوم برای ارائه است. کودکان ممکن است در مواقع هیجانی برای به اشتراک گذاشتن نقاط عطف خود، اطلاعات شخصی خود را بصورت آنلاین ارسال کنند. به عنوان مثال، گواهینامه رانندگی یا برنامه سفر مشترک به صورت آنلاین می تواند اطلاعات ارزشمندی برای سارقان هویت و سارقان منازل باشد.

سایر آسیب‌پذیری‌های موجود در خانه خود را شناسایی کنید

شبکه Wi-Fi خانگی شما یکی دیگر از نقاط ورود هکرها است. مجرمان سایبری می توانند مودم های خانگی را هک کرده و به دستگاه های مختلف متصل به اینترنت مانند سیستم های امنیتی خانگی و درب های هوشمند دسترسی پیدا کنند. اطمینان حاصل کنید که سیستم Wi-Fi خانگی شما دارای رمز عبور سخت است و نرم افزار امنیتی را در نظر بگیرید که “متجاوزین” را در شبکه شناسایی می کند.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *