تورنت چیست؟

تورنت

به احتمال زیاد شما هم اسم تورنت را شنیده‌اید یا حداقل در جستجوهای اینترنتی خود با این واژه برخورد کردید. صرف نظر از اینکه از این سرویس استفاده کرده‌اید یا خیر، خیلی از مردم درک درستی از این سرویس ندارند. سوال مهمی که وجود دارد این است که وظیفه تورنت چیست؟ به همین دلیل در این مقاله لیان قصد داریم در مورد سرویس تورنت، مزایا و معایب آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه تورنت

پیدایش سرویس تورنت به دهه 70 میلادی برمی‌گردد. در این زمان توسعه دهندگان ابتدایی اینترنت به ابزاری نیاز داشتند که با استفاده از آن بتوانند فایل‌های موردنظر خود را بین دستگاه‌های مختلف به اشتراک بگذارند.

اولین سیستم‌های اشتراک فایل که در آن زمان پدید آمده بودند، بدین شکل فعالیت می‌کردند که با وجود یک سیستم کلاینت-سرور، افراد مختلف می‌توانستند فایل‌های موردنظر خود را از منبعی واحد دریافت نمایند. بعدها نیز سیستم‌هایی مثل usenet و IRC پدید آمدند که باعث محبوبیت هرچه بیشتر این سیستم شد. اما مشکل اصلی که وجود داشت محدودیت سرعت و پهنای باند در این سرویس بود!

تاریخچه تورنت

رفته رفته حجم محتوای در جریان نیز افزایش یافت و نیاز به فناوری‌هایی که بتوانند فشار روی سرورها را کاهش دهند و در نقطه مقابل، باعث افزایش سرعت دانلود شوند هم به شدت احساس می‌شد. به همین خاطر فناوری‌های متعددی به این منظور توسعه یافتند که یکی از آن‌ها سرویس Napster بود. با ظهور و سقوط این سرویس در دهه 90 میلادی، افراد زیادی به اشتراک فایل نقطه به نقطه یا P2P علاقه‌مند شدند. این فناوری به کاربران این امکان را می‌داد که با اتصال نظیر به نظیر (Point to Point)، به جای دانلود یک فایل از یک سرور واحد، چندین تکه فایل را از کاربران دیگر دریافت نماید.

مطلب مشابه

طولی نکشید که پروتکل بیت تورنت ظهور کرد. این پروتکل با ترکیب تکنولوژی‌های موجود در آن زمان انقلابی در مدل P2P ایجاد کرد. به زبان ساده، تورنت‌ها فایل‌های بسیار کوچکی هستند که به ترکرها متصل می‌شوند. ترکرها نیز لیستی از لینک‌های مختلف برای دانلود فایل را در اختیار دارند و شما را به کامپیوتر کاربرانی منتقل می‌کنند که دارای فایل موردنظر شما هستند.

بیت‌تورنت چیست

 شما پس از دانلود کردن فایل به کاربران دیگر متصل خواهید شد و فایل موردنظر را به صورت تکه‌های کوچک دانلود می‌کنید. در نهایت این قطعات کوچک توسط نرم‌افزار تورنت به هم متصل می‌شوند و یک فایل واحد را تشکیل می‌دهند.

معرفی تورنت به زبان ساده

تورنت یک روش برای دانلود سریع‌تر فایل‌های مختلف است. در این روش نیازی به هاست نیست و فایل‌های موردنظر روی سیستم افرادی که درحال دانلود آن فایل‌ها هستند نگهداری می‌شوند. تعریف فنی این سیستم هم به شرح زیر است:

در دنیای فناوری معمولا از واژه تورنت برای اشاره به یک فایل کامپیوتری استفاده می‌شود که حاوی متادیتا است و اطلاعات متفاوتی را در خود جای داده است. فایل‌های تورنت اغلب دارای پسوند .torrent هستند. اما این فایل حاوی محتوای واقعی که باید توزیع شود نیست. در مرحله بعدی نرم افزارهای بیت تورنت مثل uTorrent، Transmission یا BitTorent از این اطلاعات برای توزیع واقعی استفاده خواهند کرد و به کاربران اجازه می‌دهند که فایل‌های تورنت را داخل کامپیوتر شخصی خودشان بارگذاری نمایند.

به دلیل سادگی استفاده از این تکنولوژی و همچنین در دسترس بودن آن، این امکان وجود دارد که خیلی از کاربران فایل‌های دارای کپی‌رایت را بدون اطلاع دانلود کنند. البته در خیلی از کشورها استفاده غیرقانونی از تورنت ممنوع است و این موضوع بدین معنی نیست که استفاده از تمامی‌تورنت‌ها غیرایمن است. بلکه صدها تورنت قانونی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

تورنت چطور کار می‌کند؟

به زبان ساده، فایل تورنت نقش یک کلید را دارد که عمل دانلود محتوای اصلی را آغاز خواهد کرد. زمانی که یک نفر قصد دانلود یک فایل اشتراکی را دارد باید ابتدا فایل تورنت موردنظر را با استفاده از لینک مغناطیسی و یا دانلود همان فایل آغاز نماید.
سپس باید از نرم افزارهای بیت تورنت برای باز کردن این فایل یا لینک استفاده کنید. پس از اینکه نرم افزار بیت تورنت این فایل یا لینک را اسکن کرد، به دنبال تغذیه‌کننده‌هایی می‌گردد که همین فایل را به اشتراک می‌گذارند. برای این کار هم به یک لیست که حاوی ردیاب‌های تعریف شده است وصل می‌شود (آدرس این لیست در فایل متادیتا تورنت وجود دارد) و تلاش می‌کند یک اتصال مستقیم ایجاد کند. در صورتی که این اتصال موفق باشد، انتقال فایل موردنظر آغاز خواهد شد.

نکته: دانلود تورنت ممکن است به صورت تکه تکه انجام شود. در واقع وقتی که از تورنت استفاده می‌کنید بخش‌هایی از فایل موردنظر را دانلود می‌کنید و پس از دریافت تمامی‌فایل‌ها، این بخش‌ها به یک فایل جامع تبدیل خواهند شد.

اصطلاحات رایج در دنیای تورنت

قبل از اینکه به سراغ تورنت و نحوه استفاده از سرویس‌های آن برویم، بهتر است با برخی از اصطلاحات و کلماتی که در این فضا به کار می‌رود آشنا شویم. این کلمات معمولا در نرم‌افزارها و انجمن‌های تورنت مورد استفاده قرار می‌گیرند و شناخت آن‌ها باعث خواهد شد که تجربه بهتری از استفاده از سیستم Torrent داشته باشید.

  • Indexers: ایندکسرها در واقع موتور جستجوی فایل‌های تورنت هستند و حاوی فایل‌های تورنت می‌باشند. سایت‌هایی مثل RarBG، Pirate Bay و Extratorrent جزء این دسته هستند.
  • Trackers: ردیاب‌ها نقش پلی را دارند که کاربران تورنت را به هم وصل می‌کنند. این فایل‌ها زمانی که شما در حال آپلود یا دانلود یک فایل هستید وظیفه نظم‌دهی و ساختاردهی به آن را برعهده دارند.
  • Torrent Client: کلاینت نرم‌افزاری است که از آن برای اتصال به ترکرها استفاده خواهد شد. شما با استفاده از کلاینت‌هایی مثل Deluge، Transmission و uTorrent می‌توانید فایل‌های مختلف را دانلود نمایید و یا فایل‌هایی را که دانلود کرده‌اید به هم متصل کنید.
  • Seeder: سیدر یا تغذیه کننده به افرادی گفته می‌شود که فایلی را در سطح شبکه تورنت آپلود می‌کنند. در صورتی که شما فایل‌های دانلودی را داخل کلاینت نگه‌داری نمایید، شما هم به عنوان سیدر شناخته می‌شوید. به زبان ساده بدون وجود سیدر امکان فعالیت شبکه تورنت هم وجود نخواهد داشت.
  • Leecher: لیچر به فردی گفته می‌شود که بدون سید کردن فایل‌ها، آن‌ها را دانلود می‌کند. این عمل در سطح شبکه‌ی تورنت یک عمل ناپسند شناخته می‌شود.
  • Ratio: نرخ آپلود (سید) به دانلود (لیچ) هر کاربر با استفاده از Ratio گفته می‌شود. این نسبت در صورتی که بالاتر از 1.0 باشد بدین معنی است که شما به همان مقداری که در حال دانلود هستید، آپلود هم می‌کنید.
  • Magnet Link: لینک مغناطیسی علاوه بر ایجاد امکان دانلود فایل، منابع و فایل‌های دیگری هم در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما اجازه دانلود سریع‌تر را می‌دهد.

از کجا می‌توان فایل‌های تورنت را پیدا کرد؟

معمولا برای پیدا کردن فایل‌های تورنت از سایت‌های محبوبی مثل The Pirate Bay یا Kickass Torrents استفاده خواهد شد. با وجود اینکه این سایت‌ها به شدت محبوب هستند اما به دلیل قطع و وصل شدن بیش از حد آن‌ها، سایت‌های مشابه زیادی در سطح اینترنت ایجاد شده است. همچنین با وجود اینکه این تکنولوژی از لحاظ فنی کاملا قانونی است اما در سال‌های اخیر به دلیل تعداد زیاد کاربرانی که فایل‌های غیرقانونی را به اشتراک می‌گذارند، استفاده از این تکنولوژی به معنی فعالیت‌های غیرقانونی بوده است. البته به دلیل عدم رعایت قانون کپی‌رایت در کشور ما استفاده از تورنت، حتی برای دانلود فایل‌هایی که دارای حق کپی‌رایت هستند هم قانونی محسوب خواهد شد.

چرا استفاده از تورنت خطرناک است؟

از آن جایی که کاربران دیگر هم می‌توانند در زمان استفاده از تورنت آدرس IP شما را ببینند، استفاده از تورنت همیشه خطرناک است. در کشورهای غربی خیلی از شرکت‌های تولید کننده محتوا IP افرادی که در حال دانلود غیرقانونی محتوای آن‌ها هستند را ردیابی و گزارش می‌‌کنند و سرویس دهنده‌های اینترنت هم از ارائه خدمات به این IPها امتناع می‌کنند.

چرا تورنت خطرناک است

 البته باز هم با توجه به اینکه در کشور ما قوانین کپی رایت جهانی رعایت نمی‌شود از این لحاظ خطری شما را تهدید نخواهد کرد. با این وجود در صورتی که باز هم نگران این موضوع هستید، اتصال به سرویس‌های VPN به شما این امکان را می‌دهد که IP خود را تغییر دهید و در زمان دانلود کاملا ناشناس باشید. در صورتی که در خارج از ایران قصد استفاده از سرویس‌های تورنت را دارید بهتر است حتما این کار را انجام دهید تا سرویس دهنده اینترنت IP شما را مسدود نسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *