سرور مجازی چیست؟ [VPS به زبان ساده]

what is vps

VPS که در فارسی به عنوان سرور مجازی هم شناخته می‌شود، سروری است که مانند یک سرور اختصاصی عمل می‌کند با این تفاوت که ماهیت فیزیکی ندارد و مجازی است.

VPS مخفف Virtual Private Server است. برای درک بهتر مفهوم VPS، بیایید معنی تک تک این کلمات را با هم بررسی کنیم:

  • Virtual: در لغت به معنای مجازی بودن است و به این مسئله اشاره دارد که این سرور‌ها فیزیکی نیستند و مجازی‌اند.
  • Private: به معنای خصوصی و شخصی است که به اختصاصی بودن VPS اشاره دارد. یعنی مانند هاستینگ‌های اشتراکی، منابع بین چند کاربر تقسیم نمی‌شود.
  • Server: یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام داده‌ها و فایل‌های وب‌سایت شما را ذخیره می‌کند. وقتی کسی نام دامنه شما را در مرورگر وب خود تایپ می‌کند، این رایانه‌ی قدرتمند، وب‌سایت شما را در صفحه‌ی نمایش شخص جست‌جوگر ارائه می‌دهد.

وی‌ پی اس یا سرور مجازی اختصاصی از فناوری مجازی سازی استفاده می‌کند تا یک سرور فیزیکی را به چند سرور مجازی جداگانه تقسیم کند. 

what's vps

VPS چیست؟ تفاوت VPS با هاست اشتراکی و اختصاصی

سرور مجازی چه کاربردی دارد؟

هاستینگ VPS شرایط یک سرور اختصاصی را با وجود این که هنوز سرور فیزیکی را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارید، شبیه‌سازی می‌کند.

vps using

ارائه‌دهنده وب‌ هاستینگ شما با استفاده از فناوری مجازی‌سازی یک لایه مجازی، بر روی سیستم‌عامل (OS) سرور نصب می‌کند. این لایه با جداکردن سرور به بخش‌های مجزا با دیوارهای مجازی، به هر کاربر اجازه می‌دهد تا سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای خود را نصب کند.

از آن‌جا که VPS فایل‌های شما را از دیگر کاربران در سطح سیستم عامل جدا می‌کند، واقعاً یک سرور خصوصی است. این بدان معناست که وب‌سایت شما در یک کانتینر امن با منابع تضمین‌شده قرار دارد، مثلا لازم نیست حافظه، فضای دیسک، هسته‌های پردازنده و دیگر ارکان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

چه زمانی از سرور مجازی، اختصاصی یا اشتراکی استفاده کنیم؟

برای درک واقعی عملکرد VPS مهم است که با برخی از اصول وب‌ هاستینگ از جمله با سایر برنامه‌های معمول آشنا شوید. در این‌جا خلاصه‌ای از تفاوت‌های بین هاستینگ اشتراکی، اختصاصی و VPS را توضیح می‌دهیم.

hosting

هاستینگ اشتراکی رایج‌ترین شکل وب هاستینگ است و پاسخگوی نیاز بسیاری از کسانی است که به‌تازگی وب‌سایتی تاسیس کرده‌اند. با خرید هاست اشتراکی، منابع اصلی مانند رَم (RAM)، سی‌پی‌یو (CPU) و فضای هارد دیسک را با سایر دارندگان وب‌سایت که از همان سرور استفاده می‌کنند به اشتراک می‌گذارید.
بیایید از یک مثال استفاده کنیم تا درک این مفهوم کمی آسان‌تر شود.
یک سرور اشتراکی را به عنوان یک مجتمع آپارتمان بزرگ در نظر بگیرید. هرکدام از این آپارتمان‌ها را صاحبان وب‌سایت اجاره می‌کنند. شما دقیقاً مانند فایل‌های وب‌سایت‌تان فقط به مکانی برای مستقرشدن نیاز دارید و خرید یک خانه بزرگ برای نیازهای شما بسیار غیراقتصادی است. به‌اشتراک‌گذاشتن مناطق مشترک و تاسیسات در یک مجتمع آپارتمانی کمک می‌کند تا هزینه‌ها کاهش یابد. همین امر برای میزبانی مشترک نیز صادق است.
تنها چند نکته منفی در هاستینگ اشتراکی وجود دارد و بیشتر به این دلیل است که شما منابع را به اشتراک می‌گذارید. به عنوان مثال، اگر بازدید وب‌سایت شخص دیگری در سرور اشتراکی شما بسیار زیاد باشد، می‌تواند بر عملکرد وب‌سایت شما تأثیر بگذارد. با این حال اگر به‌تازگی وب‌سایت‌تان شروع به کار نموده و بازدید زیادی ندارید، هاست اشتراکی راهکار مناسبی برای شماست.

هاستینگ اختصاصی برعکس هاستینگ اشتراکی است. به جای ادغام منابع و تقسیم هزینه‌ها با سایر دارندگان وب‌سایت، شما یک سرور اختصاصی دارید که فقط مخصوص وب‌سایت شماست.
عالی به نظر می‌رسد، نه؟ نکته‌ی جالب این است که با وجود این گران‌تر بودن، شما 100درصد می‌توانید منابع خود را کنترل کنید و نرم‌افزارها را متناسب با نیازهای فردی‌تان شخصی‌سازی کنید. این نوع هاستینگ برای وب‌سایت‌هایی با تقاضای فنی قوی بهترین انتخاب است. به عنوان مثال، هاستینگ اختصاصی می‌تواند در شرایط زیر گزینه مناسبی برای شما باشد:

  • ترافیک روزانه وب‌سایت شما زیاد است.
  • مجبورید سیستم عامل خود را نصب کنید.
  • هزاران معامله مالی در وب‌سایت شما انجام می‌گیرد.
  • وب‌سایت‌تان به نرم‌افزار مشتری نیاز دارد.

سرور مجازی دقیقاً بین هاستینگ مشترک و اختصاصی قرار دارد. وقتی VPS را انتخاب می‌کنید، وب‌سایت‌های دیگری بر همان سخت‌افزار سرور شما قرار خواهند داشت.

اما یک تفاوت خیلی بزرگ وجود دارد؛ این‌که وب‌سایت شما تنها دامنه‌ای است که مختص محفظه‌ی مجازی خاص شما است. یعنی شما سیستم‌عامل، فضای ذخیره‌سازی اختصاصی، پردازنده‌ی مرکزی قدرتمند، RAM مقیاس‌پذیر و پهنای باند نامحدود را دریافت می‌کنید.
با VPS بسیاری از مزایای یک سرور اختصاصی با قیمت مقرون به صرفه‌تری دریافت می‌کنید. با این حساب می‌توان گفت که استفاده از VPS توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

اگر تصمیم گرفتید از سرور مجازی استفاده کنید، بهتر است قبل از پرداخت هزینه، گزینه‌های رایگان را امتحان کنید. برای این کار به مقاله دریافت VPS رایگان ما مراجعه کنید تا به شما یاد بدهیم چگونه VPS رایگان تهیه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *