دانلود رایگان مستند روزهای صفر (Zero Days)

روز صفر

روزهای صفر (Zero Days) مستندی درباره اکستاکس نت، یک ویروس قدرتمند و مخرب کامپیوتر است که توسط ایالت متحده آمریکا و اسرائیل ساخته شده تا بتواند به بخش‌های حساس و حیاتی تاسیسات هسته‌ای ایران خسارت وارد کند، ولی تبدیل به تهدیدی جهانی می‌شود…

تاریخ انتشار: هشتم جولای 2016 (آمریکا)

کارگردان: Alex Gibney

فیلم‌نامه: Alex Gibney

آهنگ‌ساز: Will Bates

تهیه‌کنندگان: Alex Gibney, Marc Shmuger

دیالوگ‌هایی از این مستند:
مــا همه جای ایران حضور داشتیم و هنوز هم داریم
نمی خوام جزییات عملیات را افشا کنم
اینکه چه کارهایی میتوانیم انجام بدیم
یا به چه چیزهایی دسترسی داریم
امـــا سنــاریوی اصلی جنــگ سایــبریِ باور نکردنی علیه ایران
در راهرو های واحد ” زئوس ” در جریانـــه
در مقابل عملیات در حال اجرای ” نیــترو زئوس” با کد اختصاری اِن-زی
استاکس نت دســــتگرمی حساب می شود…

استاکس نت یک کرم رایانه‌ای به شدت پیشرفته است که برای آلوده‌کردن کامپیوترها و انتشار بیشتر، چندین آسیب پذیری زیرودی در ویندوز – که پیش از ظهور این بدافزار ناشناخته بودند – اکسپلویت می‌کند. هدف این کرم رایانه‌ای صرفا آلوده‌کردن کامپیوترها نیست و برای به‌جاگذاشتن تاثیرات فیزیکی روی تاسیسات صنعتی طراحی شده است؛ در واقع هدف اصلی این بدافزار سانتریفیوژهایی است که برای تولید اورانیوم غنی‌شده جهت استفاده در راکتورهای هسته‌ای به کار می‌روند.

استاکس‌نت اولین بار در سال 2010 توسط جامعه‌ی امنیت شناسایی شد، ولی تخمین زده می‌شود که توسعه‌ی آن از 5 سال قبل از آن، یعنی سال 2005 آغاز شده است. علی‌رغم این که استاکس‌نت در انتشار و آلوده‌کردن کامپیوترها قدرتی بی‌سابقه دارد، به کامپیوترهایی که در غنی‌سازی اورانیوم دخیل نیستند آسیب بسیار کمی وارد می‌کند یا به‌کلی هیچ آسیبی نمی‌زند. وقتی این بدافزار یک کامپیوتر را آلوده کرد، بررسی می‌کند که آن کامپیوتر به مدل‌های خاصی از PLC ساخت زیمنس متصل هست یا نه؛ PLC نوعی از دستگاه‌های کنترل صنعتی قابل برنامه‌ریزی، و در واقع پل ارتباطی بین کامپیوتر و ماشین‌آلات صنعتی مانند سانتریفیوژهای اورانیوم هستند. این کرم رایانه‌ای پس از شناسایی PLC مورد نظر خود، برنامه‌ی داخل آن را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود سانتریفیوژ به‌مدتی طولانی و با سرعت بسیار بالاتر از حد مجاز بچرخد که باعث آسیب‌دیدن یا نابودی کامل تجهیزات بسیار حساسی می‌شود که در فرایند غنی‌سازی استفاده می‌شوند. در همین حین که سانتریفیوژ در حال چرخیدن با سرعتی بسیار بالاتر از حد مجاز است، PLC به کامپیوتر کنترل‌دهنده می‌گوید که همه‌چیز به‌خوبی و به‌درستی کار می‌کند و همین مساله باعث می‌شود تشخیص مشکل سخت شود و کارشناسان زمانی متوجه حادثه می‌شوند که دیگر خیلی دیر شده است.

در حال حاضر همه مطمئن هستند که Stuxnet به طور مشترک توسط آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ساخته شده است. عملیات محرمانه‌ی طراحی و توسعه‌ی این کرم، با اسم رمز «عملیات بازی‌های المپیک» شناخته می‌شود. این عملیات در زمان رییس‌جمهوری جورج بوش آغاز شد و پس از انتخاب‌شدن اوباما نیز ادامه یافت. با وجود این که هیچ کدام از این دو دولت به صورت رسمی مسئولیت توسعه‌ی استاکس‌نت را نپذیرفته‌اند، در ویدئویی که در سال 2011 به مناسبت بازنشستگی وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی، گابی اشکنازی ساخته شد، از استاکس‌نت به عنوان یکی از موفقیت‌های دوران وزارت او یاد شده بود.

رمز تمامی فایل‌ها: liansec.net

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

۱ دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    لینک مشکل داره ممنون میشم بررسی کنید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *