برای هکر شدن از کجا شروع کنیم؟

چطور هکر شویم؟

همونطور که می دونید امروزه خیلی از جوان ها و حتی نوجوان های دنبال این هستند که چطور یک هکر بزرگ بشن.
صرف نظر ازاینکه این علم چقدر می تونه مفید یا مضر باشه، باید این موضوع رو قبول کرد که یکی از بزرگترین چالش های پیش رو مرتبط با همین علم می باشد.
امروزه خیلی از شرکت های بزرگ دنیا اقدام به استخدام هکرهایی برای تست نرم افزارهای خودشون می کنند. حتی مسابقات بزرگی در سراسر دنیا در این مورد برگزار میشه که شرکت گوگل یکی از پیشتازان این موضوع هست.
خیلی از دوستان از طریق پیام خصوصی، ایمیل و… سوال مشابهی رو مطرح می کنند با این مضمون : «برای هکر شدن از کجا شروع کنیم؟»
در این مقاله با هم به صورت خیلی خلاصه پیش نیاز هایی که برای هکر شدن لازم است را بررسی می کنیم. این پیش نیاز های مقدمه ی ورود به دنیای هم محسوب میشه و توصیه میشه این پیش نیازات رو حتما در سطح بالایی یاد بگیرید.

تسلط بر اجزای سیستم ویندوز

مرحله اول که باید توجه کنید تسلط روی سیستم عامل های ویندوز ولینوکس هست.
چرا این موضوع واجبه؟ چون تا شما درک صحیح و دقیق از محیط کاری تون نداشته باشید، نمی تونید وارد مباحث پیشرفته تر هک بشید. بخصوص لینوکس که طبق آخرین آمار ها بیش از ۸۰% سرورهای جهان از لینوکس استفاده می کنند.
حال اگه شما تونستید به یه سرور نفوذ کنید اگه بلد نباشید با محیط سیستم عامل کار کنید، عملا دسترسی تون فایده ای نداره. مثل کسی که ماشین داره اما کار با اون رو بلد نیست. توصیه ما گذروندن دوره LPIC1 ، LPIC2 و LPIC3 هستش.

بنابراین توصیه ما اول تسلط روی تمام اجزای سیستم ویندوز هست مثل دستورات powershell و بعد از اون نصب یکی از توزیع های لینوکسی مثل Ubuntu و تسلط روی محیط کاری هستش بخصوص دستورات ترمینال لینوکس.

تسلط بر زبان انگلیسی

مرحله دوم تسلط روی زبان انگلیسی هست.
حالا می پرسید چرا؟ منابع اصلی این علم به زبان اصلی هستش پس با آشنایی با زبان انگلیسی شما می تونید یک گام جلوتر از بقیه به منابع دسترسی داشته باشد و دایره منابع وسیعی رو برای حل مشکلات در اختیار داشته باشید.

آشنایی مقدماتی با شبکه

مرحله سوم آشنایی مقدماتی با شبکه هستش. برای درک بعضی از مفاهیم کاربردی احتیاج دارید که آشنایی مقدماتی از شبکه داشته باشید. توصیه ما آشنایی در حد Network+ هستش تا با مفاهیمی مثل IP، Port، مدل OSI و … آشنا بشید اما دوستانی که علاقمند هستش تا بیشتر روی این موضوع کار کنند می تونن دوره CCNA رو هم بگذرونند.
دوره Network+ به شما کمک می کنه تا تو درک مفاهیم پایه به مشکل نخورید و توصیه ضروری ما هست که حتما با این دوره آشنا بشید.

یادگیری برنامه نویسی

خب یه اصطلاحی هست که میگن هکر بدون دانش برنامه نویسی مثل شکارچی بدون اسلحه هستش.
دانش برنامه نویسی بسته به زمینه ای که شما میخواید کار کنید میتونه بسیار بهتون کمک کنه. مثلا دوستانی که علاقمند به کار تو زمینه تست نفوذ سایت و وب اپلیکیشن ها هستند، با یادگیری زبان PHP میتونن درک بهتری از آسیب پذیری ها داشته باشند.
تو این مرحله شما می تونید بسته به زمینه کاری و علایق شروع به یادگیری کنید مثل Perl , Python و …
این ۴ مرحله به نوعی مقدمه ورود به دنیای هک هستش و شما برای حرفه ای شدن باید مراحل دیگه ای رو هم اضافه کنید.
توصیه ما شروع از دوره های CEH و CHFI می باشد. این دوره مناسب کسانی است که به دنبال یه خط مش مناسب برای ورود به دنیای حرفه ای هک، می باشد. دوستان توجه کنید که هک علمی برای تهدید و آزار و اذیت نیست بلکه علمی در خدمت رفع اشکالات می باشد پس از این برای آزار و اذیت دیگران استفاده نکنیم. در انتها به منظور درک درست و قدم به قدم می توانید از کانال تلگرامی ITRoadMap استفاده کنید یا به نقشه‌راه هک و امنیت آکادمی لیان سر بزنید.

علاقمند به حوزه امنیت اطلاعات و آشنا به حوزه تست نفوذ
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *