۵ دلیل مهم برای مهاجرت از Cisco ACE به F5 BIG-IP

f5 big-ip

معرفی F5 BIG-IP

به پایان رسیدن فروش و پشتیبانی سری محصولات Cisco ACE این فرصت را برای سازمان‌ها ایجاد کرده که جایگزینی برای این محصولات بیابند که نیازهای عملیاتی و سازمانی آن‌ها را بهتر برآورده کند. با کمک شرکت F5، سازمان‌ها می‌توانند یک چارچوب پایدار و منعطف برای کنترل، آنالیز و عیب‌یابی فرایند Application Delivery بر پایه‌ی معیارهای عملکردی برنامه‌های تحت وب ایجاد کنند که بتواند از پس چالش‌های بهینه‌سازی و ایمن‌سازی برنامه‌ها در یک محیط دائما در حال گسترش برآید.

برای موفقیت در این فضای دائما در حال تحول، سازمان‌‌ها باید شبکه‌هایی ایجاد کنند که ترکیبی از کارآمدی، برنامه‌پذیری و Application Fluency در لایه‌های 4 تا 7 و شبکه‌ای مقیاس‌پذیر برای Application Delivery باشند. با این وجود که هر کدام از این امکانات به تنهایی مزایای خود را دارند، ارزش واقعی و بلندمدت، از عملکرد مکمل آنها ذیل یک راهکار ترکیبی حاصل می‌شود. حتی اگر یکی از این فناوری‌ها به درستی پیاده‌سازی نشود، ارزش تجاری زیرساخت‌ها به شدت کاهش می‌یابد. هنگام یافتن جایگزین برای Cisco ACE، بهتر است سازمان‌ها این 5 مزیت فناوری F5 را به یاد داشته باشند:

  • معماری پیشرفته
  • سادگی استقرار نرم‌افزار
  • ترکیب چندین سرویس به صورت یکپارچه
  • برنامه‌پذیری
  • مقیاس‌پذیری

معماری پیشرفته F5

F5 راهکارهای معماری پیشرفته‌ای برای سرویس‌های نرم‌افزاری ارائه می‌دهد که سازمان‌ها را قادر می‌سازند چارچوبی مطمئن و مقیاس‌پذیر برای Application Delivery به همراه مجموعه‌ای غنی از قابلیت‌های عملکردی برای ارتقای تجربه‌ی کاربری ایجاد کرده، امنیت را بهبود داده، و هم‌زمان با عبور ترافیک مربوط به برنامه‌ها از زیرساخت، داده‌های لازم را برای تحلیل فراهم کنند.

این معماری مبتنی بر چند اصل ساده است:

  • ایجاد چارچوبی یکپارچه برای سرویس‌ها، متشکل از دستگاه‌های مقیاس‌پذیر و متصل به هم.
  • اتصال کامل این چارچوب به نرم‌افزار و شبکه‌های سرویس‌گیرنده.
  • استفاده از قالب‌های تکرارپذیر برای تعریف سیاست‌های شبکه، به ‌گونه‌ای که بتوانند سرویس‌هایی Application-Fluent برای بهینه‌سازی برنامه‌ها از طریق نقاط پروکسی ارائه کنند.
  • استفاده از ابزارهای ارکستراسیون و ایجاد امکان مدیریت و کنترل یکپارچه‌ی چارچوب.
  • پیاده‌سازی پروتکل‌های جدید از جمله HTTP/2 و TLS 1.0/SSL 3.1.

این معماری برای همه‌ی انواع برنامه‌ها و شبکه‌ها این امکان را به وجود می‌آورد که سرویس‌های نرم‌افزاری به صورت بهینه و در نقطه‌ای مناسب از شبکه ارائه شوند.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

سادگی استقرار نرم‌افزار

در قلب این چارچوب بستر F5 BIG-IP قرار دارد، که طراحی آن با تاکید بر امنیت برنامه‌ها، سرعت بالا و دسترس‌پذیری سرویس‌ها انجام شده است. بستر BIG-IP را که در نسخه‌های فیزیکی، مجازی و ابری در دسترس است، به راحتی می‌توان در هر موقعیت جغرافیایی و هرگونه معماری سیستم، ضمن حفظ پیوستگی میان محیط‌های مختلف، مستقر کرد.

پروکسی‌های مختص نرم‌افزار امکان تحلیل و ایجاد تغییر تحت پروتکل‌هایی مثل HTTP و SIP را فراهم می‌کنند. سازگاری بالای این بستر با پروتکل‌های نرم‌افزاری امکان مدیریت و گزارش بهتر ترافیک را ایجاد کرده و امکانات فراوانی برای کنترل و مدیریت موثرتر ترافیک فراهم می‌کند. وجود قابلیت تغییر مسیر ترافیک، کاهش و دستکاری در آن متناسب با پارامترهای برنامه‌ی تحت وب مثل کوکی‌ها در پروتکل HTTP یا هدر در پروتکل SIP، باعث می‌شود ساده‌سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و اضافه‌کردن قابلیت‌های نرم‌افزاری به چارچوب Application Delivery بسیار آسان‌تر شود. در دست داشتن اطلاعات نسبت به ترافیک و توانایی کنترل آن در نقاط استراتژیک شبکه، می‌تواند چرخه‌ی استقرار برنامه را سرعت بخشیده و ساده‌تر کند. انجام عملکردهای برنامه‌ را می‌توان به شبکه واگذار کرد، که در این صورت می‌توان با انجام آن‌ها در یکی از نقاط استراتژیک کنترل ترافیک در Delivery Stack، این فرایند را بهینه‌سازی کرد.  

قالب‌های F5 iApps به طور قابل ملاحظه‌ای مدت‌زمان استقرار نرم‌افزار را کاهش داده و با فراهم‌کردن فرایندی ساده و تعاملی برای پیکربندی و به‌روزرسانی فرایند استقرار برنامه، احتمال خطای انسانی را به حداقل می‌رسانند. با استفاده از این قالب‌ها می‌توان تمامی عملکردهای نرم‌افزاری مورد نیاز را در یک رابط کاربری یکپارچه و برنامه‌محور انتخاب و اصلاح کرد.  

به محض استقرار برنامه، iApps چشم‌اندازی برنامه‌محور از صحت عملکرد بخش‌های مختلف در استقرار نرم‌افزار ارائه می‌کند که مدیریت عملیات را ساده‌تر کرده و بازخوردهایی برای استفاده در توسعه یا بازبینی فرایند استقرار نرم‌افزار در توزیع‌های بعدی فراهم می‌کند.

F5 کتابخانه‌ای از قالب‌های جدید و به‌روزشده‌ی iApps در اختیار داشته و با همکاری نزدیک با بزرگترین توزیع‌کننده‌های نرم‌افزار تحت وب، اطمینان حاصل می‌کند که قالب‌ها حداکثر مطابقت را با جدیدترین توزیع‌ها داشته باشند. قالب‌های iApps را می‌توان کاملا شخصی‌سازی کرد. هم‌چنین این قالب‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در سناریوهای مختلف برای استقرار نرم‌افزار به خوبی کار کنند.F5  برای مواردی که قالب‌های iApps مناسب در دسترس نباشند، بیش از 100 راهنمای استقرار نرم‌افزار و راهکار ارائه داده است، که اطلاعات مبسوطی در خصوص پیکربندی و به‌روش‌ها ارائه می‌دهند.

سازمان‌ها با در اختیار داشتن بستری جامع که اطلاعات کاملی نسبت به نرم‌افزارها داشته و به دانش لازم برای Application Delivery مجهز است، می‌توانند به طور قابل ملاحظه‌ای در زمان و هزینه‌ی لازم برای استقرار برنامه‌های جدید صرفه‌جویی کرده، و هم‌چنین ارزش خروجی نرم‌افزارهای موجود را به حداکثر برسانند.

ترکیب چندین سرویس بهینه‌سازی و امنیت به صورت یکپارچه

F5 مدیریت ترافیک، امکانات بهینه‌سازی و سرویس‌های امنیتی را در یک بستر واحد، یعنی BIG-IP ارائه می‌کند. ترکیب سرویس‌ها با F5 پیاده‌سازی عملکردهای نرم‌افزاری گوناگون را ساده‌تر کرده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. F5 با ارائه‌ی یک بستر کامل شما را قادر می‌سازد استقرار نرم‌افزار، تامین امنیت و بهینه‌سازی را به سرعت انجام دهید و بتوانید به آسانی و با کمترین هزینه قابلیت‌های نرم‌افزاری مورد نظرتان را پیاده‌سازی کنید.

F5 باور دارد که نه‌تنها تامین منابع مورد نیاز سرویس‌های نرم‌افزاری، بلکه پیاده‌سازی آنها نیز باید آسان باشد. امروزه در حوزه‌ی IT مدل‌های متنوعی برای استقرار و خریداری سرویس‌ها وجود دارد. F5 با به‌کارگیری روش‌های نوآورانه در لایسنس‌کردن و ارائه‌ی بسته‌های متشکل از چند محصول، می‌تواند از استقرار سرویس‌های منعطف در مدل‌های ابری، هیبریدی و مبتنی بر مصرف در بخش IT پشتیبانی کند.

برنامه‌پذیری

بستر F5 BIG-IP مجموعه‌ای از امکانات قابل برنامه‌نویسی در سطوح کنترل، داده و مدیریت دارد که به طور کامل مستندسازی شده و این مستندات به راحتی قابل دسترسی هستند. سازمان‌ها می‌توانند از این امکانات برای ساخت چارچوبی تطبیق‌پذیر و خودکار برای Application Delivery استفاده کنند که امکان کنترل بلادرنگ ترافیک برنامه‌ها و پیکربندی دستگاه‌ها را در خود داشته باشد.

برنامه‌نویسی در سطح داده

زبان برنامه‌نویسی F5 iRules امکان کنترل بلادرنگ ترافیک مربوط به نرم‌افزار را هنگام عبور از زیرساخت‌ها فراهم می‌کند. با در دست داشتن توانایی تغییر مسیر در ترافیک، مسدودسازی ترافیک، ایجاد تغییر در ترافیک و بررسی ترافیک فارغ از مبدأ و مقصد آن، می‌توانید راهکارهایی برای برآورده‌کردن پیچیده‌ترین نیازهای موجود در خصوص ترافیک برنامه ایجاد کرده و یا مستقر کنید. iRules می‌تواند از سرویس‌های نرم‌افزاری زمینه‌گرا (Contextual) مانند IP Reputation یا موقعیت جغرافیایی کاربر استفاده کرده و تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدیریت ترافیک – یا تغییر پاسخ‌های سرور و حذف اطلاعات حساس-‌ را براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از این سرویس‌ها انجام دهد.

برنامه‌نویسی در سطح کنترل

چارچوب برنامه‌نویسی F5 iCall امکان پیکربندی بستر BIG-IP را ‌به گونه‌ای فراهم می‌کند که بتواند براساس رویدادهای رخ‌داده در سطح داده، مانند درخواست‌های DHCP رسیده از یک نمونه سرور (Instance Server) جدید، تغییراتی را اعمال کرده و یا با توجه به تغییرات مشاهده‌شده در داده‌ها حین نظارت بر آن‌ها، نحوه‌ی توزیع ترافیک را تغییر دهد.

برنامه‌نویسی در سطح مدیریت

API مدیریت جامع F5 iControl امکان یکپارچه‌سازی چارچوب‌های مدیریت پایگاه داده، ابزارهای ارکستراسیون و کدها و برنامه‌های شخص ثالث را ایجاد می‌کند. iControl از مدل رویدادمحور نیز پشتیبانی می‌کند. این ویژگی، برنامه‌ها و چارچوب‌ها را قادر می‌سازد رویدادهایی مثل تغییرات بالا به پایین را که در وضعیت یک گره‌ی خاص در برنامه رخ می‌دهند به سیستم BIG-IP اطلاع دهند.

برنامه‌پذیربودن این سه سطح باعث افزایش چابکی (Agility)، کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهبود فرایند استقرار نرم‌افزار شده و به جای محدودکردن نوآوری در شبکه، فضای بیشتری برای افزایش نوآوری در آن ایجاد می‌کند. 

F5 و DevOps

سازمان‌ها برای هم‌راستاکردن بخش IT با نیازهای کسب‌وکار، در حال حرکت به سوی روند‌های فشرده‌‌ی بازبینی نرم‌افزار و روش‌های «Continuous Delivery» یا «تحویل پیوسته» هستند. رویکردهای نوآورانه در DevOps، فرایندهای تست و استقرار نرم‌افزار را به صورت خودکار درآورده، و به همین خاطر احتمال خطا در تولید محصول را کاهش داده و سرعت بیشتری به آن می‌بخشند. بستر BIG-IP امکان کنترل ترافیک نرم‌افزار و برنامه‌پذیری را فراهم می‌کند که برای استفاده از مزایای ذکرشده در شبکه‌ی تحویل محصول وجود این امکانات ضروری است.  

مقیاس‌پذیری F5 BIG-IP

برنامه‌پذیری، کارآمدی و Application Fluency در ترکیب با یکدیگر سرویس‌های برنامه‌محوری را تشکیل می‌دهند که باعث بهبود تجربه‌ی کاربران نهایی و افزایش امنیت شده و امکان نوآوری را ایجاد می‌کنند؛ البته این موارد تنها در صورتی امکان‌پذیر هستند که بتوان در نقطه‌ی درستی از شبکه و در مقیاس مورد نیاز نرم‌افزار این امکانات را ارائه کرد. F5 چارچوبی امن و پایدار فراهم می‌کند که می‌تواند سرویس‌های نرم‌افزاری را مطابق نیاز ارائه کند.

بستر BIG-IP دستگاه‌های فیزیکی یا مجازی را که به شبکه‌ی مرکزی در یک پایگاه داده یا در یک ابر عمومی متصل می‌شوند قادر می‌سازد سرویس‌های نرم‌افزاری و نقاط کنترل مدیریت‌شده‌ را در تمامی نواحی شبکه ارائه دهند. کارآمدی و کارایی دیگر محدود به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها در ناحیه‌ای خاص نیست، بلکه در تمامی نقاط زیرساخت قابل دسترسی است. این امر سطح بهره‌وری دستگاه‌ها را افزایش داده و هزینه‌ی پیاده‌سازی برنامه‌های جدید را کاهش می‌دهد، چون اکنون می‌توان سرویس‌ها را فارغ از این که کجا مورد نیاز باشند، بدون نیاز به منابع جدید و تنها با استفاده از منابع موجود فراهم کرد.

معماری F5 ScaleN خوشه‌هایی متشکل از حداکثر 32 دستگاه (فیزیکی، مجازی یا ترکیبی) ایجاد می‌کند که چارچوبی کاملاً دسترس‌پذیر و پایدار برای Application Delivery تشکیل می‌دهند. در صورت عدم توانایی یک دستگاه در ارائه‌ی سرویس‌ها، بار کاری برنامه‌ها به دستگاه جدیدی منتقل شده و در صورت نیاز به منابع بیشتر می‌توان بار کاری را از دستگاهی به دستگاه دیگر جا‌به‌جا کرد. برای پردازش ترافیک بیشتر یا برای فعال‌کردن امکانات اضافی می‌توان دستگاه‌ها را به صورت فیزیکی و یا با استفاده از خریداری لایسنس ارتقا داد. چارچوب ScaleN امکان افزودن ظرفیت‌ها و سرویس‌ها به صورت تدریجی را به وجود می‌آورد، و به همین خاطر نمودار نسبت هزینه به رشد به آرامی و متناسب با افزایش ترافیک صعود می‌کند. می‌توان بارهای کاری را به گونه‌ای مدیریت کرد که روی مناسب‌ترین دستگاه اجرا شده، و هم‌چنین منابع اضافی را می‌توان به سرعت و از طریق دستگاه‌های مجازی فراهم کرد؛ این قابلیت سازمان‌ها را قادر می‌سازد منابع خود را در جزئی‌ترین سطح کنترل کرده و توانایی کنترل نرم‌افزارها را برای ادمین‌ها ایجاد کنند.

پشتیبانی از مجازی‌سازی شبکه در بستر BIG-IP، امکان یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های مجازی و سخت‌افزارهای پرقدرت شبکه‌ را ایجاد می‌کند. پشتیبانی از VXLAN و NVGRE (تنها در بسترهای مجازی) چارچوب Application Delivery را قادر می‌سازد دامنه‌ی فعالیت خود را از دستگاه‌های فیزیکی به شبکه‌های مجازی گسترش داده، و به تبع آن استفاده از قدرت پردازشی تخصصی سخت‌افزار در فشرده‌سازی، رمزگذاری و پردازش شبکه را توسط پایگاه داده‌ی مجازی امکان‌پذیر می‌کند.

جمع‌بندی

F5 که برای چالش‌های حال حاضر در Application Delivery طراحی شده، چارچوبی با کارایی بالا برای خدمات نرم‌افزاری، سرویس‌های هوشمند در لایه‌های 4 تا 7 شبکه، برنامه‌پذیری و Application Fluency را با هم ترکیب کرده و سازمان‌ها را قادر می‌سازد هم از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و هم از دیدگاه عملیاتی بیش‌ازپیش از مزیت مقیاس بهره‌مند شوند. این امر به سازمان‌ها کمک می‌کند توانایی‌های خود را با نیازهای بازار تطبیق داده، به استقرار نرم‌افزارها سرعت بخشیده و با انجام اتوماسیون بازده عملیاتی را افزایش دهند. با بازنشسته‌شدن محصولات Cisco ACE، لودبالانسینگ ساده برای ارائه‌ی مناسب نرم‌افزارها کافی نبوده و به امکانات بسیار بیشتری نیاز است. در این شرایط یافتن و پیاده‌سازی راهکاری که امکان رشد کسب و کار را فراهم کرده و تجربه‌ی کاربری بهتری را برای مشتریان نهایی فراهم کند، اهمیتی حیاتی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *